Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd å gå ned i vekt mange ganger og har gått ned over 25 kilo to ganger. Jeg har så lyst til å bli slank, kunne bruke de klærne jeg ønsker og kunne løpe og trene, men jeg får det ikke til! Jeg kommer i gang, men så faller jeg alltid tilbake til gamle vaner. Jeg vet ikka hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke lyst til å ha det sånn! :-(

Anonym poster: 54ebf340dc9b0b8ccfa2caae8ea5fd1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det handler om å bestemme seg og om å planlegge. Sett deg målbare mål, både hovedmål og delmål underveis. Skriv ned hvorfor du ønsker dette, så du har motivasjonen din nedskrevet og vet hvorfor du gjør dette. Planlegg ukene, både i forhold til trening og kosthold, men ikke bli stressa om noe skjærer seg en dag. Mange har lett for å tenke, at "jeg tok meg en sjokolade i dag, onsdag, så da har jeg jo ødelagt alt og kan lik så godt skeie ut resten av uka", men prøv å unngå dette, og kom tilbake til den gode rutinen på torsdag igjen. Finn også ut grunnen til at du faller tilbake i gamle vaner. Spiser du når du er stressa? Er treningsformen du har holdt på med kjedelig? Blir maten lite spennende? Finn ut svaret på dette, og prøv å endre det.

Mange finner også motivasjon i å ha en personlig trener som følger opp, og blir slik presset til å prestere.

Dette hørtes litt bastant ut, mener ikke at dette er en fasit, men det kan muligens være en del av en løsning?

Gjest Faerunpedia
Skrevet

Er du for streng med deg selv? Husk at du må finne en livsstil du kan leve med på sikt.

AnonymBruker
Skrevet

Du må bare bestemme deg. Hvis du ikke har viljestyrken som trengs, blir det en umulig oppgave - dessverre! Det er viktig å ikke begynne for hardt, men sette deg flere realistiske delmål - som nevnt. Selvfølgelig kan du klare å bli slank, kunne gå med de klærne du vil og kunne løpe og trene - men du må bare bestemme deg for at DETTE, dette SKAL du klare.

Nå vet ikke jeg hvordan du spiser, men om du spiser en del karbohydrater, vil jeg anbefale deg å spise etter lavkarbo-prinsippet. Ikke med masse fett i kosten(LCHF), men kutte ut det meste av karbohydrater, unntatt grønnsaker og litt frukt/bær. Da vil du mest sannsynlig ikke lenger få abstinenser etter all usunn mat proppet med sukker, men det vil være tøft den første uken-to ukene. Tror karbohydrat-avhengigheten er en av de største årsakene til at folk ikke klarer å gå ned i vekt. Man blir avhengig av sukker/karbohydrater, og tro meg, jeg har vært det selv(men aldri hatt problemer med vekt, vel og merke), og det er en ekstremt dårlig sirkel å komme i. Nå spiser jeg mye mindre karbohydrater, og har aldri følt meg bedre. Småspiser ALDRI lengre, og det er ofte dette som er et problem når man skal ned i vekt. Man er kanskje flink med frokosten, middagen og kveldsmaten, men hva med tiden i mellom? Det er tiden i mellom som er viktigst.

Anonym poster: c12dc84adcc6d4fa272ddef3889f900a

AnonymBruker
Skrevet

Du må bare bestemme deg. Hvis du ikke har viljestyrken som trengs, blir det en umulig oppgave - dessverre! Det er viktig å ikke begynne for hardt, men sette deg flere realistiske delmål - som nevnt. Selvfølgelig kan du klare å bli slank, kunne gå med de klærne du vil og kunne løpe og trene - men du må bare bestemme deg for at DETTE, dette SKAL du klare.

Nå vet ikke jeg hvordan du spiser, men om du spiser en del karbohydrater, vil jeg anbefale deg å spise etter lavkarbo-prinsippet. Ikke med masse fett i kosten(LCHF), men kutte ut det meste av karbohydrater, unntatt grønnsaker og litt frukt/bær. Da vil du mest sannsynlig ikke lenger få abstinenser etter all usunn mat proppet med sukker, men det vil være tøft den første uken-to ukene. Tror karbohydrat-avhengigheten er en av de største årsakene til at folk ikke klarer å gå ned i vekt. Man blir avhengig av sukker/karbohydrater, og tro meg, jeg har vært det selv(men aldri hatt problemer med vekt, vel og merke), og det er en ekstremt dårlig sirkel å komme i. Nå spiser jeg mye mindre karbohydrater, og har aldri følt meg bedre. Småspiser ALDRI lengre, og det er ofte dette som er et problem når man skal ned i vekt. Man er kanskje flink med frokosten, middagen og kveldsmaten, men hva med tiden i mellom? Det er tiden i mellom som er viktigst.

Anonym poster: c12dc84adcc6d4fa272ddef3889f900a

Om du bare kutter karbohydratene, uten å øke mengden fett, er det ihvertfall snakk om en midlertidig, kort kur.

