Gå til innhold

Redusere leien, huseier aksepterer ikke.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen!

For å gjøre en lang historie kort har vi, siden vi flyttet inn slitt med varmtvannet og nå har vi ikke hatt varmtvann på over 1mnd. Vi har klaga til utleier ang dette, han sier at varmtvannet er tilbake - men hos oss er det kun varmtvann kl 03:00 - 04:00 om morgenen. (Ugunstige tider å dusje på da vi har arbeid og ikke kan leke oppe til langt på morgensiden hver eneste dag.)

Jeg sendte mail for noen dager siden hvor jeg skriver at det ikke går an å leve slik da vi må reise hjem til foreldre eller familie for å dusje, det går ut over hygienen generelt i leiligheten. Jeg skrev også at vi har vært i kontakt med forbrukerrådet og at vi i samråd med forbrukerrådet har bestemt oss for å halvere leia. (Har vannbåren varme også så når det er kaldt vann blir det også kaldt i leiligheten)

Så får jeg som svar at;

Det kan dessverre ikke aksepteres redusert husleie. Minner her om at dere tidligere har fått disponere flere parkeringsplasser i lengre perioder og lånt varm garasje o.l. (Vi ble nødt til å disponere en parkeringsplass ekstra da det var skøyteis utenfor og bilen stod bom fast OG utleier nektet å strø.. Varm garasje fikk vi låne, på en annen leietakers initiativ (Leietakeren leier garasjen))

Gjør vi rett dersom vi betaler halv leie denne mnd? Eller må vi betale "fullpris"?

Føler nesten at dette blir som at du betaler for en f.eks pc uten at du får den.

Anonym poster: 8a251d4e5eac86b85aee548aa0f37d9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden dere har vært i kontakt med Forbrukerrådet så ville jeg spurt dem om råd videre... Viktig å gjøre ting korrekt - så dere ikke risikerer utkastelse.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten ringte forbrukerrådet og det husleier greia og forbrukerrådet sa at vi kunne gi halv leie, det samme sa det husleier greia + at de var veldig "på" å lage sak ut av det. Han "henviste" oss videre til paragraf 2,3 og 9. Jeg kan også kreve å få tilbake depositummet da det aldri ble satt inn på noen depositumskonto. (Vi sa til utleier at vi ikke overfører pengene før vi oppretter en depositumskonto, men han truet med å kaste oss ut dersom det ikke ble overført innen da og da - noe han etterskrev på kontrakten når vi tok ut penger til første leien ETTER at vi skrev under.)

Vi har loven på vår side i følge telefonsamtalene med forbrukerrådet og husleie greia. (Husker ikke hva det heter)

Skrevet

Kanskje du kan kontakte forbrukerrådet igjen, og få de til å skrive en mail til deg som du kan sende videre til husleie? Ja, etter slik jeg forstår det har du lov til å halvere husleien. (Merk: Etter slik jeg forstår det, ikke vet)

Forbrukerrådet sendte mail til meg som jeg kunne vise huseier da jeg fikk problemer med heving av leiekontrakten. Det hjalp veldig mye for min del!

AnonymBruker
Skrevet

Siden huseier disponerer depositumet helt selv, så kan du nok bare glemme å se noe mer til de pengene...

Anonym poster: e8c5fc126b66174971e09af858d58864

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

dobri123; Tusen takk for råd! Skal få de til å sende det på mail til meg slik at jeg kan sende dette videre til utleier!

Skrevet

Siden huseier disponerer depositumet helt selv, så kan du nok bare glemme å se noe mer til de pengene...

Anonym poster: e8c5fc126b66174971e09af858d58864

Ja, hvorfor har dere ikke satt det inn på noe konto, ts? Jeg håper virkelig du har nedskrevet et sted at depositum og hva beløpet er, er innlevert til huseier. Om ikke kan du nok glemme pengene, men nekter han derimot å gi tilbake senere kan du anmelde det. Enkelt og greit! Hvorfor sier dere forresten ikke bare opp?

Skrevet

Vær ekstremt forsiktig med å holde tilbake leie, uansett hva Forbrukerrådet måtte si. Det du i stedet bør gjøre er å deponere den omtvistede leien etter husleieloven §3-8. Sannsynligvis vil utleier ikke gå med på å opprette en deponeringskonto, og da holder det å sette pengene inn på en adskilt konto du selv oppretter. Dette er den sikreste måten å sikre deg dersom det saken skulle utvikle seg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvorfor har dere ikke satt det inn på noe konto, ts? Jeg håper virkelig du har nedskrevet et sted at depositum og hva beløpet er, er innlevert til huseier. Om ikke kan du nok glemme pengene, men nekter han derimot å gi tilbake senere kan du anmelde det. Enkelt og greit! Hvorfor sier dere forresten ikke bare opp?

Jeg har det i nettbanken min hvor det står "Depositum 38000 *sted og leilighet*" i kid-meldingen. Grunnen til at det ikke ble satt på en annen konto enn utleier sin er fordi han maste og truet til seg pengene med "Blir ikke pengene betalt innen *nn.nn.2012* opphører kontrakten og dere må flytte fra leiligheten"

Vi har ikke kunnet si opp fordi vi har "binding" på leiligheten..

Varsellampene mine burde vel begynt å lyse kraftig da han skrev på et par ekstra punkter på kontrakten uten at vi viste noe om det. (Han skrev det på etter at vi hadde skrevet under.)

Vil også nevne at utleier er konkurs og den eneste inntekten han har er det han får for leilighetene han leier ut. (Som ikke er godkjente leiligheter + at huset kan stå i brann når som helst pga elektrisiteten)

Skrevet

Vi har ikke kunnet si opp fordi vi har "binding" på leiligheten..

Varsellampene mine burde vel begynt å lyse kraftig da han skrev på et par ekstra punkter på kontrakten uten at vi viste noe om det. (Han skrev det på etter at vi hadde skrevet under.)

Vil også nevne at utleier er konkurs og den eneste inntekten han har er det han får for leilighetene han leier ut. (Som ikke er godkjente leiligheter + at huset kan stå i brann når som helst pga elektrisiteten)

Fikk dere ikke kopi av kontrakten når dere skrev under? Det er dokumentfalsk å endre kontrakten etter at dere har signert.

Hvordan er utleiemarkedet der dere bor? Hvis dere tror det er mulig å finne noe annet uten for mye styr ville jeg gjort omtrent som følger:

1: Gitt skriftlig beskjed om at dere halverer leia pga manglene.

2: Bedt skriftlig om å få tilbake depositum siden det ikke er satt inn på depositumkonto. I motsatt fall vil dere trekke fremtidig leie fra depositum beløpet. Evt kan dere deponere leia på egen konto slik JohnS foreslår: "Det du i stedet bør gjøre er å deponere den omtvistede leien etter husleieloven §3-8. "

3: siden han er konkurs får dere sikkert ikke igjen depositum -det går med i dragsuget. Han kommer sikkert ikke til å reparere manglene heller.

Husk å ta vare på alt av dokumentasjon. Print det ut sånn at dere har kopier. Husk å gi skriftlige beskjeder hele veien.

Huseier kommer sikkert til å true med å hive dere ut, men utkastelses prosessen tar tid. Flytt ut når dere har bodd så lenge dere orker/til dere har brukt opp en tilstrekkelig del av depositumet. Hva gjelder bindinger i kontrakten er den neppe mye verdt hvis leiligheten i kake er godkjent...

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...