Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest tulla
Skrevet

Her inne virker det som om mange forhold går i oppløsning når et par kommer i 40- årsalderen. Det stemmer jo også når jeg tenker på mange jeg kjenner. Det sjokkerer meg at så mange er utro og stygge mot parneren sin. Finnes det ingen respekt for hverandre lenger?

Mennene til to av venninnene var utro nylig, og jeg ser bare hvor mye problemer det har skapt for disse familiene, ikke minst barna.

Midtlivskrisene ødelegger jo familier. Jeg synes at media burde tatt opp dette på sine sider, ja rett og slett drive med oplysning. For det viser seg jo at mange av de som f.eks er utro, angrer seg, men det er ofte for sent da.

Midtlivskrise er så alvorlig at noe må gjøres. Opplys folk, fortell de at de må tenke seg om før de gjør noe dumt som sjelden blir bra. Bare litt lufting av meninger her..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På den annen side; er det noe som hindrer parene fra å diskutere dette, og konsekvensene det vil få, på forhånd?

Skrevet

På den annen side; er det noe som hindrer parene fra å diskutere dette, og konsekvensene det vil få, på forhånd?

Problemet er vel at folk er altfor travle og stoler på hverandre. Legger muligens ikke merke til hvor lite tid man har til HVERANDRE, for det er så hektisk med barn, aktiviteter, jobbe, skaffe nye materielle ting, ha det finere en naboen etc. Noen tanker jeg gjør meg i alle fall.
Skrevet

Problemet er vel at folk er altfor travle og stoler på hverandre. Legger muligens ikke merke til hvor lite tid man har til HVERANDRE, for det er så hektisk med barn, aktiviteter, jobbe, skaffe nye materielle ting, ha det finere en naboen etc. Noen tanker jeg gjør meg i alle fall.

Ja, det er alltid lett å være etterpåklok.

Men når den ene parten prøver å ta opp problemer, og den andre nekter plent å prate; det syns jeg uansett er merkelig. For det går jo aldri bra i lengden.

Gjest TinaT
Skrevet

Kommunikasjon er det viktigste moment i et samliv - og programmet Kjærlighetens laboratorium som NRK sendte nå nylig var virkelig en tankevekker for meg.

Alle som ikke har sett det bør se det.

AnonymBruker
Skrevet

De som inngår forhold og får sitt første barn når han er 50 og hun 40, de står gjerne sterkest rustet og mest solide.

Anonym poster: d22d124813add5e689a3c765c488d2e4

• Liker 1
Skrevet

De som inngår forhold og får sitt første barn når han er 50 og hun 40, de står gjerne sterkest rustet og mest solide.

Problemet er bare det at risken er ganske stor for at det kan bli noe medfødt galt med barna.

Gjest TinaT
Skrevet

Gjør de virkelig det? Finnes det undersøkelser som underbygger påstanden din?

Skrevet

Kommunikasjon er det viktigste moment i et samliv - og programmet Kjærlighetens laboratorium som NRK sendte nå nylig var virkelig en tankevekker for meg.

Alle som ikke har sett det bør se det.

Interessant program :)

Spesielt dette med at en helgs kurs i kommunikasjon kan se ut til å redusere risikoen for samlivsbrudd i en vesentlig grad.

Men fortsatt syns jeg det er merkelig at par er så dårlige på å kommunisere i utgangspunktet.

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er bare det at risken er ganske stor for at det kan bli noe medfødt galt med barna.

Risikoen øker med alderen minimalt - og risikoen / prosent er i seg selv uansett ikke spesielt stor.

F.eks sjansen for å få et barn med Downs syndrom dobles fra 20-årene til 30-årene: men bet du hva: den dobles fra 0,5 % til 1 %. M.a.o uhyre liten risiko uansett.

Alle de jeg kjenner som har valgt å få barn først når hun er 40 og han 50 har fått helt perfekte barn:-)

(Da er det verre med de to jeg kjenner i 20-årene som fikk barn med hjertefeil og spaltet gane..)

Selv vil jeg vente med nummer 2 til jeg blir ca 43 år. Vet jeg er fruktbar, har testet det, så tar det med ro.

• Liker 1
Skrevet

Risikoen øker med alderen minimalt - og risikoen / prosent er i seg selv uansett ikke spesielt stor.

F.eks sjansen for å få et barn med Downs syndrom dobles fra 20-årene til 30-årene: men bet du hva: den dobles fra 0,5 % til 1 %. M.a.o uhyre liten risiko uansett.

Alle de jeg kjenner som har valgt å få barn først når hun er 40 og han 50 har fått helt perfekte barn:-)

(Da er det verre med de to jeg kjenner i 20-årene som fikk barn med hjertefeil og spaltet gane..)

Selv vil jeg vente med nummer 2 til jeg blir ca 43 år. Vet jeg er fruktbar, har testet det, så tar det med ro.

Mye mulig at du kan ha rett; men ikke glem at mennesket egentlig er skapt for å begynne å reprodusere seg allerede i 14-års alderen.

Så det er ingen grunn til å vente lengst mulig, tenker jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye mulig at du kan ha rett; men ikke glem at mennesket egentlig er skapt for å begynne å reprodusere seg allerede i 14-års alderen.

Så det er ingen grunn til å vente lengst mulig, tenker jeg.

Mennesket om det. Folka preferanser er jo forskjellige.

AnonymBruker
Skrevet

Pussig, de fleste jeg vet om som har vært over 40 når de har fått barn har opplevd både hjertefeil, tarmer utenfor kroppen osv osv. Jeg kjenner også folk i 20-årene som har opplevd det samme. Ganespalting er genetisk betinget i form av arv. Jeg tror vi tar de parene vi føler at underbygger våre holdninger og styrker vår oppfatning av hvordan realiteten er. Jeg vet om mange par som har gått fra hverandre i 20-årene og 30-årene. Dette har mer med hvor gammel jeg er enn noe annet. Når jeg er i 40-årene vil jeg nok oppleve at mange i denne alderen går fra hverandre.

Det som er typisk er at man typisk gjennomgår ulike ting i ulike faser av livet, og sånn som ting er i dag er mange par i 30-årene småbarnsforeldre, og også i 40-årene. Den typisk "midtlivskrisen" kommer senere enn før, men mange vil gå fra hverandre når barna flytter ut fordi de har vokst fra hverandre. Barna var det eneste de hadde til felles. På samme måte går mange småbarnsforeldre fra hverandre fordi stresset ved å ha barn, jobbe osv. tærer på et forhold.

Anonym poster: c5f1fa422c1a45592e0f7da2b45ae794

• Liker 1
Gjest TinaT
Skrevet

Fruktbarheten minsker allerede fra 27 årsalder.

Etter 35-årsalderen er vel 10 prosent infertile, etter 40-årsalderen 33 prosent, og etter 44-årsalderen nær 90 prosent infertile - så det er en god grunn til å ikke vente for lenge dersom man har bestemt seg for å få barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...