Lyd Skrevet 19. mai 2013 #1 Skrevet 19. mai 2013 Lurer på om jeg har klart å få et brudd i ribbeinet... Forrige fredag falt jeg, og på mandag ca begynte jeg å få smerter bak høyre bryst. I starten var det mest vondt når jeg bevegde meg på visse måter, men det har blitt verre de siste dagene. Nå kjenner jeg det litt hele tiden, og det gjør ganske vondt når jeg puster dypt inn eller hoster. Jeg har ikke koblet smertene til fallet før nå, siden jeg ikke fikk vondt før flere dager etterpå, men leste nå at noen ikke merket smertene før etter noen dager. Noen som har erfaring med ribbeinsbrudd og vet om dette høres ut som det? Pleier det å gå fort over av seg selv?
Gjest Morteno Skrevet 19. mai 2013 #2 Skrevet 19. mai 2013 Høres litt ut som det. Vansker med å puste dypt / hoste, etc. Det kan også skje at smertene kommer litt etter skaden faktisk skjer. Burde nok ta en tur til legen!
Lyd Skrevet 19. mai 2013 Forfatter #3 Skrevet 19. mai 2013 Men er det noe legen kan gjøre med et ribbeinsbrudd? Gror det ikke bare sammen igjen av seg selv? Vil ikke dra til legen hvis jeg ikke må
Gjest Armule Skrevet 19. mai 2013 #4 Skrevet 19. mai 2013 Nei, man kan ikke gjøre noe med et ribbeinsbrudd.. Men det er jo greit å få konstantert at det er knekt, evt. bristet. Det høres ut som det er snakk om et brudd, ja. Om smertene blir verre og verre, så er det også tegn på brudd. Jeg merket det på kroppen såvidt dagen etter det hadde skjedd, men jeg trodde jeg bare hadde ligget litt forkjært. Det ble verre og verre, og etter to uker gikk jeg til legen, og fikk konstantert brudd. Det er når det begynner å gro ordentlig at det blir jævlig vondt (jeg knakk det øverste ribbeinet før kragebeinet på brystkassa).
Lyd Skrevet 19. mai 2013 Forfatter #5 Skrevet 19. mai 2013 Det er når det begynner å gro ordentlig at det blir jævlig vondt (jeg knakk det øverste ribbeinet før kragebeinet på brystkassa). Hvor vondt er jævlig vondt? Sånn at man ikke klarer å gjøre normale hverdagslige ting? Jeg skal ha flere eksamener de neste ukene, kan ikke akkurat sitte og vri meg i smerte da :frown:
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #6 Skrevet 19. mai 2013 Det eneste farlige med ribbeinsbrudd er hvis lungen punkteres. Men det vil du merke og bli tungpusten av. Da bør du dra til legevakten og få tatt et bilde. Ellers er det ikke så mye å gjøre med utover å bruke smertestillende ved behov. Det kan ta noen uker før det blir helt bra. Anonym poster: 9be58623315db615056778e3f80f718d
Gjest Armule Skrevet 19. mai 2013 #7 Skrevet 19. mai 2013 Hvor vondt er jævlig vondt? Sånn at man ikke klarer å gjøre normale hverdagslige ting? Jeg skal ha flere eksamener de neste ukene, kan ikke akkurat sitte og vri meg i smerte da :frown: Jeg brukte ikke smertestillende, da. Men jeg kunne gjøre dagligdagse ting, jeg var også student på den tiden. Så det klarer du nok fint Bare å proppe i seg ibux og paracet, vil jeg tro. Den verste smerten var på morgenen, når jeg skulle stå opp. Jeg måtte ligge på rygg, og når skulle reise meg var smerten såpass at det føltes ut som om hele brystkassa skulle falle sammen. Siden ditt brudd er i ryggen, så ser jeg ikke for meg at du får noe av det samme
Lyd Skrevet 19. mai 2013 Forfatter #8 Skrevet 19. mai 2013 Ok, takk for svar Om jeg har et brudd tror jeg ikke det er så veldig ille, det er jo faktisk over en uke siden jeg falt. Håper det går over snart!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå