Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er overhodet ingen grunn til å tro at TS har et normalt forhold til mat, og andre her støtter opp under den forstyrrede tankegangen ved å si at jada, fasting er helt ok det. Bare sunt, kjør på!

Nei, fasting er ikke sunt for spiseforstyrrede mennesker eller andre som ikke har et normalt og avklart forhold til kropp og mat.

Tråden bør stenges og TS bør absolutt oppsøke hjelp. Det sier jeg overhodet ikke for å være kjip, men fordi dette ikke er sunne tanker eller sunne handlingsmønstre.

Jeg er ikke spiseforstyrret. Men sunn? Nei, det er jeg klar over at jeg ikke er. Jeg har kanskje ikke et sunt forhold til mat når jeg overspiser på den måten, men det er mange som ikke har et sunt forhold til mat uten at de er spiseforstyrret av den grunn. Jeg er ei ung jente, selvsagt vil jeg ikke legge på meg, selvsagt er det viktig for meg hvordan jeg ser ut. Selvsagt liker jeg å ha kontroll. Men det tar ikke overhånd. Som sagt tidligere, dette er ikke noe som skjer ofte, men det hender, en sjelden gang, og er det så utrolig rart at jeg ønsker å kompansere for det? Er man spiseforstyrret fordi man får dårlig samvittighet for å ha spist for mye? Jeg har spist for mye, objektivt sett.

Bare fordi man har usunne matvaner, så betyr det ikke at en en spiseforstyrret og trenger behandling. Hva er det som er sunt uansett? Nesten ingen jeg kjenner spiser akkurat slik man helst bør spise, mange skeier ut en gang i blant, noen er overvektige, andre undervektige etc. betyr det at de er spiseforstyrret? Og de som aldri unner seg noe ekstra blir og ofte sett på som spiseforstyrret...

Jeg liker selvsagt ikke at jeg overspiser, men det er likevel ikke slik at mat og tankene om mat preger veldig mye av hverdagen min. Av natur er jeg litt sånn at jeg spiser til det er tomt, om ingen stopper meg spiser jeg hele potetgullposen alene, derfor må jeg ha litt struktur og være litt streng med meg selv for å ikke spise altfor mye, men jeg er ikke sykelig opptatt av det. Det er forskjell å nekte seg noe man har lyst på og nekte seg noe man har behov for. Jeg tilfredstiller alle mine behov, men ikke alle mine lyster (bare noen ganger, og da må jeg kompansere for det).

TS

Anonym poster: 7906bfd53301ed41f5bdc535df036c96

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En dag fyller du på med sukker, neste dag spiser du ingenting for å kompensere. Det er ikke akkurat som om kroppen din fikk så mye næring dagen før, så å nekte den næring dagen etter er jo helt feilslått.

1000 kalorier fra sukker er ikke det samme som 1000 kalorier fra næringsrik mat. Eller; energiinnholdet er likt, men hva de forskjellige typene mat gjør med kroppen din er vidt forskjellig.

En dag med fråtsing og sukker gjør absolutt ingenting. Kroppen din er ikke teit; den styrer balansen helt av seg selv. Men et generelt høyt inntak av sukker og andre karbohydrater vil ødelegge din fine balansen.

Spis vanlig mat, slå deg løs innimellom, få i deg nok og skikkelig næring og gi blaffen i den kunstige "kaloribalansen".

Du sier at du ikke er spiseforstyrret. Nei, ikke som en anorektiker kanskje, men du har ikke et ok forhold til mat og kropp. Om det skyldes lite kunnskap eller panikk for å legge på seg vet du best. Kanskje en kombinasjon?

Du trenger nok noen å snakke med om dette som kan hjelpe deg til å få et sunnere forhold til kost og ernæring.

• Liker 2
Gjest Katten.
Skrevet

Snakk om å tolke ting slik fanden leser bibelen.

Det er overhodet ikke ille for kroppen å faste én dag en gang i blant, ei ligge over ens behov én dag en gang i blant. Faste, om gjort riktig, er riktig så godt for kroppen.

• Liker 2
Skrevet

Det er overhodet ikke ille for kroppen å faste én dag en gang i blant, ei ligge over ens behov én dag en gang i blant. Faste, om gjort riktig, er riktig så godt for kroppen.

Ja, for sunne mennesker med et normalt forhold til mat.

Ikke i formen "fråtse i drittmat-faste-fråtse i drittmat-faste"

• Liker 2
Gjest Katten.
Skrevet

Ja, for sunne mennesker med et normalt forhold til mat.

Ikke i formen "fråtse i drittmat-faste-fråtse i drittmat-faste"

Nå er det tydelig at forholdet du beskriver, ikke er det samme som TS har. For TS er dette en sjeldenhet, dermed ikke farlig.

Slutt med den sinnssyke overreageringen.

• Liker 1
Gjest Keikolina
Skrevet

Går ofte flere dager uten og spise, er ikke å anbefale, er bare ikke sulten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...