Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom over tema her om dagen da jeg begynte og diskutere det med en mannlig bekjent. Han mente på at grensen for selvbestemt abort i Norge var for lav og at den burde vært satt til 24 uker, som i England. Jeg mente at så lenge forsteret er friskt og levedyktig burde en abort ikke utføres. Det virket på meg som om han mente at en abort i uke 24 var en quick fix og at det egentlig var like greit og få utført som en mye tidligere abort så lenge du ikke la følelser i det.

Temaet berørte meg veldig da jeg har en venninne som ble forsøkt presset til en abort i uke 24 (dra til utlandet og få det utført), men som fullførte svangerskapet.

Hvilke holdninger har du til dette temaet?

Burde grensen for selvbestemt abort være like som de i England, med uke 24 satt som grense, eller er du fornøyd med reglene vi har i Norge i dag?

Anonym poster: 62318a4119f0161d24b6245ad9b01c9c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Indra
Skrevet

Synes Norge har en helt grei lovgiving, men i Sverige er grensen høyere (18 uker). Litt usikker på om jeg ikke mener det burde vært såpass høyt i Norge også.

• Liker 5
Skrevet

Uke 24 er i mine øyne horribelt sent.

En venninne av meg fikk en sønn i uke 25 som i dag er en frisk og fin seksåring.

Jeg synes vi har en OK grense her i Norge. Innen 12 uker vil man som regel rekke å finne ut av at man er gravid, og om man vil beholde.

• Liker 20
Skrevet

Uke 24 er jo drøyt! Jeg tenker litt slik at hvis det viser seg at forsteret ikke vil være levedyktig, så er det kanskje "like greit" med senabort? Men jeg har aldri vært i situasjonen, så jeg vet ikke helt, vanskelig å tenke seg til. Er graviditeten et resultat av f.eks voldtekt og man ikke finner ut av det før det er gått over 12 uker, synes jeg også at det bør innvilges senabort hvis det er hva mor ønsker. Synes det hele med senabort er veldig situasjonsbetinget.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes rett og slett ikke noe om aborter overhodet, men så sent som uke 24 er jo fullstendig horribelt, da er jo fosteret en levedyktig baby i mange tilfeller.

Anonym poster: a5395c56c54c6491f85b1444198aae44

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Uke 24 er jo drøyt! Jeg tenker litt slik at hvis det viser seg at forsteret ikke vil være levedyktig, så er det kanskje "like greit" med senabort? Men jeg har aldri vært i situasjonen, så jeg vet ikke helt, vanskelig å tenke seg til. Er graviditeten et resultat av f.eks voldtekt og man ikke finner ut av det før det er gått over 12 uker, synes jeg også at det bør innvilges senabort hvis det er hva mor ønsker. Synes det hele med senabort er veldig situasjonsbetinget.

Jeg er enig, dette er situasjonsbetinget. Voldtekt, alvorlig psykisk sykdom, fare for liv og helse og narkotika misbruk er vel heller grunner til at en senabort kan utføres mener jeg. Det jeg diskuterte med mannen var hvorvidt en senabort burde utføres fordi kvinnen ikke oppdaget det før da, og at fosteret var friskt og levedyktig.

- TS

Skrevet

Horribelt og forferdelig. Er imot abort uansett hvilken uke, men etter uke 12 er jo ekstra kvalmt.

• Liker 6
Gjest Vampen
Skrevet

Uke 24 er rundt den tiden barnet begynner å regnes som levedyktig, i den grad at man vil gjøre forsøk på å redde tidligfødte. Det er ikke snakk om en celleklump, men en liten baby. Liten og umoden, men med alt den skal ha. For meg blir det helt hårreisende å påstå at det helt uproblematisk å bare abortere så sent. Jeg synes senabort såpass sent utelukkende bør utføres i spesielle tilfeller, f.eks om det er fare for liv og helse, skader som ikke er forenlig med liv eller lignende. I de aller fleste tilfeller har man plenty av tid til å ta en avgjørelse lenge før uke 24.

Jeg vil heller ikke påstå at det er en quick fix. Det er snakk om en fødsel. Med alt det innebærer av emosjonelle reaksjoner.

• Liker 8
Gjest Gjest
Skrevet

Vel, en fyr kan ikke gå gravid..

