Gå til innhold

priser på fotograf, musikk og frisør.

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg lurer på hva dere må ut med for disse tre tingene? fotograf tror jeg vi har funnet. hun tar utrolig bra bilder, men er ingen studio fotograf. Men meg å mannen er ikke akkurat komfortable med å stå rett opp og ned i et studio så vi vil gå for litt mer levende bilder og noen bilder på stranda om været er bra på dagen. ellers har hotellet en kul grotte som vi kansje kan ta bildene i :D litt utenom det vanlige :) musikk har jeg sendt rundt en del mailer så vi får se hva jeg får tak i. frisøren har jeg bare booket (min vanlige hun var heldigvis ledig!) spurte ikke på pris. hun kunne til og med skvise inn forloveden min og :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å ha gode bilder fra dagen er ekstremt viktig for oss, så vi har booket en heldagsfotograf til 20.000,-

Musikken blir spilleliste på Spotify. Så 99,- for et mnd abo. Det er så godt som ingen danseløver blant gjestene, så liveband ville vært bortkasta rett og slett.

Frisør: har ei venninne som er utrolig flink og som kjenner min stil som skal gjøre det. Vi har ikke avtalt pris enda, får se hva hun vil ha. :)

Anonym poster: 7a79c468ba130ad27a14b2109fdfb6ba

Skrevet

Betaler 4000,- for hår og sminke for meg og forlover. Fotograf er umulig å gjette pris på, kommer an på hvor lenge dere skal ha fotografen, hva som er inkludert og om det er proff eller amatør. Vi betaler 20.000,- for heldags, men det er inkl rabatt fordi jeg kjenner de.

Gjest lisha
Skrevet (endret)

vi betaler 10 000 for live musikk til bryllupsfesten. og 2000 kr til hun som skal synge i kirka.

frisør blir bare en klipp på mannen, ca 550 kr, jeg ordner håret mitt selv på dagen

fotograf betaler vi 5000 for, tar da bilder før vielsen, og fotografen følger vielsen. får 100 (eller 150, husker ikke helt..) ferdig redigerte bilder på minnepenn.

så blir 18000 tilsammen, med tanke på at jeg må kjøpe hårpynten min også.

Endret av lisha
Skrevet

Fotograf: ca. 7000,- for vielse og bilder etter vielsen + alle bilder i høy oppløsning på dvd

Musikk: 2500,- for pianist til stemningsmusikk på festen

Frisør: 3500,- for sminke og hår brud, hår forlover

Skrevet

fikk prisoverslag, 10000 på heldagsfotografering da får vi alle rettighetene til bildene samt ferdig redigert på cd plate..... det må vel være ok pris?

AnonymBruker
Skrevet

fikk prisoverslag, 10000 på heldagsfotografering da får vi alle rettighetene til bildene samt ferdig redigert på cd plate..... det må vel være ok pris?

Det kommer jo helt an på kvaliteten. Jeg har kikka gjennom maaange heldagsfotografer, og det er en helt klar forskjell i kvalitet. Som regel reflekteres den i prisen. Jeg synes ikke de som kun tar 10.000,- holder noe særlig mål. Du kan jo selvfølgelig ha funnet ett av unntakene, men jeg ville faktisk heller brukt 10.000,- på en halv dag og så sitte igjen med færre men fantastiske bilder, enn på en hel dag og dobbelt så mange helt OK men litt kjedelige bilder.

Men det er MEG. Dette kommer jo an på hvor opptatt dere er av gode fotografier og om dere i det hele tatt legger merke til forskjellen (det er på ingen måte frekt ment altså, bare en konstantering av at jo mer opptatt man er i noe, jo mer trent øye får man, og legger merke til detaljene og småtingene som utgjør en forskjell). Om dere liker bildene vedkommende tar, så er det jo ingen verdens ting galt i å booke ham/henne. Snarere tvert i mot :)

• Liker 2
Skrevet

Det kommer jo helt an på kvaliteten. Jeg har kikka gjennom maaange heldagsfotografer, og det er en helt klar forskjell i kvalitet. Som regel reflekteres den i prisen. Jeg synes ikke de som kun tar 10.000,- holder noe særlig mål. Du kan jo selvfølgelig ha funnet ett av unntakene, men jeg ville faktisk heller brukt 10.000,- på en halv dag og så sitte igjen med færre men fantastiske bilder, enn på en hel dag og dobbelt så mange helt OK men litt kjedelige bilder.

Men det er MEG. Dette kommer jo an på hvor opptatt dere er av gode fotografier og om dere i det hele tatt legger merke til forskjellen (det er på ingen måte frekt ment altså, bare en konstantering av at jo mer opptatt man er i noe, jo mer trent øye får man, og legger merke til detaljene og småtingene som utgjør en forskjell). Om dere liker bildene vedkommende tar, så er det jo ingen verdens ting galt i å booke ham/henne. Snarere tvert i mot :)

Med i beregningen må en vel ta at vi bor ikke i en storby! det er en nyoppstartet fulltidsfotograf. å bildene er helt fantastiske har sett igjennom en hel del som hun har tatt og hun har drevet på hobbybasis i flere år:) så da er vel prisen ikke noe å si på? har du evt sider hvor heldagsfotografer har lagt ut priser? greit å sammenligne

AnonymBruker
Skrevet

Med i beregningen må en vel ta at vi bor ikke i en storby! det er en nyoppstartet fulltidsfotograf. å bildene er helt fantastiske har sett igjennom en hel del som hun har tatt og hun har drevet på hobbybasis i flere år:) så da er vel prisen ikke noe å si på? har du evt sider hvor heldagsfotografer har lagt ut priser? greit å sammenligne

Klart det må med i beregningen. Mange av dem er jo villige til å flytte på seg - men da blir det jo fort ganske mye dyrere siden de selvfølgelig skal ha reisen dekket.

Noen av de jeg synes er superdurperflinke er:

Jan Ivar Vik (27.000,- for heldags)

Moment Studio (30.000,- for heldags, 12.000,-/22.000,- for halvdags)

Henrik Beckheim (har ikke priser på nettsiden sin, men jeg mener å ha hlrt det er rundt 30.000,- for heldags. Men jeg kan ta feil)

Xtina (mane forskjellige priser, se her)

Mona Lisa T. (20.000,- for heldags, 15.000,- for halvdags)

Jeg synes jeg ser prisforskjellen gjenspeilet ganske godt i kvaliteten i disse eksemplene, egentlig. Når det begynner å komme ned i 15.000,- for heldags så synes jeg ikke det er noe særlig. Men igjen: smak og behag! Og prioriteringer :)

Om du skal vurdere ulike opp mot hverandre, så husk å sjekke hva de ulike prisene inkluderer! De fleste lar deg få et visst antall i digitalt format til fri bruk inkludert i prisen, mens hos noen er prisen kun fotografering og så er det ekstra priser etter hvor mange bilder dere vil ha)

• Liker 2
Gjest Kiara!
Skrevet (endret)

Vi skal betale 5000,- for heldagsfotograf. Vi tar alt som en positiv overraskelse! Det viktigste er at det blir bilder av flest mulig og at det er noen som tar bilder hele tiden på våre vegne. :)

Han ser hvertfall utrolig dyktig ut, og vi har begge en god følelse. De offisielle bildene kan vi fint ta et par dager i etterkant hvis vi ikke blir fornøyde eller ikke finner tid til det på bryllupsdagen.

Jeg har fått en venninne som er make-up artist til å sminke meg og forloveren, og hun har sagt at hun vil ha et øye med sminken hele dagen også. Dette betaler jeg 0,- for, men kommer til å gi henne en gave i etterkant.

Musikk er spotify liste siden ingen av oss er danseløver, og vår musikk er vanskelig å få til i et enkelt bryllup.

edit: betaler 5500,- for pianist og fiolin under vielsen.

Endret av Kiara!
Skrevet

Prisen er såpass mye lavere enn hva som er snitt i bryllupsfotobransjen at jeg blir skeptisk. Hvorfor er det så billig!

Skrevet

Vi betaler ca 20000 for halvdags og vi har valgt fotografixstudios :) har fått et veldig godt inntrykk til nå.

Musikk blir ca 6000. En trubadur som spiller på kvelden.

Når det gjelder hår er jeg ikke kommet så langt enda.

