Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på et intervju hos et vikarbyrå for en ukes tid siden. Syntes at intervjueren stilte en del irrelevante spørsmål slik som: hva foreldrene og søskene mine holdt på med, om jeg hadde en del sykdommer som jeg burde underrette dem om osv.

Har noen andre opplevd noe lignende? Til info så var dette mitt aller første intervju med et slikt byrå.

AnonymBruker
Skrevet

Hmm, nei. Det hørtes merkelig ut. Kan jeg spørre hvilket byrå det er? Det var ikke sånn at intervjueren bare prøvde å bli kjent med deg? På en litt rar måte.

Eneste irrelevante spørsmålet jeg har fått(flere ganger) er spørsmål om jeg har kjæreste/samboer. Jeg er i den alderen hvor en del begynner å tenke på barn. Jeg gjør ikke det,men har samboer. Er redd jeg har mistet flere tilbud fordi arbeidsgiver har tenkt at jeg sikkert kommer til å få barn snart. Så har sluttet å svare på det spørsmålet.

Anonym poster: ea84cd37c9c1e7852da9ab43a505baf9

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er irrelevante spørsmål jeg. Vikarbyråene lever av å selge inn riktig person på rett plass, så hvem du er og hvordan helsa di er er da i aller høyeste grad relevant.

Passe mislykket å selge en vikar inn som barnehageassistent dersom vokalen har tinnitus, for eksempel. Da er det andre jobber som passer bedre.

Anonym poster: bde1ae3367893ebe907f52d539d114ff

• Liker 1
Gjest Naria
Skrevet

Jeg har også fått spørsmål om hva kjæreste, bror og slik holder på med. Dette har vært på ordinære intervjuer hos bedrifter. Jeg synes ikke slike spørsmål er så veldig merkelige, de prøver å bli kjent med deg og hvilket miljø du er i/kommer fra.

Gjest Blondie65
Skrevet

Sykdommer har de vel stengt tatt ikke lov å spørre om. Da er det bedre å spørre om man er vandr med å jobbe fulltid, om man trives i en hektisk hverdag, hvordan en takler stress og ikke minst gjøre en skikkelig referanse sjekk.

Jeg kan ikke helt se relevansen i hvilket arbeid søsken har, annet enn at det handler om å bli litt bedre kjent med deg da.

Skrevet (endret)

Jeg ble spurt om hva mannen min holdt på med. Da tok jeg en hvit løgn, for jeg mener at de helt ærlig ikke har noe med det å gjøre, og i tillegg så ville jeg ikke oute min mann.

Jeg ble også spurt om sykdommer, og så vidt jeg vet så er ikke det lov. Dette var til akkurat samme type jobb som jeg har i dag, med andre ord har sykdom lite å si, og jeg hadde/har gode referanser fra nåværende jobb, ergo så jeg det som lite relevant å spørre dette spørsmålet. Når jeg i tillegg fikk spørsmålet "du er sikker på at du ikke har noen sykdommer vi bør vite om?" var jeg i ferd med å forlate bygningen mentalt.

Dette var samme sted, som spurte om de to foregående spørsmålene, lurte på hva mine søsken gjorde. Jeg sa som sant var: "jeg er enebarn". Intervjuer så helt perpleks på meg og syntes det var veeeeeldig merkelig "oi, ja, det har jeg nesten aldri hørt om!". Øh, javel? Og forsatte "ja, du er vel vant til å få det som du vil da?". Er det mulig liksom. Nei, jeg er faktisk ikke det. Så avsluttet han med "men hvordan er det da å jobbe i team?". Jeg svarte at det var noe jeg trivdes med og var vant med. "Åja, trodde enebarn likte å være selvstendige". Herregud, det var ikke mulig å svare rett. Ja, jeg liker å jobbe selvstendig, men har ikke problemer med å jobbe i team. Herrejesus.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De kan ikke spørre konkrete spørsmål om helsa di men de kan spørre om du er mye syk og har mye fravær, ingen vil ansette noen med mye fravær. Hva foreldre og søsken har å si skjønner jeg ikke men kanskje bare for å bli litt kjent med deg.

Anonym poster: b92d37a47f242020e6bd3d3e330f05a7

Skrevet (endret)

De kan ikke spørre konkrete spørsmål om helsa di men de kan spørre om du er mye syk og har mye fravær, ingen vil ansette noen med mye fravær. Hva foreldre og søsken har å si skjønner jeg ikke men kanskje bare for å bli litt kjent med deg.

Anonym poster: b92d37a47f242020e6bd3d3e330f05a7

Det er nå greit nok at de som om man er mye syk, men mange av oss opplever jo at de prøver seg på mye mer enn det.

Endret av Yvonne
Gjest Naria
Skrevet

Dette var samme sted, som spurte om de to foregående spørsmålene, lurte på hva mine søsken gjorde. Jeg sa som sant var: "jeg er enebarn". Intervjuer så helt perpleks på meg og syntes det var veeeeeldig merkelig "oi, ja, det har jeg nesten aldri hørt om!". Øh, javel? Og forsatte "ja, du er vel vant til å få det som du vil da?". Er det mulig liksom. Nei, jeg er faktisk ikke det. Så avsluttet han med "men hvordan er det da å jobbe i team?". Jeg svarte at det var noe jeg trivdes med og var vant med. "Åja, trodde enebarn likte å være selvstendige". Herregud, det var ikke mulig å svare rett. Ja, jeg liker å jobbe selvstendig, men har ikke problemer med å jobbe i team. Herrejesus.

:ler: Herregud, de folka der virka jo ikke riktig vel bevart. Har nesten aldri hørt om enebarn, hvilken boble er det kan lever i?

• Liker 2
Skrevet

:ler: Herregud, de folka der virka jo ikke riktig vel bevart. Har nesten aldri hørt om enebarn, hvilken boble er det kan lever i?

Det hele ble bare veldig merkelig. Jeg fikk ikke kjemi med fyren som intervjuet meg, og jeg ble litt sånn: okay, hva vil du egentlig at jeg skal svare?

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er irrelevante spørsmål jeg. Vikarbyråene lever av å selge inn riktig person på rett plass, så hvem du er og hvordan helsa di er er da i aller høyeste grad relevant.

Passe mislykket å selge en vikar inn som barnehageassistent dersom vokalen har tinnitus, for eksempel. Da er det andre jobber som passer bedre.

Anonym poster: bde1ae3367893ebe907f52d539d114ff

Ja, du får håpe på at du da aldri intervjuer meg, for ser jeg du begår overtramp så vil du selv svare på spørsmål i et avhør når jeg anmelder deg og den feite ræva di.

Anonym poster: abe902ca1c017647419ae1abf987e413

• Liker 2
Skrevet

Er redd jeg har mistet flere tilbud fordi arbeidsgiver har tenkt at jeg sikkert kommer til å få barn snart. Så har sluttet å svare på det spørsmålet.

Anonym poster: ea84cd37c9c1e7852da9ab43a505baf9

så du svarer bare: nei jeg vil ikke svare på det? tror ikke akkurat det gr det noe særlig bedre utgangspunkt

Skrevet

Det er ikke lov å spørre om generell helse, men det er lov å spørre om man har noen helsemessige problemer som krever tilrettelegging på jobb :)

Var du sjenert/nervøs? Kanskje vedkommende prøvde å få deg til å snakke bare, ved å stille litt "enkle" spørsmål i starten?

AnonymBruker
Skrevet

Noen irrelevante spørsmål brukes bare for å få et bedre inntrykk av hvordan du er og tenker. Det er ikke snakk om å få en familiehistorie per se, men i mitt tilfelle har jeg opplevd at det at jeg forteller at min far er økonom og min mor er ingeniør gir en mer troverdig bakgrunn for når jeg forklarer hvorfor jeg valgte en helt annen studieretning selv. Det høres mer innøvd ut hvis de spør direkte hvorfor jeg studerer xxx, og jeg sier 'jeg studerer xxx fordi det var interessant.' Når jeg først forteller at jeg ble 'oppdratt' til å bli enten økonom eller ingeniør, men tenkte nøye gjennom saken og endte opp på noe helt annet, gir jeg et inntrykk av å være motivert og målrettet.

Anonym poster: c42ebbf79d65df791c699d6571212fe2

Skrevet

Hva ektefelle / samboer driver med kan være relevant på flere områder.

Dersom det er barn inne i bildet, kan det f.eks. være neativt om ektefellen / samboeren har en jobb som medfører at det er den andre som må ta all oppfølging av barna.

Hos oss spør vi også om ektefellen har arbeid eller verv i bedrifter som er konkurerende med vår.

AnonymBruker
Skrevet

har blitt spurt om mye rart, hva min mor jobber med og så hva min far jobber med.... mamma er greit nok men min far en død så synes det er litt bom å begynne å spørre om det....og jeg vet jeg er i en alder hvor de gjerne vil vite om jeg planlegger barn osv. men det har de ingenting med å jeg har faktisk mest lyst å si JEG KAN IKKE FÅ BARN,takk for at du fikk meg til å tenke på det....

Anonym poster: 1c9c881fe9265ec0f5ce09b832f28a26

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke lov å spørre om generell helse, men det er lov å spørre om man har noen helsemessige problemer som krever tilrettelegging på jobb :)

Var du sjenert/nervøs? Kanskje vedkommende prøvde å få deg til å snakke bare, ved å stille litt "enkle" spørsmål i starten?

TS her.

Var overhodet ikke sjenert, syntes det var en veldig fin flyt i samtalen, men kanskje han oppfattet det annerledes enn meg? Han spurte meg rett ut om det jeg hadde noen sykdeommer som de burde vite om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...