Gjest LadySizz Skrevet 16. mai 2013 #1 Skrevet 16. mai 2013 Når noen dør i dette landet heiser vi flagget på halv stang.. Men hvorfor det egentlig? Ville det ikke vært enda finere om vi heiste flagget helt opp for å feire livet til den avdøde? Og hvordan gjør de i andre land? Er dette bare en tradisjon i vårt land?
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #2 Skrevet 16. mai 2013 Ved dødsfall skal flagget heises til halv stang dødsdagen og bisettelsesdagen. Flagget må alltid først heises helt til topps og deretter fires ned til halv stang. Halv stang betyr at flagget fires ned en tredel av stangens lengde, målt fra toppen av flagget. Etter bisettelsen heises flagget til topps. http://no.wikipedia.org/wiki/Flaggbruk Anonym poster: 173e28a3c385befc0d0610d8fb96a175 2
Gjest LadySizz Skrevet 16. mai 2013 #3 Skrevet 16. mai 2013 Ved dødsfall skal flagget heises til halv stang dødsdagen og bisettelsesdagen. Flagget må alltid først heises helt til topps og deretter fires ned til halv stang. Halv stang betyr at flagget fires ned en tredel av stangens lengde, målt fra toppen av flagget. Etter bisettelsen heises flagget til topps. http://no.wikipedia.org/wiki/Flaggbruk Anonym poster: 173e28a3c385befc0d0610d8fb96a175 Da kjenner jeg MANGE som ikke gjør dette rett,deriblandt i min egen familie. Har aldri vært med på at flagget har blitt heist til toppen etter bisettelsen.. Da lærte jeg i alle fall noe nytt
wilmap Skrevet 16. mai 2013 #4 Skrevet 16. mai 2013 vi heiser det på halvstang for å vise at man sørger her og at noen har gått bort her, hvis man hadde satt flagget tim topps,så kan man tro at det bare er noen som har bursdag her,eller noe sant. dette er mest vanlig å gjøre på hus der man har flaggstang og som oftest på gårder der flere genrasjoner lever.
Minya Skrevet 16. mai 2013 #5 Skrevet 16. mai 2013 Halv stang fra morgenen av, før bisettelse/jordfestelse eller hva det nå heter, og så full stang når man starter gravølet etterpå. Flagget skal ned før solnedgang, eller klokken ni på kvelden, alt ettersom hva som kommer først.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå