Gå til innhold

Hvordan lager man rømmegrøt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har en god og enkel oppskrift på rømmegrøt?

Gjerne "for dummies" da jeg ikke er noen stor kokk ;)

Blir veldig takknemlig for svar, da jeg plutselig fikk det for meg at jeg skal lage rømmegrøt til familien i morgen :fnise:

Anonym poster: 4ef0cab1c43ade717551322a9da48341

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Google is your friend, haha. Jeg troooor du må ha rømme, men kunnskapen min strekker seg ikke lengre enn der. Åh du må ha sånne kjøttstykker ved siden av og! Sånne tynne, finskårede salte som du kjøper i flate pakker i butikken. Nam.

• Liker 1
Skrevet

Har ikke mengdene i hodet, men kort fortalt:

- Kok opp rømme og la den småkoke et par minutter.

- Tilsett halvparten av melet (mengder finner du lett på nettet)

- Rør inn melet og kok videre til fettet pipler frem.

- Ta av fett fra grøten så du har nok til smørøyet ved servering.

- Tilsett resten av melet og spe med melk

- La grøten småkoke et par minutter og smak til med salt

Dersom du ikke får ut fett etter å ha tilsatt halvparten av melet, tilsett litt mer mel...

Server med spekemat og flatbrød.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ohhhh, så kult det er å være frekk mot de som stiller dumme spørsmål a'gitt!! :fnise: For et spennende liv du må ha.

Hvis det ikke er lov å stille spørsmål som man kan Google, så er det vel bare å legge ned hele KG? :)

Jeg HAR googla og jeg HAR funnet flere oppskrifter, men liker bedre å høre fra folk i mix med det google kan fortelle meg. Ble dessuten litt overraska fordi jeg trodde det tok timesvis å lage rømmegrøt. Nok om det!

Tuuuusen takk for skikkelig svar til deg siste! Det setter jeg kjempestor pris på! :)

• Liker 7
Skrevet

Ohhhh, så kult det er å være frekk mot de som stiller dumme spørsmål a'gitt!! :fnise: For et spennende liv du må ha.

Hvis det ikke er lov å stille spørsmål som man kan Google, så er det vel bare å legge ned hele KG? :)

Jeg HAR googla og jeg HAR funnet flere oppskrifter, men liker bedre å høre fra folk i mix med det google kan fortelle meg. Ble dessuten litt overraska fordi jeg trodde det tok timesvis å lage rømmegrøt. Nok om det!

Tuuuusen takk for skikkelig svar til deg siste! Det setter jeg kjempestor pris på! :)

Men jeg synes da mitt lille forslag om tynne, salte kjøttstykker i flate pakker (som jeg i ettertid lærte het spekemat) var et fint et? Det var hvertfall ikke ment frekt :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ga deg akkurat samme oppskrift i linken og min inneholdt nøyaktige mål i tillegg.

Så hvorfor mitt svar var så mye dårligere, vel, tror det sitter i ditt hode.

Anonym poster: 04ec9e024fea74fb1b9c18ba88695ef1

Skrevet

Jeg bruker semiliegryn, koker opp rømme, rører inn grynet, og blander inn melken. Så er den fiks ferdig! Hvor mye av grynet du trenger kjenner du på selv :)

AnonymBruker
Skrevet

Apropos dette, om du hadde googlet, hvorfor leste du ikke noen av oppskriftene? Der står det jo hvor lang tid man bruker på å koke grøten ..

Hjelpeløsheten har ikke grenser hos enkelte og bortforklaringene dine tar kaka.

Anonym poster: 04ec9e024fea74fb1b9c18ba88695ef1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh du må ha sånne kjøttstykker ved siden av og! Sånne tynne, finskårede salte som du kjøper i flate pakker i butikken. Nam.

Hehe. Tynne salte "kjøttstykker". Mener du pølse?

Anonym poster: b37886e106b248abc6953339217684f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg synes da mitt lille forslag om tynne, salte kjøttstykker i flate pakker (som jeg i ettertid lærte het spekemat) var et fint et? Det var hvertfall ikke ment frekt :)

Tok det absolutt ikke frekt, snille deg! Jeg hadde med sånne tynne, salte kjøttstykker til rømmegrøten :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker semiliegryn, koker opp rømme, rører inn grynet, og blander inn melken. Så er den fiks ferdig! Hvor mye av grynet du trenger kjenner du på selv :)

Skjønte på min mor at det er vanlig å bruke semiliegryn, men det hadde jeg dessverre ikke kjøpt. Men ble bra uten! Det syntes til og med mamma :)

Takk for svar, uansett!

AnonymBruker
Skrevet

Skjønte på min mor at det er vanlig å bruke semiliegryn, men det hadde jeg dessverre ikke kjøpt. Men ble bra uten! Det syntes til og med mamma :)

Takk for svar, uansett!

Det er ikke noe som heter semiliegryn.

Anonym poster: 0c89f1e025f6b34e177c812a7fc2cf5a

• Liker 2
Skrevet

Tok det absolutt ikke frekt, snille deg! Jeg hadde med sånne tynne, salte kjøttstykker til rømmegrøten :fnise:

Haha good! Jeg spiste også sånne, på rundstykker til 17. mai lunsj. Tenkte på dette innlegget da :P

Hehe. Tynne salte "kjøttstykker". Mener du pølse?

Anonym poster: b37886e106b248abc6953339217684f5

Spekemat :) Det bare tar litt tid for meg å lære og komme på ord på ting.

AnonymBruker
Skrevet

Ja man må jo være mesterkokk for å lage rømmegrøt.

Hjelpes meg så hjelpeløse folk er.

Anonym poster: 9f83ad363420c97d4d642a3d21481447

AnonymBruker
Skrevet

Semulegryn*

Spekeskinke*

Er dere norske? :fnise:

Anonym poster: af2f14b3f30c51785bba489f74b3ccdc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...