Gå til innhold

Sønn på 16, driver med selvskading

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

16.mai sprakk boblen. Vår sønn på 16 har slitt i det siste, og har drevet med selvskading Ikke lenge, og han har selv tatt kontakt med en hjelpelærere. Hun fikk han til helsesøster. avtalen var at hun skullertinge oss til uka. Vi satte hardt mot hardt på torsdag og han snakket og snakket. Er deprimert og har det vondt. Siste ukene i 10.klasse kan bli tøffe. Avtalen nå er at han skal til legen tirsdag og så videre til BUP. Er redd det kan ta tid, så vi leter etter en psykolog. Det gjør bare så utrolig vondt å se at barnet mitt har det så vondt,

Noen som har noe gode råd?

Anonym poster: f7be26603c63cb7e901e2da5ca654540

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jente mener du vel?

Anonym poster: 90ddcc690dd3a9612fe592f175055994

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, gutt på 16. Det er nesten like mange gutter som driver med selvskading som jenter

• Liker 5
Skrevet

Jente mener du vel?

Det er slettes ikke bare jenter som driver med selvskading.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har noen råd?

AnonymBruker
Skrevet

Her virker det som om dere er kommet lang på vei. Dere har en sønn som har åpnet seg for dere og fortalt hva som ligger bak. Han er deprimert. Skolen er involvert, helsesøster og dere skal videre til lege og BUP.

Dersom det blir ventetid på psykolog, så forsøk å få avtale med helsesøster. Det er en god ressurs, og de skal ha en god del kunnskap om selvskading. Kanskje dere foreldre også kan snakke sammen med helsesøster?

Anonym poster: 605aab7d41cd6022faba315c51ab4cd6

Skrevet

Det er flest jenter som driver med selvskading, men også gutter. Hva selvskader han med? Jeg driver selv med selvskading og det som hjelper er å ikke ha noe å selvskade med. Det føles som en befrielse. Be han gi den fra seg, og at han får belønning om han klarer å holde seg unna?

Vis forståelse for at han selvskader. Si du forstår han har det vanskelig, men at selvskading ikke er svaret. Men at du alikevel forstår hvorfor han gjør det.

Skrevet (endret)

Jente mener du vel?

Hvorfor går du ut fra at kun at det kun er jenter som driver med selvskading?

-------

Det må være en vanskelig situasjon for deg som foreldre å være i. Man vil jo alltid gjøre alt for å hjelpe barnet sitt og beskytte det fra alt vondt, og i situasjoner som denne er det lett å føle seg hjelpeløs. Sannsynligvis får han time snart og god hjelp fra profesjonelle. Hvis det skulle vis seg at han må vente en stund, så kunne det kanskje vært en ide å kontakte en privatpraktiserende psykolog. Uansett tror jeg ikke (ut fra det du forteller) at sønnen din må vente så lenge, og jeg vil tro at BUP har enda kortere ventetid enn voksenpsykiatrien. Jeg tror det beste du kan gjøre for ham nå er å være der for ham, og sørge for at han vet det. Jeg tror (og vet av erfaring) at selvskading er knyttet til mye skam, så det å være åpen om dette kan være veldig vanskelig for den som selvskader. Selv om du ikke nødvendigvis forstår selvskadingen, så vis at du forstår han har det vondt. Det å reagere med sinne og frustrasjon i forhold til en som selvskader er forståelig (jeg mener ikke at dette nødvendigvis gjelder deg), men vil kanskje bekrefte noe av den skamfølelsen personen allerede føler.

Håper sønnen din får god hjelp, så raskt som mulig!

:klemmer:

Endret av Sofie_22
AnonymBruker
Skrevet

Er bare helt knust. Det er så vondt å se sønnen sin så deprimert, og selvskadingen gjør meg helt fortvilet.

AnonymBruker
Skrevet

Husk at selvskadingen er en konsekvens av de psykiske problemene, og det er ikke selve selvskadingen dere bør fokusere på. Vis ham at dere bryr dere om han. Få han opp av senga hver dag. Gjør ting som viser at dere setter pris på ham!

Pass på at han spiser sunt og får mosjon.

Anonym poster: 98da4e9c88062fc10bc446ae0406cd43

AnonymBruker
Skrevet

Han har kun gjort det i et par uker. bruker sikkerhetsnåler som han risper seg kraftig og dypt med. Venstre underarm. Se helt forferdelig ut. Avtalt at han henter en av oss når han får behov for å skade seg selv og at vi skal holde rundt han til han får roet seg.

AnonymBruker
Skrevet

En ting til! Skaff time hos en privat psykolog som driver med kongnitiv terapi! Offentlige psykologer er vanligvis noe drit. Har hatt mange dårlige erfaringer der!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fortiden sykem. vi har avtalt at vi skal gå oss en tur pr dag. han skal ikke sitte inne på rommet foran PC og isolere seg. Han går i 10.klasse og har ikke mange skole dager igjen.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er så bra at dere har så god kontakt med ham (det virker i hvert fall slik). De fleste som selvskader skjuler det for familie og andre nære. Mens her får dere mulighet til å hjelpe ham raskt. Det er bra.

Gi ham noe han kan gjøre når tankene, grublingen og selvskadingstrangen blir for stor. Spring sammen. Hør på musikk. Snakk om noe. Rett oppmerksomhetene mot noe annet.

Anonym poster: 605aab7d41cd6022faba315c51ab4cd6

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar. Ja vi har godt kontakt. han er en følsom gutt som føler seg veldig anderledes enn andre. Og han er nok det. Da vi "presset" frem hva som var så vondt tenkte både faren og jeg at nå står han frem som homofil. Ingen av oss har tenkt tanken før..... men det var jo ikke det. Regner med at vi som foreldre blir kaldt inn til samtale på BUP og at vi skal gi vår oppfatning av hva utfordringene er.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fortiden sykem. vi har avtalt at vi skal gå oss en tur pr dag. han skal ikke sitte inne på rommet foran PC og isolere seg. Han går i 10.klasse og har ikke mange skole dager igjen.

TS

Så bra! Jeg vil anbefale å gi han omega-3 hver dag, eller mye fisk :)

Og pass på at han legger seg og står opp til samme tid hver dag. Det fysiske har ofte stor påvirkning på det psykiske, og god søvnrytme er utrolig viktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...