Skrevet

Vi betaler ca 20000 for halvdags og vi har valgt fotografixstudios :) har fått et veldig godt inntrykk til nå.

Musikk blir ca 6000. En trubadur som spiller på kvelden.

Når det gjelder hår er jeg ikke kommet så langt enda.

Godt eksempel på hvor viktig det er å like fotografens stil. Her var det masse nydelige babybilder, men brudebildene var ikke det jeg ville valgt selv(fikk bare sett på bloggen fordi jeg sitter på iPad)Jeg synes det ble altfor mye farger og for mye dybdeskarphet. Men det er jo personlig smak og sier ingenting om hvor dyktig fotografen er.

Min drømmefotograf kostet ca 60.000,- for heldagsfoto, album, reise og bilder på cd. Men han kunne ikke på dagen vår, og fant ingen lokaler på den dagen han kunne. Men på en annen side kan det hende at å bruke mitt fotografiske forbilde kanskje hadde vært veldig distraherende, så fornøyd med de vi valgte som også er noen jeg kjenner og derfor er mer avslappet med.

Skrevet

Vi tror vi går for heldagsfotografering med alle rettigheter som koster 17.000 kr.

Musikken skal vi bruke Spotify til. Har ikke sett på musikk til kirka enda.

Frisør koster 1000 kr pr time og vi regner med en time på den frisyren jeg vil ha. Jeg skal sminke meg selv, tror jeg :)

AnonymBruker
Skrevet

Prisen er såpass mye lavere enn hva som er snitt i bryllupsfotobransjen at jeg blir skeptisk. Hvorfor er det så billig!

Som nyoppstartet er det vanlig å jobbe for lite, for å bygge opp et godt rykte og ha gode referanser.

CathFoto, det burde du da vite :)

Anonym poster: 7feed5cd4d447ac89399a1ee8f37424e

Skrevet

Hvordan kan en fotograf ta 20 000 for å jobbe i noen få timer??

Skrevet

Husk at det er etterarbeid også. Bildene skal sorteres og redigeres.

Gjest Morteno
Skrevet

Jeg har et speilreflekskamera. Jeg kan godt ta bilder og sånn for dere. Er flink i Photshop også. Skal vi si 9000 kroner?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er lett å synse masse om ting man ikke kan noe om, ikke sant?

Det er ikke noen "få timer" med arbeid å fotografere et helt bryllup. Selve dagen er rundt 10-12 timer, pluss reise. I forkant er det møte med paret på en time eller to, pluss tid til foreberedelser som klargjøring av utstyr, research av vielses- og festlokaler og stedet som parbildene skal tas på. På selve dagen tas det gjerne flere tusen bilder. I etterkant skal disse lastes opp, sorteres og det skal gjøres et utvalg - og disse skal redigeres. Om man får 500 bilder og fotografen har brukt 5 min på redigering pr bilde, blir det nesten 42 arbeidstimer. Også skal det sendes til paret, faktura og annet papirarbeid må gjøres etc.

Legg dette sammen, så har du MINST 60 timers arbeid pr bryllup. Det er en timelønn på 333,- Noe som kanskje kan virke høyt, men så er det alle de andre utgiftene. 25% moms. 30% skatt. 11% trygdeavgift. Da er det under 150,- igjen som timelønn. Og dette skal ikke bare dekke livsopphold, men også utstyr (ordentlige kameraer og objektiver er svindyrt), programvare, forsikringer, ev etterutdanning og oppdateringer innen fagfeltet og utgifter til studio om fotografen har det.

Nå er ikke jeg fotograf selv, så det er mulig jeg har bomma på noen av tallene og tidsbruken her (fant noen gamle innlegg på KG om samme tema og har basert meg på dem). Men å tro at de tjener seg søkkrike på å ta 20.000,- for en heldagsfotografering er mildt sagt kunnskapsløst.

Endret av Pingting
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Fotograf (2 timers fotosession + vielse, inkl. nesten 1000 bilder på dvd): 8000 kr

Trompetist til vielsen (inngangsmarsj, solostykke og utgangsmarsj): 2000 kr

Liveband (fire timer) inkl. film av hele dagen m/dvd: 12500 kr

Frisør/sminke (kom hjem til meg): 2000 kr

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...