Gå til innhold

Er menn latsabber, eller bare katastrofeorienterte helter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En undersøkelser ble gjort omkring hva menn og kvinner misliker mest med det motsatte kjønn, og resultatet er ganske selvfølgelig:

Menn misliker masete kjerringer. :kjefte:

Kvinner misliker latsabber.

Dette er jo to "dyder" som gjerne krasjer med hverandre, som dere sikkert vet!

En annen undersøkelse som ble gjort viste at de fleste menn ikke gjør like mye som kvinner i hjemmet. Det viste seg igjen at det er fordi menn rett og slett venter på den store katastrofen. Haha, thats right (forøvrig, hvis noen kjenner igjen sistnevnte, så er det fra nrk)

Det vil si at de sparer på energien til den virkelig store hendelsen, som at huset brenner eller det virkelig har hopet seg opp med oppvask og det virkelig trengs å bli gjort! Det gjør jo at de gjerne sitter stille under de mellomstore tingene mens han lader opp til den store krisen, mens hverdagsligheter som klesvask, rydding, vasking og middagslaging blir litt mer eller mindre forsømt. Dette kan sannsynligvis føles fryktelig urettferdig for slitende ektefeller som løper rundt og fikser alt som er mindre enn en husbrann eller klestsunami.

Jeg vet i hvert fall at min kjære er best til å gjøre ting i huset når jeg går inn i min stressende eksamensperiode, da jeg har vanskelig for å få endene til å møtes, og da er han virkelig min katastrofehelt som fikser alt fra middag til oppvask til støvsuging. Noen som kjenner seg igjen her?

Videre kan kvinner fortsette og fortsette og fortsette til tross for at de er slitne, (noe jeg har oppdaget når jeg kan starte på middagen og sette på vaskemaskin når jeg kommer hjem fra skolen, selv om jeg startet dagen klokken 7), mens menn har en stoppknapp der de til slutt må sette seg ned uansett hvor mye som gjenstår. (kanskje ikke alle da)

Kjenner dere dere igjen, jenter?

Er kjæresten deres en lat slamp, eller er han rett og slett bare en misforstått helt som venter på katastrofen han skal redde deg fra? :trene:

Og ikke minst, har dere gutter noe å tilføye/si til deres forsvar? Høres dette ut som dere?

MERK: Dette gjelder selvfølgelig IKKE alle menn/gutter som nå trekker pusten for å argumentere for at de gjør mer enn dama eller lager middag mest av alle, jeg skriver dette fordi jeg synes det er en fryktelig interessant arbeidsfordeling som er installert fra naturens side! :hallo:

PS:

Det finnes et enkelt råd for kvinner som lar seg irritere kraftig av katastrofehelten sin: spør ham om hjelp. :jepp:

Selv om mange forventer at han skal hjelpe dem på eget initiativ, er det lettere å faktisk spørre på en grei måte, istedenfor å både bli skuffet over at han selv ikke tar tak og risikere å måtte gjøre hele shiten selv. :wink:

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke jeg kjæreste, men jeg er ikke latsabb, hvert fall =) Jeg lager mat til meg selv og tar oppvasken når det trengs (noen ganger rett etter måltidet); selv under den stressende eksamensperioden jeg også er inne i nå =) Jeg kan faktisk synes det er gøy å ta oppvasken, men det er jo kanskje litt spesielt :P

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror mange kvinner har litt "støv på hjernen". At det alltid må være rent og pent, og ingen forstyrrende elementer. Har ei vennine som er sånn, kan ikke stå et par glass på vasken uten at hun går bananas. Må alltid rydde av bordet selvom det bare ligger en sminkepung og kanskje 2 glass der.

Det går ann å senke skuldrene litt og ikke ha helt vaskemani, samtidig så kan menn og hjelpe når det trengs, ikke bare sitte på ræva.

Ikke glem at enkelte kvinner klager på måten mannen vasker opp,rydder,tørker osv. Og når man prøver å hjelpe til, men bare får kjeft tilbake på at det ikke er gjort riktig eller bra nok, så skjønner jeg at de blir jævlig irriterte.

Kvinner må lære seg å slappe litt av i enkelte tilfeller. Det er ingen som dør selvom søppelposen burde ha vært kasta og skittentøyskurven er overfull.

• Liker 6
Skrevet

Nå har ikke jeg kjæreste, men jeg er ikke latsabb, hvert fall =) Jeg lager mat til meg selv og tar oppvasken når det trengs (noen ganger rett etter måltidet); selv under den stressende eksamensperioden jeg også er inne i nå =) Jeg kan faktisk synes det er gøy å ta oppvasken, men det er jo kanskje litt spesielt :P

Jeg synes og det er litt kos. Pleier å rydde til musikk, noen ganger tar jeg meg til og med et par øl. Samme når jeg skal lage mat. Det er viktig å forbinde det med kos, ikke "åhhhh...nå er det rotete, nå må jeg rydde igjen".

• Liker 2
Skrevet

Men hvordan har dette egentlig sammenheng med seksualitet? :) Tenkte kanskje det hørte mer hjemme i "Samliv og relasjoner".

• Liker 3
Gjest Katten.
Skrevet

Jeg tror mange kvinner har litt "støv på hjernen". At det alltid må være rent og pent, og ingen forstyrrende elementer. Har ei vennine som er sånn, kan ikke stå et par glass på vasken uten at hun går bananas. Må alltid rydde av bordet selvom det bare ligger en sminkepung og kanskje 2 glass der.

Det går ann å senke skuldrene litt og ikke ha helt vaskemani, samtidig så kan menn og hjelpe når det trengs, ikke bare sitte på ræva.

Ikke glem at enkelte kvinner klager på måten mannen vasker opp,rydder,tørker osv. Og når man prøver å hjelpe til, men bare får kjeft tilbake på at det ikke er gjort riktig eller bra nok, så skjønner jeg at de blir jævlig irriterte.

Kvinner må lære seg å slappe litt av i enkelte tilfeller. Det er ingen som dør selvom søppelposen burde ha vært kasta og skittentøyskurven er overfull.

+1

• Liker 1
Gjest Hedra
Skrevet

Menn er menn og la dem nå få være det ! Jeg er med på likestilling i arbeidslivet men i det private syns jeg det er en uting at så mange damer driver å prøver å forandre mannen.

Det er forskjell på kjønnene og det skal det også være.

At damene tar seg av hus og mat og mennene ordner regninger, plenklipp og reperasjoner o.l.syns jeg er helt naturlig.

Barn må deles selvom det meste naturlig faller på henne.

Jeg liker ikke denne likestillingen som skal presse menn inn i unaturlige roller.

Når venner klager på mennene som ikke bidrar i huset så blir jeg litt lei på hans vegne.

Det skal være gjensidig respekt selvsagt.

Det ene utelukker ikke det andre.

Ikke rart menn reagerer på damemas.

Det kommer ikke noe godt ut av å presse igjennom likestilling der det naturlig er forskjeller

Menn skal være menn !

AnonymBruker
Skrevet

Menn er menn og la dem nå få være det ! Jeg er med på likestilling i arbeidslivet men i det private syns jeg det er en uting at så mange damer driver å prøver å forandre mannen.

Det er forskjell på kjønnene og det skal det også være.

At damene tar seg av hus og mat og mennene ordner regninger, plenklipp og reperasjoner o.l.syns jeg er helt naturlig.

Barn må deles selvom det meste naturlig faller på henne.

Jeg liker ikke denne likestillingen som skal presse menn inn i unaturlige roller.

Wow, noen gang hørt begreper som kultur, sosialisering og kjønnsroller?

Anonym poster: 6ddac1a45ab98faa202c89cfea9b959f

• Liker 4
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Selv om jeg er enig i at slike begreper ikke er tatt hensyn til i innlegget som du siterte kan faktisk disse forskjellene forklares evolusjonært ved å se på forhistoriske kjønnsroller.

Skrevet (endret)

Men hvordan har dette egentlig sammenheng med seksualitet? :) Tenkte kanskje det hørte mer hjemme i "Samliv og relasjoner".

Kan hende du har helt rett! Jeg slet litt med å plassere det, men endte opp her på grunn av kjønnsroller, som jeg definerte som seksualitet. :vetikke:

Endret av Gamerfrue
Skrevet

Jeg har ikke hatt så mange forhold, og bare en av dem var rotete. Det var ekstremt mye rot. Nå er jeg ikke så veldig ryddig selv, liker at det ser fint ut hvis det skal komme folk, ellers kan det være rot så lenge det ikke er skittent. Jeg kjenner mange med barn som klager over at de gjør alt hjemme, men jeg har aldri skjønt hvorfor de gidder å gjøre det.

Gjest Skogkar
Skrevet

Jeg er litt enig. Jeg tar ofte initativ til de store greiene, og kan ofte gi meg etter en viss tid bare fordi jeg synes at vi har gjort nok. Hun vil absolutt gjøre alt ferdig.

Er heldigvis ikke sammen med ei som er FOR pertentelig. Hadde blitt slitsomt om noen nagga hver gang en genser lå på gulvet eller tallerkenen ikke var satt inn i oppvaskmaskinen. Som regel rydder jeg litt samt setter inn i oppvaskmaskinen og lager middag stort sett hver dag. Jeg tjener best også. Bare for å ha nevnt det.

• Liker 1
Skrevet

Kan hende du har helt rett! Jeg slet litt med å plassere det, men endte opp her på grunn av kjønnsroller, som jeg definerte som seksualitet. :vetikke:

Er det ikke opplest og vedtatt at husarbeid og sexfrekvens er tett knyttet opp til hverandre? If you ask the dames that is :D

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke opplest og vedtatt at husarbeid og sexfrekvens er tett knyttet opp til hverandre? If you ask the dames that is :D

Haha, jo! Det stemmer det! Menn som gjør mer i huset, får seg mer i senga, var det ikke noe slik de kom frem til? :wink:

• Liker 1
Gjest Jon Snow
Skrevet

Stol på mine ord

kvinner kan også være late

helt sant jeg tuller ikke

• Liker 2
Gjest Hedra
Skrevet

Å jada, men det betyr ikke at jeg er enig i dagens likestillings jag.

Gjest doktor
Skrevet

Men dere - ingen snakker om "masete kvinner". Jeg tror menn lettere overveldes av småprat og måtte "lytte". For kvinner er det der "deling" og "bonding". For menn kan det oppleves som reinspikka invadering. Husk det. Vi prøver gjerne - men don't overdo it.

Gjest Faerunpedia
Skrevet

I alle mine tre langvarige forhold er det typen som har vært den ryddige av oss. Ikke at jeg ikke gjør husarbeid på egenhånd, men jeg legger ofte ikke merke til at det er rotete, og har alltid hatt ordningen med at typen tar kontrollen på hva som må gjøres og så vasker og rydder vi sammen.

Skrevet

"Og ikke minst, har dere gutter noe å tilføye/si til deres forsvar? Høres dette ut som dere?"

Jeg synes ikke jeg har noe å forsvare. For hvem har definert riktig fra galt her?

Både kvinner og menn er programmerte. Men forskjellig. Hvorfor har kvinner mer lyst på sex i visse perioder av syklusen ann andre? Og hvorfor ser kvinner og menn ulikt på ting? Jo, vi er annerledes og egentlig programmert til å utfylle hverandre.

For øvrig tillater jeg meg å bestride "sannheten" om husarbeid. Dette er standarder som ensidig er definert av kvinner og det menn gjør er ikke definert som husarbeid og teller ikke. Menn holder kjeft og gjør sin plikt. Det er typisk menn. Og vi klager ikke. Kvinner syter og klager og det blir aldri bra nok. Det er typisk kvinner og derfor overdøver dere oss menn. Og så blir dette til en sannhet, det at menn er latsabber.

Generaliserende? Absolutt. Men helt i tråd med trådens start.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Det er godt mulig at kvinner gjør mest husarbeid, men jeg tviler sterkt på et det skylles latskap hos menn. La oss anta at det stemmer at kvinner gjør mest hjemme både fordi det kansje stemmer, men også for diskusjonens skyld.

Jeg kan tenke meg tre hovedgrunner til at mange kvinner gjør mest i heimen (på generell basis):

-Menn tjener i snitt mer og har derfor i snitt lengre eller mer krevende arbeid og det er derfor bare fair at kvinnen kompanserer med mer husarbeid (jada untak finnes der lavtlønnede yrker er tyngre enn høytlønnede).

-Menn er (kansje) generelt ikke like opptatt av å ha det ryddig og rent som kvinner, så grunnen til at menn ikke rydder/vasker er at de ikke ser poenget med å gjøre det der og da (det kan jo vente en uke til).

-Noen menn baserer seg på fortidens kjønnsroller og mener at husarbeid er "damearbeid" og ungår det derfor av prinsipp. (Jeg personlig syntes at menn også skal bidra med husarbeid siden samfunnet har forandret seg og kvinner bidrar med inntekt)

Ingen av disse grunnene har noe som helst med latskap å gjøre, selvsagt finnes det late menn der ute også, men jeg tror ikke det finnes flere late menn enn kvinner for å si det sånn.

Videre kan kvinner fortsette og fortsette og fortsette til tross for at de er slitne, (noe jeg har oppdaget når jeg kan starte på middagen og sette på vaskemaskin når jeg kommer hjem fra skolen, selv om jeg startet dagen klokken 7), mens menn har en stoppknapp der de til slutt må sette seg ned uansett hvor mye som gjenstår. (kanskje ikke alle da)

Å fortsette i den grad at de kan starte på middagen og sette på vaskemaskinen når de kommer hjem fra jobb/skole som begynte klokken 7 er vel noe så godt som alle mennesker gjør i hverdagen (om de ikke klarer det er de vertfal veldig lat :) )? Den stoppknappen har vi alle, men det er ikke alle som har testet den ut. Alle mennesker har et bristepunkt der de ikke er istand til å gjøre noe mer, men den slår ikke inn etter en arbeidsdag for de fleste av oss. Dersom det stemmer at kvinner er så utholdne og kan holde på i evigheter mens menn bare må ha pauser/sette seg ned, hvordan kan en da forklare at kvinner topper sykefravær ? Er det fordi de har generelt svakere imunforsvar eller er det fordi de har lavere terskel for å "ikke orke" (som er definisjonen på latskap) ? Det er ikke min hensikt å starte en krig mellom kjønnene, men siden du åpner opp for at det ene er latere enn det andre, så er det naturlig å ta høyde for den slags spørsmål.

Uansett, hvem som er latest av menn og kvinner vil jeg ikke spekulere i uten undersøkelser, menn er jo generelt sterkere og mer utholdent rent fysisk, så de kan gjerne holde ut mer fysisk arbeid, men så jobber jo de færreste til de knekker sammen av fysisk utmatelse, så kansje ikke helt relevant. Jeg tror jeg konkluderer med at det finnes late mennesker generelt, og at jeg ikke tror at latskap er årsaken til sjevfordelingen av husarbeid.

Og ikke minst, har dere gutter noe å tilføye/si til deres forsvar? Høres dette ut som dere?

Jeg føler ikke at jeg har noe å forsvare egentlig. Det med den "stoppknappen" høres vertfall ikke ut som meg, det du beskrev som "slitsomt" er jo en vanlig arbeidsdag/skoledag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...