@Maja Skrevet 17. mai 2013 #1 Skrevet 17. mai 2013 Eg har planer om å legge om kostholdet i retning lavkarbo. Litt usikker kor streng lavkarbo eg praktisk får til, men skal uansett kutte ut sukker ein periode.Lys pasta og lyst brød eter eg uansett nesten aldri. Lurer på kva produkter eg bør passe meg for, særlig i starten.Tenker å kutte ut alt som er direkte sukker, som sjokolade, kaker, yoghurt og honning. Tillater meg å bruke erstatninger som sukrin og stevia, men ikkje andre sukkererstattinger. Usikker på korleis det blir med frukt, om eg burde vere forsiktig med det i starten? Er det andre produkter eller skjulte sukkerkilder eg burde styre unna? Vil og gjerne vite om de har erfaringer med sukkeravvenning, med korleis kroppen reagerer ol.
emfase Skrevet 17. mai 2013 #2 Skrevet 17. mai 2013 Kutt ut all frukt, og stevia. Bruk splenda i steden for stevia. Hold deg unna alle typer mat som øker blodsukkeret. Det vil si; Velg mat med lav glykemisk indeks. Bruk lavkarbo brød og lavkarbo pasta. Det er enkelt å komme inn i ketogen tilstand dersom du bruker erstatninger for de vanlige daglige kildene dine til karbohydrater. Dersom du kutter tvert er sjansen for å sprekke større, og sjansen for å komme inn på riktig spor blir mindre. Planlegg derfor nøye hva du skal ha i huset før du starter selve omleggingen av kostholdet. Jeg vil anbefale deg å finne lavkarbo oppskrifter på nettet og lage en ukes meny til å begynn med, så du har nåe håndfast å forholde deg til. Skaff også erstatninger til sjokolade og drops. Du skal ikke føle at du straffer deg selv eller tar fra deg selv de søte tingene i livet, men at du velger det sunne, men like smakfulle alternativet. Se andre lavkarbo-tråder her inne, Google oppskrifter på mat du gjerne vil spise og skriv lavkarbo bak søketeksten. Du vil bli overrasket over hvor mange typer mat som har et lavkarbo alternativ. Lykke til!
Gjest Faerunpedia Skrevet 18. mai 2013 #3 Skrevet 18. mai 2013 Kutt ut all frukt, og stevia. Bruk splenda i steden for stevia. Hold deg unna alle typer mat som øker blodsukkeret. Det vil si; Velg mat med lav glykemisk indeks. Bruk lavkarbo brød og lavkarbo pasta. Det er enkelt å komme inn i ketogen tilstand dersom du bruker erstatninger for de vanlige daglige kildene dine til karbohydrater. Dersom du kutter tvert er sjansen for å sprekke større, og sjansen for å komme inn på riktig spor blir mindre. Planlegg derfor nøye hva du skal ha i huset før du starter selve omleggingen av kostholdet. Jeg vil anbefale deg å finne lavkarbo oppskrifter på nettet og lage en ukes meny til å begynn med, så du har nåe håndfast å forholde deg til. Skaff også erstatninger til sjokolade og drops. Du skal ikke føle at du straffer deg selv eller tar fra deg selv de søte tingene i livet, men at du velger det sunne, men like smakfulle alternativet. Se andre lavkarbo-tråder her inne, Google oppskrifter på mat du gjerne vil spise og skriv lavkarbo bak søketeksten. Du vil bli overrasket over hvor mange typer mat som har et lavkarbo alternativ. Lykke til! Hva er lavkarbo pasta?
Gjest Indra Skrevet 18. mai 2013 #4 Skrevet 18. mai 2013 Hva er lavkarbo pasta? http://lchf-bloggen.blogspot.no/2012/01/lavkarbopasta.html
Tulling Skrevet 18. mai 2013 #5 Skrevet 18. mai 2013 (endret) har gjennomgått sukkeravvenning 2 ganger. Og for meg var det helt vanvittig. Erstatninger hjelper, lurte meg selv til at det var søtt, og det hjalp til en hvis grad på akutt sukkersug. Chromtabeletter funket også utmerket for meg. Det finnes vanvittig med ressurser på nettet med info om innhold i forskjellig mat. Det er normalt å føle seg litt slapp ved drastisk endring i kosthold. Men når man er over på de nye vanene føles det bra. jeg syns det var overaskende hvor mye kan fortsette å spise selv om man er på lavkarbo. masse god mat som har lite karbo i seg. Og lett å forholde seg til i matveien, med mindre man er veldig vant med å spise brød. For brød og lavkarbo syns jeg ble litt vrient, syns ikke lavkarbogreiene var noe godt, så kutta ut brød og spiste andre ting. Enkel tankegang er å kutte ut alt av ferdigprodukter. kutt grønsaker som vokser under jorden (poteter gulrot) Kommer også an på hvor langt du har tenkt å dra det, om du bare kutter sukker, eller om du kutter karbo i veldig stor grad og går helt over i det de kaller lavkarbodiett. sjokolade med 70% kakao f.eks. kan man spise bittelitt, så lenge det er en variant med lite sukker. Bare man er litt obs hva man ellers spiser den dagen. Finnes alskens greier man kan finne på, som det finnes lavkarbo alternativ. Husker jeg laget pizzabunn med proteinpulver og egg! ble faktisk ganske bra Er så mange som blogger om disse tingene og alskens spesialprodukter, men man kan i stor grad forholde seg til veldig vanlig og lett tilgjengelig mat. Spesialproduktene trenger man egentlig ikke før man kommer til ett punkt at man merker at man virkelig savner noe, og trenge ett lavkarbo alternativ. Finnes f.eks overaskende mange ting man kan finne på med en blomkål fant jeg ut i tiden jeg var skikkelig på denne diettvarianten. (hørt om blomkålris? Raspet blomkål med smør og krydder i micro. ikke så verst) Endret 18. mai 2013 av Tulling
Gjest winston Skrevet 18. mai 2013 #6 Skrevet 18. mai 2013 Jeg tror ikke trådstarter har fått svar på sitt spørsmål her. Fikk inntrykk av at hun ønsker å kutte ned på karbene, men ikke å drastisk som svarene her. Jeg er ingen ekspert, men det er lurt å lage det meste fra scratch. Tacosaus, f.eks, kjøper jeg, men da velger jeg den uten sukker, krydderet og krydderblandinger inneholder ofte sukker. Juice ville jeg droppet, men en frukt i ny og ne er nok ingen krise. Kanskje bortsett fra druer og bananer. Quinoa er et godt alternativ til poteter/ris og linser/bønner er mettende og sunt.
@Maja Skrevet 18. mai 2013 Forfatter #7 Skrevet 18. mai 2013 Jeg tror ikke trådstarter har fått svar på sitt spørsmål her. Fikk inntrykk av at hun ønsker å kutte ned på karbene, men ikke å drastisk som svarene her. Jeg er ingen ekspert, men det er lurt å lage det meste fra scratch. Tacosaus, f.eks, kjøper jeg, men da velger jeg den uten sukker, krydderet og krydderblandinger inneholder ofte sukker. Juice ville jeg droppet, men en frukt i ny og ne er nok ingen krise. Kanskje bortsett fra druer og bananer. Quinoa er et godt alternativ til poteter/ris og linser/bønner er mettende og sunt. Takk! Nei, eg har ikkje plan om å legge eit av dei strengeste lavkarbo kostholdene. Det blir for stor omlegging til å vere praktisk mulig for øyeblikket, dessuten har eg ikkje behov for ketose. Går gjerne ned eit par kg, men målet er først og fremst å leve sunt og beholde vekta. Eter frå før minimalt med ferdigmat, og fullkorn når deg gjeld brød og pasta.Lurer først og fremst på sukkerkutt. Quinoa hørres interessant ut, kva er det og kor får ein kjøpt det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå