OneLove Skrevet 18. mai 2013 #1 Skrevet 18. mai 2013 (endret) Synspunkter? Er det sære folk, eller finnes det normale blant de? Hvis dere lurer på hva Linux er, søk på Google og ikke spør her. Hvis dere ikke forstår det etter å ha googlet det, fortsett å google og ikke spør her. Endret 18. mai 2013 av OneLove
Jezral Skrevet 18. mai 2013 #3 Skrevet 18. mai 2013 Alle mobiltelefoner og tablets der kører Android er Linux, så det er vel helt normalt. 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #6 Skrevet 18. mai 2013 Vet av flere skoler bruker Linux. Og skolene har flere pappesker med instalajons cder, så elevene får ta med seg hjem og instalere på sin egen maskin om de vil. Anonym poster: 63dbd050caa8cb9c1cb3c0860708501f 1
OneLove Skrevet 18. mai 2013 Forfatter #7 Skrevet 18. mai 2013 (endret) Presiserer at det er snakk om desktop og da gnu/linux. Endret 18. mai 2013 av OneLove
Mireille Skrevet 18. mai 2013 #8 Skrevet 18. mai 2013 Jeg synes at folk skal kunne bruke det operativsystemet de vil. En trend jeg har lagt merke til er derimot at mange linuxbrukere (på pc) blir nesten litt elitistiske, der de skryter så mye av linux, og ser på deg som annenrangs fordi du bruker Windows. Jeg har selv en androidtelefon som jeg forguder, men kunne aldri tenke meg å ha linux på datamaskinen min, fordi linux ikke er kompatibelt med gaming. 1
OneLove Skrevet 18. mai 2013 Forfatter #9 Skrevet 18. mai 2013 fordi linux ikke er kompatibelt med gaming. Omvendt :-P. Men det som er spennende er at Steam har kommet for Linux og lagt til en del spill nå i sin spede begynnelse. Tester viser også at spill kjører bedre på samme hardware i Linux i forhold til Windows. Sånn sett er det synd at Windows er blitt spillplatformen egentlig helt uten grunn.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #10 Skrevet 18. mai 2013 C001 Anonym poster: db30720d0b8f12dc752759d5d4aa9318
Mireille Skrevet 18. mai 2013 #11 Skrevet 18. mai 2013 Omvendt :-P. Men det som er spennende er at Steam har kommet for Linux og lagt til en del spill nå i sin spede begynnelse. Tester viser også at spill kjører bedre på samme hardware i Linux i forhold til Windows. Sånn sett er det synd at Windows er blitt spillplatformen egentlig helt uten grunn. Bare fordi Steam har kommet for Linux, betyr ikke at alle spill magisk fungerer i Linux... 1
OneLove Skrevet 18. mai 2013 Forfatter #12 Skrevet 18. mai 2013 Bare fordi Steam har kommet for Linux, betyr ikke at alle spill magisk fungerer i Linux... Hvor sa jeg det?
Mireille Skrevet 18. mai 2013 #13 Skrevet 18. mai 2013 Hvor sa jeg det? Jeg hevdet ikke at du sa det, men jeg føler det er for enkelt å komme med en kommentar om at Steam har kommet for Linux og at du påstår at de kjører bedre i Linux. Min erfaring er det motsatte. Din kommentar til meg var jo pekt på at Linux ikke er kompatibelt med gaming. Selv om Steam har kommet til Linux, så er det fortsatt ikke i merkverdig grad kompatibelt med gaming. Steamutvalget til Linux er også ganske labert (min subjektive mening selvfølgelig). Det er ikke uten grunn at Windows er operativsystemet som majoriteten av spill programmeres for. I mange år har drivere vært et stort problem i Linux. Hardwareprodusenter lager ikke nødvendigvis drivere for Linux, og siden det er så mange forskjellige skall på Linux, er det vanskelig for programmerere å lage noe som fungerer jevnt over for alle. Når man lager software (drivere og spill) så forsøker man å lage det slik at det skal fungere for flest mulig brukere. Siden Linux i så stor grad i mange år har vært kommandobasert, og har krevd en høyere forståelse fra brukeren for å implementere endringer i drivere, eller å måtte skrive drivere selv, så er det ikke mulig for spillutviklere å legge til rette for at kundene deres skal kunne bruke produktet. Folk jeg kjenner som har hatt Linux har sittet timesvis på forum for å finne en driver som fungerer med nettverkskortet deres. Generelt sett kan man også si at brukerbasen til Windows har lenge vært, og er mye større enn Linux. Windows har rett og slett vært raskt ute med å ha et brukervennlig OS som fungerer med business og spill, og har derfor kapret markedet. Linux fungerer kjempeflott til servere, men har tidligere ikke vært brukervennlig, og har hatt mange skall å velge i, som kvalitetsmessig ikke har kunnet målt seg med Windows i så lang tid, og jeg tror neppe spillbransjen nå vil satse mye penger på å programmere sine spill også for Linux, med tanke på at brukerbasen til Linux er for liten, og det vil koste for mye å også lage spillene til Linux i tillegg (nå tenker jeg på de store spillprodusentene dog). Småspill og casual spill kan absolutt få en grobunn i Linux, men hvis jeg skal definere gaming, så vil jeg ikke den definisjonen inkludere småspill og casual spill (dette blir jo min oppfatning, men slik jeg tolker det er de fleste gamere enig i den påstanden). 1
OneLove Skrevet 18. mai 2013 Forfatter #14 Skrevet 18. mai 2013 (endret) Elitistisk? Ikke bare Linux-brukere tydeligvis . Beklager å kanskje virke litt elitistisk nå, men du har virkelig ikke peiling på hvordan drivere fungerer i Linux eller hvordan drivere generelt fungerer. Riktignok har folk hatt flere problemer med å få ting til å fungere på Linux grunnet lite brukermasse og støtte fra hw-produsentene, men det har ikke noe med at det er vanskeligere å lage drivere for Linux og man lager drivere i Linux-kjernen og ikke for hver enkelt distribusjon. Et ferdig Ubuntu-system fra for eksempel Dell er ikke noe mer knot for forbrukerne enn et ferdig Windows-system. En vanilla installasjon av Windows som ikke kommer fra produsenten ender også lett opp i driverleting. Jeg er enig i at Windows er den beste plattformen for spill og mye annet i dag, men tester av spill på Steam har vist at spillene yter bedre på dårligere hardware i Linux enn i Windows, det er objektivt og ikke noe å diskutere. Teknisk sett er Linux en bedre spillplatform. Eneste grunnen til å velge Windows er kompatibilitet, noe som så klart også er viktig og som oftest avgjørene for "vanlige folk". Jeg klandrer ikke noen i det. Men poenget mitt var at utviklingen nå med spill fra Steam som igjen kan få fart på tredjeparts støtte for Linux. Det er litt rart at for eksempel Alienware, til tross for liten brukermasse av Linux, satser på Linux hvis Windows teknisk sett er overlegne og har større brukermasse: http://www.hardware....pa-linux/131297 Igjen, jeg skjønner at folk kan få dårlige erfaringer med Linux grunnet kompatibilitet, men "byrden" ligger på tredjeparts utviklere og leverandører. Windows hadde vært ekstremt knotete det også uten driverstøtte. Men som sagt igjen, man kan håpe det forandrer seg slik at brukere får flere reelle pragmatiske valg til Windows og OS X. Endret 18. mai 2013 av OneLove 1
