Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er en fødekropp? Her forleden møtte jeg og mannen på hans bestemor, som kom til å kommentere kroppen min (sikkert etter samtale med flere av sambos familie). Hun mener nemlig det at jeg garantert kommer til å oppleve komplikasjoner under fødselen, da jeg er slank og 1.60 høy. Jeg har 2 mnd igjen av svangerskapet, og har i alt lagt på meg 9 kg på kroppen. Men dette ligger jo på magen, brystene og litt rundt hoftene.. Min svigermor mener jeg er altfor smal over hoften, og at jeg er unormalt tynn (?!?) (veide 46 kg før graviditeten, å veier nå 55 kg. Så skal det jo nevnes at jeg alltid har hatt god appetitt, og spesielt under hele graviditeten. Jeg har kost meg med middag nesten to ganger pr.dag, og spist mer enn mannen min ;) Og hvem har vel ikke fylt opp handlekurven med godsaker sier nå jeg! Har faktisk kost meg ofte med en boks cola om dagen, da jeg har mistet sansen for iskaffe etter at jeg ble gravid.. (Tyr til cola for å få litt koffein i meg på jobb, for å holde meg våken).. Menne.., dere skjønner poenget mitt:)) Jeg har ikke akkurat gjort en stor innsats i å leve kjernesundt.. Men tilbake til temaet ;) Hvor brei over "ræva" må en egentlig være for å kunne ha denne såkalte fødekroppen? Det florerer jo av jenter på min alder som er langt fra tynnere og smalere enn meg, og som likevel greide å føde sine barn, uten disse påståtte komplikasjonene.. Synes nesten det blir for utrolig å påstå at små mennesker ikke egner seg til å føde, synes ikke dere? Jeg er jo aldeles ikke den eneste jenta som er 1.60 cm høy! :)

Anonym poster: b614f5e43591c720f403c0301814e9b2

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Fatter ikke at de kommer med sånt skit.

Skrevet (endret)

Er det ikke noe som gamle folk har for seg, at man er "god til å føde" når man er bred over baken? Som så mye annet som ikke henger på greip...

Om bekkenet har god eller dårlig plass innvendig har ingenting med bredden på rumpa å gjøre.

Edit: Man kan uansett ikke "spise på seg" bedre plass i fødekanalen, så hva hadde det hjulpet om du hadde vært tykkere liksom.

Endret av Stinelin
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått høre av to jordmødre at jeg har fødekropp, og jeg er høy og slank, med litt definerte hofter. Begge mine fødsler var forøvrig enkle, raske og effektive, så ut fra egen erfaring tror jeg vel litt på at noen kropper er bedre egnet for fødsel enn andre.

Anonym poster: b3b3ba1d732c754e7448e40944fd9690

• Liker 1
Gjest Keikolina
Skrevet

Jeg er 1.52 og hadde ingen komplikasjoner, måtte ta røntgen av bekkenet siden jeg var så lav da.

Skrevet

Før i tiden ble ei brei ræv ansett som positivt på damer, da skulle hun kunne føde lett, å ikke dø i barselseng. Å det er sikkert noe i det, at grovbygde damer har større bekken, men jeg tror ikke du skal henge deg opp i hva hun sa likevel. men, du kan jo spørre jordmor, om hun tror du kan ha for smalt bekken til normal fødsel?

Skrevet

Man kan ikke se på en person om bekkenet er trangt eller ikke. Så man kan ikke se om noen er "gode på å føde" :) Det finner man bare ut av selv når man ligger der ;)

Er selv ikke så høy, men folk sier at "du har så brede hofter", hehe.. flesk sier jeg :P

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke noe som gamle folk har for seg, at man er "god til å føde" når man er bred over baken? Som så mye annet som ikke henger på greip...

Om bekkenet har god eller dårlig plass innvendig har ingenting med bredden på rumpa å gjøre.

Edit: Man kan uansett ikke "spise på seg" bedre plass i fødekanalen, så hva hadde det hjulpet om du hadde vært tykkere liksom.

. Ja, jeg synes mange av kommentarene jeg har fått er tøvete. Det bør da selvsagt være bedre for kroppen og barnet at ikke moren er overvektig. Min mor er lavere enn meg, men har da greid å født 6 barn uten problemer :) Og dette skal ha fått svigerfamilien til å få helt hakeslepp. Ja, for det for dem helt uforståelig at slikt kunne gå an.. De har også sagt at magen min kommer til å bli diger, selv om den er liten nå. Men dette kan de jo ikke på forhånd vite ;P Jeg mistenker bare at jeg har vært heldig, og at magen min er tilpasset kroppen min (selv om det er veldig individuelle forskjeller der!). Skal jo nevnes at jeg aktiv av natur, og elsker å holde meg i bevegelse (gjerne på jobben) :) Noen som har vært borti slike gammeldagse mennesker som jeg har? Og hvordan skal jeg svare dem tilbake slik at de forstår? Har aldri giddet å si dem i mot, da de kan være veldig påståelige..

AnonymBruker
Skrevet

Før i tiden ble ei brei ræv ansett som positivt på damer, da skulle hun kunne føde lett, å ikke dø i barselseng. Å det er sikkert noe i det, at grovbygde damer har større bekken, men jeg tror ikke du skal henge deg opp i hva hun sa likevel. men, du kan jo spørre jordmor, om hun tror du kan ha for smalt bekken til normal fødsel?

. Jepp, går egentlig med planer nå om å få time hos jordmor for en helsesjekk :) Hadde jo vært litt morsomt å få høre hva folket i samboers familie kommer til å si da. For jeg synes nå selv ikke at jeg er for tynn, og hoftene er brede på en naturlig måte.. Vi får la jordmor ha det siste ordet! Hehe.

• Liker 1
Skrevet

. Jepp, går egentlig med planer nå om å få time hos jordmor for en helsesjekk :) Hadde jo vært litt morsomt å få høre hva folket i samboers familie kommer til å si da. For jeg synes nå selv ikke at jeg er for tynn, og hoftene er brede på en naturlig måte.. Vi får la jordmor ha det siste ordet! Hehe.

Jepp, forhold deg til hva fagfolk sier du. Tror de fleste jordmødre sender gravide til måling hvis dem mistenker for smalt bekken.
Skrevet

Kjære Ts. En graviditet er bare starten på plagsomme kommentarer. ;) senere får man barnet, og da tar det av. Og det tar aldri slutt..det er bare å begynne å sette grenser og begynne å la være å bry seg. (Ikke lett når man er sårbar,følsom og sliten da!)

Bare si til dem at du vil ikke snakke om det, og sånn er det med den saken.. selv om du vet at de ikke mener det vondt, så er det ikke hyggelig når de diskuterer kroppen din og sier ting som at fødselen ikke vil gå bra (eller hva det var)

Og selvfølgelig går det bra!!!!! :)

• Liker 2
Skrevet

Signerer lillevill: Dette er bare starten (ihvertfall er det slik her). Alt skal kommenteres! Utseende mitt, fødselen min, utseende til barnet, "oppdragelsen" til den 1mnd gamle babyen, amminga, puppene mine, døgnrytme, barneoppdragelse, påkledning, ALT!

Jeg blir sprø av det, og det krever en del å sette grenser, særlig når man er førstegangs mor, sliten og sårbar. Jeg har endt opp med å måtte ta avstand fra min egen mor, siden dette plager meg sånn. Trist, men eneste måten å takle det på.

Håper du har forståelsesfulle folk rundt deg. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk høre på sykehuset, da jeg kom inn for å føde, at jeg hadde en typisk fødekropp (jeg var en "fødekvinne" var det vel jordmor sa). Fikk høre at jeg kom til å få barnet om noen få timer. Jeg kom inn med 7.5 cm åpning og syntes egentlig at smertene var til å leve med.

Men 16 timer skulle det gå, etter mange smertefulle timer, fødselen stoppet opp og hjertelyd dalte og det ble krisestemning og jeg tror ikke det spor på det med fødekropp lenger. :)

Anonym poster: ccb3ce11bbee33eca6f3022800df9fea

AnonymBruker
Skrevet

Kjære Ts. En graviditet er bare starten på plagsomme kommentarer. ;) senere får man barnet, og da tar det av. Og det tar aldri slutt..det er bare å begynne å sette grenser og begynne å la være å bry seg. (Ikke lett når man er sårbar,følsom og sliten da!)

Bare si til dem at du vil ikke snakke om det, og sånn er det med den saken.. selv om du vet at de ikke mener det vondt, så er det ikke hyggelig når de diskuterer kroppen din og sier ting som at fødselen ikke vil gå bra (eller hva det var)

Og selvfølgelig går det bra!!!!! :)

Hehe, du har nok helt rett der ! ;):) Skal prøve å ta enkelte kommentarer med en klype salt. Det er jo tross alt jeg og samboeren min som er foreldre til det kommende barnet, og vi vet jo best i henhold til de kommende rutiner barnet måtte kreve osv.. Hva kroppen min angår, så har jeg en liten tvil på at de tør å ta med kommentarene sine når de er ute blandt andre folk :) Min familie f.eks, anser jo meg som sunn og frisk, så de hadde nok blitt rystet over kommentarer om at kroppen min ikke er bra nok osv.. Men jeg får heller lære meg til å slutte å bry meg :) Det er garantert hormonene mine som får meg til bry meg nå, tror jeg. De aller fleste mødre er bra nok som di er.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk høre på sykehuset, da jeg kom inn for å føde, at jeg hadde en typisk fødekropp (jeg var en "fødekvinne" var det vel jordmor sa). Fikk høre at jeg kom til å få barnet om noen få timer. Jeg kom inn med 7.5 cm åpning og syntes egentlig at smertene var til å leve med.

Men 16 timer skulle det gå, etter mange smertefulle timer, fødselen stoppet opp og hjertelyd dalte og det ble krisestemning og jeg tror ikke det spor på det med fødekropp lenger. :)

Anonym poster: ccb3ce11bbee33eca6f3022800df9fea

. Huff, stakkars deg :/ Må ha vært fryktelig å oppleve! Jeg er vel heller ikke i tvil om at alle kan oppleve problemer, uavhengig av hvordan kroppen er formet. Det blir bare for dumt.. Gikk det bra med deg og barnet forresten ?

Gjest Brienne of Tarth
Skrevet

Legen min sa "ungen din kommer bare til å ploppe rett ut, så ikke gru deg til fødselen"! Det endte med halvannen time med pressing og sugekopp, så den spådommen var ikke helt til å stole på, nei. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Signerer lillevill: Dette er bare starten (ihvertfall er det slik her). Alt skal kommenteres! Utseende mitt, fødselen min, utseende til barnet, "oppdragelsen" til den 1mnd gamle babyen, amminga, puppene mine, døgnrytme, barneoppdragelse, påkledning, ALT!

Jeg blir sprø av det, og det krever en del å sette grenser, særlig når man er førstegangs mor, sliten og sårbar. Jeg har endt opp med å måtte ta avstand fra min egen mor, siden dette plager meg sånn. Trist, men eneste måten å takle det på.

Håper du har forståelsesfulle folk rundt deg. :)

Ja, dette hørtes slitsomt ut :/ Svigermoren min og datteren hennes driver også å hauser opp dette med barnets utseende. Det kan nesten virke som at di helst vil det skal ligne på barnefaren.. Jeg prøver nå å glede meg sammen med dem uansett :) Men innrømmer at det stikker litt. For på bildene vi har fått fra 3D UL, så kunne vi enes noen trekk fra meg, noe svigermor kommenterte. Hun gjorde litt narr, men jeg prøvde bare å le av det :) Jeg er mest redd for at hun skal bli skuffet, dersom det viser seg at barnet ikke blir så lik sønnen hennes som hun kanskje hadde håpet.. Så er jeg litt redd for at hun kommer til å oppføre seg litt for autoritær, om jeg uttrykker meg riktig.. Altså, at hun kommer til å påpeke feil med oppdragelsen min til barnet, klærne barnet kommer til å bruke..osv. Mulig dette kommer til å velte meg av lasset altså :S Trist dette med moren din, Lillevill. Men det viktigste er jo at en gjør ting som er til det beste for en selv og det livet man har. Det er ikke vits i å omgås mennesker som påvirker en i ei negativ retning.

Skrevet

Ja, dette hørtes slitsomt ut :/ Svigermoren min og datteren hennes driver også å hauser opp dette med barnets utseende. Det kan nesten virke som at di helst vil det skal ligne på barnefaren.. Jeg prøver nå å glede meg sammen med dem uansett :) Men innrømmer at det stikker litt. For på bildene vi har fått fra 3D UL, så kunne vi enes noen trekk fra meg, noe svigermor kommenterte. Hun gjorde litt narr, men jeg prøvde bare å le av det :) Jeg er mest redd for at hun skal bli skuffet, dersom det viser seg at barnet ikke blir så lik sønnen hennes som hun kanskje hadde håpet.. Så er jeg litt redd for at hun kommer til å oppføre seg litt for autoritær, om jeg uttrykker meg riktig.. Altså, at hun kommer til å påpeke feil med oppdragelsen min til barnet, klærne barnet kommer til å bruke..osv. Mulig dette kommer til å velte meg av lasset altså :S Trist dette med moren din, Lillevill. Men det viktigste er jo at en gjør ting som er til det beste for en selv og det livet man har. Det er ikke vits i å omgås mennesker som påvirker en i ei negativ retning.

Det var stinelin som distanserte seg fra moren sin, men jeg har faktisk gjort det selv og. Men nå er jeg voksen og trenger ikke lengre en mor, så det har jeg bearbeidet over lengre tid. Dette skjedde før barnet mitt kom inn i verden da!

Ja svigermor kommenterer mener og kritiserer. Og det takler jeg tidvis dårlig..Men hun stiller opp, og det gjør ikke min mor! :-)

Skrevet

Jeg har ofte hørt at høye kvinner med brede hofter har fødekropper.

Jeg, derimot, som er litt lav og feit, skal ha alle mulige slags problemer.

Men ingen regel uten unntak.

Skrevet

Både jeg og mamma er slanke og uten spesielt brede hofter, og vi har hatt lette fødsler. :) Det er nok ingen regel på sånt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...