Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet? Har kikket litt på nett nå,og det er tyedlig at det er store forskjeller, noen skatter mellom 26-30% og noen mellom 5-8%

Synes det virker rart, og jeg trodde ikke at ung ufør eller andre NAV ytelser skulle skattelegges som en vanlig arbeidsinntekt.

Hvilken skatte% belaler dere på ung ufør?

Ringer man og ordner det med ligningskontoret om man har fått feil skatte%, eller er det NAV som legger føringen på det når det gjelder ytelser fra dem?

Anonym poster: 9640556317a96749f62a53a4164bf246

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakker du om uføretrygd eller AAP? Stor forskjell, jeg har bare 10% skatt nå med uføretrygd, mens jeg vel ble trukket 33% da jeg gikk på attføring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakker du om uføretrygd eller AAP? Stor forskjell, jeg har bare 10% skatt nå med uføretrygd, mens jeg vel ble trukket 33% da jeg gikk på attføring.

Jeg snakker om uføretrygd med ung ufør tillegget

TS

Skrevet

Da skal man trekkes 6-10%, litt avhengig av om man har boliglån og evt andre økonomiske forpliktelser. Du SKAL i prinsippet bli trukket korrekt; om du blir trukket for mye, SKAL du få igjen ved skatteoppgjøret. Du kan selv ringe skatteetaten og få forandret trekkprosent, jeg gjorde selv via MinSide, som nå visst er Norge.no.

Skrevet

Nå roter dere litt. Inntekt er inntekt uavhengig av hvor den kommer fra. Det som er viktig er et korrekt utfylt skattekort. Hvor mye den enkelte skatter avhenger av hvor mye inntekt man har og hvilke fradrag, ikke om det er vanlig lønn, uføretrygd, aap o.l.

Gå inn på skatteetaten.no, plott inn hva du tjener og hvilke fradrag du har, så bestiller du nytt skattekort hvis det gamle ikke er korrekt.

Uansett vil dere få tilbake det som er betalt for mye.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå roter dere litt. Inntekt er inntekt uavhengig av hvor den kommer fra. Hvor mye den enkelte skatter avhenger av hvor mye inntekt man har og hvilke fradrag, ikke om det er vanlig lønn, uføretrygd, aap o.l.

Tror du tar feil her, Uføretrygdede betaler ikke like mye skatt som en ren arbeidsinntekt.

Skrevet

Tror du tar feil her, Uføretrygdede betaler ikke like mye skatt som en ren arbeidsinntekt.

Nei, du har lavere trygdeavgift, 1,7 % eller så lavere. Du kan få særfradrag og skattebegrensning. Det vil framkomme når du legger det inn i kalkulatoren til Skatteetaten. Men hvilke utslag det gir for den enkelte kan ikke gis i et generelt svar, det må beregnes individuelt.

Men man går IKKE fra 33 % skatt til 10 %. Og når noen har så lav forståelse for skattesystemet blir det ikke hensiktsmessig å diskutere detaljer når det likevel ikke er så stor forskjell på arbeidsinntekt og uføretrygd.

Anbefaler nytt skattekort med riktige tall, da blir det riktig.

Skrevet

Uansett om man har lavere trygdeavgift, er spørsmålet her, og forsåvidt også alle andre spørsmål hva man skal skatte av en bestemt inntekt, helt meningsløst.

Hva man skal skatte kommer an på hvilke fradrag man har. To som tjener det samme kan ha helt ulike fradrag.

For eksempel skatter en barnløs person uten gjeld, kr 2 mll i formue og som bor rett ved jobben mye mer enn kompisen som tjener det samme men som har fire barn han er aleneforsørger for, har 3 mill i gjeld og bor 6 mil fra jobben.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...