Miss Lucky Skrevet 16. mai 2013 #21 Skrevet 16. mai 2013 Ja, det er litt flisespikkeri, hihi Sorry, har vært en lang dag! Ikke noe problem Rett skal være rett
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #22 Skrevet 16. mai 2013 Anonym: Leilegheita eg ser på er ikkje så veldig langt unna Puddefjordsbroen, men heller nærmere Rimi som ligger nede ved vannet. Dette er vel kanskje utanfor gåavstand til byen, men det kan eg overleve. Har undersøkt mogelegheitane utover mot Nesttun, men har ikkje funne noko av interesse i forhold til beliggenhet/pris enda. Leilegheita skal ligge litt skjerma til, og dette er definitivt eit pluss. Jeg bodde nært Rimi i flere år (flyttet i 2006) og stortrivdes i området. Opplevde aldri noe skummelt og følte meg aldri utrygg. Var da singel rundt 25 år. Anonym poster: f7809c0cfa5b70c051fe481a4b56c04a
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #23 Skrevet 16. mai 2013 Laksevåg er f*** meg slummen i Bergen. Bare rusmisbrukere, trygdesnyltere, innvandrere og kriminelle som bor der. Anonym poster: b59cfb15bfa870aae72feb1cb29c6b3d
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #24 Skrevet 16. mai 2013 Laksevåg er f*** meg slummen i Bergen. Bare rusmisbrukere, trygdesnyltere, innvandrere og kriminelle som bor der. Anonym poster: b59cfb15bfa870aae72feb1cb29c6b3d Dette er en ignorant uttalelse. Jeg er student med fulltidsjobb. Bruker ikke stoff, går ikke på trygd, er etnisk norsk og er ikke kriminell. Ergo, din uttalelse er ugyldig. Anonym poster: 0a8f9d7a9399b23b079142c18228ca73 3
Mars Skrevet 16. mai 2013 Forfatter #25 Skrevet 16. mai 2013 Synes det er trist at når ein skal skrive noko om ein bydel, burde ein iallefall bruke pent språk og ikkje generalisere slik det vert gjort her over meg. Dette var ein svært upassande uttalelse som ikkje passar inn her. Slike uttalelsar hjelper meg som skal finne plass å bu, svært lite. Du bør iallefall underbygge dine beskyldingar med begrunnelsar. Håper du ved seinare anledning vel å ikkje uttale deg: dersom "ein ikkje har noko fint å seia"/ein fin måte å sei det på. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #26 Skrevet 16. mai 2013 Synes det er trist at når ein skal skrive noko om ein bydel, burde ein iallefall bruke pent språk og ikkje generalisere slik det vert gjort her over meg. Dette var ein svært upassande uttalelse som ikkje passar inn her. Slike uttalelsar hjelper meg som skal finne plass å bu, svært lite. Du bør iallefall underbygge dine beskyldingar med begrunnelsar. Håper du ved seinare anledning vel å ikkje uttale deg: dersom "ein ikkje har noko fint å seia"/ein fin måte å sei det på. Laksevåg var allerede et dårlig industristrøk for en del år tilbake. Mye kriminalitet og fattigdom. Så bestemte kommunen seg å opprette kommunale boliger, massevis av dem. Disse ble bebodd av folk som ikke akkurat er verdiskapende mennesker. Dette har hatt en smitteeffekt på store deler av Laksevåg og har skremt vekk de anstendige borgerne, så nå er det bare slyngler som bor der. Pluss noen studenter som ikke har råd til å bo noen andre steder. Hvis du ser på boligprisene i Laksevåg i forhold til de andre bydelene i Bergen så forstår du hva jeg mener. Anonym poster: b59cfb15bfa870aae72feb1cb29c6b3d
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #27 Skrevet 16. mai 2013 Se selv her: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Bergens-beste-og-verste-strok-1913530.html#.UZVcyz7Azzw På sosialen ved Puddefjorden Ett strøk skiller seg klart ut som et boområde for mottakere av sosialhjelp: strøket fra Gyldenpris til Solheimsviken ved Danmarks plass. I «Solheim nord», som rapporten døper strøket, går hver 7. innbygger på sosialen. Andelen er ti ganger høyere enn i det «beste» strøket, Bønesskogen: Solheim nord er for øvrig også det strøket (ved siden av studentstrøket Fantoft) der det bor flest ikke-vestlige innvandrere. Strøket skiller seg også ut med den høyeste andelen barnevernsbarn. I snitt har hver eneste skoleklasse tre eller fire elever som blir fulgt opp av barnevernstjenesten. Flest kriminelle Rapporten tar dessuten for seg hvor mange kriminelle som bor i strøkene. Også her skiller Solheim seg negativt ut. Anonym poster: b59cfb15bfa870aae72feb1cb29c6b3d 1
Gjest Lillesiren Skrevet 17. mai 2013 #28 Skrevet 17. mai 2013 (endret) Solheim ligger vel mer på Danmarksplass..? Har forresten selv vært og kikket på flere leiligheter akkurat der, og jada, det er overvekt av innvandrere og sosialklienter, men man finner også en god porsjon helt normale mennesker også. I de blokkene jeg har vært og kikket møtte jeg ofte på naboer, og av de jeg møtte var det svensker, studenter og småbarnsfamilier=) Endret 17. mai 2013 av Lillesiren
TheHairyToothfairy Skrevet 17. mai 2013 #29 Skrevet 17. mai 2013 Solheim er Laksevåg. Laksevåg til Loddefjord er slummen. Jeg personlig ville aldri giddet leie der. Bodde på Krohnstad selv før, det ligger på andre siden av Danmarksplass. Selv der begynner det bli mye kreative naboer og elementer.
Gjest Lillesiren Skrevet 17. mai 2013 #30 Skrevet 17. mai 2013 Solheim er Laksevåg. Laksevåg til Loddefjord er slummen. Jeg personlig ville aldri giddet leie der. Bodde på Krohnstad selv før, det ligger på andre siden av Danmarksplass. Selv der begynner det bli mye kreative naboer og elementer. Solheim ligger jo før Gyldenpris? Men anyways, ja, mye sosialklienter der og overvekt av innvandrere der også.
Miss Lucky Skrevet 17. mai 2013 #31 Skrevet 17. mai 2013 Solheim er Laksevåg. Laksevåg til Loddefjord er slummen. Jeg personlig ville aldri giddet leie der. Bodde på Krohnstad selv før, det ligger på andre siden av Danmarksplass. Selv der begynner det bli mye kreative naboer og elementer. Til Loddefjord var å ta litt hardt i.. er ikke like gale når man kommer til gravdal og nygård.
TheHairyToothfairy Skrevet 17. mai 2013 #32 Skrevet 17. mai 2013 Jo, jeg synes Gravdal er ille. Gått skole der og hatt innbrudd i bilen to ganger i skoletid.
Gjest Valiumsjunkie Skrevet 17. mai 2013 #33 Skrevet 17. mai 2013 Før andre verdenskrig var Laksevåg et ettertraktet strøk, det kan man se på alle de forfalne villaene rundt omkring Damsgårdsområdet. Som tidligere Damsgårdselev kan jeg fortelle at jeg likte å vokse opp der, det var mange spennende og "problematiske" folk der og mange sosialboliger rundt Melkeplassen. Jeg måtte passe meg for de merkelige sullikkene, dvs drankerne, men nå har det jo blitt mer innvandrere der. Ikke som det engang var. Merkelig at innvandring skal gjøre Norge mer fargerikt, i mine øyne har Damsgård og omegn tapt seg adskillig at kjedelige innvandrere har flyttet inn. Riplegården er jo fremdeles et relativt "fasjonabelt" område, antar jeg. Gyldenpris innbefatter "Blodbyen", det som tidligere var kanskje Bergens dårligste strøk. Kan ikke fatte og begripe at de la ned biblioteket på Laksevåg, hvorfor gjøre det enda mindre ettertraktet, liksom?
Gjest Blondie65 Skrevet 17. mai 2013 #34 Skrevet 17. mai 2013 Laksevåg er stort. Området rundt Gyldenpris er en del belastet grunnet stor konsentrasjon av sosialhjelpa og at Straxhuset flyttet dit. Når det gjelder området ved Rimi (jeg antar at vi da snakker nede ved sjøen ved Laksevåg kirke?) så er det et sjarmerende område. Men området like ved rundt gamle BMV er fullstendig dødt og bærer preg av forslummng skapt av butikk død. Det ser slik ut der som det gjorde i den feile enden av Nygårdsgaten tidligere. Her har banker, vinmonopol, post og bibliotek flyttet og ødelagt områdets naturlige liv. Jeg tror imidlertid at området kan bli fullt av liv igjen dersom snakket til politikerne blir Statnett i livet. Boligprisene også i denne bydelen er økende. Nå vet ikke jeg hva trådstarters budsjett for leilighetskjøp er, men det er rett at pengene strekker noe lenger i denne bydelen enn resten. Bussmessig er det 3 busser som går i rute forbi her så utvalget bør være godt. Å gå,hjem fra byen anbefaler jeg ikke siden det betyr å gå over Nygårdshøydenved botaniske hage (notorisk for voldtekter, blotting og trafikk til og fra Nygårdsparken) men strekningen tar ca 30 minutter å gå. Dette er da like sentralt som sentrale deler av Sandviken og den nye høyskolen i Bergen. Husk at sant hans feiringen på Laksevåg foregår nettopp nede ved Rimi med bål og greier.men det er en dag pr år.
