Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skjønt det slik at dette kan være vanlig spesielt i 1. trimester, og anbefalingene er litt forskjellige ifht å kutte ut samleie - men siden jeg fra før av har følsomme slimhinner og lett blør under samleie også som" ikke-gravid" så har jeg tenkt å ta litt pause...

Jeg har fortalt dette til legen, men han sa ingenting om saken.

Blødningene blir ikke kraftige og økende,men de varer i flere dager og det blir ganske ømt generelt - gir litt mer ubehag enn ellers.

Jeg har så skjønt at dette kan gi seg etterhvert i 2 trimester(?) - så jeg lurer på når dere andre som lett blødde/fikk spottinger ved samleie i 1 trimester startet å forsøke igjen - og om det bedret seg etterhvert?

Nå klarer jeg rett og slett ikke nyte sex når det blir småblødninger i dagesvis etterpå, selv om vi er veldig forsiktige - men ser jo ikke lyst på å være et helt svangerskap uten sex, da vi vanligvis er ganske så aktive på den fronten.

Noen som har erfaring?

Anonym poster: 5b04a1e304bb87d147c87b321f2536c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på dette jeg også. Er trassig å blø etter hver gang man har sex.

Anonym poster: e9db4596c9227c623906f5f5de47f885

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde masse blødninger etter samleie i 1. trimester. De startet vel når jeg var i uke 4, altså med en gang jeg oppdaget at jeg var gravid, og tom. uke 9.

Jeg koblet ikke helt at det skyldtes samleie siden blødningene startet et halvt til et døgn etter samleie og varte i flere dager, men på ultralyd i uke 9 kunne gynekologen fortelle at det kom av kombinasjonen skjøre slimhinner og samleie. Jeg blødde faktisk så lett at jeg fikk en liten blødning av den innvendige ultralyden i uke 9.

Jeg fikk beskjed om at jeg kunne avstå fra sex i noen uker for å la riften det blødde fra gro, for mest sannsynlig rippet vi opp i skorpen ved samleie slik at riften aldri fikk gro skikkelig.

Gynekologen presiserte at samleie ikke var farlig for fosteret, men for min del så var det ekstremt stressende med blødninger i tide og utide.

Vi avsto da fra samleie i 2-3 uker, og etter det blødde jeg ikke mer resten av svangerskapet :)

Det skal sies at vi ikke var like aktive i sengehalmen etter dette, for jeg klarte ikke å legge vekk frykten for at jeg skulle blø igjen.

Anonym poster: 9acd194838dd8089a5908de185ef081d

Skrevet

Jeg har blødd masse i første trimester med begge mine, både ved sex og andre anledninger. Man må jo bare prøve seg litt fram, for en gang går det jo over, men vi hadde lengre perioder i første trimester der vi hadde sex uten samleie, og uten for mye "pelling innvendig" (Haha, hørtes det sexy ut? ;) ).

Hadde jeg skrevet dette på seksualforumet så hadde jeg nok fått huden full for at sex ikke er like godt uten penetrering, men det var et offer vi begge syntes var veldig greit. Det er jo forskjell fra person til person, men jeg blir veldig redd og nedstemt av å blø. "Har det gått galt?" var en tanke som ofte gikk igjennom hodet mitt. Og da er det greit å forhindre en slik sinnstemning ved så enkle forholdsregler. to måneder er jo ikke allverdens med tid, og det er jo maks :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde ikke samleie i det hele tatt første trimester. Allerede ved ikm spottet jeg for første gang, og etter det blødde jeg eller spottet flere dager i uken frem til jeg var ca 10 uker på vei. Vi ble gravide ved ivf, og jeg brukte lutinus vaginalkapsler (progesteronstøtte) frem til og med uke 12. Både lege og gynekolog mente at jeg fikk ekstra skjøre slimhinner av lutinus, og at jeg nok hadde fått et par små rifter ved innføring av kapslene. Den stadige spottingen stresset oss begge, og spesielt meg, helt enormt, og vi var på ukentlige ultralyder. Men alt var bare altså helt fint med babyen. Vi ble rådet til å avstå fra samleie så lenge jeg spottet, men jeg fikk beskjed om at vi gjerne kunne gjenoppta aktiviteten når jeg sluttet å blø.

Vi hadde samleie for første gang under svangerskapet da jeg var ca 12 - 13 uker på vei, og det gikk helt fint. Etter det har vi hatt regelmessig sex et par-tre ganger i uken, og jeg har ikke spottet en dråpe siden uke 10. Nå er jeg 19 uker på vei.

Håper blødningene gir seg snart for deg. Både min egen erfaring og all litteratur jeg har lest tilsier at det ofte er verst i første trimester, og så blir slimhinnene mindre skjøre og blødningene opphører. Lykke til videre!

Anonym poster: 9efca15f9d2650d0e82a8cd0f16168a4

AnonymBruker
Skrevet

TS her :)

Dette høres jo lovende ut, jeg er "allerede" i uke 8 - så da kan jeg jo teste igjen om et par tre uker.

Første gangen det skjedde var jeg jo overbevist om at jeg hadde en begynnende SA og var helt fra meg i humøret, satt inne og gråt og stresset noe innmari hele dagen, og var sikker på at hCG skulle vise seg å være synkende - men dengang ei.

Og så går man jo i dagesvis og bare venter på at det skal "gå galt" - men så skjer ikke det.

Kjenner forøvrig igjen dette med at det gjerne går et halvt til ett døgn før man faktisk får blødninger/spotting, så det er litt vel forvirrende.......

Vanligvis er jeg typen som elsker å gi oralsex(blir enormt tent av det) - men siden ei ukes tid etter jeg ble gravid har jeg hatt veldig aversjon mot alt som skal inn i munnen, både når det gjelder mat/drikke og....eeeh - mannen - selv om jeg ikke har vært plaget av kvalme.

Så "å gjøre alt mulig annet" har heller ikke fristet, sikkert også fordi jeg føler det blir litt ekstra ubehag i underlivet/kroppen når muskler jobber som de jo gjør selv om man ikke har samleie, uansett hva vi gjør.

Jeg kjenner det jo nedi der bare jeg går opp ei trapp ;)

Tenkte å få bestilt en litt tidlig jordmortime, og kanskje ta det opp med henne først - og så prøve om noen uker........

*krysse fingrene noe veldig her og håper stort det går over så man kan ha seg* :D

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen, nå fulgte jeg planen jeg hadde om å forsøke sex uten noen form for samleie overhodet - og var ikke spesielt overaktiv og fikk heller ikke orgasme(klarer visst ikke helt slappe av nei..) - og fader meg har jeg ikke fått blødninger IGJEN, denne gangen rett etterpå.

Jeg brukte heller omtrent ingen muskler inni selve....ja - og slappet heeeeeelt av, og begynte altså å blø kun ved å bli lett stimulert utenpå.

Når jeg skulle rydde tøyet som lå litt her og der så jeg(i undertøyet) også at jeg hadde begynt å spotte allerede ved lett forspill!?!

Hva i alle dager? :overrasket:

Dette var første dagen jeg har klart å slappe av siden jeg jo har fra før blødd/spottet eller har småuhumskheter siden sist gang vi hadde sex i forrige uke - nå er det visst påan igjen.

Bør man til gynekolog eller noe når man er såpass følsom, eller er det OK sålenge det ikke øker i smerte og mengde?

Typisk at en gynekologtur også vil starte blødninger, da......

AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt er du på vei? Jeg ville nok ringt lege eller direkte til gynekolog (dersom du har en gynekolog du allerede har vært i kontakt med) og fått en tidlig ultralyd. Det er helt grusomt og en psykisk tortur å gå med slike småblødninger, så du fortjener å få roet nervene. Dersom du er langt nok på vei kan du ta utvendig ultralyd, og da slipper du at ultralyden evt. fremprovoserer flere blødninger.

Jeg var på ukentlige ultralyder en periode pga mine småblødninger og betalte ikke for dette. Jeg tok direkte kontakt med gynekologen min og fikk stort sett time til dagen etter at jeg ringte. Håper du er like heldig.

Anonym poster: 9efca15f9d2650d0e82a8cd0f16168a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...