Zmila Skrevet 19. mai 2013 #1 Skrevet 19. mai 2013 Hei! Jeg har en katt som jeg ikke helt vet hva feiler. Den er 13 år gammel hannkatt og har tidligere fått bevisst nyresvikt fra dyrlegen. Vi har kjøpt spesialfor og spesial våtfor til den og det har gått bra en stund, men nå er den blitt veldig syk igjen. Den har blitt veldig slapp og tynn. Den spiser veldig lite og det renner puss og slim fra øynene. I tillegg lukter den veldig sterkt av avføring/urin. Når den mjauer er det et veldig slapt mjau (som om den er forkjølet) og ikke slik den en gang brukte å høres ut. Nesen ser skitten ut og er veldig tørr. Er det noen som har vært borti dette før og vet om noe som hjelper? Skal ta den til dyrlegen så snart de åpner igjen men lurer på om det er noen som vet av hjelp? Om det er noe man kan gjøre eller om avliving blir det eneste alternativet? Tusen hjertelig takk for alle svar!
Aurora M. Skrevet 19. mai 2013 #2 Skrevet 19. mai 2013 Hvordan er det med drikkingen? Det er varmt de fleste steder nå, så han svetter nok endel. Og med dårlige nyrer gjelder det å drikke og drikke! Hvis du har noen engangssprøyter i hus (uten nål selvsagt) så kan du prøve å få i han litt rent vann på den måten. Eller du kan ta en klut og dryppe inn i munnen hans. Det aller viktigste du kan gjøre for han nå, er å få i han væske. Om han er dehydrert, finner du ut ved å ta en "klype" av skinnet hans mellom tommer og pekefinger og løfte det opp. Hos en frisk katt skal det "sprette tilbake" umiddelbart, mens hos en som er dehydrert kan det oppleves som om det henger litt igjen/tar noen sekunder før det legger seg (prøv på din egen håndbak først så ser du hvordan det skal være). Ellers er det bare å gjøre det så komfortabelt for han som mulig til dere kommer til veterinæren. Det jeg anbefaler er at det taes en ultralyd av nyrene. Jeg har vært borti mange katter som har fått konstantert nyresvikt i godt voksen alder, uten egentlig å ha det. Det kan også godt være han har en infeksjon i kroppen nå som gjør han ekstra dårlig ( i tillegg til en event. svekket nyrefunksjon). Så som du leser, så ser jeg ikke helt svart på det. Og nå er jeg spent på å høre om drikkingen hans.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #3 Skrevet 19. mai 2013 Men om nyrene ikke fingerer, så vil det vel hope seg væske og avfallsstoffer i kroppen. Det er også svært smertefullt. Kan være derfor den lukter. Høres uansett utnsom en svært syk/døende katt som burde få akutt hjelp, finnes det ikke et akuttilbud der du bor, selv om det er pinse? Anonym poster: 850c40b993ee48bd0fc7100afccc17a1
Zmila Skrevet 19. mai 2013 Forfatter #4 Skrevet 19. mai 2013 Hei. Han gikk ut på verandaen og la seg der for en stund siden. Han drikker litt men ikke mye, et par-tre slurker før han går videre.Han er blitt veldig tynn og slapp. Bor i Nord-Norge så det har vært mellom 15-20 grader de siste dagene. Jeg skal kontakte dyrlegen så fort som mulig i morgen tidlig og rådføre meg. Tusen takk til dere begge. Veldig godt å høre at folk vil hjelpe
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #5 Skrevet 19. mai 2013 God bedring til pusen din! Håper veterinæren kan hjelpe, Anonym poster: 850c40b993ee48bd0fc7100afccc17a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå