Gå til innhold

Hva synes dere om utenlandske i bunad?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg pleier å titte ekstra på de som går i bunad, enn de som går uten, uten at det ligger noe bak det. Synes bare det er fint, og er jo ikke noe man ser hver dag. Kanskje dere hadde en litt uvanlig bunad enn andre? Så lenge de ikke ga dere stygge blikk tror jeg nok de bare så på dere ekstra fordi dere hadde bunad.

Anonym poster: 7788f841d8ee0a8b1d5e574b42d16f39

Gjest Wilhelmine

Synes det er en selvfølge at også nordmenn med utenlandsk opprinnelse skal få bruke bunad! Mange er jo født i landet eller har bodd der i mange år, da har de jo like mye "rett" til bunaden, og har like stor tilknytning til stedet og Norge enn hvilken som helst annen nordmann! Bær bunadene deres med stolthet :)

Hvis mennesker som ikke har bodd i Norge like lenge ønsker å ha bunad, synes jeg det er supert det også - det viser at de er stolt av sitt nye hjemland og har respekt for stedet/bunaden/tradisjonene i landet :)

Det blir som jeg skulle tatt på meg nationaldrakten til Uganda. Det blir bare feil

Hvorfor er det feil dersom du er født i Uganda, har vokst opp i Uganda eller har flyttet dit med plan om å bo der resten av livet eller av andre årsaker føler tilhørighet til det landet? Synes det hadde vært helt naturlig jeg :)

Den vakreste personen jeg noensinne har sett i bunad var ei asiatisk jente i hvit bergensbunad. Hun var nydelig i den bunaden, som egentlig svært få kler i mine øyne. Syns det er kjempeflott at også nordmenn av utenlandsk opprinnelse vil bære bunad for å vise tilhørighet! :)

Helt enig!

Uten å blande inn flagg-diskusjonen, må jeg bare nevne at jeg så maaange etnisk utenlandske med norske flagg i hendene, og det gjør meg så glad! Det er tross alt Norges bursdag, og da er det jo Norge som skal feires, ikke ti andre nasjonaliteter. Synes det er flott at så mange velger bunad, også de med utenlandsk opprinnelse, da det er dette festplagget jeg forbinder med 17.mai(hovedsaklig hos kvinner), men jeg forstår jo at ikke alle har mulighet til å gå med det! :)

• Liker 4

Jeg og min søser er asiatiske, født og oppvokst i Norge og gikk med bunad på 17.mai for første gang i år.

Men vi merket jo at vi fikk endel blikk, kanskje noen synes det er fascinererende mens andre kanskje ikke er så begeistret for det?

Anonym poster: 23998a49f51d2be330730ea0a420d604

Jeg er etnisk norsk, og får også mange blikk på 17.mai! Jeg føler meg veldig fin med bunad, og vet at jeg er det(:fnise:). På 17.mai er det jo så mange mennesker i gatene, så det at man får noen ekstra blikk i løpet av en dag er vel ikke så rart? Tror jeg kan si meg veldig sikker på at blikkene dere fikk ikke var pga. deres etnisitet kombinert med bunaden, hvert fall!

Jeg så flere etnisk utenlandske med bunad i går, og det var ikke noe som overrasket meg noe mer enn at nordmenn gikk med det. Synes det ser kjempeflott ut uavhengig av etnisitet, og dere må for all del bare fortsette å bruke bunaden deres!! :) Tror ikke det er spesielt mange som ser på det som noe negativt, snarere tvert i mot. Nordmenn flest ønsker at 17.mai skal fortsette å være en feiring av Norge uten "forstyrrende" elementer utenfra(som bruk av utenlandske flagg), og da må jo bruken av bunad blant etnisk utenlandske være kjempeflott? Men selvfølgelig vil det alltids være noen som stiller seg kritiske, slik som vedkommende jeg har sitert under her.

Synes ikke det passer. Det blir som jeg skulle tatt på meg nationaldrakten til Uganda. Det blir bare feil

Anonym poster: 530952348bf08f9980e2d53753f29ad8

Det står du selvfølgelig helt fri til å mene! Men det er vel bedre at en familie fra Uganda tar på seg norske bunader, fordi de føler tilhørighet her, og ønsker å feire et land de er glad i med respekt, enn at de har på seg vanlige klær og drar frem det ugandiske flagget?

