Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte en dag at det var best å ha kortest mulig periode med tutekopp, og at ungene derfor burde vennes til å drikke av vanlig kopp/glass så fort som mulig. Og har selvfølgelig fått høre at gutten vår er såå treig som ikke kan dette nå som han er 1år.

Når er det vanlig at ungene begynner å trene med vanlig kopp? I mine øyne er gutten vår langt fra klar, han har ikke såpass kontroll på hendene.

Videoannonse
Annonse
Gjest Keikolina
Skrevet

Mine er 2 og 3 og har akkurat begynt, orka ikke all sølinga jeg, ha ha ha, håper de ikke får varige men.

Skrevet

Vi har nesten bare gitt fra vanlig kopp siden han begynte å drikke, siden han bare ville bite på tutekoppen i starten. Og da fortsatte vi bare me det. Men begynte ikke å la han holde og styre den selv før han var 14-15 mnd. Vet ikke om det hadde funket før, da vi bare kom på å prøve en dag. Har inntrykk av at det har vært mer uvanlig enn tutekopp blant de barna han går hos dagmamma sammen med, og husker kusinen hans begynte å drikke fra vanlig kopp selv like før hun var to. Så det varierer tydeligvis hva som er vanlig.

Skrevet

Vår jente er 1,5 år, og drikker fortsatt med tut. Hun har litt dårlig finmotorikk, og søler derfor en del med vanlig kopp. Men vi øver på å drikke med vanlig kopp før hun skal bade ;)

Skrevet

Vi har brukt kopp med 2 hanker på fra starten av, men vi holder koppen mye for han. Han har kontrollen over hvor mye vann han skal drikke, men får ikke ha koppen i fred. Slipper vi koppen så har vi vann over hele kjøkkenet på 1-2-3.

Har ikke inntrykk av at det er vanligst at så små som 1 åringer skal kunne drikke av en vanlig kopp helt selv.

• Liker 1
Skrevet

Godt å høre at vi ikke er unormalt treige. Fatter ikke dette stresset med at de skal klare så mye så fort, synes alle maser om at han bør klare mer hele tiden. Da tar vi det med ro med tutekoppen vår. :)

Gjest Marmot
Skrevet

Sønnen min har aldri brukt tutekopp, og jeg fikk mange reaksjoner på at han var veeeeeldig ung til å drikke av vanlig glass, til og med da han begynte i barnehagen der han går nå, da var han 14 mnd. Så jeg tror det er ganske vanlig å bruke tutekopp en stund altså. I barnehagen der jeg jobbet i vår, var det fremdeles en del 2010-barn som brukte tutekopp.

Skrevet

Jenta vår brukte tutekopp til hun var rundt 16 måneder. Hun begynte i barnehagen da hun var 14 måneder og da var det bare én gutt på hennes alder som klarte å drikke av vanlig kopp. Da hun var bare et år var hun ikke i nærheten av å klare det engang, så jeg ville absolutt bare ignorert de kommentarene.

Skrevet (endret)

Vi har brukt begge deler parallelt, og eldste var nok relativt tidlig ute med å drikke av glass, jeg husker ikke helt hvor stor hun var, men det var en stund før barnehagestart ved 18 mnd. Lillesøster er nå 12,5 mnd og har skjønt konseptet med å drikke av glass, men det blir ofte mye søl likevel, siden hun fortsatt synes det er veldig moro å snu glasset opp-ned. Så for min egen del får hun ofte tutekopp (eller helst sugerørkopp, de liker hun best) med vann mellom måltider, og så øver vi på glass til måltidene.

Den første koppen her i huset er med to hanker og er skrå, en Doidy cup. Veldig fin å øve med, vi bruker den fremdeles. Ellers har vi noen tohankede kopper fra Ikea, men helst vil hun ha små melaminglass à la Rice.

(Til storesøster (4 år) har vi faktisk en tutekopp i bruk fremdeles (en slik), som hun har på sengekanten. Greit å slippe vann i hele senga når hun drikker om natta, hun er ikke sånn superkoordinert i halvsøvne, samt at den ikke lekker overhodet.)

Endret av *Joyce*
AnonymBruker
Skrevet

Hjemme drikker 3 åringen av vanlig kopp, er vi ute på bytur så blir det tutekopp med vann med litt smak. Kun fordi det blir så himla mye søl hvis h*n skal sitte i vogn.

Anonym poster: d665e206fe6afbc12943b56f70f99f09

Skrevet

(Til storesøster (4 år) har vi faktisk en tutekopp i bruk fremdeles (en slik), som hun har på sengekanten. Greit å slippe vann i hele senga når hun drikker om natta, hun er ikke sånn superkoordinert i halvsøvne, samt at den ikke lekker overhodet.)

Sorry kupping, men har du et triks for å få den til å funke? Vi klarer ikke å få noe ut av den, og vi har prøvd alle sammen her, både store og liten. :P

• Liker 3
Skrevet

Sorry kupping, men har du et triks for å få den til å funke? Vi klarer ikke å få noe ut av den, og vi har prøvd alle sammen her, både store og liten. :P

Det lurer jeg og på!!!!!

AnonymBruker
Skrevet

Sug hardt

Anonym poster: d665e206fe6afbc12943b56f70f99f09

Skrevet

Vår på snart 2 år bruker fortsatt tutekopp, så da er vi vel ekstremt treige her... Hun drikker av vanlig kopp også, men elsker å gå rundt med koppen sin og drikke (hun er ofte tørst).

Skrevet

Hahaha, så det er ikke bare vi som slet med den koppen altså :ler: Vi stakk et større hull i tuppen på den. Den blir ikke sølefri, men da slipper man ihvertfall en grinete unge som strever med å få ut noen dråper vann. Har desverre ikke noe bedre forslag.

Gjest Marmot
Skrevet

Vår på snart 2 år bruker fortsatt tutekopp, så da er vi vel ekstremt treige her... Hun drikker av vanlig kopp også, men elsker å gå rundt med koppen sin og drikke (hun er ofte tørst).

Men det blir jo noe annet. Sønnen min bruker også av og til tutekopp når han skal ha vannet sitt med seg over alt, stort sett bare når drikkeflasken hans er i vaskemaskinen.

Skrevet

:ler: Må nok bare suge hardt på den som en skrev over her, ja, jeg har testet selv og den er utvilsomt litt mer "krevende" enn mange andre tutekopper. Men eldste her har likt den koppen fra første stund, så det er sikkert litt individuelt. Lillesøster er ikke fullt så begeistret. Jeg synes den er hendig nettopp fordi den er så vanskelig å få ut av, for det er jo det som gjør at den holder tett...

Gjest Teora
Skrevet

Lurer på om det var vanligere å ha tutekopp lenge før i tiden? Jeg syns nemlig jeg kan huske at jeg drakk av en :rodme:

Angående den koppen dere sliter med: Er tuten myk? Samboer har nemlig en treningsflaske jeg aldri klarte å suge mer enn noen dråper ut av, før jeg fikk forklart at jeg måtte bite på slangen for at den skulle slippe gjennom vannet. (Fikk forklart dette når han var ferdig med å le seg fordervet over en desperat Teora som sto på toppen av fjellet og sugde for harde livet uten å få i seg vann)

Skrevet

Husker ikke eksakt, men tror våre kunne drikke av vanlig kopp når de var 1 år. Litt gris måtte vi tåle i starten, men de trenger jo bare litt trening, og da følger det med litt søl. Når vi er på tur, har vi med tutekopp eller drikkeflaske (ikke tåteflaske).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...