Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg og min samboer har nettopp (for noen uker siden) kjøpt et hus. Vi signerte kontrakten for en uke siden, men har ikke betalt. Har møte i banken neste uke. Desverre har forholdet nå gått rett vest, og jeg lurer på hva i hel*** vi skal gjøre nå.

Ingen av oss har råd til å beholde boligen alene, og vil helst "angre" på kjøpet. Jeg vet jo at det teknisk sett ikke er noen angrerett, så hva kan vi forvente å måtte betale for å evt komme oss ut av denne handelen?

Setter pris på snarlig svar....!

Hilsen ei fortvilet soon-to-be alenemamma

Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg har hørt at det er mulig å betale mellomlegget mellom deres og nest høyeste bud.

AnonymBruker
Skrevet

Dere må kontakte advokat og gå i dialog. Egentlig har dere ingen angrerett som du sier, men det kan være at dere kan være så heldige at de som gav nest høyeste bud fremdeles er interessert og da kan dere betale mellommlegget + utgifter til kontraktsmøte osv.

En annen løsning er at dere betaler for ny runde med megler og alt som må til for å få solgt huset på nytt.

Anonym poster: eee0ee123c5a3b537be5eaca4938c2d6

• Liker 3
Skrevet

Huset hadde visning, men ble ikke solgt. Ingen bud ble gitt. Vi hadde privat visning, og la inn bud på prisantydning, og fikk tilslag på det... Mulig vi må betale megler utgifter da ja.... :( Utrolig kjip situasjon...

Skrevet

Hvorfor i herrens navn springer dere å kjøper hus om forholdet er så skrantende at det går til H ... en uke etter kontraktsmøte? Hjelpe meg!

• Liker 21
Skrevet

Hvorfor i herrens navn springer dere å kjøper hus om forholdet er så skrantende at det går til H ... en uke etter kontraktsmøte? Hjelpe meg!

Helt enig, veldig korttenkt..

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig, veldig korttenkt..

En vet aldri hva som kan ha skjedd. Hva om TS fant ut at kjæresten var utro, eller kjæresten til, TS fant ut at hun var utro? Kanskje noen av de har opptrådt uakseptabelt? Kanskje har det vært vold med i bildet? Skal jeg fortsette, eller? Poenget er at vi ikke vet hva som er årsaken til dette.

Skrantet forholdet da de kjøpte boligen, så var det veldig korttenkt, men det vet vi jo ikke...

Anonym poster: 99836c152ce0b6b40564dba4242702d7

• Liker 5
Skrevet

Huset hadde visning, men ble ikke solgt. Ingen bud ble gitt. Vi hadde privat visning, og la inn bud på prisantydning, og fikk tilslag på det... Mulig vi må betale megler utgifter da ja.... :( Utrolig kjip situasjon...

Dere må betale for huset. I tillegg må dere betale for å få solgt det (megleromkostninger). I og med at det ikke var andre som la inn bud, må dere også regne med å selge med tap.

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg og min samboer har nettopp (for noen uker siden) kjøpt et hus. Vi signerte kontrakten for en uke siden, men har ikke betalt. Har møte i banken neste uke. Desverre har forholdet nå gått rett vest, og jeg lurer på hva i hel*** vi skal gjøre nå.

Ingen av oss har råd til å beholde boligen alene, og vil helst "angre" på kjøpet. Jeg vet jo at det teknisk sett ikke er noen angrerett, så hva kan vi forvente å måtte betale for å evt komme oss ut av denne handelen?

Setter pris på snarlig svar....!

Hilsen ei fortvilet soon-to-be alenemamma

Om dere forventer å selge med tap, prøv å selge før det har gått ett år, da får dere trekke av 28 prosent av tapet på selvangivelsen.

Anonym poster: 6a8b741d2f149a8dd5fc8bec62d81ba8

• Liker 1
Skrevet

Dere må betale for huset. I tillegg må dere betale for å få solgt det (megleromkostninger). I og med at det ikke var andre som la inn bud, må dere også regne med å selge med tap.

Så du mener at vi må fullføre salget for så å selge det videre ? Kjenner jo at det er litt blanda følelser da å skulle gå i banken å signere lånepapirer når vi ikke er sammen lengre...? Å hvem skal bo der da? Vi har ikke råd til et hus og en leilighet! Min tanke er jo heller å avbryte salget, og heller betale selger for evt ny runde med megler. Han har jo nettopp solgt det, og uten oss hadde han jo ikke fått solgt, så han er jo bare tilbake der han var. Vi har jo ikke tatt ifra han et bedre tilbud...

Får vel heller bare ringe megler, forklare situasjonen og håpe på det beste..... :(

Skrevet

Forventet vel et par sånne ja. Men dette spørsmålet ligger faktisk under tema økonomi... hvis jeg ønsker råd eller belæringer ang forholdet hadde jeg postet det under familie og samliv.... Du aner ikke hvorfor ting har skjedd, så da er det unødvendig å uttale seg om det...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Selger kan gå rettens vei hvis dere trekker dere. Det har skjedd før. Sjekk med banken evnt. en advokat.

Anonym poster: 3d4f5ff7938445c01ee1cc6a93103f09

• Liker 2
Skrevet

Så du mener at vi må fullføre salget for så å selge det videre ? Kjenner jo at det er litt blanda følelser da å skulle gå i banken å signere lånepapirer når vi ikke er sammen lengre...? Å hvem skal bo der da? Vi har ikke råd til et hus og en leilighet! Min tanke er jo heller å avbryte salget, og heller betale selger for evt ny runde med megler. Han har jo nettopp solgt det, og uten oss hadde han jo ikke fått solgt, så han er jo bare tilbake der han var. Vi har jo ikke tatt ifra han et bedre tilbud...

Får vel heller bare ringe megler, forklare situasjonen og håpe på det beste..... :(

Budet er BINDENDE, altså dere MÅ kjøpe huset for så å reselge det igjen, eventuellt om det hadde vært flere bud så kunne dere betalt mellomlegget mellom deres og det nest høyeste budet om vedkommende fortsatt var interesert i huset.

Om huset har vært tungsolgt så går selger garantert til sak mot dere om dere prøver å heve kjøpet, og dere taper garantert også :)

• Liker 4
Skrevet

kjipt for oss... :(

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo alltids kontakte selger da å høre om han/hun er interessert i at dere betaler for en ny runde med megler og visninger. Lite sansynlig iom at dere var de eneste som var interesserte, men det er da bedre å spørre å få nei enn å ikke høre i det hele tatt. Hvis ikke må dere reselge huset og mest sannsynlig gå med tap.

Veldig lei situasjon dere har kommet i. Håper det løser seg for dere.

Anonym poster: d310f45380e1e38499500d6d96aabcaa

• Liker 1
Gjest Naria
Skrevet

Absolutt ingen ideell situasjon dere har havnet i, men i og med at du skriver hus regner jeg med at det er litt størrelse på boligen? Da tror jeg at jeg rett og slett hadde satset på å bo sammen frem til dere får solgt huset igjen. Dere kan organisere dere slik at dere selvsagt ikke deler soverom, og at dere unngår hverandre mest mulig i hverdagen. På denne måten unngår dere problematikken med at ingen av dere har råd til å sitte med huset alene.

Et annet alternativ hadde vært at dere i fellesskap leier en liten hybel/rom i kollektiv og bor der annenhver uke, mens den andre bor i huset med barnet.

Begge scenariene innebærer selvsagt at dere forsøker å selge så fort som mulig, selv med tap.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min tanke er jo heller å avbryte salget, og heller betale selger for evt ny runde med megler. Han har jo nettopp solgt det, og uten oss hadde han jo ikke fått solgt, så han er jo bare tilbake der han var. Vi har jo ikke tatt ifra han et bedre tilbud...

Dere har tatt ifra han det eneste tilbudet han hadde. Hvorfor i all verden tror du han ville synes det var helt greit å bare være tilbake der han var? Med et usolgt hus?

Grunnen til at bud er bindende ved lov er nettopp for å beskytte selgere fra å havne i en sånn situasjon!

Anonym poster: 3907977ede5a963722746ace4f962fae

• Liker 7
Skrevet

Dere bør kontakte megleren umiddelbart for å få huset ut i markedet igjen. Har dere flaks, kommer det en ny kjøper på banen. Har dere uflaks kommer det ingen nye kjøpere. Dere må da ta over huset i henholdtil kjøpekontrakten. Snakk i så tilfelle med megler om muligheten for å få et blancoskjøte, slik at dere slipper å betale dokumentavgifte også. Sistnevnte anbefales bare dersom dere antas å få solgt huset rimelg raskt etter overtakelse, og dere bør diskutere det grundig med megler, da det er risiko forbundet med det.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg som selger ville aldri i verden gått tilbake på salget i denne situasjonen. Hadde det vært stor rift om eiendommen med mange interessenter hadde det vært noe annet.

Se på alle muligheter her trådstarter: kan huset leies ut mens dere ordner opp i forholdet og selger den andre boligen? Da får dere ro på dere til å tenke og puste litt mens dere sikrer dere mot å gå med tap.

AnonymBruker
Skrevet

Ring megler på tirsdag. (eller i morgen.. han eller hun har sikkert visninger i pinsen - og er dermed på jobb!)

Forklar situasjonen, og få huset ut på markedet igjen så raskt som mulig. Enten gjennom samme megler, eller en annen megler - det er opp til dere.

Er dere heldige, så får dere solgt raskt - og til noen som ønsker en overtagelse på samme dag som dere egentlig skal overta. Men dere må komme i gang så fort som overhodet mulig :)

Selger skal selvfølgelig ikke være skadelidende for dette - og det er ikke han som har ansvar for å selge huset på nytt.

Og i forhold til tipset om blanco skjøte - så er det opp til selger om han eller hun vil akseptere det. Og i tillegg opp til din bank - for de får ikke tinglyst lån med sikkerhet i det huset som du ikke vil ha - på et blanco skjøte. I tillegg får ikke dere sikret dere mot legalpant, altså mot f.eks ubetalte kommunale avgifter fra selgers side, eller utleggsforretninger.. Så det er risikosport, i tillegg til at det koster penger - men ikke så mye som dokumentavgiften ville ha vært

lykke til!

Anonym poster: 1ba23581ab9635d828ca2c2da96dbc98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...