Gå til innhold

Ha barn sovende i annen etasje enn foreldre?

Anbefalte innlegg

Gjest Liza_80
Skrevet (endret)

Hei.

Vi har kjøpt en tomannsbolig som er høy og tynn. Vi er vant til mange etasjer nå så mye løping i trapper plager oss ikke, man blir bare sprek av det ;-)

Men nå diskuterer vi litt hvordan vi skal ha planløsningen når vi flytter inn.

Her er planløsningen i dag:

Kjeller: Vaskerom, wc, inngang fra garasje, boder og utleieleilighet

1 etg: Gang, spisestue, kjøkken og liten stuedel

2 etg: Stue, bad og hovedsoverom

3 etg: Bad, soverom og loftstue (kan brukes som soverom nr 3 med solskjerming)

Min mann mener at vår akkurat fylt to-åring fint kan sove på soverom alene i øverste etasje, med oss i etasjen under. Jeg synes for det første at det er litt usikkert ift en eventuell evakuering for han har ikke mulighet til å komme seg ned branntrappen utenfor vinduet alene hvis vi ikke skulle komme oss opp trappen, og for det andre synes jeg også det er litt upraktisk å måtte fly opp og ned trappen hver gang han drømmer om natten eller ikke er helt frisk.

Vi har også planer om et barn nummer to etterhvert, og jeg ser heller for meg at vi setter opp en lettvegg og gjør om nåværende stue i samme etasje til soverom til han. Dermed kan vi også flytte barn nummer to inn der, i samme etasje som oss, etter 6 mnd. Kan hvertfall ikke se for meg å flytte en på 6mnd opp en etasje over oss.

Det vil si at vi vil ha loftstuen oppe som tv-stue, og så ha gjesterom også der oppe. Og gjøre om nåværende stue til stort soverom til begge barna. Så når vår to åring blir litt større kan han flytte opp en etasje til gjesterommet. Når vi ikke lenger trenger å leie ut kan jo dette arealet inkluderes og vi vil ha gjestedel der nede.

Hva ville dere ha gjort?

post-69140-0-78470100-1368625045_thumb.j

Endret av Liza_80
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sover ikke i en annen etasje enn mine barn så lenge de ikke er store nok til å klare seg selv med tanke på brann. Jeg kunne vurdert å ha dem i en etasje under meg, men ikke over. Hadde jeg vært deg hadde jeg enten brukt soverom og lofstue som soverom eller løsningen med to soverom i 2. etasje.

Anonym poster: 38f68e2e063cdd0eca00e33ddbd15c53

• Liker 1
Skrevet

Det hadde vært uaktuelt for meg å ha små barn sovende i en etasje over meg i tilfelle brann. Kunne heller vurdert å ha dem i etasjen under i så fall. Men kjenner jeg er veldig glad for at vi har tre soverom i samme etasje.

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Vi har kjøpt en tomannsbolig som er høy og tynn. Vi er vant til mange etasjer nå så mye løping i trapper plager oss ikke, man blir bare sprek av det ;-)

Men nå diskuterer vi litt hvordan vi skal ha planløsningen når vi flytter inn.

Her er planløsningen i dag:

Kjeller: Vaskerom, wc, inngang fra garasje, boder og utleieleilighet

1 etg: Gang, spisestue, kjøkken og liten stuedel

2 etg: Stue, bad og hovedsoverom

3 etg: Bad, soverom og loftstue (kan brukes som soverom nr 3 med solskjerming)

Min mann mener at vår akkurat fylt to-åring fint kan sove på soverom alene i øverste etasje, med oss i etasjen under. Jeg synes for det første at det er litt usikkert ift en eventuell evakuering for han har ikke mulighet til å komme seg ned branntrappen utenfor vinduet alene hvis vi ikke skulle komme oss opp trappen, og for det andre synes jeg også det er litt upraktisk å måtte fly opp og ned trappen hver gang han drømmer om natten eller ikke er helt frisk.

Vi har også planer om et barn nummer to etterhvert, og jeg ser heller for meg at vi setter opp en lettvegg og gjør om nåværende stue i samme etasje til soverom til han. Dermed kan vi også flytte barn nummer to inn der, i samme etasje som oss, etter 6 mnd. Kan hvertfall ikke se for meg å flytte en på 6mnd opp en etasje over oss.

Det vil si at vi vil ha loftstuen oppe som tv-stue, og så ha gjesterom også der oppe. Og gjøre om nåværende stue til stort soverom til begge barna. Så når vår to åring blir litt større kan han flytte opp en etasje til gjesterommet. Når vi ikke lenger trenger å leie ut kan jo dette arealet inkluderes og vi vil ha gjestedel der nede.

Hva ville dere ha gjort?

Det er støymessig lite praktisk å ha soveromm mellom stue og kjøkken - både dere og gjester som er hos dere etter at barna er sovnet må da gå gjennom en fortrinsvis stille soveromsfløy. Hadde heller vurdert å gjøre loftsstuen om til hovedsoverom og så flyttet det ene barnet ned når dere får nr. to (da vil den elste være noe større).

For meg hadde det ikke gjort noe om barna sov på loftet - det er måte på å være hysterisk. Sjansen for brann er forsvinnende liten i forhold til alt som kan skje dem når de forlater huset.

Anonym poster: fff312a5984dcc39f2f19010193bb6c6

• Liker 3
Gjest Liza_80
Skrevet

Det med støy tror jeg ikke blir noe problem. Vi sitter aldri og ser på tv med gjester, da er vi alltid i spisestuen/stuen nede, og at noen går i trappen 3 meter utenfor soveromsdøren hans tror jeg ikke blir noe issue.

Tror ikke det blir bra å gjøre om loftstuen til hovedsoverom dessverre da det er skråtak og glass i nesten hele taket. Ikke plass til garderobe, men plassbygde bokhyller langs hele veggen. Hovedsoverommet har ensuite bad og gulv til tak skyvedørsgarderobe så vil helst bruke det selv og ikke til gjester...

Gjest chiki
Skrevet

Ville ikke latt han sove alene øverst tror jeg, i tilfelle som du sier at han ikke kommer seg noen vei selv.

Dette er en av grunnene til at vi kjøpe 2-mannsbolig med flere soverom i samme etasje. Vi har 3 soverom i underetasjen, og 1 soverom(blir brukt som lekerom nå) i hovedetasjen. Nå sover både vi og datteren vår i underetasjen. Tanken er etterhvert at vi sover i overetasjen og barna nede når vi får flere barn:)

Gjest Liza_80
Skrevet

Jeg delte rom med min søster helt til jeg var 7 år og ser naboene her også lar sine barn dele rom, selv om de har flere soverom. Tror barna får et tettere forhold av det, og at de føler seg tryggere med søster eller bror i rommet. Vi tenker derfor la de dele rom når vi er over den første baby perioden og så kan eventuelt storebror flytte opp når han er stor nok til at han synes det er kult.

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke hatt ungen i etasjen over, heller etasjen under dere.

Anonym poster: cebe9ee6b3509ce0db1085d45955b3ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...