Gå til innhold

Er bunad fint eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette innlegger er ikke ment som en provokasjon, men skrevet av nysgjerrighet. Jeg har aldri hatt bunad, og har heller ingen foreløpige planer om å skaffe meg det i framtiden. For å være helt ærlig, jeg skjønner ikke helt greia. Er det bare meg? :)

Anonym poster: c410cc8d3fcdbcbd7a79f5b7844ab3c6

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bunad er dødssexy! Og pent. Og klassisk! Og stilig! Aaah! :bond:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke fint. Skjønner ikke greia i det hele tatt.

Anonym poster: 985abd4dc2e9257b3baea664ffeecb72

• Liker 5
Gjest Vampen
Skrevet (endret)

Jeg er heller ikke fan. Jeg hadde en, og det er vel det plagget jeg har følt meg minst vel i noensinne.

Edit: jeg synes heller ikke bunad er spesielt pent i seg selv. Det er vel type to bunader jeg synes er litt fine, ellers er det mest oppskrytt.

Endret av Vampen
  • Liker 2
Skrevet

Jeg syns ikke det er spesielt fint, og ikke noe jeg ville prioritert å bruke penger på.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg syns det er fint antrekk for passende anledning(17.mai).

I andre situasjoner hvor jeg føler for å være ekstra fin hadde jeg ikke gått med bunad akkurat. Litt som brudekjole. Det er nok fordi det er fint,men samtidig litt "too much"

Endret av Butterscotch
Skrevet

Jeg synes bunad er veldig fint.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For 200 år siden oppi dalene så hadde det nok vært fint. Men plassert her i vår tid så ser det bare dumt ut.

I tillegg går folk av skaftet om man sminker seg for mye, har på solbriller, har på joggesko, ikke setter opp håret/setter det opp feil osv. Man SKAL visst se ut som en for fin budeie når man har på bunad.

Det er veldig få kvinner som faktisk kler en bunad, de aller fleste får digre hofter av plagget. Også overpriset!! Nei jeg forstår ikke denne trenden.

Anonym poster: f818aede71222586f70e829e6f5a30a5

• Liker 5
Gjest Morteno
Skrevet

Enige i AB over meg, det ser egentlig bare tullete ut. En vanlig kjole på HM til 99 kroner kan være mye, mye, mye finere enn en bunad i mine øyne.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bunad er nydelig. :) Så lenge den ikke er sydd i Kina så er hele plagget et mesterverk med vakre broderier og kvalitetsstoffer.

Anonym poster: 0926a59e3c607ecaeffeb364e81fc405

• Liker 7
Skrevet

Synes det er utrolig fint :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det blir feil å bedømme bunader som andre plagg. Det er jo ikke bare et festplagg. Det er som det ble skrevet over et mesterverk av kvalitetsstoffer og vakre broderier. Det er et tradisjonsplagg og er en viktig del av den norske kulturen.

Hver og en må selv vurdere om de vil bære bunad selvsagt.

Anonym poster: 04c6b6103a33beae23550692c1b197ba

• Liker 7
Gjest Lille-pus
Skrevet

Personlig synes jeg bunader er flott, - selv om de på ingen måte reflekterer hverken dagens motebilde eller kroppsideal på noe vis.

Det er drakter som har sitt utspring i en annen tid, og vil dermed ikke være up-to-date hverken med hensyn til fasong eller noe annet.

De gir et relativt statisk tidsbilde i et tradisjonsperspektiv, - og jeg synes det er flott.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes bunad ser fint ut på andre, selv føler jeg meg som en bomsete budeie :P

Anonym poster: c467ce6f237f77630ec0eb2d9b7c98db

Skrevet

Jeg bærer min bunad med stolthet på 17. Mai, og er så glad for at mine foreldre og min avdøde farmor kjøpte bunad og sølv til min konfirmasjon for 25 år siden. Plagget er like aktuelt nå som da, til riktig anledning. 17. Mai, konfirmasjon, og bryllup (men da skifter jeg etter kaffen.. )

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er fint til riktig anledning og er svært glad for at jeg i sin tid fikk bunad til konfirmasjonen. Den har vært brukt til både bryllup, 17. mai og konfirmasjoner opp gjennom årene.

Selv om de fleste (alle?) norske bunader i dag er konstruerte drakter, så baserer de seg likevel på mønstre eller fasonger som i sin tid ble brukt, og dermed synes jeg de er en del av vår kultur. Likevel - hva man ønsker å kle seg i er et personlig valg, så jeg har ingen problemer med å skjønne at folk ikke ønsker (eller kan) legge så mye penger i en enkelt drakt, som tross alt brukes relativt sjelden.

• Liker 2
Skrevet

sykt digg plagg, det er desidert det plagget som er undervurdert

funker på følgende fester sammenkomster:

-konfirmasjon til familie

-bryllup til familie / vennine@

-nyttårsaften ( joda)

-17 mai

-egen bursdag

-dåp

-din egen spesiell dag

Skrevet

Føler meg alltid fin i bunad, det må nok være fordi nasjonalfølelsen blir så stor med den på.

Skrevet (endret)

Ja, bunad er fint. Kjempefint - for å svare på spørsmålet i trådens overskrift.

Synet av jenter i bunad gir meg feststemning, og jeg synes de blir utrolig stilige.

Sexy er det dog ikke. Men hvorfor tror så mange jenter at jo mer sexy de kler seg, desto finere blir de? Har de forsett seg på TV? Alt til sin tid. Bunad er ikke til for den type party. :danse:

Endret av Kamikatze
  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...