Gå til innhold

Hovedomsorg for to små barn, boliglån etc. - livsforsikring eller gjeldsforsikring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble nylig skilt og har hovedomsorgen for to barn i barnehagealder. Kjøpte en tomannsbolig for noen måneder siden, og har altså boliglån.

Tenker på hva som vil skje om noe hender meg, og ønsker å sikre barna mine økonomisk dersom jeg dør, blir ufør e.l.

Har hørt mye forskjellig og klarer ikke helt bestemme meg for hva som er mest hensiktsmessig; å kjøpe livsforsikring, gjeldsforsikring eller begge to? Og hva med uføreforsikring, trenger jeg det i tillegg?

Anonym poster: 70c116206a46a87703c20c9ee6295ecc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom over denne, les! http://ekstra.bafo.no/kundeweb/users/BAFO%20forbund.no/dp1107_livs_og_gjeldsforsikring.pdf

Skal ikke uttale meg for bastant, siden jeg kun har lest litt i denne, men en ting som står tidlig i artikkelen: livsforsikring gir full frihet, gjedsforsikring er kun til fordel for banken og evt særkullsbarn.

Livsforsikring bør du ha, mens uføreforsikringen er minst like viktig.

Jeg tror disse to er veien å gå. Gjeldsforsikring tror jeg ikke du trenger. Skulle du gå bort sitter barna igjen med boligen og gjelda, boligen er forhåpentligvis verdt mer enn du har i lån. Med andre ord kan bolig selges og gjelda slettes. Boliglånet er sånn sett "selvforsikret". Skulle boligprisene stupe, og du går bort med mer lån enn boligens verdi, vil fortsatt utbetaling av livsforsikring dekke differansen. Er barna eldre, myndige, og har lyst til å beholde boligen vil utbetaling av din livsforsikring gi dem den muligheten uansett. Jo mer du har betalt på lånet jo bedre er det jo - så din beste gjeldsforsikring er kanskje ekstra innbetaling på boliglånet.

Står endel her også: http://www.dinepenger.no/spare/forsikringene-du-maa-ha/584676

Så: livsforsikring og uføreforsikring, dropp gjeldsforsikring.

Skrevet

Jeg ville også valgt livsforsikring framfor gjeldsforsikring. Men aller først ville jeg prioritert en god uføreforsikring som sikrer deg og ungene dine hvis noe skulle skje. Sørg bare for at uføreforsikringen dekker uførhet både som følge av sykdom og skade!

Utbetaling av livsforsikring er forøvrig fritatt både skatt og arveavgift, og er sånn sett en veldig gunstig form for økonomisk sikring av barna.

Skrevet

Hvis du må prioritere ville jeg valgt uføreforsikring. Blir man ufør er det viktig å sikre inntekten sin da uførelønn er betraktelig lavere enn vanlg lønn. Viktig å ha en anstendig inntekt selv om man er syk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...