Niennas Skrevet 16. mai 2013 #1 Skrevet 16. mai 2013 Ble sykemeldt fra jobben grunnet bekkenløsning ganske tidlig i svangerskapet, noe som ikke kom som et sjokk for enten meg, legen eller arbeidsgiver, fordi jeg slet veldig med bekkenløsning i forrige svangerskap også. Først en måneds sykemelding, og da jeg ikke hadde blitt bedre uten å jobbe, og behandling flere ganger i uka så mente legen at jeg kunne gå over på svangerskapspenger. Han fylte ut skjemaet "tilrettelegging/omplassering pga. graviditet" (som er skjemaet for å få svangerskapspenger, etter hva jeg har forstått), med en standardmelding om at hvis ikke jobben kunne tilrettelegge eller omplassere på mente han det burde søkes om svangerskapspenger. For noen dager siden fikk jeg brev tilbake fra jobben om at de ikke kunne tilrettelegge eller omplassere, noe jeg også visste fra starten av. Hva nå? Er det arbeidstaker som sier ifra til NAV om dette, eller må jeg vise denne dokumentasjonen fra NAV?
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #2 Skrevet 16. mai 2013 Hvordan søker du? Legen eller jordmoren din må alltid foreta en medisinsk vurdering av risikoen for at fosteret kan bli skadet hvis du fortsetter i arbeidet. Er du arbeidstaker søker du på Arbeidstilsynets skjema "Omplassering/ tilrettelegging pga graviditet" (nr 474 b). Lege/jordmor fyller ut sin del av skjemaet. Skjemaet tar du med til arbeidsgiveren din. Dersom arbeidsgiveren din ikke kan omplassere deg, skal arbeidsgiveren fylle ut sin del av skjemaet før du sender det til NAV. Til søknaden skal det følge med en førsteside, som du får laget i skjemaveilederen på nav.no. Hvis arbeidsgiver utbetaler full lønn i den perioden du har rett til svangerskapspenger, regnes avkrysning om dette på blanketten "Inntektsopplysninger for arbeidstaker" - NAV 08-30.01 som framsetting av krav om refusjon fra folketrygden. Refusjonen er likevel betinget av at også arbeidstakeren setter fram eget krav om svangerskapspenger til rett tid. Det gis ikke ytelser for lengre tid tilbake enn tre måneder før du søker. Dersom du søker senere blir utbetalingen redusert. http://www.nav.no/Familie/Svangerskap,+fødsel+og+adopsjon/Svangerskapspenger Anonym poster: 8acc20640910b9ae7296286b47600662
Niennas Skrevet 16. mai 2013 Forfatter #3 Skrevet 16. mai 2013 Se der ja! Jeg må printe ut en forside, og få sendt avgårde hele greia. Takk skal du ha
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #4 Skrevet 16. mai 2013 På det skjemaet legen fylte ut skal arbeidsgiver krysse av at de ikke kan tilrettelegge, og signere. Så leverer du det til Nav! Anonym poster: d825151ec26b570b10715b9a1d74b249 1
Gjest Magdalene Skrevet 16. mai 2013 #5 Skrevet 16. mai 2013 (endret) Svangerskapspenger pga bekkenløsning? Har jeg aldri hørt om. Du er jo syk, og da er det jo sykemelding som er riktig. Endret 16. mai 2013 av Magdalene
Niennas Skrevet 16. mai 2013 Forfatter #6 Skrevet 16. mai 2013 Det handler mye om hva slags jobb jeg har. Jeg KAN jobbe, bare ikke i den jobben jeg har. Og det er umulig med tilrettelegging, så da blir det slik. Har en kollega som også har fått svangerskapspenger grunnet bekkenløsning.
Gjest Magdalene Skrevet 16. mai 2013 #7 Skrevet 16. mai 2013 Det handler mye om hva slags jobb jeg har. Jeg KAN jobbe, bare ikke i den jobben jeg har. Og det er umulig med tilrettelegging, så da blir det slik. Har en kollega som også har fått svangerskapspenger grunnet bekkenløsning. Når du ikke har blitt bedre av å ikke jobbe, og behandling flere ganger i uken så høres det jo ut som om du ikke kan jobbe, selv med tilrettelegging..
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #8 Skrevet 16. mai 2013 Når du ikke har blitt bedre av å ikke jobbe, og behandling flere ganger i uken så høres det jo ut som om du ikke kan jobbe, selv med tilrettelegging.. Det er jo det hun sier, hun kan helt sikkert jobbe med noe annet, men ikke i sin stilling, og jobben kan ikke omplassere/tilrettelegge mer. Anonym poster: 548bc66e17218d65cc74df1f441d1d7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå