Gjest Oda Skrevet 17. mai 2013 #1 Skrevet 17. mai 2013 Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, holde ut fordi jeg har har regninger som skal betales, eller sykemelde meg, en annen ting er at jeg trives med å ha noe å gå til i hverdagen. Ser ikke lett på dette, vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Arbeidsmiljøet er preget av stress, det er en dårlig ledelse, de kommer og går når de vil, tar ut utbytte og reiser, jeg er den som er ledende her og skal "lappe sammen og gi ett godt tilbud" noe som har ført til at jeg har jobbet ekstra mer, gratis. Det verste er folkene som arbeider der, de har alltid vært etter meg, og forstår ikke hvorfor. Er ikke brautende, tror jeg er bedre enn andre, gjør kun jobben min, og den gjør jeg veldig godt. Vil gi dere eksempler: - Sjefen liker å "skremme meg", har veldig respekt for min faglige intigritet, men liker også og true folk med sparken uten videre( mistenker psykisk lidelse ) - Måten sjefen er på favoriserer andre, de hun liker best har mer lønn, dvs gutten hun liker mest, skryter over å være "min favorittansatte" har mer lønn enn de med høyrer utdanning - Og så er det måten de behandler meg på, de ler av meg. Forrige gang det var fellesmøte og de snakker høyt om hver enkelte kalte de meg jernkvinnen fordi jeg jobbet så mye så lo de høyt av meg - jeg får også "stikk" i hverdagen, småmobbing av meg som person, har tatt igjen og lurer på om det er det vedkommende ikke liker? er akkurat som de er ute på å få noe på meg, liker og gi meg beskjed Jeg begynner og bli sliten, har vært i arbeidsforhold før og det har aldri vært på denne måten, er så mye diskusjoner om nav og folk som sykemelder seg, men hva skal man gjøre i slike tilfeller, Det var ikke slik mitt arbeidsliv skulle være, skal jeg gå i konstant stress, dårlig bemanning, finne meg i og bli dårlig behandlet og mobbet? Veiledning søkes.
Gjest Svampebob1 Skrevet 17. mai 2013 #2 Skrevet 17. mai 2013 De vet ikke hva disse tingene fører til og hvordan det får deg til å føle deg. Skal du få de til å forstå, så må du "oppdra" de i forhold til dine behov. Lære de hva du synes er ok og ikke. Da må du ta det opp med de. Fortelle at du føler deg dårlig behandlet og at det fører til at du mistrives. Stå på ditt, for om du ikke gjør det, så vil det slå negativt ut for både deg og ledelsen. Det er en kamp du må ta. En annen ting jeg registrerer her er at du tar mye ansvar uten å få noe igjen for det. Hvorfor gjør du det? Firmaet er ikke ditt ansvar, men eiernes ansvar. Om ting går dårlig, så er det ledelsen sin skyld. Det er de som sitter ved roret på skuta. 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2013 #3 Skrevet 17. mai 2013 Føler med deg, har opplevd lignende selv. En har egentlig bare 2 valg, det ene er å si klart i fra, gjerne på et fellesmøte, og det andre er å slutte. Å sykemelde seg er ingen god løsning, kortvarig i hvert fall. Håper det løser seg for deg!! Anonym poster: d464f647698b4aef12f73d8b0d1fedc7
Memoria Skrevet 17. mai 2013 #4 Skrevet 17. mai 2013 Bruk den autoriteten du har og fortell at dette er IKKE greit - selv om det er skremmende det óg. Jeg føler så med deg TS, jeg har vært i en jobb før hvor miljøet var helt forferdelig og jeg vet hvordan det dominerer hele hverdagen, alle følelsene og livet generelt. Verste var at dette var en av mine første, ordentlige jobber og jeg var bare 19, så jeg hadde ikke mot til å si noe - derfor ber jeg deg grave fram det du har, som voksen kvinne og sette ned foten. Ikke la andre tråkke på deg, det er du altfor mye verdt og god til å finne deg i. Og hjelper ikke det? Gå til legen og forklar situasjonen. Dette kan faktisk hjelpe stort, spesielt dersom du trenger å få ut det du sitter inne med og vil gjøre noe med situasjonen. En sykemelding kan faktisk være noe - og en oppsigelse, dersom ting ikke endrer seg.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2013 #5 Skrevet 17. mai 2013 Du må velge om du vil ta kampen eller ikke, for slik det er nå ikke holdbart, det vil bryte deg ned i lengden. Skal du kjempe kan du som påpekt over bruke autoriteten du har (for det har du faktisk hvis du sørger for å holde sjappa sammen når lederne er late og drar på tur) på et fellesmøte. Innled kort med hva du faktisk gjør av oppgaver og si rett ut at du ikke finner deg i dårlig oppførsel mot deg. Besvares det av grove beskyldninger så ber du rett vedkommende å holde kjeft, gjerne foran de andre slik at du setter et eksempel. Det jeg pleier å gjøre i slike tilfeller er å reise med fra stolen og slå håndflaten hardt i bordet for å understreke at jeg mener det, og det fungerer også som forsvar mot de (heldigvis er det ikke så mange av dem) som kan tenkes å angripe deg fysisk å vise at man er klar for å besvare vold. Iblant må man bare ta makt og vise brutalitet, mennesker er dessverre lite mer enn litt mer avanserte dyr. Om du velger å ikke ta kampen så forsøker du å finne en annen jobb. Når du har gjort det og fått gode referanser derfra så kan du ta igjen på de du ønsker å hevne deg på ved den gamle arbeidsplassen (ikke gjør det før du slutter, tenk referanser) Anonym poster: 855e28fb92b1ae240a20cb6dfcfb6c5b
Gjest emfase Skrevet 17. mai 2013 #6 Skrevet 17. mai 2013 Det du egentlig spør om her er om du skal holde ut fordi du ikke fortjener bedre eller om du med god samvittighet kan dra et annet sted. Arbeidsmiljøet er alfa og omega for at du skal ha det trivelig og du skal spørre deg selv om du virkelig vil kaste bort 8 timer av dagen din på en slik lidelse, for så å komme hjem og kaste bort enda flere timer ved å tenke på dette. Det er ingen som fortjener dette som du opplever. Jeg har selv opplevd mobbing på arbeidsplassen, ikke av meg, men av mine kolleger. Jeg synes det var helt forferdelig å se på. Sjefen var med på mobbingen og det var bare slik arbeidsmiljøet var. På fellesmøte slengte de dritt om de som ikke var til stede, og det var stadig "korridorkriger". Jeg var heldigvis ikke en av ofrene her men jeg fant meg raskt en ny jobb. Det er ikke din jobb å oppdra godt voksne mennesker som ikke klarer å skape et trivelig miljø, det er bare å kaste bort energien din for du kan ikke forandre andre mennesker (les: drittsekker). Finn deg en ny jobb omgående. Du trenger ikke oppgi noen negativ grunn til sjefen, da risikerer du at du får en dårlig referanse. Si at du vil gjøre noe annet for å utvide horisonten din. Stor trøsteklem, og husk at du fortjener bedre enn dette
Gjest Jørgen Skrevet 17. mai 2013 #7 Skrevet 17. mai 2013 Det blir vanskelig og ta opp kampen mot en hel arbeidsplass pluss sjefen! Bytt jobb fort som f***n. Ikke oppgi noen negativ grunn til sjefen som brukeren ovenfor sa. Hold det helt nøytralt, så du kan gå videre uten drama og tull som ikke har noe med deg og gjøre. Lykke til
Gjest hi Skrevet 17. mai 2013 #8 Skrevet 17. mai 2013 Det er så utrolig deilig og bli forstått, virker som det er mange snille mennesker der ute, hvor kan jeg finne dere? Tusen takk for råd og veiledning, skal starte med ny jobbsøking med en gang. Det kan ta tid å få seg nytt, så jeg får fortsette å lide i det stille, tar alt av energi fra meg.
Gjest emfase Skrevet 17. mai 2013 #9 Skrevet 17. mai 2013 flink jente! stå på, det blir kjempe spennende med ny jobb!
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2013 #10 Skrevet 17. mai 2013 Hi igjen, jeg bare lurer på hvilke type mobbing dett er, hva som er årsaken og hvordan jeg kan takle det: Sjef "skremmer" meg til og stå på ekstra- / Sjef utaler: hvis det skjer noe løper "Tom" opp på kontoret til meg og sier det med en gang: ( Trussel: pass deg ) Jeg holder møte, to av mennene spør om jeg noen gang har hatt sex kun for sex skyld En utforstående sier at jeg ser smart ut, kollega svarer høyt: skinnet kan bedra Har mange eksempler og det gir seg aldri hi
Gjest doktor Skrevet 17. mai 2013 #11 Skrevet 17. mai 2013 Det kan av og til være lurt å ha en å drøfte dette med underveis. Det kan være utrolig vanskelig å holde hodet kaldt i slike situasjoner, og dessuten blir en jo gjerne mer mistenksom etterhvert som man går i en slik situasjon, sånn at det kan bli vanskelig å skille mellom mobbing og egne overreaksjoner (uten at jeg sier det er det som skjer her). Derfor fint å ha en person en kan snakke med.
emfase Skrevet 17. mai 2013 #12 Skrevet 17. mai 2013 Ja, det tenker jeg og. Spør dem helt rolig hver gang de sier noe som støter deg: "hva mener du egentlig med det der?" Da må de forklare seg og du kan notere det ned til fremtiden. Ta det med til HR, og be HR være med på et slikt møte så HR kan se hva som skjer. Dersom HR ikke reagerer, kan du ta det videre til daglig leder. Dersom daglig leder ikke reagerer, kan du ta det videre til arbeidstilsynet. For meg virker dette som barnslig drittunger som ikke kan svare skikkelig for seg dersom det blir stilt spørsmål til hva de egentlig holder på med. Skriv ned alt de sier og ta det med til fri rettshjelp. Jeg står fremdeles for det jeg først sa, at det er mindre arbeid og mer belønning for deg å bare bytte jobb snarest mulig. Slike folk forandrer seg ikke.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2013 #13 Skrevet 17. mai 2013 Har opplevd det samme selv. Jeg sa i fra, det ble kalt inn til HMSmøte, men det var også alt. Ledelsen tok ingen grep selv, følgte det heller ikke opp og overlot at til damen fra HMS. Alt fortsatte som før etter møter med HMS. Etter 1år med mobbing, ryktespredning og utestenging på jobb sluttet jeg på dagen. Jeg ble syk av mobbingen, og klarte heller ikke å fungere normalt i dagliglivet. Anonym poster: ff06d1488e75cea01e09e15df9458da8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå