Gå til innhold

Å passe en kanin

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest tralle

Hjelp...

Min sønn på 7 år har takket ja (uten mitt samtykke) til å passe bestekameratens kanin i Påsken, fra i morgen. Først så ble jeg litt sint, men så fant jeg ut at det var greit, det blir jo bare en liten uke også kan han se hvor mye ansvar det er å ha et levende dyr.

Men jeg har jo hovedansvaret føler jeg da, hva må jeg gjøre? Har skjønt at buret kan stå på hverandaen om dagen, og inne om kvelden. Men hva skal den ha å spise, og hva kan vi gi den som litt "ekstra" påskekos? Gulerøtter, salat?? Og hvor mye. Hvor ofte skal vi rense buret? Og andre ting man trenger å vite for å være "kaninvakt." Vil jo ikke gjøre noe feil.

Må si jeg var skeptisk i starten, men nå begynner jeg å glede meg litt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madden

Du får jo ta en liten prat med eieren da kanskje? Høre litt om hva akkurat denne kaninen krever og liker! Morsomt med dyr, men stort ansvar! :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at kaninen alltid har tørrfor i matskålen, skift vann hver dag, gi den gjerne tørket, hardt brød, salat og gulerøtter, men ikke i for store mengder. siden du bare skal passe på kaninen i en uke, trenger du ikke rengjøre det mer enn to-tre ganger i løpet av oppholdet. å passe en kanin er ikke krevende, men hvis du er usikker kan du sikkert ta en prat med eieren. lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos er også viktig, kaniner har en tendens til å bli ensomme når de er alene (i alle fall ble den jeg hadde det). Ta kaninen ut av buret og la den, om mulig, krabbe rundt en stund. Hvis dere har den inne må dere være forsiktige med ledninger o.l. Glade i å tygge på ting, kaniner :tunge1: Det kommer selvsagt an på størrelsen på buret, men de trenger å bevege seg skikkelig de også.

Lykke til, det går sikkert fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvar

Pass på at vannflasken virker ! Den skal ristes noen ganger med tuten ned før man henger den opp. Fylles til randen. Bruk fingeren på tuten noen ganger når den henger på plass for å se at vannet virkelig kommer ut ! Det er lite hyggelig når de ikke får drukket for flasken låser seg.

Pass på at buret ikke står i trekk.

Pass på at det står i skygge.

Kaninen skal alltid ha høy.

Ikke løft den etter ører eller nakkeskinn.

Pass på så den ikke rømmer.

Ta en tlf. til eierene du og hør med de også om det er noe spesielt. Rart foresten at de ikke blander seg inn - at sønnen bare får plassere den hos noen. Ungers kjæledyr er også foreldrenes ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...