AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #1 Skrevet 19. mai 2013 Hei! Skriver som AB da dette kan være gjenkjennelig. Altså, jeg har en kvinnelig kollega som alltid skal konkurrere om hvem som er sykest/slitnest. La oss kalle henne A. Hun er i begynnelsen av tjue-årene, student og har samboer, bikkje og hele sulamitten, men dette er ikke bra nok. 9 av 10 "snaps" jeg får handler om at hun er syk eller sliten. Om jeg er syk, men drar meg på jobb kan man vedde på at hun er sykere. Og dersom jeg blir dårligere utover dagen kan dere banne på at hun også blir dårligere, gjerne så dårlig at hun går rundt til alle på skiftet og forteller hvor dårlig hun er. Da slipper hun unna de hardeste arbeidsoppgavene og hele skiftet sliter. Om jeg er syk og borte fra jobb dagen etter får jeg en klagemelding om at hun er så syk og må holde senga den dagen. Hun har fått tilsnakk fra sjefen fordi hun har en tendens til å ringe seg inn syk og så blir hun sett på skolen/på cafè. Da klager hun til meg, fordi sjefen må jo forstå at hun kan gjøre "enkelte ting" bare ikke være på jobb (dette er en kontorjobb). En felles venninne av oss har nettopp fått baby, en kolikkbaby, og hun sover maks 2 timer i strekk hver natt. Hun får også disse "snapsene" om at A er sliten, og selv om hun har sagt ifra så fortsetter det.. På facebook er hun alltid først til å oppdatere om forkjølelse/pollenallergi/utmattelse. Dere som har slike folk rundt dere, hvordan takler dere det? Hun er som sagt en hyggelig person som inviterer på ting, tilbyr skyss etc., men hun må ha all oppmerksomheten. Om jeg sier noe som får folk til å le så må hun si noe enda morsommere. Om jeg snakker med noen om trening må hun skyte inn at hun tok 4 km på mølla og at hun trener sååååå mye. Dette vet jeg ikke er sant da hun er ekstremt overvektig og spiser godteri, pizza, brus på hvert eneste skift. Jeg har snakket med henne om det, sagt at hun klager veldig mye og er så mye syk. Da blir hun sur og nekter å svare. Dette hadde ikke vært et problem om jeg ikke må jobbe sammen med henne flere ganger i uken, klagingen hennes gjør MEG sliten. Jeg har prøvd å overse klagingen hennes, men da kommer hun ofte bort til meg for å klage, ringer for å klage, sender bilde av seg selv som har det så fælt. Noen flere som har slike rundt seg og kan fortelle sine erfaringer? Hva kan man gjøre for å ikke gå fullstendig på veggen? Eller er det jeg som overreagerer? Anonym poster: c10e2b9caedf630c85f694dcf93f4c20
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #2 Skrevet 19. mai 2013 Jeg jobber selv med ei slik ei....og det ER slitsomt......hun ender også mld på facebook, sms, snapchats osv......"klager" jeg, så er alt på hennes front mye værre.. Hun suger til seg all oppmerksomhet og energi fra alt og alle rundt som kan få..... Løsningen tror jeg er å ignorere henne og ikke snakke så mye. Og IKKE gi henne noe form for den responsen hun søker når hun prøver å få noe utav deg.. Slike personer er slitsomme å ha med og gjøre, og jeg er selv helt utslitt etter ett shift på jobb sammen...jeg "må" liksom gi av meg selv uten at jeg ønsker det...mer for høftlighetens skyld.............. Når jeg har en dårlig dag, så er jeg helt utmattet når jeg endelig kommer meg hjem...... Anonym poster: 7f54dcca26f5f291635a9180f61b2079
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #3 Skrevet 19. mai 2013 Jeg synes du burde klargjøre hvordan kollegaforhold du vil ha til denne personen. Ved å først fortelle om hvor lite interessert du er i å høre om klagingen hennes. Si du ikke har eller vil bruke ressurser på det når du er på jobb. Dere har vel arbeidsoppgaver utenom antar jeg? Utover det virket det som hun hadde en kvalmende personlighet. Folk som alltid må overgå andre med enten erfaringer eller historier, uavhengig om hvor fiktivt det blir noen ganger. Den mest elskverdige kommentaren jeg liker å høre etter jeg har fortalt om noe er; "Åh? Du slår ikke meg da.. En gang når jeg.. bla bla bla bla.." Kjære vene, det var ikke en konkurranse dette. En får ikke noen diplom. Det er ikke du som overreagerer. Du reagerer og det er bra. I tillegg til at det er en noe naturlig og menneskelig reaksjon. Og hvis hun er så gale som du gir uttrykk for, vil hun jo gjerne miste jobben sin etterhvert da. Problem solved. Anonym poster: 04c464f1ac2dfb1e2b859651b458fd62
Elanore Skrevet 19. mai 2013 #4 Skrevet 19. mai 2013 Jeg har møtt noen sånne, og kommer til å referere til noen eksempler slik at du kan se om du kjenner deg igjen når du sammenligner "mine folk" med din kollega. Først hadde jeg en bestevenninne (dårlig utvalg...) på barneskolen som alltid måtte overgå meg i alle sammenhenger. Dersom jeg hadde vondt i magen, kunne du banne på at hun hadde det minst like ille. Dersom jeg fikk feber, så hadde hun det også. Fikk jeg oppmerksomhet for en morsom spøk, ville hun konstant forsøke å overgå meg. Skjønner ikke at jeg holdt ut i 7 år... Hun har heldigvis vokst det litt av seg, så nå møter jeg henne av og til og har det veldig kjekt med henne. Har også et familiemedlem som er sånn, og hun ble aldri kvitt det eller de andre negative personlighetstrekkene, så jeg kuttet kontakten fullstendig. Mennesker som holder på sånn som dette som voksne, er giftige å være sammen med i lengden. Jeg synes personlig veldig synd på dem som har det sånn at de må ha oppmerksomhet hele tiden, for det må være veldig slitsomt for dem også, og det vitner for meg om større underliggende personlige problemer. Hvorvidt du bør fortsette å pleie relasjonen deres, kommer an på hvor ille det er, spør du meg. Jeg har en venninne med slike trekk, men jeg klarer å se gjennom det siden det ikke er så ekstremt. Vi er flere som står sammen i en venninnegjeng, og vi kjenner alle på problemene med denne kvinnen, men vi ser gjennom det og drøfter ting med hverandre dersom hun byr på problemer. I ditt tilfelle virker det mye mer ekstremt og uttalt, og da tror jeg at det er om å gjøre å begrense kontakten mellom dere. Om du skal si det rett ut eller bare prøve å få forholdet mellom dere til å dabbe av, vet jeg ikke helt. Er du avhengig av å jobbe sammen med denne kollegaen? Kan du rådføre deg med en annen venninne/kollega som også ser disse trekkene? For meg har det hjulpet veldig å alltid ha noen å rådføre meg med, for siden jeg valgte å fortsette vennskapet med en av disse kvinnene, kan ting ende med å gå utover meg selv, og da trenger jeg noen å realitetssjekke med når jeg reagerer på noe. På denne måten slipper du å føle deg alene om det og at det er du som overdriver/overanalyserer, og det kan hjelpe veldig på psyken hvis du må fortsette å forholde deg til henne. Det verste du kan gjøre i mine øyne, er å fore henne med oppmerksomhet når det blir for mye. Et godt forhold mellom mennesker skal gi og ta, ikke bare ta til du er helt utslitt!
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2013 #5 Skrevet 19. mai 2013 Høres ut som et forferdelig mennesket, både personlighetsmessig og moralsk sett (man går ikke på cafe eller ut om man har vært hjemme fra jobb). Og det var faktisk nytt for meg at det finnes folk som skal overgå andre i hvor syk de er. Jeg kan forstå trangen til å komme inn etter en fiskehistorie og fortelle om blåkveita du tok på 35 kg som overgår torsken som nettop ble servert med 20 kg, men hvem vil vel skryte på seg hvor syk de er (Mitt imunforsvar er myyyyyye dårligere en ditt haha). Jeg hadde sagt minst mulig til henne, aldri gitt noen respons på noe av det hun gjør/sier. Hun gjør det fordi hun vet hun får respons! Om det faktisk er tilfelle at hun skulker hadde jeg prøvd å få henne sparket (gått til sjefen og påpekt aktiviteten hennes når hun er syk om du vet noe sjefen ikke vet), men det hadde jeg gjort uansett om jeg viste noen utnyttet bedriften/arbeidsplassen.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #6 Skrevet 21. mai 2013 Åh, nå er hun i gang igjen. Jeg sletta henne fra snapchat men hu la meg til igjen. Tenkte jeg skulle gi henne en sjanse, men hva fikk jeg? Jo, snap av ibux og paralgin forte. Nå har hun lagt ut en status hvor hun syter over at hun er syk. Ei bærte har kommentert "god bedring" og det var nok til at hele sykdomsforløpet ble kommentert av A. NOBODY CARES! Åh, herrejesus, jeg blir så frustrert. Og ja, jeg lar meg irritere, jeg vet det. Kom gjerne med flere historier så jeg ikke føler meg alene om å bitche Anonym poster: c10e2b9caedf630c85f694dcf93f4c20
Pinkee Skrevet 21. mai 2013 #7 Skrevet 21. mai 2013 Har du prøvd å "gjødsle" sykdommene hennes? Type, å stakkaaaar deg, syk nå igjen, må være noe virkelig alvorlig med deg så mye syk du er, har du kontakta lege? hold senga og drikk mye vann, burde du ikke fått en full helsesjekk osvosv. ER noen som modererer seg når dem får slike tilbakemeldinger. Men, da må man smøre på så det monner!! 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #8 Skrevet 21. mai 2013 En tidligere kollega av meg kjørte en sånn "syk-sykere-sykest"-greie på FB, om både seg selv, mann og barn. Det tok brått slutt den dagen en kommenterte at de burde komme seg til legen for å sjekke immunforsvaret, stakkars, for de var jo så fryktelig ofte syke -og kommentaren fikk vel flere likes enn noe annet på den FB-profilen noen gang hadde fått. Siden det har det ikke vært sykdomsprat fra den kanten (men det skal legges til at dette kun er en måned eller så siden, så for alt jeg vet kan de ha vært friske, men det har vel sjelden vært så stille på sykdomsfronten der før). Anonym poster: 7d319ba1c202f5b236b329d2be45200c 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #9 Skrevet 21. mai 2013 En på jobb er konstant syk og har vondt både her og der. Han er også ganske overvektig, og når han først er på jobb så gjør han ikke mye arbeid. Tror han bruker mer tid på å lure seg unna enn å faktisk jobbe. Sjefen gikk lei og sa at fyren hadde nok vondt her og der pga kroppen, at han burde begynne å trene opp de musklene han hadde så vondt i. Ble sendt til bedriftslege med full helsesjekk, og vær gang han klager nå, så får han bare spørsmål om "jamen,har du ikke trent?"hehehe....problemet er jo selvfølgelig at han tar ut sykemelding titt og ofte... Anonym poster: e864b8bb9cee246e6253c613df61fd39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå