Veggdyret Skrevet 17. mai 2013 #1 Skrevet 17. mai 2013 Lurer på om dette er vanlig? Jeg er 12-13 uker på vei, og klarer ikke å slutte å tenke "hva om det bare er noe jeg innbiller meg, kanskje jeg egentlig ikke er gravid?" Har hatt minimalt med graviditetssymptomer så langt, og ikke noe som ikke lett kan bortforklares (trøtthet, ekstra sulten, litt ømme bryster). Jeg var hos legen for første gang forrige uke, men de testet jo ikke noe - tok bare mitt ord for at jeg var gravid og sendte henvisning til ultralyd, som jeg har om 5 uker. Og jeg friker skikkelig ut ved å tenke på å møte opp på ultralyd og så er det ingenting der! Så utrolig dum jeg kommer til å føle meg da! Så langt min absolutt største bekymring i svangerskapet, klarer ikke å slutte å tenke på det... Noen som kan berolige meg? 1
Gjest Spirula Skrevet 17. mai 2013 #2 Skrevet 17. mai 2013 (endret) For meg ble det ikke virkelig før magen begynte å vokse, og kvalmen kom. Jeg følte også at det hele var uvirkelig det første trimesteret fordi jeg ikke merket noe spesielt til svangerskapet. Altså, det er ikke uvanlig å føle som du gjør. Du er helt sikkert gravid, og lurer hverken deg selv eller andre. Gratulerer forresten! Endret 17. mai 2013 av Spirula
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2013 #3 Skrevet 17. mai 2013 Er det ikke bare å ta en test??? Anonym poster: 6da8870bd9435b8c31d957a79d18a18c
Sissa Skrevet 17. mai 2013 #4 Skrevet 17. mai 2013 Åh, sånn tenkte jeg også! ''tenk om det bare er noe jeg innbilder meg!'' Men det var ikke det. Jeg har en sprell levende unge den dag idag!
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2013 #5 Skrevet 17. mai 2013 Slik var det for meg også! Fikk aldri noen symptomer, har det fremdeles ikke og er 24 uker nå. Ble ikke virkelig før ultralyden i uke 18. Det er forferdelig mye snakk om symptomer og hvor ubehagelig det er å være gravid så blir litt merkelig for oss som kan fortsette mer eller mindre som om ingenting har skjedd. Anonym poster: dfd8dd4c4bec37be58a5b3e286c638a5
Nilla-Jo Skrevet 17. mai 2013 #6 Skrevet 17. mai 2013 Jeg tok en privat ul i uke 12 for å vite litt mer før jeg fortalte nyheten;-)
Gjest Spirula Skrevet 18. mai 2013 #7 Skrevet 18. mai 2013 Slik var det for meg også! Fikk aldri noen symptomer, har det fremdeles ikke og er 24 uker nå. Ble ikke virkelig før ultralyden i uke 18. Det er forferdelig mye snakk om symptomer og hvor ubehagelig det er å være gravid så blir litt merkelig for oss som kan fortsette mer eller mindre som om ingenting har skjedd. Anonym poster: dfd8dd4c4bec37be58a5b3e286c638a5 Jeg er delvis med deg på dette. Det er sjeldent vi hører om problemfrie svangerskap, men det er også sjeldent vi får høre at de mest vanlige svangerskapsplagene, som for eksempel svangerskapskvalme, kan komme senere enn i løpet av første trimester. Dette gjør at veldig mange tror det er noe galt når de ikke får plager i løpet av første trimester, og de vil også tro det er noe galt når de får plagene i 2. og/eller 3. trimester.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #8 Skrevet 18. mai 2013 Lurer på om dette er vanlig? Jeg er 12-13 uker på vei, og klarer ikke å slutte å tenke "hva om det bare er noe jeg innbiller meg, kanskje jeg egentlig ikke er gravid?" Har hatt minimalt med graviditetssymptomer så langt, og ikke noe som ikke lett kan bortforklares (trøtthet, ekstra sulten, litt ømme bryster). Jeg var hos legen for første gang forrige uke, men de testet jo ikke noe - tok bare mitt ord for at jeg var gravid og sendte henvisning til ultralyd, som jeg har om 5 uker. Og jeg friker skikkelig ut ved å tenke på å møte opp på ultralyd og så er det ingenting der! Så utrolig dum jeg kommer til å føle meg da! Så langt min absolutt største bekymring i svangerskapet, klarer ikke å slutte å tenke på det... Noen som kan berolige meg? Kan du ikke ta en HCG test hos legen da? Forklare situasjonen? Anonym poster: 6a82bbb6790b6119e65dcc5d2155d7b1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #9 Skrevet 18. mai 2013 Jeg hadde masse symptomer, innbilte meg alt mulig. Fant ut til slutt at jeg ikke var gravid da. Anonym poster: 67d22bb0197cb12dd77b50c923015e55
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #10 Skrevet 18. mai 2013 Første gang jeg var gravid fikk jeg massevis av symptomer i uke 6, ikke før. Da ble jeg veldig kvalm, svimmel, ble gal etter hvitløk, enorme og vonde pupper, kraftige humørsvigninger, +++ alt man hører om. Denne gangen har jeg ikke hatt så mye plager/symptomer, mye mindre enn forrige gang og er 17 uker på vei. Så i begynnelsen begynte jeg å lure litt, hvorfor fikk jeg ikke de samme symptomene som sist? Er det noe galt denne gangen og? Men det går jo ennå bra her Jeg har fått høre på babyhjertet flere ganger, så vet at det er liv Har slått meg til ro med at alle svangerskap kan være forskjellige, og at alle kvinner er forskjellige og derfor opplever vi svangerskap forskjellig Har også tenkt at hva hvis de finner ingenting på ultralyd i uke 18, men kjøpte meg derfor en doppler til 400kr. Mye billigere enn en ultralyd og jeg kan bruke den så mye jeg vil. Mange sier at doppler er dumt å bruke hvis man ikke finner hjertelyden fordi man kan få panikk, men jeg er veldig klar over at man ikke alltid finner hjertet og tenkte meg nøye om før jeg kjøpte doppleren. Og dessuten kan en tidlig ultralyd gi falske forhåpninger, fosteret kan dø dagen etter ultralyden (eller dagen etter man hørte på hjertet sist), tidlig ultralyd gir ingen garanti på at barnet overlever. Man må bare ta det som det kommer, man kan ikke hindre et foster fra å dø (så lenge man unngår alkohol og andre ting som er gift for babyen), dør det så dør det. Selvsagt er det veldig trist. Men så lenge man har positive graviditetstester så vet man at man er gravid (en liten sjanse for at fosteret er dødt), så ta en til test kanskje for å roe deg? Tom livmor finner de ikke om du tester positivt igjen Og som Spirula sier, det er ingen fasit på når man får symptomene, så mange blir bekymret når det er annerledes enn det man har hørt at er normalt. Og det er jo veldig fokus på plager, ikke noe fokus på de som ikke har noen plager. Ei venninne av meg er i tredje trimester nå og har så langt ikke merket at hun er gravid bortsett fra at magen vokser og hun kjenner spark, ingen plager hos henne. Anonym poster: 08352062d3f9cd719b9030546c6f2dfe
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #11 Skrevet 18. mai 2013 Første gang jeg var gravid fikk jeg massevis av symptomer i uke 6, ikke før. Da ble jeg veldig kvalm, svimmel, ble gal etter hvitløk, enorme og vonde pupper, kraftige humørsvigninger, +++ alt man hører om. Denne gangen har jeg ikke hatt så mye plager/symptomer, mye mindre enn forrige gang og er 17 uker på vei. Så i begynnelsen begynte jeg å lure litt, hvorfor fikk jeg ikke de samme symptomene som sist? Er det noe galt denne gangen og? Men det går jo ennå bra her Jeg har fått høre på babyhjertet flere ganger, så vet at det er liv Har slått meg til ro med at alle svangerskap kan være forskjellige, og at alle kvinner er forskjellige og derfor opplever vi svangerskap forskjellig Har også tenkt at hva hvis de finner ingenting på ultralyd i uke 18, men kjøpte meg derfor en doppler til 400kr. Mye billigere enn en ultralyd og jeg kan bruke den så mye jeg vil. Mange sier at doppler er dumt å bruke hvis man ikke finner hjertelyden fordi man kan få panikk, men jeg er veldig klar over at man ikke alltid finner hjertet og tenkte meg nøye om før jeg kjøpte doppleren. Og dessuten kan en tidlig ultralyd gi falske forhåpninger, fosteret kan dø dagen etter ultralyden (eller dagen etter man hørte på hjertet sist), tidlig ultralyd gir ingen garanti på at barnet overlever. Man må bare ta det som det kommer, man kan ikke hindre et foster fra å dø (så lenge man unngår alkohol og andre ting som er gift for babyen), dør det så dør det. Selvsagt er det veldig trist. Men så lenge man har positive graviditetstester så vet man at man er gravid (en liten sjanse for at fosteret er dødt), så ta en til test kanskje for å roe deg? Tom livmor finner de ikke om du tester positivt igjen Og som Spirula sier, det er ingen fasit på når man får symptomene, så mange blir bekymret når det er annerledes enn det man har hørt at er normalt. Og det er jo veldig fokus på plager, ikke noe fokus på de som ikke har noen plager. Ei venninne av meg er i tredje trimester nå og har så langt ikke merket at hun er gravid bortsett fra at magen vokser og hun kjenner spark, ingen plager hos henne. Anonym poster: 08352062d3f9cd719b9030546c6f2dfe Glemte å nevne i begynnelsen at jeg mistet forrige gang, når jeg hadde massevis av symptomer. Anonym poster: 08352062d3f9cd719b9030546c6f2dfe
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #12 Skrevet 18. mai 2013 Å, sånn er jeg også... Føler meg så tåpelig, men jeg greier ikke slutte å se for meg at jeg kommer til kontroll om noen uker, og jordmor ser litt rart på meg og sier "Nei, du er da ikke gravid, her er det ingenting!". Jeg tok en test 6 dager etter IKM, og det var ingen tvil overhodet, streken var sterk og klar og dukket opp nesten med en gang. Mensen, som jeg kunne stille klokka etter, viste seg aldri, og puppene er dritvonde. Det burde da være nok indisier i første omgang, men jeg greier fortsatt ikke helt å tro på det... 3 uker til kontroll, og den ene uka siden jeg tok testen har vart dødslenge! Sukk... Sympati til alle i samme situasjon! Anonym poster: 5a9a3954285c52abca27ed166987ae3e 1
kokkos Skrevet 19. mai 2013 #13 Skrevet 19. mai 2013 Jeg tenkte akkurat det samme, fem positive tester til tross. Det roa seg etter en privat ul. Litt ;-)
Sol79 Skrevet 19. mai 2013 #14 Skrevet 19. mai 2013 Men er det ikke vanlig å ta enprøve hos legen første gangen for å bekrefte graviditeten? Det gjorde min.
Jade Skrevet 19. mai 2013 #15 Skrevet 19. mai 2013 Testen legen evt. tar, tilsvarer den du tok hjemme. Så om du har testet deg hjemme, så trenger du ikke bekreftelse fra legen. Evt. kan du jo bare ta en ny test nå, for å berolige deg selv
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2013 #16 Skrevet 19. mai 2013 Men er det ikke vanlig å ta enprøve hos legen første gangen for å bekrefte graviditeten? Det gjorde min. Nei det er strengt tatt ikke nødvendig. Samme tester de har der. Anonym poster: 2e98c3aee81234500bb6a81c27ac1f3a
Sol79 Skrevet 20. mai 2013 #17 Skrevet 20. mai 2013 Trodde legen bekreftet det ved å teste hcg-nivået i blodet ved første legetime. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #18 Skrevet 20. mai 2013 Trodde legen bekreftet det ved å teste hcg-nivået i blodet ved første legetime. Nei, det er ikke en standard, men er sikkert opp til hver individuelle lege også.. En test er også like pålitelig. Om blodprøver blir tatt er det ofte fordi det er tvil, eller for å sjekke om hcg faktisk stiger, eller om det ligger på det nivået det bør ligge på. Selvfølgelig finnes det unntak, men det er altså ingen grunn til å ta blodprøve for å bekrefte hvis testene har sagt at man er gravid. Det er uansett ikke noe poeng i å dra til legen så tidlig, så høy % sjangse det er for å miste er det ikke engang mange som vil ta deg inn... og HCG vil være på topp rundt uke 10, for så å dale igjen. Anonym poster: 2e98c3aee81234500bb6a81c27ac1f3a
siebaeo Skrevet 20. mai 2013 #19 Skrevet 20. mai 2013 Jeg tenkte også litt sånn, enda jeg var ganske så dårlig! Det er noe med det at legen bare tar ditt ord (og fravær av menstruasjon) på det.
Sol79 Skrevet 20. mai 2013 #20 Skrevet 20. mai 2013 Syns det er rart at det ikke er vanlig. Jeg trengte bekreftelsen jeg fikk fra legen, så glad for at min lege "dobbeltsjekket".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå