Gå til innhold

Er det jeg som er dum? (Naboens barn)

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Bor i en bygård der vi har en lukket bakgård med sykkelparkering og låste porter. Det er en liten gård, med 13 leiligheter og vi har et godt forhold til alle de andre naboene.

Vi har nettop fått nye naboer som har en sønn på snart 3 år. Det har tidligere ikke bodd noen med barn i gården vår, så denne problemstillingen har vi ikke vært oppe i før.

Saken er den at jeg har en Scooter (min kjære vespa) som også står parkert i bakgården sammen med syklene og det har den gjort helt problemfritt i noen år nå.

I går lå det et brev i postkassen vår fra de nye naboene der vi ble bedt om å venligst fjerne scooter snarest mulig da den var farlig for 3-åringen når han lekte alene der ute.

Vi vet ikke helt hvordan vi skal løse dette. jeg ringte på hos de i går, men de hadde ikke tid til å diskutere det. Ville bare at jeg skulle fjerne den.

Jeg syntes for det første at de gjorde dette utrolig upersonlig og på grensen mot uhøflighet. Jeg har ingen problemer med å akseptere at min scooter er interessant for en liten gutt og at han kan velte den ved for stor interesse. Jeg kan godt være med på å diskutere løsnigner for hvor jeg skal parkere scooter slik at den ikke er til skade for lillegutt.

Men jeg ønsker samtidig å beholde et godt forhold til naboene. Det er som sagt en liten gård, der vi deler på mye. Har felles hageflekkhagemøblergrill og mye verktøy som er kjøpt inn i felleskap osv, så jeg ønsker ingen konflikter i gården. Men de virker ikke villige til å diskutere.

Jeg kan ikke bare sette scooteren ut på gata, det er ingen parkeringsplasser der, slik at om ingen rakk å stjele den først, så vil den bli tauet bort.

Er det forresten vanlig at en gutt på snart 3 år er ute alene?

Og kan ikke en sykkel være like interessant og veltefarlig for en liten gutt? Det står en 10-15 sykler der ute også. Samt en stor grill, og andre ting også som jeg ville tro var like farlig for en liten gutt alene. Skjønner ikke hvorfor de vil ha bort scooteren min?

Er det jeg som ikke forstår noe her? Jeg har ikke barn selv, så jeg er ikke vant med å måtte se etter farer for små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg har to barn selv, en på 8 og en på 7 mnd, men jeg lot aldri eldstemann være ute alene når hun var 3år. Mange mennesker er utrolig "flinke" til å overlate ansvare til andre. Jeg synes ikke du trenger å flytte scooter'n din. Mor eller far bør være der å passe på ungen sin! Hør litt forsiktig med hva de andre i bygården mener om dette, men pass på at det ikke blir noen heksejakt:) Du har min fulle støtte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette blir et problem bør dere (etter at du har fått snakket skikkelig med naboen) ta dette opp i et allmøte der der diskuterer hvilke regler som skal gjelde for bakgården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vet heller ikke hva som er "gjeldende regler på området", men jeg syns intuitivt ikke at du er dum, i allefall! Ganske dumt og feigt å bare gi en lapp om problemet, også ikke ha tid til å snakke når du kontakter dem..

En treåring kan sikkert leke litt alene, hvis det er en lukket, liten bygård, men var jeg mamman hans ville jeg aldri latt ham være alene (kun hvisjeg skulle inn og hente noe, etc) men etterhvert som han blir større blir det jo sikkert mer aktuelt at han leker der inne uten kontinuerlig tilsyn, han har jo ingen andre lekesteder...

Men farer er det overalt. Bokhyllene inne er jo også potensielle feller - hvis han klatrer i de, noe han sikkert har fått beskjed om å ikke gjøre. Så det samme må vel gjelde for din kjære Vespa - de må forklare ham at han ikke får lov til å klå på scooteren din.

Du kan jo tilby deg å vise ham den, også forklare ham at han ikke må bortpå den når du ikke er der, kanskje det har større effekt når du sier det enn når foreldrene sier det? Det samme må de vel gjøre med andre ting i bakgården også, vil jeg tro? Det er jo de som må sette grenser (ev med litt hjelp fra deg) og unger har jo masse ting de ikke får røre, som er farlige, så hvorfor ikke lære ham at andres sykler og scootere er "ikke røre"?!

Lykke til uansett, jeg syns i allefall ikke du skal behøve ta vekk scooteren din!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårdeier må vel ha noe å si på hvor du kan parkere?

En 3 åring kan helt fint være ute alene når det er så lukket som du forklarer. Men en 3 åring kan også få beskjed om at han ikke har lov å røre/gjøre alt h*n vil. Barn må faktisk oppdras fra de er mindre enn 3 år, og jeg kan nesten love deg at h*n får ikke ture frem som h*n vil hjemme.

Har du lov å parkere mopeden din i gården, så må foreldrene til ungen passe ungen. Men du kan være litt hjelpsom, feks la ungen få røre på mopeden når du er der, med streng beskjed om at h*n IKKE får lov uten at du er der. Har du ikke lov, så er jo saken grei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Takk for alle gode råd. :)

Vi som bor i gården eier den selv, så jeg har ingen gårdeier å ta dette med. Jeg hadde håpt å slippe å ta dette på et allmøte, da det kansje vil bli litt "heksejakt" dersom alle går mot de nye naboene.

Jeg tror jeg skal forsøke å snakke med de og gjøre som dere sa, at gutten kan få se på scooteren min mens jeg forklarer han at han ikke får lov til å røre den.

Håper bare de vil snakke med meg :klø:

Syntes de oppfører seg så rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Danielle 73

Det første jeg ville ha gjort er å snakke med styret. Og så lenge den har stått der problemfritt i flere år, kan den stå der i flere år til.

Som sagt så er det mye som kan være farlig for en 3 åring, men desto større grunn er det at foreldrene tar større ansvar å være ute med ungen.

Lillegutten bør også læres til å ikke røre. Det har etter min mening mye med holdningene til foreldrene å gjøre. Å flytte på alt som er farlig ville være uansvarlig ovenfor gutten etter min mening.

Gutten må jo også lære seg å ta konsekvenser. Hvordan skal det gå når han blir større, og skal ut iverden for å forske?

Min sønn på fem år får ikke lov å gå ut helt alene. Selv om vi bor i blokk og har barnevennlige omgivelser rundt, og det er langt til bil vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har heller ikke enerett på alt.. Klart, det er mye enklere for meg om alle la alt til rette for meg.

De kan ikke bare lire av seg sitt og nekte å høre på hva andre mener om saken. Det holder ikke. :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de nye naboene opptrer en smule eneherskende her.

Du har hatt mopeden stående der lenge før de flyttet inn, så det minste de kunne gjøre var å spørre deg høfflig.

Jeg er veldig for barnesikkerhet, men det er jo for galt at mopeden din pluttselig skal stå på gata fordi de ikke gidder å være ute å passe på poden.

Han er deres ansvar, og de kan ikke forvente at alle andre skal rette seg etter deres behov. Når det er flere beboere og bare en gård, må man tåle at ikke alt er akkurat sånn som du vil ha det. Ting må diskuteres. Å bare stikke en kort lapp i posten, som en annen ordre, synes jeg er frekt!

Hva med en mellomløsning, der du f.eks kan feste mopeden med kjettinglås til veggen, (el. lignende), på en slik måte at mopeden ikke kan velte over gutten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med alle over her - dette er foreldrenes ansvar, ikke ditt.

Det som i tillegg er ganske spesielt, er at de har lempet dette "problemet" over på deg, og nå er det du som har utspillet. Når de heller ikke vil snakke med deg når du tar kontakt, ødelegger de muligheten din til å ordne opp. Jeg synes det var veldig spesielt (les: feigt :wink: ) av dem å bare sende en lapp i postkassa di. All ære til deg som gikk og ringte på. Slike ting ordnes som regel best ved at folk snakker sammen.

Nå bør du først og fremst sørge for at det ikke er din jobb å ordne opp i dette. Ring på hos dem, uansett om de har tid til å snakke med deg eller ikke: sørg for på en hyggelig måte å gjøre dem oppmerksomme på følgende: Du har parkert din Vespa der hele tiden, og det akter du å fortsette med. Du kan gjerne være behjelpelig med løsninger, men det får de ta initiativet til. Det må være opp til dem å ta kontakt med styret for å få til løsninger som fungere for deres familieforhold. Vær helt klar på at dere ikke ønsker å gjøre ting vanskelig, men at dette er et fellesområde som alle har lik rett til å bruke, og dere andre beboere har ikke ansvaret for å passe på 3åringer som leker alene ute.

He He - dette ble visst en ganske lang enetale........

Jeg bodde i bygård da min eldstemann var liten. Ville ALDRI sluppet ham ut alene. FUllstendig uaktuelt :roll:

Men det viktigste for deg: spill ballen over til dem, vær fast men vennlig, men ikke gi avkall på dine egne rettigheter.

PS: Du har allerede forsøkt å ta kontakt. Dvs at du egentlig bare kan avvente hele greia. Men for å sikre deg mot at de plutselig fjerner hele Vespa'n, så er det nok greit å avklare ting i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å lage en slags "innhegning" hvor sykler, mopeder, scootere etc da? med gjerde av en eller annen type rundt?

Siden det ikke er noe lett alternativ for deg å ha scooteren din ett annet sted en i gården, så må dette løses til det beste for alle, IKKE bare for de med barn.

Jeg ville forsøkt å prate med dem igjen, fortalt at det ikke pr dags dato er noen løsning for deg utenfor gårdsrommet og at dette bør løses på annen måte. Går de med på å la deg og gutten snakke og "hilse" på scooteren, så er jo det en fin løsning!!

Er de fremdeles ikke villige til å prate om det, men mener det er deres rett som foreldre at alle andre skal gjøre som de sier, så får du bare si ifra at dersom de ikke er villige til å løse problemet dere imellom, så ser du deg nødt til å ta opp dette i ett allmøte.

Da har du gitt dem en fair sjanse til å være gode, samarbeidsvillige naboer, og om de velger å ikke være det, så blir det i såfall en "heksejakt" de selv har bedt om OG blitt varslet om at kommer om de ikke vil snakke om løsninger.

Men en utebod eller innhegning for sykler, scootere, griller og redskap av div. karakter kan kanskje være fint uansett? så får dere det litt ut av syne men allikevel lett tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis de ikke er villige til å diskutere saken muntlig ville jeg bare sendt et brev der det stod noe sånt som "beklager, jeg kan nok ikke etterkomme deres anmodning om å fjerne scooteren. Svaret er nei."

De må heller passe på sønnen sin, og lære ham til at enkelte ting rører man bare ikke.

Tiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...