Gå til innhold

Vasking av dundyner i maskin/trommel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har planer om å vaske dundyna (helårsdyne) med målene 140 x 220 i vaskemaskin og deretter kjøre den i tørketrommel.

Vaskemaskin (en Asko) er beregnet på vask opp til 6 kg. Tørketommel er jeg ikke sikker på, men den er i samme serie, så antar den er beregnet på tilsvarende mengde. Fra før har prøvd å vaske dunpute og dunjakke. Det har gått kjempefint.

Hvordan tror dere dette vil gå? Er maskinene for små?

Anonym poster: fea0c5ee49a63a10902315d71dfc559c

Skrevet

Som regel anbefales det minst 7 kilos kapasitet og full dybde på maskina til vask av dyner og puter. Det er særlig viktig når det er dunprodukter, for at ikke dunen skal bli klumpete. Det kan gjerne gå fint, men da ville jeg kjørt minst en ekstra skylling og tørket i korte intervaller. Ville ha rotert litt på dyna innimellom når den tørkes.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Det kan gå dersom dyna får plass, men du kan også risikere å ødelegge maskinen.

Har vasket en enkeldyne i min maskin. Maskinen tåler 6 kg og på dyna stod det at den krever en maskin som tåler 8 kg, men det gikk bra.

Tørket ikke i tørketrommel siden jeg ikke har det. La dynen over tørkestativet.

AnonymBruker
Skrevet

Som regel anbefales det minst 7 kilos kapasitet og full dybde på maskina til vask av dyner og puter. Det er særlig viktig når det er dunprodukter, for at ikke dunen skal bli klumpete. Det kan gjerne gå fint, men da ville jeg kjørt minst en ekstra skylling og tørket i korte intervaller. Ville ha rotert litt på dyna innimellom når den tørkes.

Ok, takk for tips. Har også hørt/lest at det trengs 7 kilos kapasitet. Men er er jo forskjell på en sommerdyne, helårsdyne og vinterdyne. Og jeg antar det er 200 cm lengde de snakker om, ikke 220.

Kan jo prøve det du sier, å stappe den inn og prøve med ekstra skylling og tørke i kortere intervaller.

Det kan gå dersom dyna får plass, men du kan også risikere å ødelegge maskinen.

Har vasket en enkeldyne i min maskin. Maskinen tåler 6 kg og på dyna stod det at den krever en maskin som tåler 8 kg, men det gikk bra.

Tørket ikke i tørketrommel siden jeg ikke har det. La dynen over tørkestativet.

Var det en dundyne du tørka slik? Ble dundyna luftig og bra uten tørketrommel?

Gjest Funky Punk
Skrevet

Det var dundyna ja.

Den ble helt lik som det den var før, men jeg hadde nok litt flaks da. Har venner som ikke har fått like fine dyner etterpå

AnonymBruker
Skrevet

Les vaskeanvisningen på dynen. Der står det noe om vaskemiddelmengde (er det 1/3 av vanlig mengde?) Dundyner spesielt skal tørkes i trommel, på dundynen til mine foreldre står det faktisk "Må tørkes i tørketrommel", dette fordi at om dunene ikke tørker fort nok vil de rotne inni dynen. Også for at den skal tørkes med dunene fordelt gjevnt i dynen. Ha 3-4 tennisballer i tørketrommelen når du tøker dynen, det vil gjør at dunene fordeler seg gjevnt.

Anonym poster: 54c0b9787baf0049a9ec52c094309eb6

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg vasket dundyna og det gikk kjempebra. Brukte tipset om å skylle en ekstra gang. Under tromlinga tok jeg av og til ut dyna og ristet den før jeg fortsatte tromlinga.

Nå er den ren og pen. Deilig! Takk for hjelpen!

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...