AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #1 Del Skrevet 18. mai 2013 Jeg dro på legevakten for en ukesiden med sterke smerter i nedre rygg region. Aldri har kjent sterkere smerter. Var som om jeg hadde de siste riene for en fødsel. Jeg fikk konstantert nyre og bekke betennelse og ble satt på antibiotika. Dette skulle jeg ta over 10 dager samt fikk ibux 600mg. Hadde 114 CRP. Ok tenkte jeg ... legen vet jo best. Jeg dro hjem og fikk beskjed om å ta kontakt om smertene ikke gav seg til tirsdag. Og det gjorde de ikke. Ikke får jeg noe mat eller drikke i meg. Jeg klarer ikke å gå på toalettet uten hjelp til tørking. ( bak) huff så flau jeg er oven for samboeren..... Jeg tisser på meg selv 2 ganger om dagen da jeg har 3 sec fra jeg kjenne at jeg må på do til det kommer. Jeg klarer ikke å sitte eller stå. Jeg kan ligge rett som en pinne eller gå... Ikke vondt å go. Men lener jeg hode fremover stikker det i ryggen av smerter og jeg detter sammen i en ball der og da. Så lenge jeg tar ibux kan jeg klare meg gjennom dagen sån någenlunde. Men når ibuxen går ut ligger jeg å vir og skriker i smerter. Jeg er generelt svimmel og trett. Jeg dro til legen på onsdag og CRP var da på 30... Men smertete er verre. Klarer ikke å konsentrere meg om annet enn smertene. ( jeg måtte ta ad/hd medesinen min for å kunne skrive dette) Da jeg var hos legen fant vi en kul som ligger ved/på/vedsiden av ryggraden og legen trodde denne lå på en nerve så jeg fikk "knock out" medesin. Legen skulle sende beskjed til sykehuset at jeg trengte en ultralyd av ryggen. Men nå er jeg redd for at leveren min og mage sekken min skal svikte. Jeg tar 16 stk 600mg ( 2x per gang) for å ikke skrike. Jeg syns dette er ALT for mye, men jeg har ingen andre valg. Uten blir jeg å hoppe ut viduet i smerter bare etter 30 min. Skal jeg ringe legevakten i dag? Hva skal jeg si? Jeg har en vond rygg? kommer aldri inn da. Noen tips/råd? ( varmvann / varme teppe hjelper lita da jeg har feber ><. ) å gå langt gjør det bare vondt værre når jeg slutter å gå.. jeg kan ta på ryggen der det er vondt, men ser ut til at den flytter litt opp og litt ned ... merkelige greier. Anonym poster: 4f0ba45372ebb77774dd696dc5c3258e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #2 Del Skrevet 18. mai 2013 Kombiner heller Ibux og paracet enn å ta for mye ibux ( men bruk maks dose legen har foreskrevet om du har veldig vondt). Det gir også bedre smertelindring å ta dem i kombinasjon. Paracet belaster ikke slimhinnen i magesekk og tarm. Du kan ta opptil 8 tabletter av paracet (500 mg/tabl) i døgnet I KORTERE PERIODER (1-2 uker) i tillegg til Ibux. Men ikke ta mer paracet enn dette, da skades leveren lett. Men det beste er jo om legevakten følger opp smertene dine også. voltaren likner på Ibux og gir sterkere smertelindring. Den kan også kombineres med paracet. Evt be om pinex forte. Bra at CRP synker. Da virker nok antibiotikaen. Men viktig at de følger deg opp mtp kulen. Hilsen sykepleier. Anonym poster: f90796f921477c39d6eb7d0655572ee8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #3 Del Skrevet 18. mai 2013 Kombiner heller Ibux og paracet enn å ta for mye ibux ( men bruk maks dose legen har foreskrevet om du har veldig vondt). Det gir også bedre smertelindring å ta dem i kombinasjon. Paracet belaster ikke slimhinnen i magesekk og tarm. Du kan ta opptil 8 tabletter av paracet (500 mg/tabl) i døgnet I KORTERE PERIODER (1-2 uker) i tillegg til Ibux. Men ikke ta mer paracet enn dette, da skades leveren lett. Men det beste er jo om legevakten følger opp smertene dine også. voltaren likner på Ibux og gir sterkere smertelindring. Den kan også kombineres med paracet. Evt be om pinex forte. Bra at CRP synker. Da virker nok antibiotikaen. Men viktig at de følger deg opp mtp kulen. Hilsen sykepleier. Anonym poster: f90796f921477c39d6eb7d0655572ee8 Takk for svaret, men jeg glemte å si at jeg har allergi mot smertestillende. Ibux Ketorax Morfin Nosinan Oxynorm Er de jeg kan ta... Ja jeg vet at mange har samme virkestoff, men det er fyllstoffene jeg reagerer på.. Anonym poster: 4f0ba45372ebb77774dd696dc5c3258e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #4 Del Skrevet 18. mai 2013 Takk for svaret, men jeg glemte å si at jeg har allergi mot smertestillende. Ibux Ketorax Morfin Nosinan Oxynorm Er de jeg kan ta... Ja jeg vet at mange har samme virkestoff, men det er fyllstoffene jeg reagerer på.. Anonym poster: 4f0ba45372ebb77774dd696dc5c3258e Da hadde jeg kontaktet lege og forklart hvor sterke smertene er, og spurt om resept på en av de nevnte. Og at det er klart hvorfor smertene er så sterke, og det ser ut som du skal utredes videre. God bedring! Anonym poster: f90796f921477c39d6eb7d0655572ee8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tulling Skrevet 18. mai 2013 #5 Del Skrevet 18. mai 2013 Fortell de hvor mange piller du må ta for å ikke krepere av smertene. Fortell hvor lenge du har gått uten veske. Det kan også være mere effektivt hvis samboeren din ringer på dine vegne og forteller om hvor dårlig du er. Du burde kansje egentlig vært innlagt. Syns dette virker svært så alvorlig. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #6 Del Skrevet 18. mai 2013 Ikke vent med og kontakte legen igjen, ring legevakta! Anonym poster: fece5c98b0ddded808d226de7c61c162 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 18. mai 2013 #7 Del Skrevet 18. mai 2013 TS her; Da har jeg snakket med legevakten og fikk som svar; sp lenge fastlegen din vet om dette er det ingenting vi kan gjøre. Jeg begynte å gråte og sa at jeg ikke kunne gå på do selv og at jeg ikke hadde tsset på 24timer. Så forklarte jeg smertene og hvor mange ibux jeg tok. SVAR; Enten så lyver du for meg eller så skulle du ha hatt blødene magesår. OG du kan bare GLEMME at du får A eller B preperater her. Damen kjeftet meg opp.... nå tør allefall ikke å gå til legevakten. Du SKAL BARE TA 3 IBUX OM DAGEN. og jeg forklarte at uten ibux fungere ingenting. klarer nesten ikke røre på hode. og nå takk til henne tør jeg ikke å ta ibux HVA NÅ? DØ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 18. mai 2013 #8 Del Skrevet 18. mai 2013 TS her; Da har jeg snakket med legevakten og fikk som svar; sp lenge fastlegen din vet om dette er det ingenting vi kan gjøre. Jeg begynte å gråte og sa at jeg ikke kunne gå på do selv og at jeg ikke hadde tsset på 24timer. Så forklarte jeg smertene og hvor mange ibux jeg tok. SVAR; Enten så lyver du for meg eller så skulle du ha hatt blødene magesår. OG du kan bare GLEMME at du får A eller B preperater her. Damen kjeftet meg opp.... nå tør allefall ikke å gå til legevakten. Du SKAL BARE TA 3 IBUX OM DAGEN. og jeg forklarte at uten ibux fungere ingenting. klarer nesten ikke røre på hode. og nå takk til henne tør jeg ikke å ta ibux HVA NÅ? DØ? TS igjen: Da begynner de siste ibuxene å virke og jeg svimer av snart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diafragma Skrevet 18. mai 2013 #9 Del Skrevet 18. mai 2013 Skipp legevakten og dra rett til akuttmottaket, så blir du vurdert av en sykepleier og får snakket med en lege der. Det går ikke an at du skal sitte hjemme og ha så vondt. Blir det for ille hadde jeg ringt ambulanse også. Det er derfor vi har et helsevesen 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 18. mai 2013 #10 Del Skrevet 18. mai 2013 Rygg + smerter + tisse/doproblemer= Prolaps?? Har du tatt bilder av ryggen, MRI ???? Hvis ikke ,KREV det. Utrolig at legene ikke ser muligheten for prolaps. De kan gi slike symptomer. Min første prolaps gav meg 3 uker i senga der jeg måtte få hjelp til alt .Inkl " å gå på do" Fryktelig uverdig følelse jeg fikk,men jeg hadde ingen valg. Nå har jeg hatt nyrebekkenbetennelse som ikke gjorde vondt,så jeg kan ikke sammenligne. Men du må IKKE Ta mer enn det som står på ibux pakken /eller hva lege sier.Det er farlig. Som poster over sier,kom deg til akuttmottak! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susa Skrevet 18. mai 2013 #11 Del Skrevet 18. mai 2013 Gjør som bruker over meg har skrevet du. Og få med deg samboern, så han kan forklare hvor vondt du har det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susa Skrevet 18. mai 2013 #12 Del Skrevet 18. mai 2013 Og ja...prolaps er et veldig godt forslag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 18. mai 2013 #13 Del Skrevet 18. mai 2013 (endret) TS, du skriver godt tross smerter. Dette gjør dere på følgende måte: Din samboer ringer medisinsk nødtelefon, 113, han forklarer situasjonen og ambulansen kommer. Det er det eneste rådet vi kan gi deg her inne nå, og uten medisinsk kompetanse vil det også være det eneste forsvarlige å gjøre i den situiasjonen du beskriver. Endret 18. mai 2013 av Lille-pus 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #14 Del Skrevet 18. mai 2013 Så grusomt. Dra rett til akuttmottaket på sykehuset. De kan ikke avvise deg. Eventuelt ring 113. Om du vet hvem du snakket med på legevakten i ettertid, burde du klage vedkommende inn til fylkeslegen. Det er rimelig drøyt å bli beskyldet for å være narkoman fordi man ikke tåler smertestillende, om du ikke får tisset må du få hjelp med en gang. Anonym poster: f90796f921477c39d6eb7d0655572ee8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #15 Del Skrevet 18. mai 2013 Kan nesten høres ut som prolaps i tillegg, uten at jeg på noen måte kan diagnostisere deg. Men har sett mennesker med det, og de beskriver slike smerter. Anonym poster: f90796f921477c39d6eb7d0655572ee8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 18. mai 2013 #16 Del Skrevet 18. mai 2013 Ts her. Jeg tok rådet deres og fikk sambo til å ringe 113 og han gråt. Dette sa de: om fast legen vet om kulen i ryggen og legevakten har sagt nei. Må vi bare beklage men dere må ringe fast lege. Ingen ting vi kan gjøre. Du får vente til tirsdag. Jeg klarte ikke mere smerter så jeg tok allergi/sov medesinen. Jeg tenker at har jeg ingen annen utvei må jeg bare ta disse og sove til tirsdag. Jeg er ikke narkoman og jeg var ville ikke jeg ha fått ritalin på blå resept. Men jeg ligger langt unna de nå. Jeg har fått navnet på hun som tok telefonen på legevakten. Og fått nummeret til pasient ombudet og jeg har fått nr til fylkesrådmannen. Jeg vurderer å ringe tv2 eller vg. Ser ut som om at de som gjør det får hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS-sambo Skrevet 18. mai 2013 #17 Del Skrevet 18. mai 2013 《TS, du skriver godt tross smerter》 Hun kan ikke skrive, et jeg sambo som skriver dette. Hun sover igjen. Jeg er så redd. Hun får ikke til å spise. Jeg laget pizza og delte den i baby biter og hun tok en bit den satte seg fast og hun ble nesten kvalt. Hun brekte seg og spydde opp biten. Jeg skifte bleie på henne for noen timer siden og det hadde kommet litt urin. Og ja hun må bruke bleier. Ellers så tisser hun ut sengen igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cammomille Skrevet 18. mai 2013 #18 Del Skrevet 18. mai 2013 Dette høres faktisk sykt ut?!! Jeg har aldri opplevd det du forteller om, men har alltid satt meg i en bil og reist ned til akutten. Hvis du er så dårlig, så vil de behandle deg! Det å la noen gå med så store smerter gjennom hele pinsen uten god grunn er ikke menneskelig!! Reis ned og tving de til å undersøke deg. Skader og sykdommer kan faktisk forverre seg ;-) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS-sambo Skrevet 18. mai 2013 #19 Del Skrevet 18. mai 2013 《TS, du skriver godt tross smerter》 Hun kan ikke skrive, et jeg sambo som skriver dette. Hun sover igjen. Jeg er så redd. Hun får ikke til å spise. Jeg laget pizza og delte den i baby biter og hun tok en bit den satte seg fast og hun ble nesten kvalt. Hun brekte seg og spydde opp biten. Jeg skifte bleie på henne for noen timer siden og det hadde kommet litt urin. Og ja hun må bruke bleier. Ellers så tisser hun ut sengen igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sambo Skrevet 18. mai 2013 #20 Del Skrevet 18. mai 2013 Samo her. Jeg tror grunnen til at hun ikke får hjelp er at vi har en sak mot sykehuset liggende til rådmannen. Hun falt ned trappen og 113 nektet å gjøre noe. De ba henne ringe fast lege. Så rapporten fra rådmannen ble sendt for en uke siden. Og hun har fått varige men etter det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg