Gå til innhold

Sitter ofte introverte mennesker oppe om natten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var klassens klovn, er godt likt blandt venner, og arbeidsgiver ville omtalt medg som sosial og omgjengelig.

Jeg er med venner og famile, og isolerer meg ikke, men jeg trives godt i mitt eget selskap, og anser meg selv for å være introvert. Velger ofte å slappe av alene med god mat en fredagskveld, istedenfor å "finne på" noe.

Men jeg har en tendens til å sitte lenge oppe om natten. Gjør ikke noe spesielt, bare surfer, ser film og slapper av. Og jeg har en teori om at dette har sammenheng med å være introvert. Om natten er det ingen avtaler som må holdes, ingen vennskap som må pleies, ingen andre ting en deg selv og det du holder på med, man kan med andre ord slappe helt av.

Noen andre som føler det samme?

Anonym poster: f5cbbbf934042a63e746ccd0afc89c51

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Haha. Jeg tviler veldig sterkt på at det er en direkte sammenheng, men det er jo ofte en konsekvens. U see?

Anonym poster: f6606470a6d860715ad556e8d4ac845a

AnonymBruker
Skrevet

Tia, jeg er introvert og veldig glad i å være oppe sent. Det er liksom så rolig og fredelig da, så jeg blir ikke overraska om det er en tid mange introverte setter pris på :)

Anonym poster: f277c24bec3457ad6da36ba75af4989f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Haha. Jeg tviler veldig sterkt på at det er en direkte sammenheng, men det er jo ofte en konsekvens. U see?

...nei?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

...nei?

Kjipt.

AnonymBruker
Skrevet

Lol, hmm. En konsekvens som følge av at det er en sammenheng :icon_lol:

Anonym poster: f5cbbbf934042a63e746ccd0afc89c51

• Liker 1
Skrevet

Jeg er introvert, og sitter ofte oppe til langt på natt. Selv om jeg vet jeg burde lagt meg mye før... Som det ble sagt over her, det er stille og rolig, ingen som forstyrrer, ingenting som må gjøres. Gjør egentlig ikke noe spesielt, ser film, serier, surfer.

Konsekvens/sammenheng... Høne/egg...?

• Liker 2
Gjest Raindrops
Skrevet

Stemmer ikke for min del. Ja, jeg sitter tidvis ofte oppe om natten, men ikke mer enn de fleste andre på min alder og i min situasjon (trenger ikke å stå opp tidlig) skulle jeg tro. Jeg er introvert a-menneske og liker best å legge meg før midnatt og stå opp før klokken 6. Er ikke så mange som forstyrrer så tidlig om mårran heller.

Skrevet

Er introvert og liker å sitte oppe på natten.

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er en direkte kopling der, nei. Selv ekstroverte personer har vel behov for å være alene litt iblant, og slappe av i fred og ro. Og døgnrytme i seg selv sier selvsagt ingenting om hvorvidt man er ekstro- eller introvert.

Hovedkjennetegnet er vel at introverte tappes for energi av sosial omgang, og må hente den inn igjen ved å være alene. Ekstroverte derimot kan energi av å være sosiale.

En annen definisjon kan vel være noe så enkelt som hva man i hovedsak foretrekker; Å være mest alene, eller å være mest sammen med andre.

Anonym poster: a9831a736f0f0616a93c484a99bb6080

Skrevet

Ekstrovert nattmenneske som legger seg tidligere enn hun vil fordi det er lurt.

Skrevet

Jeg er introvert a-menneske og liker best å legge meg før midnatt og stå opp før klokken 6. Er ikke så mange som forstyrrer så tidlig om mårran heller.

Mamman min er introvert. Hun elsker å stå opp gry tidlig (05:30/06:00)) og blir nesten litt forstyrra (når jeg enda bodde hjemme) om jeg eller andre i huset var våken da. Så det jo på henne selv om det ikke kom protester. Pleide å gå opp på rommet mitt og "våkne til der". Og kom ned igjen litt senere til en litt mer blid mamma ;)

Tror ikke det har så mye å si om man er introvert eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er introvert, og sitter oppe til 4-5 om natta, når jeg har fri. Står og opp klokka 4 om dagen.

Anonym poster: a1b43d49002a1f7099bfffbd1c174896

Skrevet

Det sies at forskjeller i introvert/ekstrovert delvis kan forklares i hjernen og hvor sensitiv man er ovenfor stimuli. Noen mener at introverte er mer åpne for stimuli, og dermed ikke har behov for like mye sosial omgang og "bråk" som ekstroverte. Ekstroverte er dermed motsatt, og slipper ikke inn like mye stimuli, og søker derfor mer i form av andre mennesker, osv. Derfor vil det kanskje være naturlig at noen introverte foretrekker å være oppe om natten hvor alt er litt roligere, mindre bråk, lys, osv. Dette blir jo selvsagt veldig teoretisk, og varierer veldig fra individ til individ, men kan kanskje være en medvirkende faktor til å forklare det ts snakker om - i alle fall i noen tilfeller :)

• Liker 3
Skrevet

Tja? Jeg er introvert og har alltid likt å sitte oppe om natten - gå en tur i tomme gater eller surre rundt inne med mer eller mindre nyttige oppgaver. Men etter jeg startet på universitetsutdanningen min har jeg gradvis jobbet med å snu det så jeg kommer meg opp klokka sju om morran til forelesninger - og jeg blir bare mindre og mindre effektiv jo mer "normal" døgnrytme jeg får...

Gjest Teemo
Skrevet

Introvert, sitter oppe om natta. Det føles bare så ekstra stille og fint da! :D

Skrevet

B mennesker er gjennom forskning ansett for å være mer pratsomme, sosiale, kreative og intelligente :)

Så jeg tror tviler på noen korrelasjon og kausalitet.

Men hva legger du i introvert? Det betyr ikke å like å ha tid for seg selv om kveldene btw. Det spiller vel mer på folk som føler ubehag når de blir kontaktet samt må delta i sosiale settinger. Foretrekker sitt eget selskap og føler muligens at de ikke klarer å knekke de sosiale koder?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Introverte mennesker:

Anonym poster: d6ff44469e283ab190246526c363263b

AnonymBruker
Skrevet

B mennesker er gjennom forskning ansett for å være mer pratsomme, sosiale, kreative og intelligente :)

Så jeg tror tviler på noen korrelasjon og kausalitet.

Men hva legger du i introvert? Det betyr ikke å like å ha tid for seg selv om kveldene btw. Det spiller vel mer på folk som føler ubehag når de blir kontaktet samt må delta i sosiale settinger. Foretrekker sitt eget selskap og føler muligens at de ikke klarer å knekke de sosiale koder?

Nei, nei, nei. Introverthet har ingen ting med sosiale anlegg å gjøre, det er en alt for vanlig misforståelse. Det handler heller ikke om å være sjenert, eller å ikke ha noen interesse av å være sammen med andre. Jeg karakteriserer meg selv som introvert, men jeg er verken sjenert, uinteressert i andre eller mangler sosiale antenner. Tvert imot. :) Men jeg blir sliten av å være sammen med andre, og henter energi av å være alene og i min egen lille mentale verden. Jeg må, som de fleste andre, ha både sosialisering og alenetid for å ha det bra. Jeg foretrekker bare litt mer alenetid enn gjennomsnittspersonen.

http://www.carlkingdom.com/10-myths-about-introverts

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Introverte mennesker:

Anonym poster: d6ff44469e283ab190246526c363263b

Hørtes veldig new age ut.

Jeg hører det og leser det brukt for å illustrere personer som deler mye av seg via humør, tale, kroppsspråk. Kontra det motsatte. Og årsakene er selvsagt derfor svært varierte. De fleste som ifølge den beskrivelsen kan sies å være introverte er sjenerte, sliter ofte med dårlig selvbilde i bestemte situasjoner osv.

Men nå er det jo ofte slik at litteratur og folk har en annen bruk av et ord enn forskere eller religiøse grupper.

Anonym poster: 3478d6bb02502b06571b48f9149fdd05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...