Mars Skrevet 16. mai 2013 #1 Skrevet 16. mai 2013 Til hausten flyttar eg til Bergen for å arbeida og studera. Eg er ei ung jente som ser på mogelegheitane for å kjøpa/leiga leilegheit ikkje så langt unna sentrum. Eg har nyleg funne ein leilegheit på Laksevåg til ein grei pris, som eg gjerne kunne tenkt meg. Problemet er då: Eg har blitt fråråda å flytta til Laksevåg, på grunn av "skumle naboar" som gjerne ikkje vil meg godt og fordi det generelt skal vera eit dårleg område. Er dette tilfelle? Er det anbefalt å heller finna eit anna område i Bergen? I så tilfelle, kor? Takk for alle svar!
Miss Lucky Skrevet 16. mai 2013 #2 Skrevet 16. mai 2013 Laksevåg er ikke et sted jeg ville bosatt meg i alle fall, men det er vel mer fordi jeg har barn.. og nettopp pga at det er en del "belasta" folk som bor der. Bodde der en liten periode da jeg var 19år og partyjente. Det var i grunnen supert siden det er såpass nærmt sentrum. Er selv på jakt etter enebolig nå, og enetse stedet som egentlig står på uaktuelt listen min er vel i grunnen Laksevåg.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #3 Skrevet 16. mai 2013 Landås og mot Nesttun er best. Finner du noe i nærheten av bybanen fra stoppene Wergeland og mot Lagunen så er det fine områder. Med en gang du kommer over Puddefjordsbroen til Laksevåg kommer du til Damsgård, det er et møkkastrøk. Men der finnes jo normale folk der og, der ligger blant annet studentboliger der. Jo lengre ut du kommer på Laksevåg, jo bedre blir det, men da er du utenfor gåavstand. Anonym poster: 2f6329f32c030fa655532b66c12a42b9
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #4 Skrevet 16. mai 2013 Til hausten flyttar eg til Bergen for å arbeida og studera. Eg er ei ung jente som ser på mogelegheitane for å kjøpa/leiga leilegheit ikkje så langt unna sentrum. Eg har nyleg funne ein leilegheit på Laksevåg til ein grei pris, som eg gjerne kunne tenkt meg. Problemet er då: Eg har blitt fråråda å flytta til Laksevåg, på grunn av "skumle naboar" som gjerne ikkje vil meg godt og fordi det generelt skal vera eit dårleg område. Er dette tilfelle? Er det anbefalt å heller finna eit anna område i Bergen? I så tilfelle, kor? Takk for alle svar! Jeg bor på Damsgård/Laksevåg, og har bodd her i 3 år. Jeg har tidligere bodd rundt omkring i Bergen, deriblant Solheimsviken/Minde, i sentrum (høyden, Nøstet). Det er en mer belastet del av Bergen, ettersom Bergen kommune har valgt å sette mange av sine kommunale tilbud i denne bydelen, har det blitt en del "rare" folk i denne bydelen. Virker av og til som Bergen kommune gjør sport i å "skyve dritten over broen". Men Laksevåg er en stor bydel, så det avhenger hvor du bor. Noen vil sikkert si "herregud, Laksevåg er kjempeskummelt!", men jeg har inntrykket av at det er folk som ikke bor her. Selv er jeg ei jente som har bodd her alene siden jeg var 20, og jeg er veldig fornøyd. Det er sentralt, det er relativt rolig (ikke like mye trafikk, og langt i fra like mye natte-bråk, som i sentrum), det er billigere å bo her enn å bo i eks. Kalfaret, på Nøstet. Landås er heller ikke et godt nabolag, og det er veldig usentralt til å bo så "ghetto". Nesttun har vært et veldig greit nabolag, men de sliter for tiden pga mye rart som sniker på bybanen og kommer opp. Blir spennende å se hvordan det blir når bybanen går helt til Lagunen! Jeg vil heller bo på Laksevåg enn f.eks på høyden. Det er i all hovedsak trygt å bo her, selv om det er noen rare folk. Av erfaring kan jeg si at disse rare folka ikke plager andre, men heller hverandre (så ikke uroe deg om at du skal bli slått ned og ranet når du går over Puddefjordsbroen, det har jeg gjort alene i 3 år, uten problem). Det er større sannsynlighet for at du blir slått ned på Torgallmenningen (noe som er en fair chance). Jeg opplevde flere ubehagelige situasjoner når jeg gikk hjem til Solheimsviken/Minde enn når jeg går hjem til Laksevåg. Det var også flere trøblete naboer når jeg bodde på høyden (eks. folk som ringer på dører og spør om rare ting, går i søpla di, roping og hyling), spesielt i nærheten av Nygårdsparken. Bonus: Det sies også at, visst nok, skal nabolaget (Damsgård/Gyldenpris/Solheimsviken) bli up-and-coming etterhvert, så om du skal kjøpe er det kanskje en grei langtidsinvestering. Jeg stemmer for at du tar leiligheten. Det er ikke skummelt å bo her, jeg har inntrykket av de som sier det må være skjermede mennesker som ikke kommer seg ut så ofte. Anonym poster: 0a8f9d7a9399b23b079142c18228ca73 1
Mars Skrevet 16. mai 2013 Forfatter #5 Skrevet 16. mai 2013 (endret) Miss Lucky, Er sjølv ikkje noko partyjente, men heller ikkje så veldig interessert i å bu i eit område berre med småbarnsfamiliar og eldre heller. Eg er litt midt-i-mellom, rett og slett. Kan eg spørja om det er lenge sidan du var 19 år, og om du trur området har endra seg noko sidan du budde der? Opplevde du noko som gjorde området mindre bra? (lukke til med eineboligjakta!) Endret 16. mai 2013 av Mars
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #6 Skrevet 16. mai 2013 Men er det virkelig så ille da? Jeg var student i Bergen i fjor, bodde da på Gyldenpris Studentboliger (Rett over Puddefjordsbrua). Syntes det var ok der jeg da Ja, litt ekkelt å gå nedover mot Damsgård, litt slitt område, men aldri skummelt. Langs veien mot Laksevågsenteret var det også litt slitt beliggenhet, men virka som det var mye boliger oppe i åsene som var OK. Det området jeg hadde likt å bodd i, ville vært ved Lagunen, eller ved Nordnes. Syntes egentlig områdene ved Bystasjonen var eklere? Der var det jo skikkelig narko-områder.. Anonym poster: 1ace3bac451bcfdbeb8cad543d1a58eb
Mars Skrevet 16. mai 2013 Forfatter #7 Skrevet 16. mai 2013 Anonym: Leilegheita eg ser på er ikkje så veldig langt unna Puddefjordsbroen, men heller nærmere Rimi som ligger nede ved vannet. Dette er vel kanskje utanfor gåavstand til byen, men det kan eg overleve. Har undersøkt mogelegheitane utover mot Nesttun, men har ikkje funne noko av interesse i forhold til beliggenhet/pris enda. Leilegheita skal ligge litt skjerma til, og dette er definitivt eit pluss.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #8 Skrevet 16. mai 2013 Landås er heller ikke et godt nabolag, og det er veldig usentralt til å bo så "ghetto". Nesttun har vært et veldig greit nabolag, men de sliter for tiden pga mye rart som sniker på bybanen og kommer opp. Blir spennende å se hvordan det blir når bybanen går helt til Lagunen! Anonym poster: 0a8f9d7a9399b23b079142c18228ca73 Haha snakk om å sverte andre bydeler bare fordi man bor på den mest ræva plassen selv (og nei jeg bor verken på Landås eller Nesttun). Anonym poster: 2f6329f32c030fa655532b66c12a42b9 3
Mars Skrevet 16. mai 2013 Forfatter #9 Skrevet 16. mai 2013 Fint om de held dykk til diskusjonen og det som er relevant. Set stor pris på flotte tilbakemeldingar, spesielt i frå deg som skreiv eit så langt innlegg om kor i Bergen du har erfaring frå (alle heiter jo Anonym, vanskeleg å henvisa då!) Er litt meir betrygga etter dette, og må gjerne gå på visning for å få ei kjensle over korleis nabolaget er og leilegheita. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #10 Skrevet 16. mai 2013 Synes ikke dette høres så ille ut jeg. Bare fint at det er litt utenfor gåavstand, for da ligger du lengre vekk fra de litt slitne områdene. De områdene folk sikter til er vel det området som er ca i gåavstand, er det ikke det? Anonym poster: 1ace3bac451bcfdbeb8cad543d1a58eb
Miss Lucky Skrevet 16. mai 2013 #11 Skrevet 16. mai 2013 Miss Lucky, Er sjølv ikkje noko partyjente, men heller ikkje så veldig interessert i å bu i eit område berre med småbarnsfamiliar og eldre heller. Eg er litt midt-i-mellom, rett og slett. Kan eg spørja om det er lenge sidan du var 19 år, og om du trur området har endra seg noko sidan du budde der? Opplevde du noko som gjorde området mindre bra? (lukke til med eineboligjakta!) Det er en del år siden jeg var 19 og bodde i området, men jeg vet at det fremdeles er et "belastet" området, noe som flere her også sier. Jeg traff daglig på både alkohol og narkotikapåvika personer.. ikke bare på kveldstid, men også på dagtid, på butikken, når jeg ventet på bussen osv. Var jo nylig et drap i nærheten også.. men det kan vel i bunn og grunn skje alle steder.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #12 Skrevet 16. mai 2013 Må også nevne at jeg forstår frustrasjonen til TS. Da jeg skulle flytte til Bergen spurte jeg et par som hadde studert der noen år tidligere om hvilke områder jeg burde kikke i og sånn etter boplass. Og det skulle ikke være måte på hvor mange steder som var dårlige osv osv. De kom knapt opp med et område som de godkjente. Til slutt fikk jeg studentbolig over Puddefjordsbroen, og trivdes faktisk veldig godt med det. Synes folk overdriver veldig når de skal si hva som er dårlig med områder. Som oftes får man det bra, så lenge man ikke bosetter seg midt i nygårdsparken. Anonym poster: 1ace3bac451bcfdbeb8cad543d1a58eb 2
Mars Skrevet 16. mai 2013 Forfatter #13 Skrevet 16. mai 2013 Anonym: Der ser ut som dei siktar meir til områda inn mot sentrum, der det gjerne er meir belasta, som det blei nevnt lengre oppe. Ofte er det jo slik at ein ikkje vil "øydeleggja" fleire områder med "belasta" folkegrupper frå samfunnet, og då gjerne putter alle på ein og same plass. No ser det derimot ut som om fleire er einige om at Laksevåg er betre enn sitt rykte, iallefall no i seinare tid - og det derfor vil vera stor sjanse for at eg både trivst og kjem til å ha det bra der. Og det er alltid nokon som ikkje er einige, og godt er det!
Gjest Lillesiren Skrevet 16. mai 2013 #14 Skrevet 16. mai 2013 Laksevåg sto nederst på min liste når det gjaldt valg av boplass i Bergen, men dette er mer pga. uframkommelighet(med mindre man bor like ved broen). Det er f.eks få matbutikker på laksevåg, ligger litt spredt, ofte litt kronglete med buss osv. Kjenner ei som jobber som sosionom innenfor rusomsorg, og de aller fleste av hennes brukere er bosatt på laksevåg;) Men, tror ikke det er spesielt farlig å bo der, mange studenter og normale oppegående folk som bor der også=) Men har du vurdert Loddefjord? Strøket var mer belastet før, men har tatt seg kraftig opp etter de utvidet Vestkanten kjøpesenter. Mange av blokkene ligger tett opptil senteret, der man har alt man trenger i umiddelbar nærhet. I tillegg er det veldig bra kollektiv transport derfra, man kommer seg kjapt til både byen, kokstad, åsene eller hvor enn man vil=)
Mars Skrevet 16. mai 2013 Forfatter #15 Skrevet 16. mai 2013 (endret) Lillesiren, Eg har sjølvsagt vurdert Loddefjord, og synes det er fint at du tar det opp. Dessverre ser det ut til at dei fleste av leilegheitane i området der er utanfor min prisklasse, då eg skal bu åleine og er student. Får difor ikkje ta opp alvorleg mykje i lån (heldigvis, elles ville det vore LuksusFellen neste). Billigaste eg finn på finn.no i Loddefjord (ink. fellesgjeld) ligg på 1.6 mill, som er utanfor min prisklasse. Endret 16. mai 2013 av Mars
Kraula Skrevet 16. mai 2013 #16 Skrevet 16. mai 2013 Du skal være velkommen til nabolaget. Det er ikke så verst ned mot Rimi (jeg bor like ved broen selv). Der er det jo veldig koselig også, med alle de fine småhusene. Det er dessverre veldig mye dritt, veldig mange steder i Bergen.. Tror dessverre det blir vanskelig å finne et strøk som er sentralt, trygt og ikke for dyrt. Mye som skjer på Laksevåg for tiden, mye som blir pusset opp og ordnet på. Håper det er en bydel kommunen vil satse på
Miss Lucky Skrevet 16. mai 2013 #17 Skrevet 16. mai 2013 Forresten.. sånn økonomisk sett så tror jeg det kan være smart å kjøpe på laksevåg i disse dager.. vil tro det vil bli en grei verdiøkning iløpet av noen år i og med at hele laksevåg området er under "oppussing" for tiden. 1
Kraula Skrevet 16. mai 2013 #18 Skrevet 16. mai 2013 Var jo nylig et drap i nærheten også.. men det kan vel i bunn og grunn skje alle steder. Om du sikter til drapet denne uken, så var det på Gyldenpris i nærheten av Solheimsviken, ikke på Laksevåg selv om det ikke er sånn kjempelagt borte da. Rett skal være rett
Miss Lucky Skrevet 16. mai 2013 #19 Skrevet 16. mai 2013 Om du sikter til drapet denne uken, så var det på Gyldenpris i nærheten av Solheimsviken, ikke på Laksevåg selv om det ikke er sånn kjempelagt borte da. Rett skal være rett My bad. Men ja det ligger vel akkurat på grensen til Laksevåg bydel.
Kraula Skrevet 16. mai 2013 #20 Skrevet 16. mai 2013 My bad. Men ja det ligger vel akkurat på grensen til Laksevåg bydel. Ja, det er litt flisespikkeri, hihi Sorry, har vært en lang dag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå