tulipaner Skrevet 16. mai 2013 #1 Skrevet 16. mai 2013 Yes! Da har tulipaner klart det.... uplanlagt gravid I utgangspunktet og naa har jeg faatt vite at jeg skal ha tvillinger.... Jeg vil gjerne hoere fra noen som har erfaringer om tvillinger, hvor kjoeper man utstyr? og jeg som er student... betaler laanekassen meg dobbelt naa da eller? oj herregud, dette var jeg ikke forberedt paa.... Noen erfaringer? anyone? noen som kan berolige meg?
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #2 Skrevet 16. mai 2013 Hvis du er uplanlagt gravid kan du jo ta abort? Anonym poster: dffaecd12dcbeb0d663417b46192de9a
tulipaner Skrevet 16. mai 2013 Forfatter #3 Skrevet 16. mai 2013 Hvis du er uplanlagt gravid kan du jo ta abort? Anonym poster: dffaecd12dcbeb0d663417b46192de9a Nei det var ikke det som var planen kjaere deg. Jeg er gift og har en flott mann, vi skulle bare vente litt, men saa skjedde det, og vi bestemte oss for aa beholde, tanken om tvillinger har vi aldri tenkt paa, det er verken tvillinger I hans eller I min familie. jeg er over 13 uker I foelge UL. 24
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #4 Skrevet 16. mai 2013 Dette går så bar så Jeg vet om flere som har fått tvillinger etter at de var "ferdige med barn" og dermed endt opp med dobbelt så mange barn som de egentlig hadde tenkt seg. For dere er det bare dette med timingen + det med to på en gang,da. Utstyret er vel ca det samme, med unntak av vogn. Bare litt mer av det meste. Regner med at du får mye info på helsestasjonen. Du skal jo ha ekstra oppfølging og være sykemeldt siste del av svangerskapet. Anonym poster: fcfba4420f3830fc07e0c5d73979dea6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #5 Skrevet 16. mai 2013 Nei det var ikke det som var planen kjaere deg. Jeg er gift og har en flott mann, vi skulle bare vente litt, men saa skjedde det, og vi bestemte oss for aa beholde, tanken om tvillinger har vi aldri tenkt paa, det er verken tvillinger I hans eller I min familie. jeg er over 13 uker I foelge UL. Ok, hørtes bare ikke helt gunstig ut å bli uplanlagt gravid som student, måten du skrev det på ga meg tydeligvis feil inntrykk. Om du vil ha barn og alt er konge er jo det fint. Anonym poster: dffaecd12dcbeb0d663417b46192de9a 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #6 Skrevet 16. mai 2013 Hvis du er uplanlagt gravid kan du jo ta abort? Anonym poster: dffaecd12dcbeb0d663417b46192de9a Det er ikke bare å ta abort for alle selv om det ikke var planlagt.. for en holdning Anonym poster: 9a8c59663f3044543df8d0d71e070e2e 26
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #7 Skrevet 16. mai 2013 Det er ikke bare å ta abort for alle selv om det ikke var planlagt.. for en holdning Anonym poster: 9a8c59663f3044543df8d0d71e070e2e Nei, men det er jo det beste om man faktisk ikke hadde tenkt å få barn Anonym poster: dffaecd12dcbeb0d663417b46192de9a 2
Nilla-Jo Skrevet 16. mai 2013 #8 Skrevet 16. mai 2013 Jeg også venter to. Ble kjempe sjokka selv om jeg igrunn hadde lagt opp til det selv, he he, med å sette inn to ved ivf. Hvis du melder deg inn i tvillingforeldreforeningen på nett så får du prosenter på utstyr og klær b.la. Ellers kan du spare mye på å kjøpe fra tvillingforeldre på finn...
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #9 Skrevet 16. mai 2013 Nei, men det er jo det beste om man faktisk ikke hadde tenkt å få barn Anonym poster: dffaecd12dcbeb0d663417b46192de9a Nå sporer du av TS sin tråd fullstendig. Og nei, det er ikke sånn at "abort er det beste" bare fordi svangerskapet ikke var planlagt. Skjerp deg! Anonym poster: fcfba4420f3830fc07e0c5d73979dea6 19
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #10 Skrevet 16. mai 2013 Nå sporer du av TS sin tråd fullstendig. Og nei, det er ikke sånn at "abort er det beste" bare fordi svangerskapet ikke var planlagt. Skjerp deg! Anonym poster: fcfba4420f3830fc07e0c5d73979dea6 Det er det du som gjør, jeg har allerede svart TS og forklart hvorfor jeg svarte slik Anonym poster: dffaecd12dcbeb0d663417b46192de9a 1
tulipaner Skrevet 16. mai 2013 Forfatter #12 Skrevet 16. mai 2013 men kan dere fortelle meg litt, dere som har peilingen? blir tvillingfoedsler satt I gang? er det vanlig med keisersnitt? kan jeg BE om keisersnitt? kommer trollungene foer tiden? hvor mye koster barnevogn for tvillinger? finnes det dobbel krybbe seng for tvillinger eller maa saant kjopes separert? SHIT hva gjoer jeg naa da!!!
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #13 Skrevet 16. mai 2013 Du kjøper inn utstyr som vanlig og forbereder deg, er vanlig at tvillingfødsler skjer tidligere, men den må ikke det heller. Du får vel informasjon om svangerskapet av jordmor, tenker jeg. Anonym poster: dffaecd12dcbeb0d663417b46192de9a
solsikka Skrevet 16. mai 2013 #14 Skrevet 16. mai 2013 Mange bruker lekegrind i til grindseng når de har tvillinger, sånn at babyene får sove ilag. Er vanlig at tvillinger kommer litt før tiden, og det blir ikke automatisk keisersnitt om en skal ha tvillinger. Men når du går til jordmor/lege vil du få informasjon og svar på det meste du lurer på. Ellers kan du jo alltid google. Er litt forskjellige mammaforum også med folk som har peiling.
lillemeg90 Skrevet 20. mai 2013 #16 Skrevet 20. mai 2013 Gratulerer så mye! har en venninne som har tvillinger, og hun sier at det er dobbelt så mye av alt. også av gleden:) Forstår bekymringene dine, men kan tenke meg at jordmor og helsesøster har mye god informasjon, og svar på alle spørsmålene dine! men sikkert flere her inne som har vert i lignende situasjoner også da:)
NinaL Skrevet 20. mai 2013 #17 Skrevet 20. mai 2013 Du vil få ekstra oppfølging både i svangerskapet og under fødselen. Det er nok vanligere med keisersnitt ved tvillinger enn ved enkeltfødsler, men det er slett ikke alltid at det er det beste for mor og barn. Snakk med din fastlege og jordmor - der kan du få svar på alt du lurer på.
Wesla Skrevet 20. mai 2013 #18 Skrevet 20. mai 2013 (endret) Gratulerer så mye med to småttiser i magen. Er selv gravid med to i uke 36+3 så kan se om jeg kan hjelpe deg litt. Av ekstra "stønader" får dere som foreldre syv uker ekstra permisjon som dere kan dele dere i mellom, dvs. om dere har jobbet nok. Ellers er det jo to barnetrygder, men det er det samme som man får med søsken. Altså ikke så veldig mye ekstra når man får to..Pappa kan også søke om to ekstra uker i starten, med eller uten lønn er da opp til bedriften han jobber i. Vogn kan jo koste alt fra nesten gratis til en 15 000, det kommer helt ann på kravene dine. Vi bestilte en TFK fra Tyskland og sparte en del på det, kostet vel 8000 om jeg ikke husker helt feil. Klær arver og får man gjerne mye av og butikken er åpen også etter at barna kommer . Vi har kjøpt inn en sprinkelseng som gutta skal dele i starten og så kjøper vi en til når de er klare for det. Vi har også en arvevugge som vi håper på å få brukt litt i starten. Som dagseng kommer vi til å bruke lekegrind i stua. Du må jo ha to bilstoler og det koster også litt. Du vil bli fulgt tett opp etter uke 18 fra sykehuset, om de deler morkake og fostersekk vil du gjerne bli fulgt opp enda tettere på grunn av risiko for transfusjonsproblemer. Det er ikke noe større grunn til keisersnitt med tvillinger med mindre de ligger i helt feil leie. Jeg har tvilling 1 i hodeleie og 2 i tverr, de skal fødes normalt forhåpentligvis. Du vil uansett alltid få epidural ved tvillingfødsel siden det er en risiko for at nr 2 må taes med snitt. Man blir stort sett sykemeldt på slutten når man går med to, jeg jobbet til uke 28, men har heller ikke en fysisk krevende jobb. Det er mange tanker som melder seg når man plutselig venter to og det første gang man er gravid så meld deg gjerne inn på dobbel glede som er et forum for tvillingforeldre. Igjen, gratulerer med de to små! Endret 20. mai 2013 av Wesla 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #19 Skrevet 20. mai 2013 Gratulerer med to i magen. Jeg er selv tvillingmamma, og kan bekrefte at det er dobbelt opp av alt. Også gleden. Det er ikke bare mas og jag å ha to. Det er økt risiko for prematur fødsel så jeg vil anbefale deg å ta det med ro. Men alt dette vil sykehuset fortelle deg. Jeg vil anbefale deg å ta en titt på www.tvilling-forum.com. Det er et forum for tvillingforeldre. Det er en gjeng hyggelige dammer der som øser av sin kunnskap og erfaringer. Anonym poster: 1075b8d82e46f82dd87e6c60db2dc2f3
dobri123 Skrevet 20. mai 2013 #20 Skrevet 20. mai 2013 Kan ikke hjelpe med noe, men vil gratulere deg så masse! Dette vil nok gå kjempe bra selv om alt føles nytt og skummelt nå. Du blir nok en superduper mor selvom det ikke var planlagt:-))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå