Gå til innhold

Hvor ofte besøker du familien din?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte er for ofte å besøke familien?

Vår datter er støtt og stadig på besøk, og det er jo hyggelig at hun drar innom oss av og til, men nå begynner det egentlig å bli litt mye.

Jeg føler at vi må være konstant klar for besøk. Vi får datteren og hennes kjæreste på besøk gjerne fire ganger i uken. Det er ikke alltid lange besøk, men de stikker hodet innom fordi de var i nabolaget og av og til føler jeg at vi nesten må jage dem.

Det er alltid et spørsmål om noe, eller en eller annen grunn. Det er som sagt hyggelig å få besøk, men det blir av og til litt mye.

Men hva skal man si når de ikke forstår dette? Vi sier i fra at det passer ikke nå, når de kommer stikker innom andre dagen på rad, men det eneste det fører til er at de kommer neste dag.

Vi har tatt det opp med datteren vår at hun nå bor for seg selv, og at vi trenger ikke se hverandre hele tiden, men likevel dukker hun opp støtt og stadig.

Nå er sommerhalvåret her, og da blir det bare verre. Vi har rett og slett måtte bestemme oss for å ta en lengre ferie for oss selv så vi får litt tid sammen.

Er dette normalt?

Vi har andre voksne barn som bor nærmiljøet med sine familier og de er vi i kontakt med kanskje en gang hver andre uke eller noe slikt, men vår datter har tydeligvis store problemer med å kutte navlestrengen og drar med seg kjæresten hjem til oss.

Anonym poster: be88a2fa349b35603c00c12805caa0f7

Videoannonse
Annonse
Gjest Marmot
Skrevet

Hvor lenge er det siden hun flyttet hjemmefra da, og hvor gammel er hun? Kan være hun bare trenger litt tid på seg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge er det siden hun flyttet hjemmefra da, og hvor gammel er hun? Kan være hun bare trenger litt tid på seg.

Flyttet hjemmefra for to år siden. Er i begynnelsen av 20-årene.

Hvor mye tid kan det ta?

Skrevet

Tror det der er veldig individuelt.

Da jeg var yngre og bodde i samme by som mine foreldre, så var gjerne jeg også innom 3-4 ganger i uka, men tror nok det til en viss grad skyldes at de bor i sentrum, mens jeg bodde litt utenfor, så det var greit å stikke innom og sette fra meg bilen der ;). De har rett og slett alltid hatt et "stikk innom hus" for familie på bytur. Ville nok redusert noe hadde det ikke vært for at de insisterte på at jeg skulle spise søndagsmiddag med dem ganske ofte.

Hadde mine foreldre signalisert at det ikke var greit med så hyppige "stikk innom'er" så hadde jeg nok kommet sjeldnere, for etterhvert ble det i meste laget for meg selv også, men da forventet de at jeg skulle komme innom ofte.

Som sagt : veldig individuelt.

Spørs om dere ikke må sette dere ned med datter og samboer (enda en gang) og si klart fra at det er hyggelig med besøk, men at dere gjerne vil ha litt alenetid også så det hadde vært enda hyggeligere med besøk om de kom litt sjeldnere. Vis gjerne til besøksfrekvensen til de andre søsknene så hun har noe å sammenlikne med, og muligens vil samboeren hennes være litt på deres parti også? Selv om dere kommer godt overens, kan vel "svigerbesøk" fire ganger i uka bli litt i meste laget for ham også?

AnonymBruker
Skrevet

Syns dette egentlig høress litt rart ut, jeg.. Vil du ikke at datteren din skal stikke innom mer enn to ganger i mnd?

Anonym poster: 0dc29267345d3552f80a0ed85e5db71b

• Liker 2
Gjest Marmot
Skrevet

Syns dette egentlig høress litt rart ut, jeg.. Vil du ikke at datteren din skal stikke innom mer enn to ganger i mnd?

Det er vel mye mellom 3-4 ganger i uka og 2 ganger i mnd eller? Jeg skjønner dem godt, jeg. Det er jo som TS sier noe med det å alltid være klar for besøk, det er slitsomt, selv om det er ens egne barn.

Har hun nøkkel? Hvis ikke kan dere vel kanskje bare låse døra og la være å åpne?

Gjest Reza08
Skrevet

Vanlig at barna stikker innom. Må da være koselig at de gidder å besøke dere etter at hun har flyttet ut. At hun besøker dere med jevne mellomrom er positivt. Dere hadde sikkert reagert hvis hun ikke besøkte dere også.

Skrevet

min tante må holde skjult, når hun tar en fridag fra job for at kunne vaske og rydde for at undgå at datteren 30 år kommer innom hele dagen for at pratte. jeg sjønner dere godt. jeg tror hun sagner dere. :-)

Gjest Sanne__
Skrevet

Når man har levd en stund ser man at folk er svært forskjellige. Og de problemer man aldri har hatt eller kommer til å få er andres største mare.

Jeg har ikke noe konkret råd å gi men mangfoldet blant oss er en fryd å observere jo eldre jeg blir, og tenker skal vi bytte problem?

Da hadde vi sikkert blitt akkurat like sprø som før begge to.

Balanse er en god ting. Jeg håper det snart ordner seg for dere.

Gjest pysepusen
Skrevet

Vi er hos mine foreldre minst en gang i uka, gjerne to om vi blir invitert på middag eller at det er veldig fint vær. De har stor hage og har kjøpt masse leker til barna mens vi har en hageflekk på 3x4 m. Men vi forventer ikke at de skal være hjemme eller underholde oss om vi kommer uanmeldt ;)

Gjest LadySizz
Skrevet

Kan forstå dere litt at dere vil være litt for dere selv. Hun er blitt voksen og skal ikke trenge å renne ned døren til dere.

Selv besøker jeg mine foreldre kanskje 2 ganger i mnd,og da ligger jeg som oftest over en natt. Må kjøre noen mil,så da blir det som regel sånn. Tror kanskje foreldrene min tenker at jeg er der litt lite til tider,men jeg har ett liv selv,og ting må faktisk passe for alle også :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke så flink til å besøke foreldrene mine. Burde vært flinkere til det, for jeg kjenner at jeg får en litt ivar-ballong-følelse når jeg tenker på det.

Anonym poster: ebbd7fb7747d8e030a37c74da392aba2

AnonymBruker
Skrevet

ivar-ballong-følelse

:grine:

Anonym poster: 9cf231b6929c0f4c43dd848e115a1239

Skrevet

Jeg bor ikke på samme sted som foreldrene mine, så jeg besøker dem med ca to måneders mellomrom.Mitt søsken har barn, og foreldrene mine synes de ikke ha rsett barnebarn på lenge når det er to uker siden siste besøk.

At jeg eller mitt søsken er på besøk betyr ikke at vi sitter rundt et bord og prater i timesvis.Har du tenkt over hva slags signaler du sender ut , ts? Kanskje de tror du ønsker besøk. Har du hage? Neste gang du får besøk kan du fortsette med det du har planer om, evt sette henne/dem i arbeid.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Maks 3 ganger i året. De bor på andre siden av landet.

Gjest Spiderpig
Skrevet

Pappa bor ti minutter unna vi har søndagsmiddag hos han hver søndag. Så da kommer alle "barna" med kjærester og bikkjer :) Hender jeg stikker innom og sier hei om jeg er i nærheten.

Mamma bor ca 30 minutter unna og hun ser jeg vel kanskje en gang i mnd. Har ikke like godt forhold til hu.

Skrevet

Jul og sommerferie.

AnonymBruker
Skrevet

Har hun nøkkel? Hvis ikke kan dere vel kanskje bare låse døra og la være å åpne?

Er du seriøs??

Ser foreldrene mine og svigers kanskje en dag i uka. Noen uker tre, andre uker ingen.

Anonym poster: 123d3147946d368c64876d22ed5a4351

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du misforstår.

Jeg synes det bare blir veldig mye med at hun og kjæresten stikker innom flere ganger i uken. Blir ofte noen timer også, tar gjerne ikke et hint om at det er på tide å dra heller. De kan gjerne komme på besøk ofte, men jeg hadde satt pris på å få spørsmål først eller kanskje til og med lagt en avtale om ikke det var noe som må skje der og da.

Skjer litt for ofte at vi må si ifra om at vi må legge oss så vi kan dra på jobb.

Vi får jo knapt nok tid for oss selv føler jeg, og vi blir jo litt bekymret for om dette kommer til å pågå for evig og alltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...