Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som er samboere uten felles økonomi: hører dere med partneren før dere kjøper noe dyrt? Vi deler husleie, og deler på innkjøp av mat. Jeg betaler mine retninger. Han sine. Bør jeg da klarere med han om jeg vil kjøpe meg noe som koster litt? Dvs over 1500? Hvordan gjør dere det? De pengene som er deres etter at faste utgifter er betalt disponerer dere det fritt uten å involvere hverandre? :)

Anonym poster: 6ed3281abf797d7c50c7e18454d6f84e

Videoannonse
Annonse
Gjest Indra
Skrevet (endret)

Hæ? Har man separat økonomi har man jo nettopp det. Må si jeg hadde kommet meg ut av samboerskapet rimelig kjapt om jeg måtte be om tillatelse til å bruke mine egne penger.

Endret av Indra
  • Liker 4
Skrevet

Vi har en felleskonto til felles utgifter som vi setter inn et fastsatt beløp på, resten av egen inntekt disponerer vi da selv.

Om jeg vil kjøpe meg ny maskin til 10k, trenger jeg da ikke få hans tillatelse først. Det er jo en av fordelene med å ikke ha helt felles økonomi.

• Liker 3
Gjest Tullhøna
Skrevet

Jeg har i forhold alltid disponert mine egne penger fritt, uten å spørre om lov. Han likeså.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo dine penger? Jeg og kjæresten har separat økonomi, men vi deler husleie,strøm, internett. Hva vi gjør med pengene våre etter de faste utgiftene er betalt, har ikke den andre noe med.

• Liker 2
Gjest barista
Skrevet

Det er jo ingen grunn til at du skal involvere han ved bruk av penger som kun du disponerer.

• Liker 2
Skrevet

Vi disponerer våre egne penger, men ettersom vi nå er sammen i hverdagen, og vi sjelden impulshandler dyre ting, så blir det som oftest til at vi har nevnt større innkjøp til hverandre i forkant. De siste dyre tingene vi betalte for var ny mobiltelefon til meg (ca 2000 kr), og da var samboer med for å se på telefoner og gi råd, og ny tatovering til ham (ca 5000 kr), og da fikk jeg se skisser i forkant mens vi ventet og gledet oss til den store dagen.

Vi bestemmer altså over oss selv, men jeg synes rett og slett det er hyggelig å involvere ham og høre hans meninger om ting. Hvis han en sjelden gang skulle mene at jeg kanskje ikke burde bruke de pengene, så er det god sannsynlighet for at han har rett. To hoder tenker tidvis bedre enn ett.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig enig med deg, Tiak! Syns også der er fint å kunne involvere hverandre i litt større kjøp. :) takk for innspill alle sammen!

TS

Gjest Gjest
Skrevet

Bryr meg ikke hva sambo bruker penger på så lenge faste utgifter er betalt så gir jeg blanke. Han kom nettopp hjem med ny pc her om dagen. Fint for han!

AnonymBruker
Skrevet

Vi er gift og har hatt felles økonomi siden vi flyttet sammen. Men ingen av oss har til dags dato spurt den andre om lov til å kjøpe noe som helst.

Vi stoler vel såpass på hverandre at vi vet den andre ikke går helt amok med innkjøp. Regner med at jeg hadde spurt om jeg skulle gå til innkjøp av noen til over 15.000 kroner i en enkel handel. Sånn har vi alltid hatt det.

Vi trekker regninger fra faste konti, litt hos meg og litt hos ham (alt ettersom hvordan betalingsfristen passer med lønningsdag). Og så vet vi begge hva vi trenger til mat for resten av måneden. Blir den ene kontoen tom pga større innkjøp, så fører vi over mellom hverandres konti som det passer seg. Vi har begge tilgang til hverandres nettbanker også.

Anonym poster: 91c5b3e257beb2c644bda43d3f16b6b9

AnonymBruker
Skrevet
De pengene som er deres etter at faste utgifter er betalt disponerer dere det fritt uten å involvere hverandre? :)

Ja!

Anonym poster: a2994f66d9dae00aa7644c7d4e0d2ae3

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg spør ikke om tillatelse til å bruke mine egne penger, men vi involverer hverandre. Om jeg planlegger å kjøpe en dyr jakke så vet han om det fordi jeg sikkert har nevnt at jeg har lyst på den og at den er fin. Så lenge han har råd til å betale sin del av husleie og mat og jeg slipper å låne han penger fordi han har brukt de opp på tull, kan han kjøpe hva han vil :)

Gjest bonny
Skrevet

har samboer.vi deler på utgiftene ( husleie/mat) bruker mine egne penger som jeg vil, han likeså. Ville ikke falt meg inn å spørre om tillatelse til noe så lenge jeg har råd til å dekke min del av utgiftene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...