Gjest Thessie! Skrevet 18. mai 2013 #61 Skrevet 18. mai 2013 Nei, nei og atter nei. Den norske bunaden er for hvite nordmenn. Svensk bunad er for hvite svensker, dansk for dansk osv... Hvorfor ikke heller bruke folkedrakt fra det landet røttene deres er fra. Er jo så mange flotte folkedrakter rundt om i verden. Anonym poster: 991c3528fa3f9ad321f526cf8d2b95fb Det finnes da virkelig nordmenn som ikke er hvite?? Men ts, jeg synes det er kjempefint å se utenlandske og folk som ikke er etnisk norsk i bunad. Jeg synes det er ekstra fint til og med, da det viser at dere favner om den norske kulturen og viser at dere føler en tilhørighet til Norge.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #62 Skrevet 18. mai 2013 Faen spiller det for noen rolle hvilken hudfarge hun har? Vi må ikke begynne å hate mennesker i innvandringsdebatten. Vi får hate politikere og direktiver og samarbeid osv. De menneskene som HAR norsk statsborgerskap, de er norske, om vi vil det eller ei. Du, eller jeg kan godt mene at nordmenn idiellt sett burde være all white, eller bare ha et fåtall innvandrere, eller maks 10% eller hva du tror er riktig. Men det blir som regel som flertallet vil at det skal bli, og om flertallet synes det skal være mye innvandrere, så får man akseptere det. Da er nordmenn også brune, gule og svarte. Likte dette utrolig godt:) Anonym poster: cd8db753aa0fcb8c1d717314e61077de
Mann 42 Skrevet 18. mai 2013 #63 Skrevet 18. mai 2013 Nei, nei og atter nei. Den norske bunaden er for hvite nordmenn. Svensk bunad er for hvite svensker, dansk for dansk osv... Hvorfor ikke heller bruke folkedrakt fra det landet røttene deres er fra. Er jo så mange flotte folkedrakter rundt om i verden. Anonym poster: 991c3528fa3f9ad321f526cf8d2b95fb Sånn som jeg oppfattet det, så er det akkurat det TS og søsteren har gjort: Valgt en festdrakt fra det landet røttene deres er fra. I dette tilfellet Norge. 2
Mann 42 Skrevet 18. mai 2013 #64 Skrevet 18. mai 2013 Det er netopp sånne som deg som gjør at norges tradisjoner forsvinner. Sånne som deg er så ivrige etter å tekkes utlenningene å på den måten lar de slippe til med sine tradisjoner sånn at de norske forsvinner sakte men sikkert. Anonym poster: 991c3528fa3f9ad321f526cf8d2b95fb Der er jeg totalt uenig. Hvordan kan du argumentere for at Norges tradisjoner forsvinner, når også medborgere av utenlandsk herkomst tar dem opp og adopterer dem som sine egne? Det innebærer da tvert imot en styrking av tradisjonen. 4
Kjempeliten Skrevet 19. mai 2013 #65 Skrevet 19. mai 2013 Man vet jo aldri hvem det er som går med bunaden. Jeg har ei venninne som er halvt asiatisk/halvt norsk, men mange tror hun er 100% asiater. Hun går med bunad hun, og har jo full rett til det. Ellers er jo mange adopterte, eller mange er faktisk født og oppvokst i Norge med utenlandske foreldre. Jeg syns det er helt greit å gå med bunad når man er utledning. Noen flytter jo til Norge kun fordi de elsker landet og vil ta del i alle våre tradisjoner og vår kultur, og kommer selvsagt til å bruke bunad da om de får tak i en. Det er da bare hyggelig det. Det er vel bedre at de tar del i vår kultur enn å frastøte seg den syns jeg da, når de først bor her:)
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #66 Skrevet 19. mai 2013 Var ikke meningen å reagere så sterkt med den siste setningen min, er fullstendig klar over at dette er en debatt hvor folk kan si hva de vil(klarte å glemme dette i 1 sek ) - men er bare det at jeg føler så stor tilhørighet til Norge at jeg nesten blir litt såret når folk påstår at jeg ikke er det verdig pga utseendet mitt... Men folk skal selvfølgelig få mene og skrive det de vil! Bare å fortsette debatten! Ikke bry deg om de få som har svart negativt på ditt spørsmål. Jeg håper at du vil fortsette å kose deg, og ikke minst, bære bunaden som viser din tilhørighet til stedet du er fra (altså et sted i Norge!) med stolthet og feire 17. mai med alt det innebærer. Ikke heng deg opp i ubetydeligheter. Og når det er sagt, jeg har mange venner som har foreldre eller besteforeldre som har asiatisk herkomst, men det merker jeg faktisk. Jeg oppfører meg og prater med dem og "ser" ikke at de har litt annerledes øyeform. Og det samme gjelder majoriteten av folk. Dette er bare detaljer som gjør at man ser forskjeller. Det er det. Og! Neste år er det all grunn til å bære bunaden med ekstra stolthet, for da feirer vi at det er 200 år siden grunnloven ble til! Anonym poster: d9cd81bd096f9129d962708767352814
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #67 Skrevet 19. mai 2013 Ikke bry deg om de få som har svart negativt på ditt spørsmål. Jeg håper at du vil fortsette å kose deg, og ikke minst, bære bunaden som viser din tilhørighet til stedet du er fra (altså et sted i Norge!) med stolthet og feire 17. mai med alt det innebærer. Ikke heng deg opp i ubetydeligheter. Og når det er sagt, jeg har mange venner som har foreldre eller besteforeldre som har asiatisk herkomst, men det merker jeg faktisk IKKE. Jeg oppfører meg og prater med dem og "ser" ikke at de har litt annerledes øyeform. Og det samme gjelder majoriteten av folk. Dette er bare detaljer som gjør at man ser forskjeller. Det er det. Og! Neste år er det all grunn til å bære bunaden med ekstra stolthet, for da feirer vi at det er 200 år siden grunnloven ble til! Anonym poster: d9cd81bd096f9129d962708767352814 * Ikke skulle det stå på setning nr 2 i avsnitt 2. Anonym poster: d9cd81bd096f9129d962708767352814
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #68 Skrevet 19. mai 2013 Ikke bry deg om de få som har svart negativt på ditt spørsmål. Jeg håper at du vil fortsette å kose deg, og ikke minst, bære bunaden som viser din tilhørighet til stedet du er fra (altså et sted i Norge!) med stolthet og feire 17. mai med alt det innebærer. Ikke heng deg opp i ubetydeligheter. Anonym poster: d9cd81bd096f9129d962708767352814 Ts og andre må faktisk akseptere at det finnes andre meninger. Hvis alle her skal være enig i alt, da er det jo ingen vits å stille spørsmål i et forum. Min mening er ikke mer ubetydelig enn din bare for at den er annerledes. Anonym poster: 991c3528fa3f9ad321f526cf8d2b95fb
Trimsi Skrevet 19. mai 2013 #69 Skrevet 19. mai 2013 Du trenger ikke å spørre noen om lov eller deres syn på at du bærer bunad. Det er bare et forpult plagg. Diverse uniformer, pønkeklær, miniskjørt og prestekjoler er også "forpulte plagg", men man har som regel et syn på både plaggene og hvorfor evt. hvem som bruker disse (utenom deg da....) Synes selvfølgelig også at det er flott at utlendinger eller utenlandsadopterte for den saks skyld bruker bunad. Har gode venner og bekjente med bakrunn fra forskjellige land som bruker det og dette er jo egentlig bare en bekreftelse på at de er stolte av Norge, og føler seg norske.
Kjempeliten Skrevet 19. mai 2013 #70 Skrevet 19. mai 2013 (endret) Så hva med en som er halvt svensk eller halvt fransk eller halvt gresk eller halvt cubansk og som er født og oppvokst i Norge og har bodd her hele tiden? Hva slags folkedrakt skal en sånn person bruke? Anonym poster: 846e2802bd5768299aab47c80eb47b1f Hehe signerer den. Det får være grenser for hvor "strenge" regler man har. Selv er jeg ikke 100% norsk (min far er halvt dansk). Kan jeg bruke bunad da? Hvor mye prosent er greit? Men jeg er jo over 50% så da er det kanskje greit. Men de som er fks halvt dansk da, men oppvokst i Norge, hvorfor veier automatisk den ikke-norske siden mer? MÅ man være 100% norsk fra alle retninger for å kunne være verdig en bunad? Hva med en 100% norsk person (helnorske foreldre og slekt) som ble født og oppvokst i et annet land? Endret 19. mai 2013 av Kjempeliten
Pomona Skrevet 19. mai 2013 #71 Skrevet 19. mai 2013 Ts, dere var sikkert kjempeflotte, og jeg synes det er kjempeflott å se folk i bunad uansett . Bær bunaden med stolthet .
Anglofil Skrevet 19. mai 2013 #72 Skrevet 19. mai 2013 Synes det er kjempefint! Det er jo bare flott. Mvh Yvonne
oeas Skrevet 19. mai 2013 #73 Skrevet 19. mai 2013 Jeg har ingenting mot utlendinger i bunad. Men hvis de selv omtaler seg som utlending i stedet for norsk, så skjønner jeg ikke hvorfor de velger å gå med nasjonaldrakten vår. Og det er det mange som gjør. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå