Gå til innhold

Ukelønn, Når og hvor mye.

Anbefalte innlegg

Gjest Phair
Skrevet

Jeg vurderer å starte med ukelønn til datteren min på snart åtte. Hvilke plikter mener dere hun bør gjøre, og hvor mye bør man gi. Eller synes dere hun er for liten?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Mine barn får 50 kr i uken for å holde rommet ryddet. De er 11 og 9 år, og den ordningen har vi hatt i noen år nå.

Ellers tar de bort sin egen tallerken fra bordet når de er ferdig å spise. Går i butikken for meg gjør de også, og da får de ofte en 10 for det, men ikke alltid. Vil ille ha det slik at de bare skal gå i butikken for å få noe heller. Det er snakk om å hjelpe hverandre.

Skrevet

Vår 6 1/2-åring får 30,- hver lørdag! :)

Hans plikter er:

*Rydde unna leker på stua han har lekt med før han legger seg.

*Hjelper til å dekke på bordet.

*Henter avisen/posten

Ellers hjelper han til med lillebror også. :) :)

Noe bør jo barn gjøre kun fordi de er en av mange/flere i fellesskapet, andre ting er ekstra og kan "tjenes" som lønn. Dette er så forskjellig fra familie til familie, og er blitt diskutert flere ganger her før.

Søk på ukelønn, så finner du sikkert mye!! ;):)

Gjest Bøllefrøet unplugged
Skrevet

Jeg syns ikke barna skal ha betaling for å hjelpe til hjemme.

Det betyr ikke at mitt barn ikke får ukelønn, men at lommepengene, som vi kaller det, ikke er knyttet opp mot noen plikter. Det betyr heller ikke at barnet ikke hjelper til hjemme, men at det å delta er en forutsetning for å leve sammen og noe som ikke belønnes spesielt, annet enn med ros. Voksne får ikke betalt for å utføre husarbeid i eget hjem, hvorfor skal barna da få det?

Min 14 åring disponerer barnetrygden, dvs kr. 972,- Da skal "alt" dekkes med disse pengene.

Ellers gis det penger for karakterer på prøver, her er det er flat sum på kr. 10,- for hver karakter med unntak av "6" - de utløser kr. 50,-

Dette fungerer veldig fint her hos oss.

Gjest Xavia
Skrevet

Det betyr ikke at mitt barn ikke får ukelønn, men at lommepengene, som vi kaller det, ikke er knyttet opp mot noen plikter. Det betyr heller ikke at barnet ikke hjelper til hjemme, men at det å delta er en forutsetning for å leve sammen og noe som ikke belønnes spesielt, annet enn med ros. Voksne får ikke betalt for å utføre husarbeid i eget hjem, hvorfor skal barna da få det?

Min 14 åring disponerer barnetrygden, dvs kr. 972,- Da skal "alt" dekkes med disse pengene.

Ellers gis det penger for karakterer på prøver, her er det er flat sum på kr. 10,- for hver karakter med unntak av "6" - de utløser kr. 50,-

Dette var overraskende mye penger for en 14 åring synes jeg. Hva menes med at ALT skal dekkes? Kjøper han sine egne klær/sko og sånn for disse pengene da?

Gjest Phair
Skrevet

Skjønner poenget ditt, men er det ikke god lærdom da, at for å tjene penger må man jobbe for de. Hun er jo litt ung for en ordentlig jobb mener jeg :wink:

Skrevet

Ja, vi er forskjellige!! :);)

Vi gir vår lille "lønn" for at han gjør visse oppgaver hjemme. Andre oppgaver forventes at han gjør uten at det avstedkommer ekstra mynt... ;)

Derimot vil vi nok ikke betale for gode karakterer.

Får barna dårlige karakterer hvis de ikke får klingende mynt, Bøllefrøet ?!

Skrevet

Sorry... :oops: :-? Innlegget kom visst flere ganger... :oops: :-?

Skrevet
Jeg vurderer å starte med ukelønn til datteren min på snart åtte. Hvilke plikter mener dere hun bør gjøre' date=' og hvor mye bør man gi. Eller synes dere hun er for liten?[/quote']

Jeg fikk min første ukelønn da jeg var 4 år jeg :-) Kom hjem til mamma og fortalte at det fikk de andre barna så det ville jeg også ha. Oppgaven ble å re opp sengen min hverdag, og for det fikk jeg 1 kr i uken (1977). Jeg var blid og fornøyd inntil jeg hørte at min venninne fikk 2 kr. Da gikk jeg hjem til mamma og holdt lønnsforhandlinger. Jeg tror det var første og eneste gang en lønnsforhandling har gått så greit. Må ha sakt noe kjempe smart .... :-) For 2 kr. ble det neste uke.

Skrevet
Ja, vi er forskjellige!! :);)

Vi gir vår lille "lønn" for at han gjør visse oppgaver hjemme. Andre oppgaver forventes at han gjør uten at det avstedkommer ekstra mynt... ;)

Derimot vil vi nok ikke betale for gode karakterer.

Får barna dårlige karakterer hvis de ikke får klingende mynt, Bøllefrøet ?!

Leste du innlegget mitt? ALLE karakterer belønnes - skjønner?

Skrevet

Dette var overraskende mye penger for en 14 åring synes jeg. Hva menes med at ALT skal dekkes? Kjøper han sine egne klær/sko og sånn for disse pengene da?

Ikke "basisklær", men merkeklær og "unødvendige" klær - og det er ikke opp til ungdommen alene å vurdere hva som er nødvendig, det gjøres i fellesskap. Videre spares det til dyrere ting som sykkel, cd-spiller etc.

Står noe høyt på ønskelisten hender det at vi forhandler frem en løsning med lån til akkurat den tingen, og da betales det tilbake i avdrag.

Mye penger? Mulig, men 14 åringen lærer hva ting koster og å disponere penger, syns det er god lærdom å ta med seg.

Og sånn bare for å ha spurt, hvor mange barn har du, Katriana - og hvor gamle er de?

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

Leste du innlegget mitt? ALLE karakterer belønnes - skjønner?

Betyr du at du belønner fjortenåringen hver gang han/hun har en prøve? Med den samme summen? Jeg hadde da prøver stup i ett på ungdomsskolen, og selv om jeg fikk mange gode karakterer var det ingen som lønnet meg. Ti kroner pr karakter og 50 kroner pr sekser hadde gjort meg rik! Og i tillegg til barnetrygden? :riste:

Barn har ansvar for egen læring, som det heter, og jeg syns det er helt feil at skoleprestasjoner skal belønnes.

Gjest Xavia
Skrevet

Og sånn bare for å ha spurt, hvor mange barn har du, Katriana - og hvor gamle er de?

Og bare for å spørre tilbake, hvorfor spør du om det? Har det noe å si for diskusjonen??? :o Det blir vel å gå litt utenom det tråden handler om??

Skrevet

Nei, nei, vil du ikke svare er det bedre angripe, ikke sant, Katriana?

Lille Solstråle: You do it your way, I´ll do it mine! Nei, antallet prøver er ikke avskrekkende - og ja, i tillegg til barnetrygden. Misunnelig?

Gjest Xavia
Skrevet
Nei, nei, vil du ikke svare er det bedre angripe, ikke sant, Katriana?

Angripe? Nei det var ikke meningen å få deg til å virke angrepet, skjønte bare seriøst ikke hvorfor du spurte. Men jeg kan gjerne svare. Jeg har ett barn. Hun går i 2.klasse. Kunne du nå svare meg på mitt spørsmål? Hvorfor lurte du på dette?

Gjest Madam Felle
Skrevet

Du vil ikke betale for at de hjelper til hjemme, men du betaler gledelig for gode karakterer :o Unnskyld meg, men jeg blir skikkelig provosert av slike ting, for hva om du har to barn, der ene barnet leser igjennom en gang, og husker da alt, men det andre barnet sliter, og klarer ikke å komme opp til de gode karakterene? Da skal du belønne at en har lett for å lære, mens den andre sliter?

Jeg mener at det er noe forbannade tull med foreldre som betaler for gode karakterer, for da er det ikke læringen som er viktig lengre, men karakteren. Og de som husker selv fra skolen, så kan en pugge seg til gode karakterer om en vil, men en har ikke forstått noe av det.

+ at det er aldri to som lærer likt, og derfor blir dette skikkelig urettferdig mot den som sliter med skolearbeidet. Da er det bedre å betale de, for likt arbeid i hjemmet. Men dette er min mening, og jeg har sett denne galskapen i flere hjem, der ene barnet er skikkelig fortvilet for h*n klarer aldri å nå opp til søsteren/ broren sitt nivå. Der det andre barnet håver inn 50 kr for hver 5, og 100 kr for 6.

Skulle vært forbudt spør du meg, men hva folk gjør i hjemmene sine er jo helt opp til de.

Skrevet

er enig med deg i en ting M. Felle - betaling for karakterer er bare gjennomførtbart om man har et barn. Her i huset er det et barn, og det vil aldri bli flere...dessverre. Av den grunn er belønning for karakterer gjennomførbart. Som du ser, ALLE karakterer, bortsett fra 6 - gir 10 kroner, en 6 er vanskelig å oppnå ved bare pugging, ihvertfall med den type prøver de har på skolen "vår".

Dessuten M. Felle - det er greit å ta hardt i, men jeg forteller vel ganske tydelig at det dreier seg om et barn - og jeg forteller hvordan ting fungerer hos oss - ikke hvordan andre BØR gjøre det, noe du smeller til og gjør i ditt innlegg - eller?

Katriane: Jeg syns det å vurdere om en 14 åring disponerer lite eller mye henger sammen med om man VET hva en 14 åring forbruker. Jeg har sammenlignet med venner som har barn i samme alder, de har større "frtidsutgifter" enn jeg har - i tillegg er min 14 åring atskillig flinkere til å bidra hjemme enn mange andre er...

Men nå får dere finne noen andre å denge, hverandre for eksempel, jeg står for mine meninger og gidder ikke være hoggestabbe mer.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg sier min mening som alle andre gjør her inne, og sier samtidig at det er opp til hver og en å gjøre hva de vil i deres hjem.

Gjest Xavia
Skrevet

Det var da voldsomt Bøllefrøet! Hoggestabbe har du da ikke vært!!! :o

Jeg lurte bare på hvorfor jeg "måtte" oppgi om jeg hadde egne barn og evt alder? Nå fikk jeg svar, og det er greit. Jeg har nok større erfaringer med 14 åringer enn det du tror, SELV om jeg bare har ett barn på 8. Man kan faktisk ha fornuftige meninger om barn, selv om for eksempel ens egne ikke akkurat er i "riktig" aldersgruppe.

Gjest Phair
Skrevet

Jøssenavn, jeg spurte bare om ukelønn, ingen grunn til krangling da :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...