Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Venninna mi har en gutt på 11-12 Mnd som kun spiser grøt (i pulverform kjøpt på butikken) og mat på glass.. Han drikker også velling fra tåteflaske. Er det ikke på tide og introdusere en vippekopp eller noe i den duren? Drikker deres barn på rundt året velling på flaske?

Jeg har en gutt på 2 måneder, så jeg er usikker på hva som er vanlig.

Anonym poster: 0be254e08730c238978e3db31c60b6cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Middagsglass fra butikken er det ikke noe galt med i og for seg, det er ikke palmeolje i dem lenger. Det er ikke noen manlger ved disse ernæringsmessig men de er kanskje ikke så gode for å utvikle smak hos barn. Jeg bruker dem en del selv, da det er lite av den hjemmelaga maten mitt barn liker enda (til min skuffelse), selv om jeg har forsøkt masse. Glassene liker han desverre bedre... men fortsetter å gi mye hjemmelaget for å venne mer til forskjellige smaker og mer og mer går ned.

Kjøpegrøt er også noe de aller fleste bruker. Her er det en del som mener at dette ikke er godt nok for barna, pga at de er for søte og har palmeolje i seg. Mange, og mange her ikke, sverger til hjemmelagede grøter eller Holle sine melkefrie grøter. Men det er i følge Helsedirrektorat og ernæringsfysiologer ikke noe galt i å gi denne type grøt. Selv bruker jeg litt av denne og mye Holle sin grøt, som blandes med morsmelk.

Velling er det en del som gir på kvelden, for å sikkre at barnet har litt ekstra mat om natten, men mange bruker ikke dette. Mange bruker enda flaske ved ett års alder, fordi barnet drikker så mye lettere fra dette, men det er normalt å gi vann fra kopp ved måltidene.

Syntes du høres ganske dømmende ut ovenfor din venninne. Hun velger den mest lettvinnte løsningen, men det er den samme løsningen som en lang rekke andre nordmenn bruker og ernæringsfysiologer fraråder ikke noen av alternativene.

Men vann fra kopp burde vært etablert nå

Anonym poster: 92fb27eddaf40a4f79216fb28a855ed8

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er naturlig å ha introdusert både tutekopp og vanlig mat som brødskiver. Min på 11 mnd spiser kjøpegrøt til frokost og kvelds, til lunsj og middag spiser han glass eller brødskiver eller vår mat, varierer litt. Jeg pleier å slutte med glass ved ca 12 mnd alder, og bbyentrenger tid til overgangen. Grøt brukte jeg til kveldsmat på storebror til han var nesten 2, han likte den så godt. Og den er næringsrik, har tilsatt jern, så greit for meg.

Men min på 11 mnd spiser mat selv med hendene nå, smaker ivrig på det meste vi spiser

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...