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig, dette er situasjonsbetinget. Voldtekt, alvorlig psykisk sykdom, fare for liv og helse og narkotika misbruk er vel heller grunner til at en senabort kan utføres mener jeg. Det jeg diskuterte med mannen var hvorvidt en senabort burde utføres fordi kvinnen ikke oppdaget det før da, og at fosteret var friskt og levedyktig.

- TS

Men dette ville jo i så fall blitt missbrukt tror jeg. Si at en 17 åring blir gravid, drøyer lenge med å bestemme seg. Etter 18 uker så finner hun ut at det å gå gravid ikke er noe for henne, så hun sier hun har blitt voldtatt eller har brukt narkotika gjennom hele svangerskapet bare for å få en senabort.

jeg mener at abortloven i norge er ganske grei å forholde seg til. Om du har blitt voldtat, så vet du jo at du kan bli gravid. Da må du være sterk nok til å ta en test og ta det valget om abort eller ikke. Jeg skjønner selvfølgelig at det er tøft, men det er nok tøffere å gå ett helt svangerskap med ett barn du hater i magen.

Anonym poster: 4ae7a4784ceefc15f26479cc1fab4097

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vel, en fyr kan ikke gå gravid..

Det er sant. Var akkurat dette jeg også prøvde å få mannen til å forstå. Hvorfor tror menn alltid at de stiller på lik linje i disse valgene...Det er noe jeg aldri kommer til å forstå.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

ts på forrige

AnonymBruker
Skrevet

Men dette ville jo i så fall blitt missbrukt tror jeg. Si at en 17 åring blir gravid, drøyer lenge med å bestemme seg. Etter 18 uker så finner hun ut at det å gå gravid ikke er noe for henne, så hun sier hun har blitt voldtatt eller har brukt narkotika gjennom hele svangerskapet bare for å få en senabort.

Dette høres bare for dumt ut :fnise: Jeg håpr du troller, ingen er vel så idiotiske?

Anonym poster: 53bf415f6483b289d8eafdf8777dd3ee

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Det er sant. Var akkurat dette jeg også prøvde å få mannen til å forstå. Hvorfor tror menn alltid at de stiller på lik linje i disse valgene...Det er noe jeg aldri kommer til å forstå.

En provosert frem abort i uke 24 blir en fødsel det og pr i dag de redder barn som har gått så langt. Og hvordan noen kan finne på å si at det skal være greit å drepe dem når de har kommet så langt i svangerskapet, fatter jeg ikke.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

En provosert frem abort i uke 24 blir en fødsel det og pr i dag de redder barn som har gått så langt. Og hvordan noen kan finne på å si at det skal være greit å drepe dem når de har kommet så langt i svangerskapet, fatter jeg ikke.

Jeg er helt enig med deg. Men jeg har problemer med å forstå hvorfor grensene kan være så ulike i f.eks norge og england. Nåtidens medisinske teknologi strekker seg jo til flere land enn bare norge. Kan det være at f.eks tenåringsgraviditet er et så stort samfunnsproblem i england at de velger å se bort ifra grunnleggende etiske retningslinjer? Eller er vi i norge "for" etisk betinget?

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres bare for dumt ut :fnise: Jeg håpr du troller, ingen er vel så idiotiske?

Anonym poster: 53bf415f6483b289d8eafdf8777dd3ee

Tro meg, det er mange dumme folk rund omkring.

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Men jeg har problemer med å forstå hvorfor grensene kan være så ulike i f.eks norge og england. Nåtidens medisinske teknologi strekker seg jo til flere land enn bare norge. Kan det være at f.eks tenåringsgraviditet er et så stort samfunnsproblem i england at de velger å se bort ifra grunnleggende etiske retningslinjer? Eller er vi i norge "for" etisk betinget?

Nja, kan være derfor, men på den annen side så har ikke England det fokuset på barna som det vi har.

AnonymBruker
Skrevet

Nja, kan være derfor, men på den annen side så har ikke England det fokuset på barna som det vi har.

Mener du fokus på fosteret i magen, eller fokus på barn som allerede er født?

Gjest Gjest
Skrevet

Mener du fokus på fosteret i magen, eller fokus på barn som allerede er født?

Begge deler.

Gjest BabyBlue
Skrevet (endret)

Synes det kun skal brukes i nødstilfeller, ikke fordi folk finner ut av ting for sent eller fordi det er feil kjønn - som ofte er grunn for senabort i enkelte kulturer...

Jeg ble født i uke 26 - 27, just sayin'. Det var ikke mange ukene som skilte meg fra senabort fristen i England.

Endret av BabyBlue

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...