Mireille Skrevet 18. mai 2013 #15 Skrevet 18. mai 2013 Elitistisk? Ikke bare Linux-brukere tydeligvis . Beklager å kanskje virke litt elitistisk nå, men du har virkelig ikke peiling på hvordan drivere fungerer i Linux eller hvordan drivere generelt fungerer. Riktignok har folk hatt flere problemer med å få ting til å fungere på Linux grunnet lite brukermasse og støtte fra hw-produsentene, men det har ikke noe med at det er vanskeligere å lage drivere for Linux og man lager drivere i Linux-kjernen og ikke for hver enkelt distribusjon. Et ferdig Ubuntu-system fra for eksempel Dell er ikke noe mer knot for forbrukerne enn et ferdig Windows-system. En vanilla installasjon av Windows som ikke kommer fra produsenten ender også lett opp i driverleting. På hvilken måte er jeg elitistisk, og på hvilket grunnlag kan du si noe om hva jeg kan og ikke kan? Er det slik at jeg skal liste opp kvalifikasjonene mine her? Jeg forsøkte kun å svare på spørsmålene du stilte og komme med argumenter på hvorfor ikke flere bruker Linux, siden du påstod at Windows hadde markedsandelen uten grunn - noe som faktisk er feil. Det er mange grunner, og det var det jeg forsøkte å vise deg. Det er jo tydelig da at du ikke egentlig er ute etter svar som går imot din oppfatning, men bare vil ha frem hvor fantastisk Linux er, fremfor å faktisk kunne diskutere hva som har gjort at Windows har blitt markedsledende fremfor andre operativsystem. Når jeg snakker om drivere i Linux, så snakker jeg av personlig erfaring. Jeg har selv sett at en driver lastet ned ikke fungerer i det aktuelle skallet, og derfor må skrives om for å fungere. Jeg kjenner også folk som har mått skrive sine egne drivere. Når det gjelder tester av spill på steam og optimalisering på dårligere hardware. Maskiner som bruker Linux, har oftere dårligere hardware, og dette er noe utviklere er fullt klar over. En strategi de da bruker, er at de optimaliserer linuxversjonen til bruk av dårligere hardware. Det er lett å kalle det objektivt, fordi det presenteres i tallform, men tallene viser ikke nødvendigvis helheten. Nå uttaler jeg meg uten å ha sett hvilke tester du referer til (fordi du ikke refererer skikkelig til dem), men jeg kunne tenkt meg å sett en test på identiske topline-maskiner med windows og med linux, kjørt minst 1000 ganger, for å se om ytelsen faktisk er bedre da. Først da kan vi diskutere hvilken plattform som teknisk sett er bedre, og i eventuelt hvilke tilfeller én er bedre enn en annen. Om det skal være slik at noen ikke kan diskutere rundt spørsmålet ditt uten å bli nærmest skjelt ut for å være elitistisk og rakket ned på som noen som ikke kan noe som helst, så tror jeg denne tråden faktisk bare kan lukkes. Du oppfordrer på ingen måte til en god saklig diskusjon når du rakker ned på dine meddebattanter, sånt synes jeg vi skal holde oss for gode for. 1
OneLove Skrevet 18. mai 2013 Forfatter #16 Skrevet 18. mai 2013 (endret) Det jeg reagerer på er, i likhet med mange standhaftige Windows-brukere, er at de beskylder Linux-brukere for å være elitistiske når de ikke er et spor bedre selv. Du, eksempelvis, gikk helt av skaftene når jeg nevnte at det er spennende med spillprosjekter som har kommet i Linux i det siste. Da ble visstnok Windows-hjertet ditt såret. I likhet med mobilverden, hvor man har mer konkurranse om OS, hadde økende brukermasse for Linux vært kun positivt for alle. Også Windows-brukere. Det hadde vært rimelig stusselig med kun Windows 8 (ugh!) og iOS (dobbeltugh!) på smartmobilene. Hva gjelder historie må du også lese deg opp litt. Linux er yngre enn Windows og har riktignok ikke hatt samme brukervennligheten på 90-tallet, men Windows (Microsoft) ble ikke populært på grunn av brukervennlighet. Grunnen til at DOS i sin tid ble populært, i motsetning til de dagers supre brukervennlighet fra Apple med GUI-dekstop, er killerapplikasjonen Lotus 1-2-3, som ikke Apple hadde noe tilsvarende til, grunnen til at DOS ble populært. Derfra gikk det over til Windows og Microsoft hadde grep om brukermassen. Det ble da vanskelig for andre å ta over noe som Microsoft hadde grep om. Windows har aldri vært det mest brukervennlige, men Bill Gates har alltid vært en dyktig businessmann. Hva du mener med "skall" vet jeg ikke. Er det desktop environment? I så fall har det fint lite med drivere å gjøre. Faktisk ingen ting. Tester er noe Valve har gjort, det er bare å Google. Og hvorfor velger Valve å forsøke satsing på Linux hvis Windows teknisk sett er det beste? Det er jo helt meningsløst å satse på et OS som er både teknisk underlegent og har mindre brukermasse. Er det ikke? Endret 18. mai 2013 av OneLove 1
Mireille Skrevet 18. mai 2013 #17 Skrevet 18. mai 2013 (endret) Det jeg reagerer på er, i likhet med mange standhaftige Windows-brukere, er at de beskylder Linux-brukere for å være elitistiske når de ikke er et spor bedre selv. Du, eksempelvis, gikk helt av skaftene når jeg nevnte at det er spennende med spillprosjekter som har kommet i Linux i det siste. Da ble visstnok Windows-hjertet ditt såret. I likhet med mobilverden, hvor man har mer konkurranse om OS, hadde økende brukermasse for Linux vært kun positivt for alle. Også Windows-brukere. Det hadde vært rimelig stusselig med kun Windows 8 (ugh!) og iOS (dobbeltugh!) på smartmobilene. Hva gjelder historie må du også lese deg opp litt. Linux er yngre enn Windows og har riktignok ikke hatt samme brukervennligheten på 90-tallet, men Windows (Microsoft) ble ikke populært på grunn av brukervennlighet. Grunnen til at DOS i sin tid ble populært, i motsetning til de dagers supre brukervennlighet fra Apple med GUI-dekstop, er killerapplikasjonen Lotus 1-2-3, som ikke Apple hadde noe tilsvarende til, grunnen til at DOS ble populært. Derfra gikk det over til Windows og Microsoft hadde grep om brukermassen. Det ble da vanskelig for andre å ta over noe som Microsoft hadde grep om. Windows har aldri vært det mest brukervennlige, men Bill Gates har alltid vært en dyktig businessmann. Hva du mener med "skall" vet jeg ikke. Er det desktop environment? I så fall har det fint lite med drivere å gjøre. Faktisk ingen ting. Tester er noe Valve har gjort, det er bare å Google. Og hvorfor velger Valve å forsøke satsing på Linux hvis Windows teknisk sett er det beste? Det er jo helt meningsløst å satse på et OS som er både teknisk underlegent og har mindre brukermasse. Er det ikke? Først og fremst, du spurte hva folk mente om Linuxbrukere, og jeg svarte at jeg synes folk skal få bruke hva de vil, men at jeg oppfatter det som at Linuxbrukere snakker nedsettende om Windowsbrukere. Jeg har ikke beskyldt deg for å være elitistisk, men faktiske folk jeg har møtt og kjenner har opptredt elitistisk. Dette er noe jeg i mange år har opplevd, generelt at folk har brukt en "haha, bruker du Windows du ja... Herregud så noob. Nei du må ha Linux fordi det er open-source", altså at folk har sagt det til trynet mitt. Jeg personlig mener det er opp til hver enkelt hva de ønsker å bruke, og synes ikke dårligere om Linuxbrukere eller OSXbrukere. To each their own, osv. Jeg har brukt alle 3 plattformer, og føler meg godt kjent med dem. Jeg ser fortsatt ikke helt hva jeg har sagt som du forstår som elitistisk. Jeg rakker ikke ned på Linuxbrukere, og føler på ingen måte at jeg har sagt at Windows er det beste operativsystemet, men forsøkt å svare på spørsmålene du har stilt i tråden. Jeg har da valgt å fokusere på sluttbrukere, fremfor bedrifter, i hypotesen min. Jeg tenkte på det som en brainstorming med muligheter, fordi jeg tolket at det var subjektive meninger om hvorfor ikke flere brukte Linux fremfor Windows, du var ute etter. Det du tolket som "tok av skaftene" var ment som noe jeg prøvde å si med en sarkastisk tone. Det kom nok litt dårlig gjennom, og jeg formulerte meg nok litt dårlig. Dersom Linux skal bli spillvennlig, har både hardwareprodusenter og spillutviklere en lang vei å gå, og jeg personlig har liten tro på at spill til Linux er noe som kommer til å "ta av" med det første. Jeg tror også at mange PC-gamere har grodd fast. Forandring oppleves som slitsomt, og de har brukt Windows så lenge, og kjenner operativsystemet så godt, at det er kanskje for stort tiltak å bytte (dette er selvfølgelig bare jeg som lager hypotese igjen). Slik at en overgang vil ta tid. Og tiden vil vise om brukerne er interessert i å gå over til Linux, men det vil også forutsette at utviklere som EA, Blizzard Bioware, Bethesda osv vil utvikle spill for Linux. Dette vil ta lengre tid, og koste mer penger, og jeg tenker at markedet nå er for usikkert til at de tørr å satse på det (for øyeblikket). Jeg kan ikke snakke for Valves motivasjon, men jeg tenker det kan være relatert til konsollspilling. Ouya skal vel leveres med Linux (Android) om jeg husker riktig, og med denne konsollen får plutselig Linux en brukerbase som Valve vil dra nytte av. Dermed kan de tjene penger på alle de som har kjøpt konsollen. Gjennom dette har de mulighet til å nå en ny kundegruppe, altså konsollspillere. De skal jo også gi ut sin egen konsoll etter hva jeg har forstått. Siden de da gir ut spill på Linux, kan de også klare å få en fot inn i Androidenheter. Denne typen spill er ganske i vinden. Jeg tror uansett at bedrifter også kan bruke en teknisk dårligere løsning, hvis de kan tjene penger på det. Åltså om det viser seg at Windows yter bedre (jeg sier ikke at det er tilfellet) så vil fortsatt andelen Linuxbruk øke på grunn av konsoller, og dermed har de en brukerbase som de kan dra nytte av, som ingen andre har kapret. Endret 18. mai 2013 av Mireille
Medlem Skrevet 19. mai 2013 #18 Skrevet 19. mai 2013 Samsung S3 - altså en av verdens mest populære mobiltelefoner kjører Linux - så Linux er langt fra så nerdete som mange tror. Selv tenker jeg i grunn ingenting.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #19 Skrevet 20. mai 2013 Linuxfolk kan være like irriterende som Windowsfolk. La nå folk få bruke det OS'et de finner mest praktisk For meg er det Linux, og det uten at jeg er fanboy, men guuuuud hvor lei jeg er av menn som ønsker å gi meg dataråd. Er de Linuxere mener de jeg må gå over til noe annet enn Ubuntu, og de Windowsfolk kommer det en laaang kommentar om hvordan Linux er noe tull og Windows er så mye mer brukervennlig. Og dette uten at jeg spurte om råd. Jeg bruker det som passer meg best, og det jeg klarer å styre med selv. Så konklusjonen er vel at en fanboy er plagsomt, uansett. Anonym poster: a7a2dfc12564aa2ffc4b299d84a475e8 4
Chanchan Skrevet 22. mai 2013 #20 Skrevet 22. mai 2013 Brukte Linux før, helt til jeg skaffet nytt utstyr som kom med Win7. Savner Linuxen litt, men det er ærlig talt ikke veldig store forskjeller, spør du meg - men på mange måter foretrekker jeg fortsatt Linux.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå