AnonymBruker Skrevet 15. mai 2013 #1 Skrevet 15. mai 2013 Jeg er så kvalm nå at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Heller får jeg ikke sove så da er jeg like langt egentlig.. Jeg klarer ikke spy. Noe jeg kan ta for å bli kvitt denne intense, forbanna kvalmen? Jeg er også kjempe sulten, men jeg orker ikke få i meg noe. Tanken på mat gjør bare kvalmen verre. Så har jeg et annet problem. Jeg er så ofte svimmel. Hver gang jeg reiser meg opp, går i butikken, går ute, går hjemme. Du vet.. Hele tiden nesten. Har legetime om to uker. Er dette normalt? Har slitt med dette før graviditeten også, men blitt verre nå kjennes det ut som. Varer ofte ikke mer enn maks 15 sekunder, men til tider må jeg sette meg ned fordi jeg ikke klare stå oppreist og i redsel om at jeg vil besvime. Jeg sliter også med en litt rar ting. Når jeg er på do og ja.. Presser om jeg får si det, kjennes det ut som det trykker litt nederst i magen. Akkurat som noe trykkes utover.. .Hmm.. Førstegangsgravid og skeptisk. Anonym poster: d17628d3ee809530111bcce72064f0d6
MsPaddington Skrevet 16. mai 2013 #2 Skrevet 16. mai 2013 Kvalme og svimmelhet er HELT NORMALT! Jeg var også mye kvalm de første tre månedene, og svimmel så og si gjennom hele svangerskapet. Vet ikke helt hva det er med magen din, men de første månedene av graviditeten ligger jo babyen ganske langt nede, så kanskje det har noe med det å gjøre? Babyen legger seg høyere etter hvert (etter tre måneder...?), og da kan det være du merker det blir bedre.
Nilla-Jo Skrevet 16. mai 2013 #3 Skrevet 16. mai 2013 Jeg er også kvalm heeeele dagen og natten, 24/7.. Brekker meg i tide og utide.. Det er helt grusomt. Men nå venter jeg to og da har man ofte mer kvalme enn ved en... Jeg prøver å gå til akupunktur..håper sårt det hjelper!!!
tonelillevenn Skrevet 16. mai 2013 #4 Skrevet 16. mai 2013 Som helsesøster har jeg erfaring med mange som har vært plaget med kvalme. Når du spiser, hva spiser du? Et stabilt blodsukker kan forebygge svangerskapskvalme. Et stabilt blodsukker får du ved å unngå for mye raffinerte karbohydrater, som f.eks sukker, hvitt mel, pizza, pasta, lyst brød. Prøv heller å få i deg grønnsaker, bra med naturlig fett, som smør, avocado, olivenolje og moderat med protein som kjøtt, fisk og egg. 1
Gjest lisha Skrevet 16. mai 2013 #5 Skrevet 16. mai 2013 Har du sjekket blodtrykket ditt ang svimmelheten? Jeg tenker at kanskje blodtrykket ditt er litt lavt.. når jeg hadde min kvalmeperiode (bare en mnd da), var det eneste jeg klarte å spise fiskepudding i hvitsaus med potet og gulrot inni sausen og skive med brunost..
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2013 #6 Skrevet 16. mai 2013 Har ikke sjekket blodtrykket enda. Når jeg spiser blir det ofte frokostblandinger eller kylling, da jeg ikke har klart å få i meg annet. Eller noen kjeks på morgenen eller en brødskive.. Kan det være farlig med lavt blodtrykk? Helt ny på alt dette jeg! Anonym poster: 179f0d1ea3c8236e24eaf7e5a1d0bd99
tonelillevenn Skrevet 19. mai 2013 #7 Skrevet 19. mai 2013 Ta en tur til legen for å sjekke blodtrykket. Det er sjelden farlig med lavt blodtrykk, men kan være ubehagelig. Se om du kan klare å lage en smoothie til frokost. Da er det lettere å tilsette viktige næringsstoffer, som olivenolje, kokosmelk, bær eller grønnsaker. Ta utg pkt i noe du liker:)
Yesterday Skrevet 19. mai 2013 #8 Skrevet 19. mai 2013 (endret) Dessverre er den en del av graviditeten i de fleste tilfeller å ha div plager, det er bare noen få som har ca ingen plager og som lever som før de ble gravid. Jeg anbefaler deg å prøve sea band mot kvalmen, det funker mot all mulig kvalme for meg og andre jeg kjenner, man skal ta minst mulig medisiner som gravid. Er verdt å prøve! http://www.seaband.no/gravid.html Kanskje du da får til å spise normalt Tipper at du har lavt blodtrykk ja, en del gravide får det.. Er ikke så mye å gjøre med det, legen kan ikke gjøre noe, men å være aktiv og ta pauser + drikke mye vann syns jeg at hjelper. Ikke røys deg for fort eller stå for lenge i ro, og vær litt forsiktig i dusjen (jeg får iallefall mest blodtrykksfall i dusjen) fordi varmen i vannet får blodårene til å utvide seg og da blir man enda mer svimmel, men selvsagt ikke hver gang man dusjer. Jeg sleit med lavt blodtrykk i puberteten, hver gang jeg har mensen, nå som gravid og får det alltid som en bivirkning av medisiner som har det som bivirkning, så har opplevd det mye. Eneste farlige med lavt blodtrykk er at hvis det blir for ille så kan man besvime (aldri skjedd med meg, legg deg ned om det kjennes ekstra ille ut) og kanskje slå hodet så man blir skadet. Ellers ikke farlig. Det skal ekstremt mye til for at det blir så lavt at hjertet stopper (enorme blødninger ol.), og det skjer garantert ikke med deg Graviditet fører ikke til et dødelig lavt blodtrykk, så ikke vær redd selv om det kan være veldig ubehagelig Endret 19. mai 2013 av Yesterday
Dyregod Skrevet 19. mai 2013 #9 Skrevet 19. mai 2013 Det høres veldig ut som hvordan jeg hadde det de første månedene. Jeg klarte ikke å dusje uten å nesten besvime og kaste opp pga utmattelse. Jeg hadde lavt blodtrykk og det var årsaken. Det er IKKE farlig, heller gunstig i graviditeten sa jordmor. Høyt blodtrykk derimot kan være verre. Kvalme er dessverre noe man bare må klare seg igjennom. Det blir som regel bedre utover i svangerskapet Jeg anbefaler å holde blodsukkeret stabilt hele tiden ved å spise det du orker i små mengder og ofte. Det kan hjelpe Og reise deg opp sakte hvis du er svimmel og ikke stå for lenge av gangen.
tonelillevenn Skrevet 21. mai 2013 #10 Skrevet 21. mai 2013 Vi er forskjellige, også når det kommer til svangerskap og plager. Som Yesterday sier, er det mange som kjenner på noe underveis i svangerskapet, men sånn trenger det ikke være. Som kostholdsveileder ser jeg mange som spiser seg friske, også i svangerskapet. Vi lærer lite om hvordan maten påvirker oss, men det er så viktig. Jeg sier ikke at dette er årsaken til ditt blodtrykk eller kvalme, men man skal ikke undervurdere matens betydning og det finnes gode hjelpemidler for å få i seg god næring. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #11 Skrevet 21. mai 2013 Ts her. Fint med så mange svar! Er godt å se det ihvertfall er normalt og at jeg ikke er den eneste med disse problemene. Skal til legen om få dager så får høre mer da.. Jeg må innrømme at jeg er ikke spesielt flink til et bra kosthold. Det går mye i dritt mat nå som kvalmen er her Anonym poster: 179f0d1ea3c8236e24eaf7e5a1d0bd99
tonelillevenn Skrevet 23. mai 2013 #12 Skrevet 23. mai 2013 Si fra hvis du trenger råd om kosthold. Jeg hjelper deg gjerne
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #13 Skrevet 24. mai 2013 Det kan være jernmangel som gjør at du er svimmel. Ettersom du har slitt med dette tidligere. Da vil du også ha lavt blodtrykk. Derfor ville jeg gått til legen for å finne ut om dette er tilfelle. Vil jo tippe kvalmen blir bedre hvis du slutter å være svimmel. Har du jernmangel må du få i deg mer jern. Anonym poster: c5f3b12920e7a3b2a1668999861f2202
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #14 Skrevet 24. mai 2013 Jeg var så kvalm at jeg måtte gå på medisiner de første 3 mnd, jeg kastet opp 8-12 ganger om dagen og ble til slutt 70% sykemeldt. Nå er jeg i uke 16 og kvalmen er borte, så hold ut!!! Og vær glad for at du ikke har alvorlig svangerskapskvalme eller annet, ting kunne jo alltids vært verre. Anonym poster: bfe14fa3ae5fa4c0655f98a9a18a9f2d
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2013 #15 Skrevet 24. mai 2013 Som helsesøster har jeg erfaring med mange som har vært plaget med kvalme. Når du spiser, hva spiser du? Et stabilt blodsukker kan forebygge svangerskapskvalme. Et stabilt blodsukker får du ved å unngå for mye raffinerte karbohydrater, som f.eks sukker, hvitt mel, pizza, pasta, lyst brød. Prøv heller å få i deg grønnsaker, bra med naturlig fett, som smør, avocado, olivenolje og moderat med protein som kjøtt, fisk og egg. Det er Sååå irriterendes når alle rundt deg sier at man må spise oftere/sunnere og you name it for å ikke være kvalm. Ja DA har du ALDRI prøvd denne kvalmen!!! Hjelper ikke en prikk hva jeg spiser, går rundt å bare kobsentrerer meg om å overleve og leve neste time.. Kvalm HELE døgnet igjennom, brekker meg HELE døgnet igjennom. (kommer sjeldent noe mat opp igjen). De jeg snakker med , ja når jeg så vidt orker å snakke, sier: "kan du ikke bare klistre på deg et smil et par timer og komme deg ut?" joda jeg, takraset, skal klistre på meg et smil mens kroppen lever sitt eget liv og brekker seg i hytt og gevær.. Klistrer du på deg et smil når du har omgangssyken? Eller tenker at "nå må jeg spise lite og ofte"? Og ja har prøvd postafen, afipran, ingefær, akupunktur, seaband.. Anonym poster: 8a810c546a3b2777d78eb98534a3a1a8
tonelillevenn Skrevet 24. mai 2013 #16 Skrevet 24. mai 2013 Jeg har faktisk vært der jeg også, vet hvor pyton det er, vil bare hjelpe vet du... 1
MsPaddington Skrevet 28. mai 2013 #17 Skrevet 28. mai 2013 Både blodtrykket og jernlageret mitt var fint gjennom hele graviditeten, men jeg slet likevel mye med svimmelhet. Er ikke nødvendigvis noe galt med deg Men for all del, kan uansett være lurt å sjekke. Det beste er jo hvis de finner en grunn til at du har det sånn slik at du kanskje kan få gjort noe med det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå