Gå til innhold

Ferdig student: arbeidsledig med dagpenger?

Anbefalte innlegg

Gjest Thea31
Skrevet

Jeg er ferdig jurist om 2 uker og har under tiden søkt ulike jobber, men fått avslag. Jeg kan påregne opp til 6 måneder med arbeidssøking før jeg får meg en fulltidsjobb.

Jeg har hele tiden hatt småjobber og strøjobber ved siden av studiene (klesbutikker, eldresenter, osv.)

Nå er jeg litt sliten..men søker selvfølgelig på mange stillinger.

Spørsmål:

jeg har utgifter å dekke. I det jeg registrerer meg som arbeidsledig, får jeg da dagpenger med det samme? (Har hatt inntekt på over 100.000,- sist år).

Jeg lurer på: ER DET IKKE FLAUT Å MØTE OPP HOS AETAT OG REGISTRERE SEG ARBEIDSLEDIG + BRETTE UT LØNNSSLIPPER OG MOTTA DAGPENGER?

Jeg er en ganske stolt person og synes dette er forferdelig..de menneskene som skal "saksbehandle" deg..så flaut at de ser meg komme dit! Dette passer jo veldig dårlig til mitt image.

Jeg ser ingen andre løsninger: er arbeidsledig for en mindre periode og har utgifter som må dekkes. :-(

Videoannonse
Annonse
Gjest blå uinnlogget
Skrevet

Jeg tror nok du får dagpenger når du har tjent over 100 000, tror grensen er et sted rundt 80 000.

Men hvorfor er det flaut????? Syns du virker noe høy på pæra. Det er da mange folk som ikke har jobb nå, og særlig er det mange arbeidsledige etter endte studier, det er ikke gare en mennesketype som er p Aetat. Syns du burde jekke deg ned litt, og svelge noe av stoltheten din.

Gjest Thea 31
Skrevet

Jeg er vel litt for stolt..men det er noe fælt ved det å stå registrert i et datasystem- som kan brukes mot deg senere.. :oops:

Men Både Mette Marit og hennes far har jo vært/er sosialhjelp-mottakere, og hvis det er greit for de kongelige, er det vel greit for meg.

Noen andre som erfaringer med det å motta dagpenger, men er topputdannet og egentlig synes det er flaut?

Ha en fin dag alle! :)

Gjest Ethereal
Skrevet
Men Både Mette Marit og hennes far har jo vært/er sosialhjelp-mottakere' date=' og hvis det er greit for de kongelige, er det vel greit for meg.[/quote']

Dagpenger er vel en rettighet du har opptjent deg, og ikke det samme som sosialhjelp, vil jeg tro?

Dessuten: hvorfor ikke bare fortsette i en irrelevant jobb samtidig som du søker andre jobber? På den måten har du i det minste en inntekt, og jeg tror nok at en fremtidig arbeidsgiver vil se positivt på at du ikke finner deg selv for "god" til å ta en hvilken som helst jobb i en begrenset periode.

Sorry, lite medfølelse fra min kant.

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg var ferdig jurist for over ett år siden og er arbeidsledig. Ja, jeg synes det var flaut å gå og registrere meg, særlig når man møter en gammel studiebekjent som saksbehandler. Synes ikke det er falut å være arbeidsledig i seg selv, men det er flaut å fremdeels ikke ha fått jobb, når så mange andre jeg studerte meg har jobb. Men nå får jeg penger, og det er jo fint.

Gjest Thea 31
Skrevet

Tusen takk for svarene deres, det hjelper meg faktisk veldig å høre andres meninger om dette. :)

Jeg er ikke den situasjon at jeg kan bare ta strøjobber nå utover, pga. er avhengig av noe mer "stabilt" pga. faste utgifter..

Jeg får nok satse på en fulltidsjobb så fort som mulig- men ifølge andre tar det noen måneder..

Nettopp hva Poirot fortelle er jo skrekk-scenariet da..at en bekjent skal "behandle" meg...for hva måtte de vel tro? "Har du ennå ikke fått deg jobb"?! liksom....

:oops:

Skrevet

Sosialhjelp er ikke det samme som dagpenger fra Aetat!

Skrevet
Jeg er ikke den situasjon at jeg kan bare ta strøjobber nå utover, pga. er avhengig av noe mer "stabilt" pga. faste utgifter..

Hvis du tjente 100' ifjor tror jeg ikke du trenger regne med noe særlig mer enn 4000 - 5000 kr mnd i dagpenger.. Om du får de med engang er jeg ikke sikker på, det avhenger nok av om du slutta selv i den jobben du tjente de 100' i?

Hva i alle dager er flaut med å registrere seg og motta penger hos Aetat, nei det skjønner ikke jeg.

Ang å gå på sosial kontoret er jeg enig med deg, det er litt mer "flaut". Jeg vet ikke om 4000-5000 kr mnd er nok for deg, men vil absolutt anbefale deg å ta en annen jobb mens du søker! Det ser bedre ut på cv'en også;)

Gjest Anonymous
Skrevet

Så lenge man fortsatt er registrert student, og bare har hatt "strøjobber", spiller det ingen rolle for om man kan få dagpenger eller ikke.

Er man arbeidsledig og nyutdannet, så er man det. Dagpenger får man da garantert, hvis din inntekt var på over 80.000,- i fjoråret.

Det jeg imidlertid ikke helt vet, er om man kan motta dagpenger og samtidig ha en ekstra-jobb/strøjobb hvor man ringes opp- altså en usikker jobb som ikke er "fast"?

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg er vel litt for stolt..men det er noe fælt ved det å stå registrert i et datasystem- som kan brukes mot deg senere.. :oops:

Hva mener du med at det kan "brukes mot deg senere"? Slike registre er vel ikke offentlig tilgjengelige?

Såklart, et laaangt hull i CV'n ser vel ikke så bra ut når du søker jobb, men at de fleste trenger litt tid på å finne seg jobb etter endt utdanning tror jeg arbeidsgiverne har forståelse for.

Skrevet

Jeg, derimot, kan ikke vente til jeg blir ferdig med mitt studie, sånn at jeg kan registrere meg som arbeidsledig!! Ikke for å motta dagpenger, men fordi hvis jeg tjener under 12 000 (og noe) pr. mnd. samtidig som jeg står registrert arbeidsledig, så slipper jeg å betale avdrag på studielånet. De 2000 kr spart hver måned har ganske mye å si i min akk, så slunkne økonomi.

Flaut eller ikke (herregud, aetat ligger jo rett ved BI...), har man rett til fradrag, så har man det, og da er det bare tull å la litt flauhet hindre en i å få det. "Gjør noe du frykter. -Hver dag!" -fritt oversatt sitat fra en eller annen topp20-sang for noen år siden.

Skrevet

jeg har utgifter å dekke. I det jeg registrerer meg som arbeidsledig, får jeg da dagpenger med det samme? (Har hatt inntekt på over 100.000,- sist år).

Fra du melder deg som arbeidsledig så tar det ca 2 mnd før du vil motta dagpenger, men da får du tilbakebetalt fra den dagen du regisstrerte deg. Du kan gå på sosialkontoret og søke om støtte til livsopphold i den perioden. Ja, jeg gjorde det, jeg synest ikke det var flaut å gå på Aetat eller sosialkontoret, men jeg må jo si at når jeg troppet opp på sosialkontoret så følte en seg en smule fattig. Men det var jeg jo og`... Tror jeg fikk 4000 eller noe i en engangsutbetaling. Men da kan du ikke ha oppsparte penger på noen konto.

Som sagt så synest jeg ikke regisstrerring hos Aetat var flaut, men etterhvert som en går som arbeidsledig så føles det en smule "ugreit" ja. Gamle kjente som en treffer og lurer på "hva gjør du på nå da"? Er arbeidsledig jeg...Ja,ja.."det kan skje alle...og så nevner de alle de som de kjenner som også er det"....Når en treffer de samme etter noen mnd og de lurer på om en har fått jobb nå da..."eh, nei..fortsatt arbeidsledig". Ikke fordi jeg har vært flau over å være arbeidsledig, men det er nå en gang sånn at en ofte blir "vurdert" etter hvilke utdannelse, jobb en har. Og når en går lenge uten jobb så mister en på en måte en slags "identitet". Jeg mener når jeg søkte den ene jobben etter den andre, som jeg gjerne var overkvalifisert til og`, men som jeg ikke en gang kom på intervju til så begynner en jo etterhvert å lure på seg selv om det "egentlig" er noe gale med en.

Men nå har jeg en jobb da. Selv om jobben er "så som så", så kjennes det utrolig deilig. Endelig kan en faktisk tenke fremover liksom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...