AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #1 Skrevet 16. mai 2013 I går overspiste jeg, veldig. Gårsdagen inntakt så slik ut: 1 New Energy-sjokolade - 190 kcal 2 kick (lakris) - 150 kcal 4 Fox - 115 kcal 1 lettere iskaffe - 150 kcal 2 Rundstykker - 250 kcal 1 Is - 220 kcal 300 g kyllingfilet - 315 kcal 200 g salat - 30 kcal 8 mini tortillas - 600 kcal 2 stk nutrilettbarer - 432 kcal 4 minibaguetter - 645 kcal 1 troika - 270 kcal 1 youghurt med müsli - 300 kcal Totalt blir dette ca. 3667 kcal, noe som selvsagt er alt for mye for en middels aktiv jente som er 170 cm høy og 63 kg. Om jeg ikke spiser i dag blir det i snitt på 2 dager 1833 kcal, noe som ikke er ille i det hele tatt, vil det være OK å ikke spise i dag? Jeg sto opp for noen timer siden, og kjenner meg fortsatt ganske mett fra i går. I går var jeg så mett at det gjorde SKIKKELIG vondt, faktisk. Og jeg tror ikke egentlig at jeg vil ha store problemer med å la være å spise i dag. Så ja, er det greit å la være å spise på en dag for å begrense skadene fra dagen før? Eventuelt..., hva er det beste alternativet for å unngå å legge på meg? Anonym poster: 7906bfd53301ed41f5bdc535df036c96
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #2 Skrevet 16. mai 2013 Klart du kan faste en dag uten problemer. Anonym poster: 68a63bb4c502632b7cbb3a2575818d33 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #3 Skrevet 16. mai 2013 Spis sunt og passe mye i dag, og gå heller en laaang og god tur. Trenger ikke powerwalke eller noe, bare putt iPoden i ørene og gå rundt i et par timer. Det er best for kroppen din å få mat i dag og. Anonym poster: 227bed8382d3c378a86245679084d0f1 2
Gjest navnelapp Skrevet 16. mai 2013 #4 Skrevet 16. mai 2013 Det beste alternativet er at du et tre-fire lette måltid i dag, og drikk godt, gjerne vatn. Ein dag veltar ikkje lasset, tenk på alle konfirmasjonsselskapa og 17- mai-selskapa no i mai som folk går i. Du bør ikkje la vere å spise i dag, då tullar du med forbrenninga di, og kroppen kjem i ulage. 3
Limelight Skrevet 16. mai 2013 #5 Skrevet 16. mai 2013 Så ja, er det greit å la være å spise på en dag for å begrense skadene fra dagen før? Eventuelt..., hva er det beste alternativet for å unngå å legge på meg? Anonym poster: 7906bfd53301ed41f5bdc535df036c96 Fokuser på et sunt og kalorifattig kosthold hver dag, så enkelt er det (kombiner gjerne også med trening og mosjon). Kroppen din trenger også næring hver dag, og det å ikke spise en hel dag er det dummeste du kan gjøre. Du kjenner deg kanskje ikke så sulten riktig ennå, men hvis du ikke får i deg mat i dag så vil du antakeligvis føle deg desto mer slapp og utsultet i morra, og da er det lettere å falle i fellen med å overspise igjen. For ikke å snakke om at kroppen din kommer helt i ubalanse med sånne voldsomme forskjeller i energiinntak.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #6 Skrevet 16. mai 2013 Jammen alt i alt går jeg jo i energibalanse. Det må da være det samme for kroppen når jeg spiser, så lenge den får de kaloriene den skal ha? Jeg skjønner jo at det ikke er gunstig å spise 14 000 kalorier en dag, for å så faste de resterende 6 dagene i uka, men nå er det snakk om å faste EN dag. Jeg har lest litt rundt, og vet nå at det er en myte at kroppen trenger mange små måltider for å holde forbrenninga i gang, det som spiller en rolle er det totale energiinntaket. Og så vidt jeg har forstått det så kan en som er veldig overvektig gå lenger uten mat enn en som er undervektig, noe som også er logisk i og med at en overvektig har mer å gå på. En dags faste vil ikke gjøre noe som helst med forbrenninga mi. Og jeg besvimer ikke av å gå en dag uten mat. Nå er klokka halv 2, og jeg kjenner fortsatt ikke antydning til sult. Hvorfor skal jeg da spise? Jeg har ikke til vane med voldsomme utskeielser altså, dette hører med til sjeldenhetene.... Anonym poster: 7906bfd53301ed41f5bdc535df036c96 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #7 Skrevet 16. mai 2013 Nei, TS, du trenger ikke spise, men pass på så du ikke blir sulten heller. Om du blir sulten burde du spise littegranne for å stagge det. Anonym poster: 68a63bb4c502632b7cbb3a2575818d33
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #8 Skrevet 16. mai 2013 Det beste alternativet er at du et tre-fire lette måltid i dag, og drikk godt, gjerne vatn. Ein dag veltar ikkje lasset, tenk på alle konfirmasjonsselskapa og 17- mai-selskapa no i mai som folk går i. Du bør ikkje la vere å spise i dag, då tullar du med forbrenninga di, og kroppen kjem i ulage. Jeg er i utgangspunktet enig med deg i rådet du gir, men det er altså ingen holdepunkter for at forbrenningen endrer seg etter en dag med faste. Noen myter er skikkelig seiglivede, ass! Anonym poster: 70e95541f96a8a71c4be98c0c8c5270c 2
Gjest navnelapp Skrevet 16. mai 2013 #9 Skrevet 16. mai 2013 Jammen alt i alt går jeg jo i energibalanse. Det må da være det samme for kroppen når jeg spiser, så lenge den får de kaloriene den skal ha? Jeg skjønner jo at det ikke er gunstig å spise 14 000 kalorier en dag, for å så faste de resterende 6 dagene i uka, men nå er det snakk om å faste EN dag. Jeg har lest litt rundt, og vet nå at det er en myte at kroppen trenger mange små måltider for å holde forbrenninga i gang, det som spiller en rolle er det totale energiinntaket. Og så vidt jeg har forstått det så kan en som er veldig overvektig gå lenger uten mat enn en som er undervektig, noe som også er logisk i og med at en overvektig har mer å gå på. En dags faste vil ikke gjøre noe som helst med forbrenninga mi. Og jeg besvimer ikke av å gå en dag uten mat. Nå er klokka halv 2, og jeg kjenner fortsatt ikke antydning til sult. Hvorfor skal jeg da spise? Jeg har ikke til vane med voldsomme utskeielser altså, dette hører med til sjeldenhetene.... Anonym poster: 7906bfd53301ed41f5bdc535df036c96 Så då kan du spise to dagar i veka då, og så faste dei fem andre? Det er iallfall straka vegen til eit trøblete forhold til mat. Du er heilt normalvektig, og kroppen din er så robust at dette går heilt fint. Denne typen svingningar er heilt normale, faktisk. Det du risikerer ved å ikkje spise på ein heil dag er å bli kvalm, miste endå meir matlyst, bli slapp og tiltakslaus. Kvifor kan du ikkje berre spise normalt? 1
Gjest navnelapp Skrevet 16. mai 2013 #10 Skrevet 16. mai 2013 Jeg er i utgangspunktet enig med deg i rådet du gir, men det er altså ingen holdepunkter for at forbrenningen endrer seg etter en dag med faste. Noen myter er skikkelig seiglivede, ass! Anonym poster: 70e95541f96a8a71c4be98c0c8c5270c Ja, men kvifor skal ein faste? Anna enn for å rote det til i hovudet sitt ved å "straffe" seg sjølv? Er det ikkje eit overordna mål å ha eit normalt forhold til mat? Det er forholdet til mat ein rotar til når ein driv på på denne måten, det handlar om korleis ein tenker om mat. Meiner du alvorleg at det er problemfritt å faste eine dagen og sprengete den andre? 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #11 Skrevet 16. mai 2013 Jeg føler jo ikke at jeg "straffer" meg selv ved å ikke spise, så lenge jeg ikke er sulten. I går da jeg åt så mye, var det jo mest kjedespising, så blir jo mer at jeg "belønner" meg selv ved å spise i dag, jeg trenger det jo egentlig ikke. Normalt har jeg ikke et sult/fråts-kosthold, normalt spiser jeg sju dager i uka, og ligger vel omtrent på vedlikehold. Men når jeg en sjelden gang overeter skikkelig, vil jeg helst kompansere for det, og da har jeg pleid å ikke spise, eller spise veldig lite dagen etterpå, avhenger selvsagt hvor stor utskeielsen var. Jeg har gått mange mandager i mitt liv uten mat pga alt for mye mat i helgen, og jeg lever enda, og har det fint. Selv om jeg er normaltvektig, har jeg ikke noe ønske om å legge på meg. Derfor vil jeg faste i dag. Anonym poster: 7906bfd53301ed41f5bdc535df036c96
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #12 Skrevet 16. mai 2013 Ja, men kvifor skal ein faste? Anna enn for å rote det til i hovudet sitt ved å "straffe" seg sjølv? Er det ikkje eit overordna mål å ha eit normalt forhold til mat? Det er forholdet til mat ein rotar til når ein driv på på denne måten, det handlar om korleis ein tenker om mat. Meiner du alvorleg at det er problemfritt å faste eine dagen og sprengete den andre? Hun skriver jo hvorfor: For å oppnå kaloribalanse på sikt. Hva har dette med straff å gjøre? Det er da heller ikke noen her som har påstått at det er problemfritt. TS har tydeligvis fråtset litt. Jeg gjør det i blant selv. Og slik gjør veldig mange andre iblant også. Det er ganske menneskelig, og man behøver ikke å ha noe anstrengt forhold til mat eller på andre måter slite psykisk for å ville rette opp dette igjen med en fastedag. Jeg kan dessverre ikke svare deg TS, jeg vet bare at etter slike fråtsedager er blodsukkeret mitt helt mongo, og matlysten enorm, så selv klarer jeg ikke noe slikt. Jeg har lest noe om at det ikke er optimalt med fastedager dersom man ønsker å bygge muskler, men utover dette har ihvertfall ikke jeg klart å finne noe negativt. Anonym poster: 9726ea98a8288bf01902347e0a602735
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #13 Skrevet 16. mai 2013 Noe bør du spise - hvis ikke stopper forbrenningen opp og da tærer kroppen på musklene i stedet for på fettet, for da blir det paniske tilstander innad (kroppen tror du sulter, ergo sparer den på det den kan). Du kommer lett i ubalanse, får kanskje vondt i magen, og du forstyrrer søvnmønsteret ditt. Ergo kan dette spre seg til flere dager om du 'straffefaster' i dag. Drikk heller masse vann (og gjerne te), spis yoghurt (Activia har veldig lavt kaloriinnhold + metter godt) og prøv å få i deg noe 'normal mat' til middag. Særlig dette med å få i seg nok væske kan ikke understrekes nok. Å regne kaloribalanse på den måten gagner deg ingenting, da den slags utregninger ikke tar hensyn til kroppens faktiske funksjoner og reelle behov på en daglig basis. Pass heller på at du ikke skeier ut på den måten veldig ofte, da du med den typen matvarer ikke får i deg nevneverdige mengder brukbare næringsstoffer, men stort sett kun spiser tomme kalorier og fett. Anonym poster: eb5712daca940bf6f789c5790e70c3a0
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #14 Skrevet 16. mai 2013 Noe bør du spise - hvis ikke stopper forbrenningen opp og da tærer kroppen på musklene i stedet for på fettet, for da blir det paniske tilstander innad (kroppen tror du sulter, ergo sparer den på det den kan). Du kommer lett i ubalanse, får kanskje vondt i magen, og du forstyrrer søvnmønsteret ditt. Ergo kan dette spre seg til flere dager om du 'straffefaster' i dag. Drikk heller masse vann (og gjerne te), spis yoghurt (Activia har veldig lavt kaloriinnhold + metter godt) og prøv å få i deg noe 'normal mat' til middag. Særlig dette med å få i seg nok væske kan ikke understrekes nok. Å regne kaloribalanse på den måten gagner deg ingenting, da den slags utregninger ikke tar hensyn til kroppens faktiske funksjoner og reelle behov på en daglig basis. Pass heller på at du ikke skeier ut på den måten veldig ofte, da du med den typen matvarer ikke får i deg nevneverdige mengder brukbare næringsstoffer, men stort sett kun spiser tomme kalorier og fett. Anonym poster: eb5712daca940bf6f789c5790e70c3a0 Ikke etter EN dag Anonym poster: 68a63bb4c502632b7cbb3a2575818d33 1
Gjest Katten. Skrevet 16. mai 2013 #15 Skrevet 16. mai 2013 Én dag med fasting er overhodet ikke noe problem. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #16 Skrevet 16. mai 2013 Noe bør du spise - hvis ikke stopper forbrenningen opp og da tærer kroppen på musklene i stedet for på fettet, for da blir det paniske tilstander innad (kroppen tror du sulter, ergo sparer den på det den kan). Du kommer lett i ubalanse, får kanskje vondt i magen, og du forstyrrer søvnmønsteret ditt. Ergo kan dette spre seg til flere dager om du 'straffefaster' i dag. Drikk heller masse vann (og gjerne te), spis yoghurt (Activia har veldig lavt kaloriinnhold + metter godt) og prøv å få i deg noe 'normal mat' til middag. Særlig dette med å få i seg nok væske kan ikke understrekes nok. Å regne kaloribalanse på den måten gagner deg ingenting, da den slags utregninger ikke tar hensyn til kroppens faktiske funksjoner og reelle behov på en daglig basis. Pass heller på at du ikke skeier ut på den måten veldig ofte, da du med den typen matvarer ikke får i deg nevneverdige mengder brukbare næringsstoffer, men stort sett kun spiser tomme kalorier og fett. Anonym poster: eb5712daca940bf6f789c5790e70c3a0 Kroppen får "panikk" av å gå én dag uten mat.. ? Dette høres overdramatisk ut. Forklar forøvrig hvordan forbrenningen kan stoppe opp, når forbrenning er den prosessen kroppen bruker fori å skaffe energi til livsviktige funksjoner. Om all forbrenning hadde stoppet opp, hadde kroppen sluttet og fungere. Vi hadde dødd. Kanskje forbrenningen kan reduseres, ved at kroppen reduserer sitt energiforbruk ved å kutte ut/ned på mindre nødvendige prosesser, men dette skjer vel ikke før en god stund uten mat? Anonym poster: 9726ea98a8288bf01902347e0a602735
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #17 Skrevet 16. mai 2013 Forøvrig, hvorfor insisterer folk på å kalle det "straff"? Som om man automatisk antar at det er usunne forhold til mat det er snakk om.. Jeg vil tro kroppen er ganske godt tilpasset ustabile tilganger på mat -fråtsing og fasting inkludert- med tanke på at vi levde som jakt- og sanker-folk i titusener av år... Anonym poster: 9726ea98a8288bf01902347e0a602735
Angelika3 Skrevet 16. mai 2013 #18 Skrevet 16. mai 2013 Jeg tror ikke det er sunt for deg å gå en dag uten mat fordi du kommer til å gå å tenke på mat hele tiden. Når man tenker på mat hele tiden er sjansen stor for at du også kommer til å overspise igjen. Forsøk heller å spise normalt å tenke mindre på mat, det vil hjelpe deg på lengre sikt.
Kira-delta Skrevet 16. mai 2013 #19 Skrevet 16. mai 2013 Tullete at du ikke skal spise. Ser ikke poenget med å ikke spise, da kroppen din ikke har blitt eller blir noe forskjellig med en dag fråtsing. I verste fall vil du bli så sulten dagen etter at du ender opp med å fråtse denne dagen også. Da har du det gående i en fin spiral. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #20 Skrevet 16. mai 2013 Ja, men kvifor skal ein faste? Anna enn for å rote det til i hovudet sitt ved å "straffe" seg sjølv? Er det ikkje eit overordna mål å ha eit normalt forhold til mat? Det er forholdet til mat ein rotar til når ein driv på på denne måten, det handlar om korleis ein tenker om mat. Meiner du alvorleg at det er problemfritt å faste eine dagen og sprengete den andre? Som jeg presiserte i innlegget mitt, er jeg enig i det andre du skrev, bortsett det punktet om at forbrenningen svekkes etter en dag med faste. Nei, jeg mener ikke at man bør faste etter en dag med overspising, men om det får ts til å føle seg mye bedre, ser jeg ikke noen fysiske problemer med det. Om det er nødvendig, rent fysisk sett, er en annen sak. Anonym poster: 70e95541f96a8a71c4be98c0c8c5270c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå