Amber Skrevet 6. april 2004 #1 Skrevet 6. april 2004 Jeg og minn mann har fått igjen på skatten i år, noe som vi er kjempeglade for. Det første året med huslån og barn (skjedde samtidig) har vært tøft, og ofte har vi ikke hatt noe til overs. Ved noe anledninger har vi tatt i mot litt hjelp fra snille foreldre. Nå derimot virker det som om det har stabilisert seg litt. Jeg har vært tilbake i jobb i ca. to mnd etter permisjonen, og kommer ikke til å ta mye ferie da jeg ikke får stort med feriepenger. Det jeg hadde sett for meg var egentlig en uke i syden i sommer, få ladet batteriene litt, kose oss. Men min mann har ingen ønske om det. Han bare gleder seg til å stå i lakse-elva sommeren igjennom. Så vi hadde en stor krangel om det, at jeg ville "dra han med" til syden. Så tenkte jeg at ok, da drar jeg på en tur så får han være hjemme. Men det ble ikke riktig. De skattepengene skulle brukes på huset. Det er noen små-prosjekter som skal gjøres ute, men jeg mener at vi ikke behøver å gjøre alt nå. Jeg prioriterer heller å bruke pengene på oss selv. Men det ble han kjempesur for at jeg sa, det var slett prioritering og egoistisk. Nå har vi ikke unnet oss noe, og ikke var vi på ferie i fjor heller. Jeg jobber i reisebyrå, og får GODE rabatter! Jeg vil på tur!! Jeg synes han er unødvendig sreng, når han sier vi ikke har fortjent det før vi er ferdige med alt hjemme! Det er ikke jeg enig i, jeg synes jeg har fortjen det jeg :veldigsur: Hva synes dere?
snexi Skrevet 6. april 2004 #2 Skrevet 6. april 2004 Sånne og lignende diskusjoner kommer vi som er nyetablert, gift og har barn alltid opp i. uten å ta parti må jo han tenke på at det å stå i lakse-elven er hans lidenskap, selv om han er så heldig at det ikke koster så mye. Dere har jo barn sammen, skal du passe dem når han koser seg da? Prøv om dere kan komme frem til et kompromiss, der han blir med deg f.eks en uke og omvendt. Ellers må dere rett og slett "dele"pengene så du får gjør litt det du vil også. Man trenger å lade batteriene før høsten og vinteren kommer. Også er du jo ganske heldig med denne jobben din da... og rabattene... Her i huset hadde vi jublet. Lykke til.
Gjest GreenSky Skrevet 6. april 2004 #3 Skrevet 6. april 2004 Jeg kan se poenget til dere begge. Kanskje hvis dere setter dere ned sammen og blir enige om et reisebudskjett, altså hvor mye du/dere kommer til å bruke på ferie. (laksefiske er vel ikke gratis det heller? Sesongkort, utstyr, osv) Samt et buskjett for hvor mye dere trenger å bruke til reperasjoner til huset. Da vil dere få en oversikt over hva dere har råd til.
Gjest Chica Skrevet 6. april 2004 #4 Skrevet 6. april 2004 Folk prioriterer forsjellig. For meg er det veldig viktig å reise, og setter det foran veldig mye! Men, hvis han ikke er så veldig glad i å bruke penger på å reise til syden ser han heller ikke gleden av det. Vanskelig å si hva som er riktig. Men jeg ville argumentert med at du trenger å komme deg bort, dere var ikke på noe ferie i fjor etc.
Fakse Skrevet 6. april 2004 #5 Skrevet 6. april 2004 Jeg synes du bør være litt hard her. Om du ikke får dra til syden, så får han ikke dra på laksefiske. Ingen av delene er gratis, og det "stjeler" begge deler av tiden som kunne vært brukt på andre ting. Om han synes huset er viktigere bør han bruke sin fereie til å være hjemme og arbeide på det. Om det er viktig for han å få koble litt av med laksefiske, så bør han skjønne at det er viktig for deg å koble av med noe du liker. Tipper at når du tar med pris på utstyr (de skal alltid ha noe nytt selv om skpet er fullt), fiskekort, overnatting og transport, så er ikke prisen på laksefiske noe billigere enn en sydentur på en uke.
Gjest GreenSky Skrevet 6. april 2004 #6 Skrevet 6. april 2004 Om han synes huset er viktigere bør han bruke sin ferie til å være hjemme og arbeide på det. Godt poeng.
Amber Skrevet 6. april 2004 Forfatter #7 Skrevet 6. april 2004 Jeg synes du bør være litt hard her. Om du ikke får dra til syden, så får han ikke dra på laksefiske. Ingen av delene er gratis, og det "stjeler" begge deler av tiden som kunne vært brukt på andre ting. Om han synes huset er viktigere bør han bruke sin fereie til å være hjemme og arbeide på det. Om det er viktig for han å få koble litt av med laksefiske, så bør han skjønne at det er viktig for deg å koble av med noe du liker. Tipper at når du tar med pris på utstyr (de skal alltid ha noe nytt selv om skpet er fullt), fiskekort, overnatting og transport, så er ikke prisen på laksefiske noe billigere enn en sydentur på en uke. Ja du har helt rett. Men han sier, som jo egentlig er sant, at igjennom hele året så bruker jeg mye penger på meg selv, og det gjør ikke han. Frisør, klær, ut med venninner osv. Som han nesten aldri bruker penger på, og derfor så kan jeg ikke bruke dette argumentet, sier han. Og jeg tror nok han har tenkt å bruke en del av sin ferie på huset, det gjorde han i fjor også. Han er så forbasket god til å argumentere, og det er ikke jeg. Tenkte jeg skulle la det hele roe seg en stund, spare litt selv i det skjulte, og så snakke om det senere. Jeg har vel igrunn bestemt meg for at jeg skal på tur, men ikke helt hvordag og når jeg skal si det til han.....
Gjest GreenSky Skrevet 6. april 2004 #8 Skrevet 6. april 2004 Okay, men har han ingen nevneverdige utgiftsposter selv? Hvis du lager et buskjett over hvor billig tur du kan få ( du fikk jo rabatt, sa du) så kanskje han vil se anderledes på det. Ellers kan jo du unne deg ferie a la laksefiske, f.eks besøke en venninne i en uke eller noe? Det blir jo ikke så dyrt.
Fakse Skrevet 6. april 2004 #9 Skrevet 6. april 2004 Men han sier jo i følge deg at dere ikke fortjener ferie før dere er ferdige med alt hjemme. Laksefiske er også ferie, og han fortjener det i følge seg selv ikke. Om han synes at han trenger litt ferie og laksefiske for å slappe av, så bør han også forstå at du også trenger det.
Gjest Anonymous Skrevet 6. april 2004 #10 Skrevet 6. april 2004 Et argument ang. ferie: Tid er også penger, fri fra jobben er også en begrenset ressurs: en uke ferie omregnet i kroner blir ca 1/4 månedslønn. Derfor synes jeg: bruk ferien på noe som begge synes er koselig og invister mer i forholdet enn i huset.
minniepus Skrevet 6. april 2004 #11 Skrevet 6. april 2004 Et argument ang. ferie: Tid er også penger, fri fra jobben er også en begrenset ressurs: en uke ferie omregnet i kroner blir ca 1/4 månedslønn. Derfor synes jeg: bruk ferien på noe som begge synes er koselig og invister mer i forholdet enn i huset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå