Gjest Sonja Skrevet 18. mai 2013 #1 Skrevet 18. mai 2013 Hei, Jeg sitter her med et virrvarr av tanker og må lufte det med dere. Jeg er nyansatt i en bedrift - merket tidlig en spesiell kjemi mellom meg og min sjef. Han er tidlig i 40-årene, familiefar og gift. Selv er jeg 30, nysingel og ganske sårbar. Har vært en del på sjefens kontor i forbindelse med situasjonen hjemme - det har blitt mye prat og jeg har kanskje vært litt for åpen. Han vet praktisk talt alt om meg og mitt. Den siste tiden synes jeg han har vært ekstra på. Han sender meg sms når kona er borte (aldri vært noe dirty - men typen: jeg liker deg, vil aldri såre deg, kommer aldri til å lure deg til noe du ikke vil osv). I begynnelsen synes jeg det var helt fantastisk å ha en så åpen og god sjef. Men nå merker jeg at hans interesse for meg er stor. En kollega har også bemerket at han er ofte på mitt kontor, og spør om det er noe i mellom oss. Vedkommende mener også han ser på, og snakker til meg på en helt egen måte. Nå er jeg livredd for at dette skal eskalere - at kona hans skal bli såret, barna.. at de på jobben skal se på meg som den stygge ulven som prøver seg på sjefen.. alt mulig egentlig?!? Som sagt har ikke dette tatt helt av ennå - men jeg merker at han stadig lar grensene tøyes sakte men sikkert.. jeg ønsker ikke dette, men har bestandig slitt med å sette egne grenser. Hvordan skal ei jente som ikke har all verdens erfaring og som ikke er den flinkeste til å si ordentlig i fra ta tak i dette? Jeg vil på ingen måte såre hverken han, kona eller andre i prosessen..
Testosteron Skrevet 18. mai 2013 #2 Skrevet 18. mai 2013 Det beste hadde vært å fortelle ham det rett ut hvordan du opplever det. Hvis du ikke tørr å være så direkte, så får du bare la være å gi respons på tilnærmelsene hans, så kanskje han gir seg. 1
Steinar40 Skrevet 18. mai 2013 #3 Skrevet 18. mai 2013 Begynn å holde avstand. Og ikke prat om noe mer personlig. 8
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #4 Skrevet 18. mai 2013 Takk for svar - jeg er ikke så tøff av meg, så jeg tror ikke jeg klarer å være direkte. Men jeg kan jo som du sier la vær å svare. Jeg har prøvd å holde det på det normale nivået - men det begynner å bli kleint. Vi er få på jobb, og dette ser ikke bra ut utad heller. Jeg blir nesten litt paranoid på hva som kan skje dersom hans kjære kone eller de andre finner ut at han er såpass "på". Nesten så jeg faktisk vurderer oppsigelse.. veldig synd med tanke på at jobben er fantastisk. Anonym poster: e2b767e7396626830ef85b3796d7bbfc
tingeling Skrevet 18. mai 2013 #5 Skrevet 18. mai 2013 Det enkleste er nok å redusere kontakten til kun det som er absolutt nødvendig. Vær høflig, men upersonlig. Hvis han fortsetter og blir mer pågående kan du ganske enkelt, og med et smil, si " *navn på sjefen*, jeg liker deg og synes du er en veldig bra leder for meg, men jeg liker deg ikke på den måten". 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #6 Skrevet 18. mai 2013 Lurer på hvor mange ganger tilsvarende har utspilt seg. En sjef er en mann, virker det som, som har alle de feilene en mann kan ha i rikelig monn. Det virker som om menn når de blir sjefer blir beruset av makten og oppskriften er da med ingrediensen en yngre tiltrekkende kollega. En stor del av romanser oppstår på arbeidsplassen og sjefer er absolutt intet unntak. De vil ha sin del av kaka. Det er på en måte også ofte at sjefer har en viss eiendomsrett over kvinnelige ansatte selv om det etisk og lovmessig ikke kan forsvares selvfølgelig. Men lojaliteten til ektemaken der hjemme settes på prøve når han kommer på jobb og kona er midlertidig glemt. Sjefen har makt og vet å trakte etter godene. Selv om hans bevisste jeg ikke godtar det så driver underbevisstheten hans og driftene. Huff for et sirkus! Anonym poster: 51bdd7c0ef454c8523d33f3852a40465 3
emfase Skrevet 18. mai 2013 #7 Skrevet 18. mai 2013 Jeg synes du sier det ganske fint, og du bør si dette til han: "Nå er jeg livredd for at dette skal eskalere - at kona hans skal bli såret, barna.. at de på jobben skal se på meg som den stygge ulven som prøver seg på sjefen.. alt mulig egentlig?!? Som sagt har ikke dette tatt helt av ennå - men jeg merker at han stadig lar grensene tøyes sakte men sikkert.. jeg ønsker ikke dette," Fortell ham også at kollegaer har begynt å snakke. Du gjør dere begge en tjeneste dersom du gjør dette. 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #8 Skrevet 18. mai 2013 Du har helt rett anonym - dette er et sirkus, og helt sikkert noe som gjentar seg til gangs i historien. Uff! Jeg har begynt å få vondt i magen av dette - tankevirksomheten jobber som aldri før. Dette er såpass nytt - og veldig ukjent for meg, så jeg aner virkelig ikke hvor det vil ende. Jeg vet selvfølgelig at jeg aldri vil la han få meg på noen måte, men jeg synes det er ubehagelig allerede - og har en følelse av at dette (i hans hode) bare er begynnelsen. Men er det ikke ekstra rart at han skal ta seg sånn til rette når akkurat det vi snakker om på kontoret er min usikkerhet og at jeg sliter med tillitt til menn osv?! Skulle tro han da heller ville backet ut fordi han vet det er vanskelig - men nei, han blir heller mer pågående. I tillegg er det flaut - jeg jobber som sagt med en liten gruppe mennesker. Det er ikke så kult å komme ny, for så å bli "sjefens favoritt".. tør nesten ikke tenke på hva de kan tro eller sette i gang med rykter.. dette må rett og slett stoppes. Anonym poster: e2b767e7396626830ef85b3796d7bbfc
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #9 Skrevet 18. mai 2013 Jeg skal faktisk gjøre som du sier - si ifra at de andre har begynt å snakke. En kollega har jo vært så direkte å konfrontert meg med dette allerede. Hvem vet hva de andre måtte tenke eller tro. Takk for råd. Det burde kanskje hjelpe. Vi bor ikke akkurat i storbyen og flere kjenner hans kone mer eller mindre. Er derfor forundret over at han ikke ligger lavere i terrenget.. men kanskje nå? Anonym poster: e2b767e7396626830ef85b3796d7bbfc 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #11 Skrevet 18. mai 2013 Emfase: Nja.. jeg tviler litt på det. Han har sagt han ikke vil vise henne smsene han sender meg.. og de er langt fra grove.. Jeg skal ta en liten prat med ham på tirsdag når arbeidet starter igjen. Kanskje hører jeg fra ham før det, for han er veldig ivrig på sms - men jeg tror det er fint å ta den biten face to face. Anonym poster: e2b767e7396626830ef85b3796d7bbfc
plix Skrevet 18. mai 2013 #12 Skrevet 18. mai 2013 Send han en mail, da. Da slipper du å måtte presse deg til å være tøff ansikt til ansikt Håper du har lært, i enkelte ting er privatliv og arbeidsmiljøet to ting som skal holdes separat. Høres ikke ut som en ideell situasjon, nyansatt og greier 2
Gjest anonym Skrevet 18. mai 2013 #13 Skrevet 18. mai 2013 Kan jo hende de er i åpent forhold... he-he... ... Han høres slesk ut, Ta avstand!
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #14 Skrevet 18. mai 2013 Minibelle: Vet du, om jeg sender mailen kommer jeg til å grue meg så sykt til å se ham face to face. Jeg tror ikke jeg fikser å trykke på "send". Jeg merker at jeg har vært litt vel åpen med ham ja.. han vet jo alt om min godtroenhet!!! ARG! Nei, ingen ideell situasjon, liten plass, alle kjenner alle.. nytilflyttet og prøver å passe inn.. uff.. Anonym poster: e2b767e7396626830ef85b3796d7bbfc
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #15 Skrevet 18. mai 2013 Det merkelige er at han er så utrolig snill og god utad.. alle snakker så varmt om ham.. og jeg også satt med det inntrykket (og gjør det i stor grad fortsatt). Han er rolig og veldig hyggelig, enkel å snakke med.. Men nå, oss to i mellom merker jeg flere sider.. tviler på at de andre som fullroser ham så til de grader aner hvilke andre snuskete sider den karen har. Han har verdens beste rykte og er absolutt ikke en man ville tro holdt på sånn :/ Anonym poster: e2b767e7396626830ef85b3796d7bbfc
emfase Skrevet 18. mai 2013 #16 Skrevet 18. mai 2013 Emfase: Nja.. jeg tviler litt på det. Han har sagt han ikke vil vise henne smsene han sender meg.. og de er langt fra grove.. Jeg skal ta en liten prat med ham på tirsdag når arbeidet starter igjen. Kanskje hører jeg fra ham før det, for han er veldig ivrig på sms - men jeg tror det er fint å ta den biten face to face. Anonym poster: e2b767e7396626830ef85b3796d7bbfc Huff, stakkars deg. Ønsker deg masse lykke til. Ta vare på alle sms'ene i tilfelle.
lillevill Skrevet 18. mai 2013 #17 Skrevet 18. mai 2013 Hei. :-) finn beinet i nesa. Gjør det klart at du merker et ubehag når han legger seg etter deg. Sett grenser, og ikke del personlige ting. Bruk heller en god veninne til trøst og støtte. Om du synes det er vanskelig, flett inn at du har type ol, for å få han til å holde seg unna.
plix Skrevet 19. mai 2013 #18 Skrevet 19. mai 2013 Minibelle: Vet du, om jeg sender mailen kommer jeg til å grue meg så sykt til å se ham face to face. Jeg tror ikke jeg fikser å trykke på "send". Jeg merker at jeg har vært litt vel åpen med ham ja.. han vet jo alt om min godtroenhet!!! ARG! Nei, ingen ideell situasjon, liten plass, alle kjenner alle.. nytilflyttet og prøver å passe inn.. uff.. Anonym poster: e2b767e7396626830ef85b3796d7bbfc Ønsker deg all lykke til, håper du får dette på plass før dette ødelegger for deg
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2013 #19 Skrevet 19. mai 2013 Hei. :-) finn beinet i nesa. Gjør det klart at du merker et ubehag når han legger seg etter deg. Sett grenser, og ikke del personlige ting. Bruk heller en god veninne til trøst og støtte. Om du synes det er vanskelig, flett inn at du har type ol, for å få han til å holde seg unna. Du har helt åpenbart vært utsatt for seksuell trakassering på jobb. Sms'ene du har fått, er bevis. I tillegg har du tydeligvis flere vitner på jobben. Slik oppførsel er straffbar, og mannen bør anmeldes til politiet og etterforskes mhp seksuell kriminalitet. Om ikke de finner nok til å putte ham i fengsel, vil dette i det minste åpenbare for alle hvilke uakseptable holdninger han har til kvinner. Trolig blir han tvunget til å forlate jobben, hvilket i det minste er en beskjeden straff.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #20 Skrevet 19. mai 2013 Du har helt åpenbart vært utsatt for seksuell trakassering på jobb. Sms'ene du har fått, er bevis. I tillegg har du tydeligvis flere vitner på jobben. Slik oppførsel er straffbar, og mannen bør anmeldes til politiet og etterforskes mhp seksuell kriminalitet. Om ikke de finner nok til å putte ham i fengsel, vil dette i det minste åpenbare for alle hvilke uakseptable holdninger han har til kvinner. Trolig blir han tvunget til å forlate jobben, hvilket i det minste er en beskjeden straff. Jeg vet ikke om jeg ville plassert ham i fengsel, men jeg synes det er frytkelig ekkelt. Spesielt med tanke på kone og barn. Tenker nesten mer på dem enn på meg selv. Og at han kunne vært villig til å gå "all the way" dersom jeg ønsket det er jeg rimelig sikker på. Han har forøvrig fortsatt å sende meldinger de siste fridagene. Ikke noe ekkelt ennå, men med oppmerksomme ord og setninger. Tror han er ganske keen. Anonym poster: e2b767e7396626830ef85b3796d7bbfc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå