Molly26 Skrevet 16. mai 2013 #1 Skrevet 16. mai 2013 Hei, jeg har forlovet meg for noen mndr siden. Vi har vært sammen i 3 år og ting har gått veldig fort. Jeg ønsker å vente med å begynne å planlegge til neste år. Men nå har foreldrene mine og svigers begynt å mase om bryllup neste sommer, noe jeg ikke er klar for ennå. De ønsker å betale en del hver. Men har en følelse av at jeg da ikke får helt som vi ønsker. Og det kommer til å bli mye diskusjoner. Vi ønsker å spare opp slik at vi får bestemme selv. Hvor mye involverer dere foreldre og svigers? Vet ikke helt hva jeg vil med dette, men er det noen andre også som har hatt det sånn?
Ella1981 Skrevet 16. mai 2013 #2 Skrevet 16. mai 2013 Det er jo veldig hyggelig at foreldre/svigerforeldre vil hjelpe til, men om det betyr at de mener at de kan være med på å planlegge deres bryllup så ville jeg nok ha tenkt som deg. Det har de ingenting med. Dette skal være en koooselig planlegging for deg og din kjære. Resten blir bedt til det opplegget dere ønsker Om du ikke er klar for bryllup allerede neste sommer så blir det ikke bryllup neste sommer. Sånn er det med den saken! 11
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #3 Skrevet 16. mai 2013 Stort sett så forventer foreldre å bestemme når de gir voksne barn penger. Med mindre det er helt krise og man ikke har mat på bordet, unngå å ta imot penger fra foreldre i voksen alder. Det er ikke verdt innblandingen svigers/foreldre mener de har "rett" til i bytte mot penger. Anonym poster: 64f5514bf88ef9d1cf6640c4482897bc 7
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #4 Skrevet 16. mai 2013 Jeg ville avklart forventninger før jeg takket ja til økonomisk bistand. På den måten blir det enklere i ettertid om det skulle oppstå noen situasjoner hvor dere er uenig. Noe jeg stusser på er at du har forlovet deg men ikke er klar for bryllup om litt over et år, jeg tenker da automatisk at da har man forlovet seg for tidlig... Det er jo veldig hyggelig at foreldre/svigerforeldre vil hjelpe til, men om det betyr at de mener at de kan være med på å planlegge deres bryllup så ville jeg nok ha tenkt som deg. Det har de ingenting med. Dette skal være en koooselig planlegging for deg og din kjære. Resten blir bedt til det opplegget dere ønsker Om du ikke er klar for bryllup allerede neste sommer så blir det ikke bryllup neste sommer. Sånn er det med den saken! Anonym poster: 378ce9d293f7cc256df0dd202932c32a 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #5 Skrevet 16. mai 2013 Her bestemmer vi alt mens foreldre betaler. Veldig grei ordning Anonym poster: 30c7f34ac5be0e0dd407e98b155cf9b7 3
Gjest Kiara! Skrevet 16. mai 2013 #6 Skrevet 16. mai 2013 Hos oss også har det jo gått fort vi har jo vært sammen i 3 år nå, men det kunne ikke passet meg bedre at vi gifter oss nå. Når det gjelder innblanding følger vi en regel å det er at så lenge det er vi som betaler, er det vi som bestemmer. Mamma og lillesøsteren min elsker å blande seg, svigermor holder seg litt tilbake selv om hun er interessert. Men det er absolutt et felleskaps prosjekt der mange har mer enn gjerne noe de skulle sagt, og ikke minst sier.
Gjest lisha Skrevet 16. mai 2013 #7 Skrevet 16. mai 2013 vi har vært sammen i 1,5 år når vi gifter oss, har gått fort, men for oss er det perfekt ingen vi vente! men er du ikke klar, så blir det ingen bryllup neste sommer.. kanskje du skifter mening etterhvert, og det er heller ikke alle som planlegget bryllupet et år i forveien vi betaler alt selv. svigers bor veldig langt unna, så de er ikke noe delaktige, men mine foreldre er veldi involvert i forberedelsene jeg og mamma f.eks har veldig lik smak på hva vi liker og ikke liker, derfor klarer vi å samarbeide godt også! Det er veldig kjekt at foreldre/svigers og andre viser interesse for et forestående bryllup, men skal de betale endel hver - så ville jeg avklart på forhånd hva, og om de ventet tilbake. slik at det ikke blir at dere føler at dere må gjøre som de andre sier - selv om det ikke er slik dere vil ha det! er desverre mange som føler at siden foreldre har betalt, så må de legge opp dagen slik de vil.
CathFoto Skrevet 16. mai 2013 #8 Skrevet 16. mai 2013 Når vi gifter oss har vi vært sammen i 14 år, og hans mor og stefar har mange meninger, min far hadde også endel meninger men innså selv(eller stemoren min sa det til ham)at det hadde han ikke noe med. Vi har valgt å høre på de, også ta våre egne valg ut i fra hva vi synes. Om jeg hadde vært dere så hadde jeg satt en dato et stykke frem i tid, og sagt til foreldrene deres at vi gifter oss f.eks august 2015 så det er litt tidlig å starte planleggingen. Også får dere se om ett års tid om dere da er klare for datoen dere har satt, ellers så utsetter dere.
Tallulah Skrevet 16. mai 2013 #9 Skrevet 16. mai 2013 Når vi gifter oss har vi vært sammen i over 3 år. Vi er i begynnelsen av 20årene, hos oss er det slik at de betaler, vi bestemmer. (Men jeg har betalt noe selv også, bl.a. kjole, innbydelser, løpere etc. så ca 20.000 blir det nok jeg betaler.)
skravlus Skrevet 16. mai 2013 #10 Skrevet 16. mai 2013 (Det finnes helt sikkert unntak) men jeg vil tro det er litt avhengig av brudeparets (og foreldrenes alder) i hvor stor grad foreldre/svigers er delaktige i bryllupsplanleggingen. Jeg er 45 år og har vært sammen med min kjære i ti år. Vi betaler alt selv, og våre foreldre er "kun" gjester i bryllupet. De er ikke involvert i noen avgjørelser underveis i planleggingen. Vi snakker selvsagt om bryllupet med dem, men det er for å informere om ting eller dele forventningen vår med dem, ikke for at de skal ta noen avgjørelser sammen med oss. 1
Mariahamm Skrevet 16. mai 2013 #11 Skrevet 16. mai 2013 Vi er unge, og har fått dekket litt under en fjerdedel fra mine foreldre, noe som er veldig snilt :-) Det har ført til at vi ba alle tanter og onkler etter deres ønske. Ellers tar vi alle avgjørelser selv. Mamma vil nok gjerne hjelpe, men vet liksom ikke hva det skulle vært Pynting og sånn spør vi nok om hjelp til da
septemberbrura Skrevet 16. mai 2013 #12 Skrevet 16. mai 2013 Hei, jeg har forlovet meg for noen mndr siden. Vi har vært sammen i 3 år og ting har gått veldig fort. Jeg ønsker å vente med å begynne å planlegge til neste år. Men nå har foreldrene mine og svigers begynt å mase om bryllup neste sommer, noe jeg ikke er klar for ennå. De ønsker å betale en del hver. Men har en følelse av at jeg da ikke får helt som vi ønsker. Og det kommer til å bli mye diskusjoner. Vi ønsker å spare opp slik at vi får bestemme selv. Hvor mye involverer dere foreldre og svigers? Vet ikke helt hva jeg vil med dette, men er det noen andre også som har hatt det sånn? Først og fremst må du jo ta på alvor at du ikke kjenner deg klar for giftermål ennå og gi foreldre/ svigers klar beskjed om det. Selv om de ønsker å spandere bryllup, er det jo til syvende og sist dere to som vet når det er riktig. Det er en dårlig ide å fremskynde i alle fall. Ellers er det nok lurt å avklare med foreldre/ svigers på forhånd hva deres involvering vil si mht. økonomi og styring. Lykke til - uansett om det blir nå eller siden! 1
Gjest Adriane Skrevet 16. mai 2013 #13 Skrevet 16. mai 2013 Hei, jeg har forlovet meg for noen mndr siden. Vi har vært sammen i 3 år og ting har gått veldig fort. Jeg ønsker å vente med å begynne å planlegge til neste år. Men nå har foreldrene mine og svigers begynt å mase om bryllup neste sommer, noe jeg ikke er klar for ennå. De ønsker å betale en del hver. Men har en følelse av at jeg da ikke får helt som vi ønsker. Og det kommer til å bli mye diskusjoner. Vi ønsker å spare opp slik at vi får bestemme selv. Hvor mye involverer dere foreldre og svigers? Vet ikke helt hva jeg vil med dette, men er det noen andre også som har hatt det sånn? Ikke skyt meg hvis jeg tar feil her, men... Magefølelsen jeg får når jeg leser innlegget ditt er at du har blitt litt "bondefanget". Du skriver at ting har gått veldig fort, og at dere nå er forlovet, men du føler deg ikke klar for bryllup ennå. Jeg får en følelse av at du kanskje ikke er helt trygg på at det er dette du vil i det hele tatt. At ting har skjedd, og du bare har fulgt strømmen, og nå som foreldre og svigerforeldrene begynner å "mase" om bryllup allerede neste år, så får du litt angst (i mangel av et bedre ord). Kanskje projiserer jeg egne erfaringer på deg; jeg var forlovet en gang tidligere, for 14 år siden. Da jeg sa ja til frieriet, trodde jeg virkelig at det var det jeg ville, men når jeg fikk ringen på fingeren... Det gikk opp for meg at dette betydde at jeg skulle leve resten av mitt liv med den mannen, og jeg kjente med hele meg at det bare var så utrolig feil. Jeg ser ikke bort fra at det jeg leser mellom linjene i innlegget ditt er min egen panikk fra for 14 år siden. Hvis jeg er helt på villspor, så beklager jeg. Hvis jeg derimot er inne på noe... så ber jeg deg tenke deg nøye om og ta en avgjørelse raskt. Ang involvering av foreldre/svigerforeldre her hos oss, så er den lik null. Mine foreldre er borte, hans foreldre vil nok gjerne være med å bestemme, men vi er godt voksne (jeg over 35, han over 40) så det er ikke aktuelt. 4
Arkivskap Skrevet 16. mai 2013 #14 Skrevet 16. mai 2013 Vi har også planlagt og gjort alt selv. De ble presentert for en hele opplegget vårt da de fikk vite at vi skulle gifte oss. Vi er også godt voksne, ser ut som at det kan ha noe å si for involveringen?
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #15 Skrevet 16. mai 2013 Dere er heldige som har foreldre som faktisk vil blande seg, og bryr seg. Mine gir katten. Anonym poster: c6cc0d02e2bbe70781e235cbb7ab387c 2
Gjest Adriane Skrevet 16. mai 2013 #16 Skrevet 16. mai 2013 Dere er heldige som har foreldre som faktisk vil blande seg, og bryr seg. Mine gir katten. Anonym poster: c6cc0d02e2bbe70781e235cbb7ab387c 1
Gamerfrue Skrevet 16. mai 2013 #17 Skrevet 16. mai 2013 Dette er deres store dag! Det var jo veldig hyggelig med tilbud om økonomisk støtte, men det burde jo ikke føles som en avtale med djevelen skrevet i blod der dere blir stående på sidelinjen i deres eget bryllup. Jeg syntes det var et knallforslag over her, med bestemmelse av bryllupet noen år frem i tid! 3
Stinelin Skrevet 17. mai 2013 #18 Skrevet 17. mai 2013 Min mor prøvde å kuppe bryllupet vårt ved å spytte inn en stor sum, og også bestemme hvem som skulle bes, lokaler, mat osv. Vi måtte ta en skikkelig oppvask, og ble beskyldt for være både utakknemlige og egoistiske. Vi bestemte oss for å kjøre vårt løp, og sa "Tusen takk for tilbudet, men vi har ikke bruk for pengehjelp om det skal være "ditt" bryllup og ikke vårt. Mamma ble utrolig sur, meldte seg helt ut og spådde et mislykket lag. Resultatet ble ei kjempehelg som alle var fornøyd med, og hun overførte en bra sum rett før bryllupet likevel. Har ikke hørt et ord om noe som var mislykket i etterkant. Vi var selvfølgelig veldig takknemlige for å få pengegaven, men man skal ikke "selge" en av de viktigste dagene i sitt liv. Om vi ikke hadde hatt råd til feiringen, hadde vi heller utsatt det. Vi var forresten 31 år og godt etablerte da vi gifta oss. 2
Anglofil Skrevet 17. mai 2013 #19 Skrevet 17. mai 2013 Ordnet alt selv, involverte dem lite. Det vil si: pratet jo om det, men gjorde det meste selv. Ikke fordi de ikke brydde seg, men fordi vi likte det best slik. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #20 Skrevet 18. mai 2013 Da vi giftet oss hadde vi vært sammen en del år. Svigerfar fikk styre med lokalet vi leide (han stod som utleier av det) og fikk da en grei pris som han betalte. Jeg fant kjole og fikk litt støtte av mamma til den. Svigermor bakte bryllupskaken. Pappa hentet blomstene og skulle få regning på de, men han betalte de. Nå ble buketten min mye billigere en den prisen vi hadde fått, pga prisen på noen blomster var rimelig den uken. Transport fra kirken til fotografen, og så til festlokalet var en gave fra en kompis til mannen. Mat, drikke, musikk, fotograf, hotell, og alt annet stod vi for selv. Kusinen til mannen kjørte oss til byen og hentet oss dagen etter. Vi fikk en del gjester fra utlandet, og de kjøpte med kvoten på båten som vi fikk, og de ville ikke ha betalt. Svoger ordnet med polvarene. Svigermor ordnet overnatting til gjestene. (Hennes søsken, og deres barn og barnebarn) Var planen å rydde dagen etter, men svigers hadde begynt om natten å rydde. Barna sov på soverommet oppe på lokalet. Fikk oss og noen fine turer med gjestene. Hadde ikke ønsket å tatt i mot penger og så latt andre styre bryllupet. Dette er brudeparet sin store dag. Anonym poster: 277178b299ecc8fed529d45b28f41bef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå