Gå til innhold

Sjokoladekake med lys sjokolade - trenger oppskrift!

Anbefalte innlegg

Gjest Coral
Skrevet

Skal lage sjokoladekake til et jentebesøk jeg skal ha, men kunne tenke meg å prøve å lage en litt mildere variant, om noen skjønner hva jeg mener. Altså, den typen jeg pleier å lage til vanlig blir mer av mørkere sjokolade (kakao), mens jeg kunne tenke meg å prøve en mer litt lysere (søtere?) smak, ihvertfall på fyllet på toppen.

Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk mindre kakao og tilsett gjerne appelsin-syltetøy eller bringebær-syltetøy i røra!! :)

Da blir kaka saftig og får en litt anderledes smak!! :) :)

Ønsker du oppskrift på en god sjokolade kake - si ifra!! :)

Gjest Coral
Skrevet

Ja legg gjerne inn en god oppskrift, setter pris på det :)

Gjest Madden
Skrevet

Fant denne på KG for en tid tilbake under navnet fredagskos!

Jeg bruker lys kokesjokolade i den så den blir så lys og lett så!!

(kjempegod altså!!)

100 gr. margarin + 200 gr. sukker --> røres hvitt

3 egg --> tilsett ett og ett. Rør Kraftig!

225 gr. hvetemel, 2 ts. bakepulver, 2 1/2 ts kakao --> siktes og tilsettes resten vekselvis med 1 1/2 dl melk.

Stekes i en 26 cm rundform på rist nederst i ovnen (175 grader i 45 minutter)

Krem:

200 gr. margarin + 1 plate lys kokesjokolade --> smeltes på svak varme i kaserolle, avkjøles til majones-konsistens

100 gr. melis + 2 ss kakao + 1 ts. vaniljesukker --> piskes sammen med marg./sjokolade til luftig og lett krem

Til slutt piskes det inn 2 egg --> ett og ett- Pisk kraftig mellom hvert!

Jeg bruker å dele kaken i to slik at jeg har litt av den deilige kremen inni kaken og resten oppå! Det er en sikker hit..kjempegod..Litt mektig..men..

Skrevet

har ikke oppskriften på selve sjokoladekaken i hodet, men jeg har en kjempegod sjokoladekrem (så krysser vi fingre å håper at jeg husker rett....)

250 gram margarin

250 gram melis

1 dl kakao

2 egg

Del margarinen i små biter og ha melis over. Bland/pisk dette sammen til en krem. Ha i kakao og bland til det ser ut som en krem. Bland så i et og et egg. Denne kremen kan være litt vrien å piske til å begynne med, men det er verd strevet. Denne oppskriften passer til en stor langpanne.

Gjest Coral
Skrevet

Tusen takk for svar, både Catlin og Madden :) Gleder meg til å teste ut oppskr. hørtest veldig godt ut!

Gjest Madden
Skrevet

Alt i orden!!

Bare så dumt at jeg ikke kjøpte inn ingridensene selv ..for nå fikk jeg veeeldig lyst på sjokoladekake!!! :ler:

Skrevet

Kan skrive under på at kaka til Madden er kjempegod, lurer på om jeg skal stikke ned på Shell og kjøpe sjokolade????????

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...