• Liker 2

Annonse

Det er så flott at! ;)

Så lenge dere er født og/eller oppvokst i Norge så synes jeg det er bare fint at dere velger bunad som stasplagg. Det er jo et fint plagg.

Setter imidlertid samme "krav" til nye nordmenn som til etniske nordmenn med norske aner 14 generasjoner tilbake i tid: bunaden bæres med rett tilbehør (ikke joggesko, hijab eller for den del teatersminke) og dere fortrinnsvis velger bunaden som kommer fra et sted dere har tilknytning til (der dere bor, der dere ble født eller et annet sted dere eller foreldrene deres har bodd).

Jeg ville sikkert glant på dere jeg også, men da hadde det vært for å prøve å finne ut hva slags bunad dere bar, og ikke fordi dere var av asiatisk opprinnelse ;) . En av de beste tingene ved 17. mai er jo å rusle rundt og se på alle de fine bunadene og prøve å huske hvor de kommer fra.

• Liker 2

Synes ikke det passer. Det blir som jeg skulle tatt på meg nationaldrakten til Uganda. Det blir bare feil

Anonym poster: 530952348bf08f9980e2d53753f29ad8

Selvfølgelig er ikke det det samme. TS er født og oppvokst i Norge.

AnonymBruker

Så utrolig mange fine svar!

Jeg og min søster er integrert og anser oss selv om 100% norske, ja :)

Men nå ble jeg glad,

vi kommer garantert til å bære bunaden med stolthet på 17.mai årene fremover!

Hipp hipp hurra for Norge :)

Jeg er også innvandrer og syns det var kjempekoselig å lese svarene her! Det er viktig at nordmenn lar oss integreres, for det skal gå begge veier!

Anonym poster: cd8db753aa0fcb8c1d717314e61077de

• Liker 9

Annonse

Synes absolutt dere kan gå i bunad selv om dere ikke er etnisk norske. Det viser jo bare at dere er stolte over å være en del av det norske samfunnet, og over å kunne ta del i den norske tradisjonen. Har ikke sett utenlandske i bunader selv, med unntak av de jeg kjenner som er adopterte, men hadde nok ikke tenkt noe spesielt dersom jeg så en utenlandsk person med bunad, nei :)

• Liker 1
AnonymBruker

Jeg synes at det å gå i bunad er en flott måte å omfavne den norske kulturen på. En bunad som ser bra ut er alltid hyggelig uansett hvem som bærer den, men jeg må si hjertet smelter ekstra når jeg ser noen som ikke ser etnisk norske ut bære bunaden.

Selv har jeg bodd i østerrike og fikk meg etter hvert deres folkedrakt, dirndl. Fikk veldig mange positive kommentarer på den og det at jeg bar den, selv om jeg ikke ser utenlandsk ut da.

Anonym poster: 846e2802bd5768299aab47c80eb47b1f

• Liker 1
Annonse
Gjest Azumi

Jeg synes at det å gå i bunad er en flott måte å omfavne den norske kulturen på. En bunad som ser bra ut er alltid hyggelig uansett hvem som bærer den, men jeg må si hjertet smelter ekstra når jeg ser noen som ikke ser etnisk norske ut bære bunaden.

Selv har jeg bodd i østerrike og fikk meg etter hvert deres folkedrakt, dirndl. Fikk veldig mange positive kommentarer på den og det at jeg bar den, selv om jeg ikke ser utenlandsk ut da.

Aww! :lillesky:

• Liker 2
AnonymBruker

Nei, nei og atter nei. Den norske bunaden er for hvite nordmenn. Svensk bunad er for hvite svensker, dansk for dansk osv...

Hvorfor ikke heller bruke folkedrakt fra det landet røttene deres er fra. Er jo så mange flotte folkedrakter rundt om i verden.

Anonym poster: 991c3528fa3f9ad321f526cf8d2b95fb

• Liker 2
AnonymBruker

Tegn på assimilasjon, som jo er veldig positivt.

Jeg synes ikke assimilasjon, altså det å bli hverandre lik, er viktig. Det er integrasjonen, å kunne favne om og fremme norske verdier og forstå norske tradisjoner og norsk språk som er avgjørende. Jeg synes å gå i bunad er en fin gest, men det er mye viktigere å hylle det norske flagget og feire demokratiet.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...