Gjest Teora Skrevet 17. mai 2013 #35 Skrevet 17. mai 2013 Har bodd noen år ganske nært Puddefjordbroen, rett forbi Spar-butikken for dere som får noe ut av det. Der vi bodde var det bare privateiende mennesker med jobb i oppgangen, og jeg følte meg sjelden uttrygg når jeg jogget om kveldene, enten jeg løp innover Gyldenpris eller utover. Heller ikke noe mer stress å gå over broen om kvelden enn Bergen sentrum ellers - en litt skummel undergang (fordi jeg syns slikt er skummelt), men kunne fint gå en liten omvei rundt den. Normale folk på matbutikken stortsett, og med kort vei til tur på Løvstakken eller Damsgårdsfjellet som et stort pluss i min bok. Jeg tror at disse "tvilsomme" menneskene i stor grad holder seg samlet, og i liten grad tar kontakt med utenforstående. De gangene det har vært voldsepisoder dreier det seg som regel om interne oppgjør, og det skal mye uflaks til for å havne mitt oppi det. Så jeg tror ikke Laksevåg er noe verre enn sentrum av Bergen. Selv Sandviken har sine hospitser, for å si det sånn. Et råd er å kikke seg litt rundt i området før du kjøper, og spørre om hvordan nabohusene eies - da får du en pekepinn på hvordan det er akkurat der huset ditt ligger. Hva som ligger 200 meter lenger borte betyr ikke alltid så mye. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2013 #36 Skrevet 17. mai 2013 Har bodd noen år ganske nært Puddefjordbroen, rett forbi Spar-butikken for dere som får noe ut av det. Haha, jeg MÅ spørre deg om denne spar-butikken Brukte den som min faste i 5 år. Hva syntes du om den? Jeg fikk aldri pose selv om jeg hadde sagt ja til pose. Måtte alltid spørre etter den!! Også følte jeg at alle ble fulgt med haukeblikk i butikken Anonym poster: 1ace3bac451bcfdbeb8cad543d1a58eb
Gjest Teora Skrevet 18. mai 2013 #37 Skrevet 18. mai 2013 Haha, jeg MÅ spørre deg om denne spar-butikken Brukte den som min faste i 5 år. Hva syntes du om den? Jeg fikk aldri pose selv om jeg hadde sagt ja til pose. Måtte alltid spørre etter den!! Også følte jeg at alle ble fulgt med haukeblikk i butikken Anonym poster: 1ace3bac451bcfdbeb8cad543d1a58eb Jeg likte den veldig godt, jeg. Aldri overfylt, sjelden lang kø, realtivt stor. Og for noen år siden jobbet det i hvertfall en veldig hyggelig, voksen dame der. Ble spurt om pose til og begynne med, men etterhvert husket hun at jeg alltid hadde med sekk og sa nei takk. Med andre ord har jeg aldri aktivt prøvd å få pose, så akkurat det vet jeg ikke om noen av de er sløve med
Singha Skrevet 18. mai 2013 #38 Skrevet 18. mai 2013 Har bodd noen år ganske nært Puddefjordbroen, rett forbi Spar-butikken for dere som får noe ut av det. Der vi bodde var det bare privateiende mennesker med jobb i oppgangen, og jeg følte meg sjelden uttrygg når jeg jogget om kveldene, enten jeg løp innover Gyldenpris eller utover. Heller ikke noe mer stress å gå over broen om kvelden enn Bergen sentrum ellers - en litt skummel undergang (fordi jeg syns slikt er skummelt), men kunne fint gå en liten omvei rundt den. Bor i samme område nå. Har samme opplevelse som deg. Eneste som er litt kjipt er solforholdene vinterstid. Men Laksevåg er stort og det er nok store variasjoner. Hvordan det er nede på selve Damsgård vet jeg lite om. Her hvor jeg bor er det i stor grad studenter, familier med nye landsmenn (med barn) og førstegangsetablerte eller unge par som leier. I tillegg til en del eldre som virker å ha bodd her i lang tid.
Mars Skrevet 18. mai 2013 Forfatter #39 Skrevet 18. mai 2013 (endret) Singha, Bur i Tromsø nett no, så dårlege solforhold vinterstid er ikkje noko eg ser på som særleg nedtrekk. ;-) Teora, Planen var å prøve og finne ut kven naboane er. Har blant anna funne ut via gulesider at i leilegheitane rundt den aktuelle ser ut til å vera fylt med jenter på min alder og nokre med utanlandske namn i 50-åra, samt ein lege. Blondie65, Har aldri vore typen til å gå heim åleine dersom det ikkje er trygt. Då legger eg heller taxi heim i budsjettet, dersom det skal vera aktuelt å gå heim nattestid. Anonym (som kom med ubegrunna uttalelse tidlegare), Takk for at du underbyggjer påstandane dine og gir kjelder på det du seier. Slike innlegg er enklare å ta på alvor enn det du kom med tidlegare. Nok ein gong, tusen takk til alle som har kome med innspel - har de meir må de berre komma med det. Endret 18. mai 2013 av Mars
Singha Skrevet 18. mai 2013 #40 Skrevet 18. mai 2013 Det er flere som bor på Laksevåg her på forumet som ikke har svart enda (med mindre de har svart som AB), så det kommer sikkert flere innspill.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå