Gå til innhold

Kan man se HD på valp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Valpen min har litt svaiende gange og setter seg ofte ned. Har lest at dette kan være tegn på HD hos valper. Hun er 5 mnd gammel flatcoated.

men kan man se tegn på hd så tidlig hos valper? For de er vel samtidig ikke helt utvokst og derfor kanskje både går litt rart og blir fort slitne?

Anonym poster: 569a5684278b2569e9ebee63c9012046

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg så aldri noe på min og han har hd-c. Er jo en grunn til at hunden burde være 18 mnd ved røntging, de er jo ikke utvokst før!

Skrevet

HD kan fint sees på valper på 5 måneder, men det kan være mange andre grunner til at valpen oppfører seg som du beskriver.

En veterinær kan ta uoffisielle røntgenbilder og påvise diagnosen HD om hunden er utvokst eller ei, det er kun graden av HD som ikke kan påvises før hunden er utvokst.

Om hunden halter og viser andre tegn på at den har vondt ville jeg tatt den med til veterinær og fått den undersøkt, men så lenge den bare viser de tegnene du beskrev i hovedinnlegget (uten at jeg har sett hunden i aksjon) ville jeg tatt det med ro inntil videre.

AnonymBruker
Skrevet

Vår boxer var slik, vaklet og svaiet litt med bakbena, var ustø osv. På hundekurset sa treneren at hun nesten bombesikkert hadde HD, og jeg ble jo veldig bekymret og lei meg. Hin hadde IKKE HD i det hele tatt, røtget da hun var ett år, man kan ikke se det før de er utvokst, tror jeg.

Veterinæren sa hun var litt ustø, men det er ikke uvanlig at valper er ustøe og vaklende. Det tar litt tid før de får ordentlig kontroll over armer og bein :)

Anonym poster: 43097e0ba82c5e9ff353096ceaaa2f8f

AnonymBruker
Skrevet

Og som voksen er hun helt stø på bena :)

Anonym poster: 43097e0ba82c5e9ff353096ceaaa2f8f

AnonymBruker
Skrevet

HD kan fint sees på en valp. Men røntgen er eneste måte å få det bekreftet;) Min gamle hund ble avlivet når hun var 6 måneder, på grunn av både HD og AD. Hunden ville ikke leke med andre, gikk stivt, sleit med svake muskler i bakparten og ville helst ikke bevege seg så mye(spessielt på hardt underlag).

Anonym poster: 46aac54a3f0a39e01c4f2c11aa2209e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...