Gå til innhold

Teller Matte R1 som studiepoeng for universitetsstudenter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har meldt meg opp i 30 studiepoeng men består nok bare 20. Samtidig skal jeg ta Matte R1 som privatist for første gang. Får jeg godskrevet noe som helst studiepoeng fra MAtte R1 hos lånekassa?

Anonym poster: 65c6d1ebb4e9e062cd72a6e49376cbe1

Gjest Naria
Skrevet

Nei, fag på vgs-nivå gir ikke studiepoeng.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får jeg godskrevet noe som helst studiepoeng fra MAtte R1 hos lånekassa?

Nei.

Anonym poster: e3b47b3781b625e8576fbbedaad0408a

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Det teller ikke som studiepoeng, men det spiller vel ingen rolle, hos Lånekassen teller det som "studieprogresjon". De gir jo støtte til både vgs og høyere utdanning.

Anonym poster: 5ad57c66846dd4291fb40fcbec4d19b9

AnonymBruker
Skrevet

Har meldt meg opp i 30 studiepoeng men består nok bare 20. Samtidig skal jeg ta Matte R1 som privatist for første gang. Får jeg godskrevet noe som helst studiepoeng fra MAtte R1 hos lånekassa?

Hva i all verden får deg til å tro det?

Anonym poster: b637829ddd170458e42e31ab2a8b1c01

• Liker 2
Gjest Naria
Skrevet (endret)

Det teller ikke som studiepoeng, men det spiller vel ingen rolle, hos Lånekassen teller det som "studieprogresjon". De gir jo støtte til både vgs og høyere utdanning.

Det er ikke det samme. Når du søker fullt lån og stipend for høyere utdanning forventes det at man produserer 30 studiepoeng i semesteret. De studiepoengene man produserer rapporteres av studiestedet og det er dette som er bakgrunnen for omgjøring til stipend. Dersom det rapporteres under 30 studiepoeng blir man registrert med en forsinkelse i utdanningen, uavhengig av hva man eventuelt måtte ha tatt av vgs-fag.

Endret av Naria
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke det samme. Når du søker fullt lån og stipend for høyere utdanning forventes det at man produserer 30 studiepoeng i semesteret. De studiepoengene man produserer rapporteres av studiestedet og det er dette som er bakgrunnen for omgjøring til stipend. Dersom det rapporteres under 30 studiepoeng blir man registrert med en forsinkelse i utdanningen, uavhengig av hva man eventuelt måtte ha tatt av vgs-fag.

Slik var det ikke for meg. Vgs-fag rapporteres også til Lånekassen og å ta fag som privatist er likestilt med høyere utdanning, det går av samme "kvota". Jeg er ikke registert med forsinkelse, enda jeg reellt sett er forsinket. Jeg tok realfag som privatist.

Skrevet

Slik var det ikke for meg. Vgs-fag rapporteres også til Lånekassen og å ta fag som privatist er likestilt med høyere utdanning, det går av samme "kvota". Jeg er ikke registert med forsinkelse, enda jeg reellt sett er forsinket. Jeg tok realfag som privatist.

Slenger meg på denne. Det samme skjedde meg. Men det spørs om du har tatt fag fra før og hvor mye støtte du har fått til vgs fra før. I år har de ikke telt med privatistfagene mine, men de gjorde det ifjor.

• Liker 1
Gjest Naria
Skrevet

OK, det var jeg faktisk ikke klar over. Da lærte jeg noe nytt i dag også. :)

Skrevet

Jeg tror man får ca. 5 poeng per fag fra vgs - så hvis man tar f.eks. R1og R2 får man 10 studiepoeng. Men jeg er ikke 100 % sikker, altså. Vet hvertfall at noen jeg kjenner har tatt 'fag 1 og 2' og fått 10 stp for det :)

AnonymBruker
Skrevet

Slenger meg på denne. Det samme skjedde meg. Men det spørs om du har tatt fag fra før og hvor mye støtte du har fått til vgs fra før. I år har de ikke telt med privatistfagene mine, men de gjorde det ifjor.

Du får jo ikke støtte til de samme fagene mer enn en gang.

Gjest hva som helst
Skrevet

Jeg tror man får ca. 5 poeng per fag fra vgs - så hvis man tar f.eks. R1og R2 får man 10 studiepoeng. Men jeg er ikke 100 % sikker, altså. Vet hvertfall at noen jeg kjenner har tatt 'fag 1 og 2' og fått 10 stp for det :)

Nei det gjør du ikke. Studiepoeng er forbeholdt progresjon i fag på universitets- og høyskolenivå.

Derimot får man realfagspoeng av R1 og R2, til sammen 1.5 poeng. Dette teller som "konkurransepoeng" som er de som teller når man søker inntak på høyere utdanning.

Gjest Naria
Skrevet

Nei det gjør du ikke. Studiepoeng er forbeholdt progresjon i fag på universitets- og høyskolenivå.

Derimot får man realfagspoeng av R1 og R2, til sammen 1.5 poeng. Dette teller som "konkurransepoeng" som er de som teller når man søker inntak på høyere utdanning.

Nå er det ikke konkurransepoeng vi snakker om, men hva som regnes som progesjon hos Lånekassen i forhold til omgjøring av lån til stipend.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du får jo ikke støtte til de samme fagene mer enn en gang.

Nei, det skjønner jeg. Men det ene faget jeg tok før jul, har jeg ikke fått støtte til før. Så jeg tror jeg har nådd grensen for hva jeg kan få for vgs-fag.

Fagene jeg tok ifjor telte forresten som 7.5 stp hos Lånekassen, uavhengig av årstimer.

Endret av amonyn
Gjest hva som helst
Skrevet

Nå er det ikke konkurransepoeng vi snakker om, men hva som regnes som progesjon hos Lånekassen i forhold til omgjøring av lån til stipend.

Det er uansett feil å si at man får studiepoeng av å ta R1 og R2

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det skjønner jeg. Men det ene faget jeg tok før jul, har jeg ikke fått støtte til før. Så jeg tror jeg har nådd grensen for hva jeg kan få for vgs-fag.

Fagene jeg tok ifjor telte forresten som 7.5 stp hos Lånekassen, uavhengig av årstimer.

Men hadde du fulle studiebelastning av høyskole eller univeristet i tillegg da? Man får kun for full studiebelastning, ikke noe ekstra.

Skrevet

En jeg kjenner tok psykologi 1 og 2 nå og fikk godkjenning av Lånekassa for 10 studiepoeng for det, så det teller tydeligvis som 10 studiepoeng. Så det så.

Skrevet

Jeg synes du skal ringe Lånekassa og spørre, og så legge svaret ut her.

For de som tydeligvis ikke kan lese er trådstarters spørsmål følgende:

Lånekassen gir støtte til fag på VGS-nivå basert på årstimer (men kun dersom du følger undervisning).

Lånekassen gir støtte til høyere utdanning basert på studiepoeng.

Kan man ta igjen forsinkelse i høyere utdanning ved å ta VGS-fag, hva er i så fall forholdet mellom årstimer og studiepoeng, og kan man gjøre det selv om man kun tar eksamen som privatist og ikke følger undervisning?

Skrevet

Men hadde du fulle studiebelastning av høyskole eller univeristet i tillegg da? Man får kun for full studiebelastning, ikke noe ekstra.

Ja. Et par av fagene gjorde til og med at jeg lå i forkant. Derfor kunne jeg ta færre fag på høsten ifjor og allikevel ikke være forsinket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...