For det første kan kroppen kun nyttegjøre seg av karbohydrater og/eller fett, som "drivstoff" til en rekke viktige oppgaver. Kutter du ut det ene, må du sørge for å få i deg nok av det andre. Å kutte både fett og karbohydrater vil på sikt være farlig.

For det andre trenger man, spesielt om man kutter karbohydratene og ligger i underskudd, nok fett i kosten for å føle seg mett og tilfreds.

TS har tydeligvis ingen problemer, eller behov for, å gå på kortvarige kurer. Det hun trenger er noe hun kan leve med. Skal hun velge lavkarbo, bør hun da derfor definitivt gå for en skikkelig variant som er beregnet på langsiktighet/livsstil, og ikke kun en kort kur. Med andre ord: Hun må spise fett.

Anonym poster: e7f9ca252b98b317b099e418a48821ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere!

Å spise lavkarbo og mye fett er uaktuelt. Jeg er disponert for hjerte- og karsykdommer og skal ikke spise for mye fett. Vil ikke ha noen diskusjon for eller mot akkurat det.

Jeg har kunnskapen, så det går på viljen. Jeg har som sagt gått ned mye tidligere og holdt meg der, men så har det skjedd noe som har ført til at jeg har mistet fokus og så går jeg opp igjen. Jeg spiser ekstra mye når jeg kjeder meg eller er deprimert. Det har pågått i snart 15 år og jeg ønsker ikke å holde på sånn resten av livet!

Nå veier jeg ca. 20 kg for mye og fremover har jeg en del tid jeg kan bruke på meg selv. Jeg ønsker å gå ned en del og komme inn i gode vaner til høsten, men klarer bare en uke før det skjer noe som gjør at jeg overspiser ekstremt og ikke stopper før jeg har hatt en uke med overspising.

Hvorfor er jeg så glad i å spise?

Kanskje noen har tips til bøker jeg kan lese, teknikker, kurs e.l. som kan hjelpe meg å "ta bedre vare på meg selv"?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere!

Å spise lavkarbo og mye fett er uaktuelt. Jeg er disponert for hjerte- og karsykdommer og skal ikke spise for mye fett. Vil ikke ha noen diskusjon for eller mot akkurat det.

Jeg har kunnskapen, så det går på viljen. Jeg har som sagt gått ned mye tidligere og holdt meg der, men så har det skjedd noe som har ført til at jeg har mistet fokus og så går jeg opp igjen. Jeg spiser ekstra mye når jeg kjeder meg eller er deprimert. Det har pågått i snart 15 år og jeg ønsker ikke å holde på sånn resten av livet!

Nå veier jeg ca. 20 kg for mye og fremover har jeg en del tid jeg kan bruke på meg selv. Jeg ønsker å gå ned en del og komme inn i gode vaner til høsten, men klarer bare en uke før det skjer noe som gjør at jeg overspiser ekstremt og ikke stopper før jeg har hatt en uke med overspising.

Hvorfor er jeg så glad i å spise?

Kanskje noen har tips til bøker jeg kan lese, teknikker, kurs e.l. som kan hjelpe meg å "ta bedre vare på meg selv"?

TS

Det er uansett lurt å bytte ut raske karbohydrater med langsomme, type fullkornris/pasta, havregrøt etc. Ellers vil jeg anbefale deg å melde deg på et kurs feks med grete roede, kanskje det er lettere når du har andre i samme situasjon. Eller meld deg på et internettkurs, feks vektklubb.no. Ha noen nødløsninger klar når du har lyst til å spise, feks grønnsaker med dip laget på joghurt, frukt, smoothie etc.

Anonym poster: aa5ad08822f3e7ec3c3f981a30c3866b

AnonymBruker
Skrevet

Om du spiser av psykiske årsaker, ville jeg forsøkt å oppsøke profesjonell hjelp. Slikt kan være meget vanskelig å få bukt med på egenhånd, spesielt når man er usikker på årsaken, og hvordan tingene henger sammen.

Anonym poster: e7f9ca252b98b317b099e418a48821ce

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det enkelt. Lev hver dag som du kan tenke deg å gjøre resten av livet. Det gjelder både mat og trening. Innfør LØRDAGSGODT på lørdag. En dag i uken er greit. Livsstilsendring kan ta flere år. Tenk deg godt om før du starter. Skriv en plan hver uke for hva du skal trene og hva du skal spise. Gå på butikken kun en gangi uken eller sjeldnere. Godta at du har feil og mangler - det har alle andre. Drit i alle kurer, dietter og ekstreme ting som du ikke kan følge over flere år. Spis vanlig norsk husmannskost. Trenger du å lære noe om kosthold osv gå feks på grete roede kurs, det er helt vanlig mat. Lykke til.

Anonym poster: 24d09215a936057f9e82ac9baa56a710

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...